Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Zouden scholen beter af zijn ZONDER religie?
Ja, GEEN religie in ons onderwijs. 38 64,41%
Nee, alle officieel erkende religies in ons onderwijs, zoals nu het geval is. 19 32,20%
Geen idee, ik heb hier nog nooit deftig over nagedacht. 2 3,39%
Aantal stemmers: 59. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 8 juni 2007, 16:13   #241
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Wat een vrijheid gunnen die atheïsten de wereld toch!
Gelukkig hebben we de religieuzen allerhande nog om ons op gebied van tolerantie en verdraagzaamheid wat stichtende lesjes te leren, nietwaar?
Oud 8 juni 2007, 17:01   #242
jurgen79
Banneling

jurgen79's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat een vrijheid gunnen die atheïsten de wereld toch!
Draai de zaken toch niet om...het zijn godsdiensten die de mensen de vrijheid ontnomen hebben.
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2007, 17:06   #243
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Gelukkig hebben we de religieuzen allerhande nog om ons op gebied van tolerantie en verdraagzaamheid wat stichtende lesjes te leren, nietwaar?
Ja, twee uur godsdienstleer per week geven op katholieke scholen is schandalig

Enneuh, wat betreft verdraagzaamheid, stel ik antitheïsten en vrijzinnigen voor eens in de eigen boezem te kijken.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.

Laatst gewijzigd door van Maerlant : 8 juni 2007 om 17:06.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2007, 17:06   #244
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 Bekijk bericht
Draai de zaken toch niet om...het zijn godsdiensten die de mensen de vrijheid ontnomen hebben.
Mensen kiezen voor een religie of een godsdienst. Niet vice versa.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
Oud 8 juni 2007, 17:19   #245
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Inderdaad. Bij mij weten ben je vandaag een vrije mens om te kiezen voor het praktiseren van een godsdienst, en ben je alsook vrij om de RKKerk de rug toe te keren, no big deal these days... Godsdienst is een persoonlijke keuze, net zoals onderwijs een persoonlijke keuze is.

In het katholiek onderwijs dwingt men ook geen enkele leerling om zich te bekeren. Je krijgt wel les over het christendom en haar plaats in de pluralistische maatschappij.
Als je écht niet wil dat je kind geen godsdienst krijgt, dan ben je als ouder vrij om je kind naar een ander schoolnet te zenden.

Uiteindelijk heeft deze topic niet veel zin, vermits de vrijheid van het inrichten van onderwijs ingeschreven is in onze Grondwet. Je moet eerst die Grondwet veranderen dan, maar dat zie ik eerlijk gezegd nog niet snel gebeuren...

Laatst gewijzigd door Judokus : 8 juni 2007 om 17:20.
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2007, 17:23   #246
van Maerlant

Standaard

En, trouwens, in de godsdienstles leer je naar ik me herinner meer over zaken als zelfmoord, homoseksualiteit, zingeving,.... dan over het christendom...

Oud 8 juni 2007, 17:25   #247
jurgen79
Banneling

Standaard

Citaat:
Grapjas!
Oud 8 juni 2007, 17:27   #248
van Maerlant

Standaard

Tiens, hoe kon ik dat nu vergeten? Toen ik 14 jaar was, heeft de pastoor me inderdaad een pistool tegen het hoofd gezet om me de kerk binnen te krijgen...

Oud 8 juni 2007, 17:43   #249
jurgen79
Banneling

Standaard

Citaat:
Tiens, hoe kon ik dat nu vergeten? Toen ik 14 jaar was, heeft de pastoor me inderdaad een pistool tegen het hoofd gezet om me de kerk binnen te krijgen...

Nou nou, al vergeten hoe het er zeg maar 30-40 jaar geleden in christelijke scholen aan toe ging?
Godsdienst werd er met de paplepel ingeramd...letterlijk en figuurlijk.
Indien je niet geloofde werd je beschouwd als de grootste misdadiger die er ooit maar heeft rondgelopen.
Plus al die bangmakerij om toch maar mooi te zeggen wat er moest gezegd worden.

Ja ja...maar blijkbaar is dit jou ontgaan of heb je het verdrongen?
Oud 8 juni 2007, 17:44   #250
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Meestal wordt het toch met de paplepel ingegoten. Zowel bij de christenen, als bij de islamieten, als bij de hindoes, om een paar voorbeelden te noemen.

Laatst gewijzigd door system : 8 juni 2007 om 17:45.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2007, 17:55   #251
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Meestal wordt het toch met de paplepel ingegoten. Zowel bij de christenen, als bij de islamieten, als bij de hindoes, om een paar voorbeelden te noemen.
In scholen wordt niet meer geëvangeliseerd.
De plaatsen waar dat nog een beetje gebeurt zijn thuis, pluswerkingen en parochieplaatsen.
En dan nog is men vandaag een vrij mens om al dan niet te praktiseren. De RKKerk is geen sekte, wel vandaag een instituut die in dialoog met vele andere levensbeschouwingen haar plaats heeft.
Oud 8 juni 2007, 17:58   #252
jurgen79
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
En dan nog is men vandaag een vrij mens om al dan niet te praktiseren. De RKKerk is geen sekte, wel vandaag een instituut die in dialoog met vele andere levensbeschouwingen haar plaats heeft.
Sorry, maar dat kan je toch niet menen?
Als ik kijk naar de werking in Afrika of andere minderbedeelde landen moet ik toch nog steeds vaststellen dat het een sekte is.
Hoe dommer en armer de mensen hoe groter de macht...hoe verklaar je anders de talloze HIV patienten? Allemaal omdat bepaalde plaatselijke sekteleiders en de paus voorop zich verzetten tegen het condoom.
Oud 8 juni 2007, 18:00   #253
van Maerlant

Standaard

Man, wat kan jij toch debiliteiten posten!
1. De Paus heeft het condoom goedgekeurd in de strijd tegen AIDS.
2. De RKK geeft jaarlijks miljoenen euro uit aan ontwikkelingshulp.
3. Talloze NGO's worden gesponsord door het Vaticaan.

Kruip eens van onder je stolp, jij

Oud 8 juni 2007, 18:04   #254
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Hij weet dat volgens mij zelf ook wel. Het is een poging om snel over iets anders te beginnen omdat de stelling dat het christendom opgedrongen wordt, werd ontkracht.
Oud 8 juni 2007, 18:07   #255
jurgen79
Banneling

Standaard

Citaat:

Wrijf jij de prut eens uit je ogen en kijk langer dan je neus is.
Blijkbaar snap jij niet welke macht de RKK ligt uit te oefenen over die arme afrikanen.

1. Indien de huwelijkspartner besmet is. Er is enkel sex toegelaten na het huwelijk...blijkbaar snapt de RKK nog altijd niet dat we allemaal mensen/dieren zijn met bepaalde behoeften en lusten.
Dus die goedkeuring is bullshit...in het utopisch denken en doen van de RKK kan dit misschien werken ja...in de echte wereld werkt het niet.

2. / 3. Uiteraard geven ze een massa geld uit...zo kunnen ze tenminste hun macht behouden omdat er vele afrikaantjes dan afhangen van de RKK.
Oud 8 juni 2007, 18:10   #256
jurgen79
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Hij weet dat volgens mij zelf ook wel. Het is een poging om snel over iets anders te beginnen omdat de stelling dat het christendom opgedrongen wordt, werd ontkracht.
Ontkracht?
Sorry, ben ik totaal niet mee akkoord.
Godsdienst wordt heden ten dage nog altijd opgelegd door de ouders en scholen. Als het dan toch allemaal om vrije keuze gaat, dan moeten godsdiensten helemaal verbannen worden uit scholen.
En zou er een wettelijke verplichtingen moeten zijn om niet te dopen/besnijden of wat dan ook als de betrokkene minderjarig is.
Akkoord in scholen in mindere mate dan vroeger jaren...gelukkig maar.
Oud 8 juni 2007, 18:12   #257
system
Banneling

Standaard

Citaat:

Neen neen, de paus heeft het gebruik van het condoom goedgekeurd wanneer de partners ( of 1 van de partners) reeds besmet is. Indien de paus zijn werk had gedaan dan waren deze partners misschien nooit besmet geworden.

Laatst gewijzigd door system : 8 juni 2007 om 18:13.
Oud 8 juni 2007, 18:22   #258
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 Bekijk bericht
Ontkracht?
Sorry, ben ik totaal niet mee akkoord.
Godsdienst wordt heden ten dage nog altijd opgelegd door de ouders en scholen. Als het dan toch allemaal om vrije keuze gaat, dan moeten godsdiensten helemaal verbannen worden uit scholen.
En zou er een wettelijke verplichtingen moeten zijn om niet te dopen/besnijden of wat dan ook als de betrokkene minderjarig is.
Akkoord in scholen in mindere mate dan vroeger jaren...gelukkig maar.
In de overgrote meerderheid van de gevallen wordt het christendom niet door ouders en zeker niet door scholen opgedrongen. Ik heb hier eerder in deze discussie reeds naar het leerplan r-k godsdienst verwezen waarin gesteld wordt dat het al dan niet gelovig worden een keuze is die kinderen in alle vrijheid moeten maken.

Als het godsdienstonderwijs verboden wordt, dan wordt die vrijheid ontnomen. Hetzelfde geldt voor een verbod op het dopen van minderjarigen. Hoe kan men als voorstander van vrije keuze op het vlak van geloof ook voorstander zijn van een verbod op godsdienstonderwijs en een verbod op het ten volle beleven van een godsdienst?
Oud 8 juni 2007, 18:27   #259
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Neen neen, de paus heeft het gebruik van het condoom goedgekeurd wanneer de partners ( of 1 van de partners) reeds besmet is. Indien de paus zijn werk had gedaan dan waren deze partners misschien nooit besmet geworden.
http://forum.politics.be/showthread.php?t=58245 is m.i. een betere plaats om hierover verder te discussiëren.
Oud 8 juni 2007, 18:51   #260
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eva Bekijk bericht
Zoals de mens een constructieve, en een destructieve kant heeft, in christelijke taal door 'God' en de 'duivel' voorgesteld, zo heeft een groep van mensen, ook een constructieve en een destructieve kant. Culturen kunnen verschillen naargelang waar de klemtoon op ligt, of op schijnt te liggen. Weerbaarheid moet niet noodzakelijk slecht zijn. De islam geeft een belangrijke plaats aan weerbaarheid, het christendom daarentegen is meer agressief, gaat meer over smoezen zoeken om macht te vergroten, uitbuiting te versterken, en het vergaren van rijkdom ten koste van goedgelovige zielen. Annick Versleghers (een Vlaamse ex-non) heeft in haar boek de uitbuiting van jonge nonnen door de oversten van de kloosters beschreven. Zij heeft dat aan de lijve ondervonden, en schreef haar getuigenis neer. Zeer interessant boek.
In elke godsdienst zijn er aberraties. En wij kennen de laatste tijd zeker deze van de islam. Ook in de Rooms-katholieke godsdienst waren (zijn?)er aberraties. Uw voorbeeld van de jonge nonnen toont dit aan. Of de islam weerbaarheid voor de vrouw meebrengt, daar heb ik mijn ernstige twijfels over. Toevallig weet ik uit betrouwbare bron dat er in de 'vluchthuizen' naast blanke vrouwen ook veel moslimvrouwen zitten, mishandeld door hun echtgenoot. Maar vele moslimvrouwen, zo is mij verteld, komen er niet toe zich te verschuilen in vluchthuizen. Dit is misschien ook zo bij de niet-moslimvrouwen. Toch durf ik te stellen dat de Westerse niet-moslim vrouw veel weerbaarder is dan de moslimvrouw en zich als dusdanig ook laat horen. Vaak toont zich de moslimvrouw veel onderdaniger aan de man (zoals bij ons nog niet zo lang geleden onder invloed van de christelijke moraal) dan de niet-moslimse westerse vrouw. Maar ja, de westerse niet-moslim vrouw heeft zich ook in de jaren '70 moeten vrijvechten. Ik vrees dat dit niet het geval is bij de moslimvrouw.

Dit wordt op een ludieke wijze getoond in de volgende illustratie :

http://www.casblokker.nl/het_dorp/

Laatst gewijzigd door system : 8 juni 2007 om 19:17.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be