![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: Zouden scholen beter af zijn ZONDER religie? | |||
Ja, GEEN religie in ons onderwijs. |
![]() ![]() ![]() |
38 | 64,41% |
Nee, alle officieel erkende religies in ons onderwijs, zoals nu het geval is. |
![]() ![]() ![]() |
19 | 32,20% |
Geen idee, ik heb hier nog nooit deftig over nagedacht. |
![]() ![]() ![]() |
2 | 3,39% |
Aantal stemmers: 59. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#241 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Gelukkig hebben we de religieuzen allerhande nog om ons op gebied van tolerantie en verdraagzaamheid wat stichtende lesjes te leren, nietwaar?
![]() |
#242 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#243 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() Enneuh, wat betreft verdraagzaamheid, stel ik antitheïsten en vrijzinnigen voor eens in de eigen boezem te kijken.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. Laatst gewijzigd door van Maerlant : 8 juni 2007 om 17:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#244 |
|
![]() Mensen kiezen voor een religie of een godsdienst. Niet vice versa.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#245 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
In het katholiek onderwijs dwingt men ook geen enkele leerling om zich te bekeren. Je krijgt wel les over het christendom en haar plaats in de pluralistische maatschappij. Als je écht niet wil dat je kind geen godsdienst krijgt, dan ben je als ouder vrij om je kind naar een ander schoolnet te zenden. Uiteindelijk heeft deze topic niet veel zin, vermits de vrijheid van het inrichten van onderwijs ingeschreven is in onze Grondwet. Je moet eerst die Grondwet veranderen dan, maar dat zie ik eerlijk gezegd nog niet snel gebeuren...
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 8 juni 2007 om 17:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#246 |
|
![]() En, trouwens, in de godsdienstles leer je naar ik me herinner meer over zaken als zelfmoord, homoseksualiteit, zingeving,.... dan over het christendom...
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#247 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#248 |
|
![]() Tiens, hoe kon ik dat nu vergeten? Toen ik 14 jaar was, heeft de pastoor me inderdaad een pistool tegen het hoofd gezet om me de kerk binnen te krijgen...
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#249 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Godsdienst werd er met de paplepel ingeramd...letterlijk en figuurlijk. Indien je niet geloofde werd je beschouwd als de grootste misdadiger die er ooit maar heeft rondgelopen. Plus al die bangmakerij om toch maar mooi te zeggen wat er moest gezegd worden. Ja ja...maar blijkbaar is dit jou ontgaan of heb je het verdrongen? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#250 |
Banneling
|
![]() Meestal wordt het toch met de paplepel ingegoten. Zowel bij de christenen, als bij de islamieten, als bij de hindoes, om een paar voorbeelden te noemen.
Laatst gewijzigd door system : 8 juni 2007 om 17:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#251 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
De plaatsen waar dat nog een beetje gebeurt zijn thuis, pluswerkingen en parochieplaatsen. En dan nog is men vandaag een vrij mens om al dan niet te praktiseren. De RKKerk is geen sekte, wel vandaag een instituut die in dialoog met vele andere levensbeschouwingen haar plaats heeft.
![]() |
![]() |
#252 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Als ik kijk naar de werking in Afrika of andere minderbedeelde landen moet ik toch nog steeds vaststellen dat het een sekte is. Hoe dommer en armer de mensen hoe groter de macht...hoe verklaar je anders de talloze HIV patienten? Allemaal omdat bepaalde plaatselijke sekteleiders en de paus voorop zich verzetten tegen het condoom. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#253 |
|
![]() Man, wat kan jij toch debiliteiten posten!
1. De Paus heeft het condoom goedgekeurd in de strijd tegen AIDS. 2. De RKK geeft jaarlijks miljoenen euro uit aan ontwikkelingshulp. 3. Talloze NGO's worden gesponsord door het Vaticaan. Kruip eens van onder je stolp, jij ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#254 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#255 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Blijkbaar snap jij niet welke macht de RKK ligt uit te oefenen over die arme afrikanen. 1. Indien de huwelijkspartner besmet is. Er is enkel sex toegelaten na het huwelijk...blijkbaar snapt de RKK nog altijd niet dat we allemaal mensen/dieren zijn met bepaalde behoeften en lusten. Dus die goedkeuring is bullshit...in het utopisch denken en doen van de RKK kan dit misschien werken ja...in de echte wereld werkt het niet. 2. / 3. Uiteraard geven ze een massa geld uit...zo kunnen ze tenminste hun macht behouden omdat er vele afrikaantjes dan afhangen van de RKK. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#256 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Sorry, ben ik totaal niet mee akkoord. Godsdienst wordt heden ten dage nog altijd opgelegd door de ouders en scholen. Als het dan toch allemaal om vrije keuze gaat, dan moeten godsdiensten helemaal verbannen worden uit scholen. En zou er een wettelijke verplichtingen moeten zijn om niet te dopen/besnijden of wat dan ook als de betrokkene minderjarig is. Akkoord in scholen in mindere mate dan vroeger jaren...gelukkig maar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#257 |
Banneling
|
![]() Neen neen, de paus heeft het gebruik van het condoom goedgekeurd wanneer de partners ( of 1 van de partners) reeds besmet is. Indien de paus zijn werk had gedaan dan waren deze partners misschien nooit besmet geworden.
Laatst gewijzigd door system : 8 juni 2007 om 18:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#258 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Als het godsdienstonderwijs verboden wordt, dan wordt die vrijheid ontnomen. Hetzelfde geldt voor een verbod op het dopen van minderjarigen. Hoe kan men als voorstander van vrije keuze op het vlak van geloof ook voorstander zijn van een verbod op godsdienstonderwijs en een verbod op het ten volle beleven van een godsdienst?
![]() |
![]() |
![]() |
#259 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#260 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dit wordt op een ludieke wijze getoond in de volgende illustratie : http://www.casblokker.nl/het_dorp/ Laatst gewijzigd door system : 8 juni 2007 om 19:17. |
|
![]() |
![]() |