Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 augustus 2007, 22:52   #241
Boontjes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W Bekijk bericht
Goed punt, maar de vele confederalisten die er zijn bij de 3 grote partijen hebben er weldegelijk nog zin in om van België een land te houden.
Maar dan dienen het Waals wanbestuur, hun profitariaat en de buitensporige voordelen die hen nu te beurt vallen te verdwijnen. En dat willen ze niet.
Niet vergeten dat België gebouwd is voor 1 groep en voor 1 groep alleen... .

Hoe kan je nu zeggen wat je wil als de Franstaligen al op hun achterste poten staan als je nog maar insinueert om iets een beetje te veranderen.
Vraagjes:
- Welk wanbestuur (Charleroi, ja - maar evengoed de milieuboxen van Kelchtermans of de villa van Delcroix)
- Hun cliëntisme?-> Niemand heeft een groter cliëntelisme in Vlaanderen dan onze Herman Decroo, zijn kelder zit vol met duizenden tussenkomsten (en met succes, zie zijn verkiezingsscores).
_ Voordelen? Alle grote (ex-) Belgische maatschappijen zijn daar met de noorderzon verdwenen ((de Société Générale op kop-> geen mijnen meer, geen staal meer, alle geld naar het buitenland, zelfs onze Luchthaven naar Australië, Electrabel naar Frankrijk, -> en Wallonië bleef verweesd achter. Stel u eens in hun plaats, i.p.v. altijd te cjikaneren. Ondertussen leven er mensen die ook moeten leven hé - en je kan niet zeggen dat ze moeten werken als er helemaal GEEN werk is, als er geen bedrijven meer zijn.
Boontjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2007, 22:53   #242
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

[quote=labyrinth;2882608]
Citaat:
vandaar mijn voorstel voor een Brabants Gewest. Vrijheid van taal en beweging over gans de provincie Brabant maar ook niet verder. De grond die behoort voor eeuwig sowieso toe aan moeder aarde, wij ontlenen hem alleen voor een relatief korte periode. We zouden liever wat meer bezig zijn met ons milieu dan met BHV.
Beste labyrinth, ga eens naar Waals brabant en stel ze daar eens voor om alles tweetalig te maken. Liefst in het Frans anders verstaan ze het niet.
Maar opgelet voor de gevolgen. Je wordt opstaande voet un extremiste flamingant.

En nog een goed voorstel, laat ons vlug vlug BHV splitsen dan kunnen we ons meer met moeder aarde bezig houden.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2007, 23:03   #243
Tjolder
Parlementslid

Tjolder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth Bekijk bericht
Onnozelaars dat is zeker. Faciliteiten zijn er om gebruikt te kunnen worden door hen die ze wensen.

-----------------------------------------------
4.2. Komen Zoals reeds gezegd, werd deze faciliteitengemeente overgeheveld naar Hainaut, zoals Voeren overgeheveld werd naar Limburg. Ook deze gemeente kreeg een faciliteitenstelsel, zij het hier met faciliteiten voor Nederlandstaligen. Wonderwel lijkt hier mogelijk wat in de andere faciliteitengemeenten niet mogelijk bleek: de taalkundige minderheid lijkt zich grotendeels aangepast te hebben aan de taalkundige Franstalige meerderheid. Dit is, de gemeente werd vrijwel volledig verfranst, niettegenstaande het hier oorspronkelijk om een Nederlandstalige gemeente ging.
Als taalgrensgemeente moet Komen normaalgezien instaan voor de gebouwen en gronden van de Vlaamse basisschool. Dit is onder andere ook het geval in Voeren, waar de gemeente zorgt voor de gebouwen en gronden van de Waalse basisschool, en de faciliteitengemeenten in de rand rond Brussel. De Vlaamse regering besteedt alles bij mekaar 5,58 miljoen euro aan het Franstalige onderwijs op zijn eigen grondgebied. De Franstalige gemeenschap betaalt nergens ook maar één frank voor het Nederlandstalige onderwijs op zijn grondgebied.
De lijdensweg van het Vlaamse schooltje in Komen begon in 1979, toen 24 Vlaamse ouders om de oprichting van een basis- en kleuterschooltje vroegen op basis van de aangehaalde faciliteitenwet. De Franstalige onderwijsminister Jacques Hoyaux weigerde, en meteen werd de aangelegenheid verheven tot een heuse regeringszaak. Uiteindelijk mocht het schooltje er komen, in ruil voor de omstreden autoweg Pecq-Armentières, die Komen over Vlaams grondgebied zou verbinden met Wallonië. Maar in 1981 besliste onderwijsminister Philippe Busquin dat het schooltje dichtmoest. De Vlaamse kleutertjes moesten op een gegeven ogenblik aan de hand van hun mama's spitsroeden lopen langsheen hysterische vrouwen. Uiteindelijk werd beslist dat de Vlaamse minister van Onderwijs de subsidiëring van het schooltje voor zijn rekening zou nemen, dus tegen de wettelijke bepalingen in. Het werd ondergebracht in de tuin van het Vlaams cultureel centrum van Komen.
Elke bouwaanvraag voor de oprichting van schoolpaviljoenen leidde sindsdien tot eindeloze procedurekwesties. De 23 leerlingen uit de beginperiode waren einde 1995 reeds met 60. Het schooltje barst uit zijn voegen, maar de bouwvergunningen worden systematisch geweigerd door de Waalse overheid. Zo besliste de dienst voor Stedebouw van Mons in augustus 1995 na een negatief advies van het Komens schepencollege, dat de Vlaamse basisschool haar gebouwen niet zou mogen uitbreiden met een prefab gebouw. Dit was overduidelijk een drogreden, want de Franstalige school in de onmiddellijke omgeving kreeg wel de toelating tot een prefab-paviljoen. De dienst gaf wel te kennen dat een bakstenen gebouw wel toegelaten zou worden. Het is echter zo dat ten eerste zo'n gebouw onmiddellijk tien keer zoveel zal kosten, maar vooral dat de kosten niet gerecupereerd zullen kunnen worden wanneer de school zou gedwongen worden te verhuizen. Geen louter denkbeeldig scenario, want de school moet de grond huren, en zodra een gepaste reden zou gevonden worden, kan de school van die grond verjaagd worden.
Gelukkig voor de kinderen die er school moeten volgen, bereikten de Vlaamse Minister van Onderwijs Luc van den Bossche en zijn Waalse collega van Ruimtelijke Ordening Michel Lebrun op 4 september 1995 een akkoord, waardoor het schooltje wel zijn gebouwen kan uitbreiden. De oplossing bestaat erin dat de ARGO, de Autonome Raad voor het GemeenschapsOnderwijs, een nieuwe bouwaanvraag zal indienen voor een bakstenen gebouwtje, en de ekstra kosten, zo'n 125.000 euro, zal bijleggen.
http://home.online.no/~vlaenen/vlaamse_kwesties/kwst08.html

-----------------------------------

Ziehier een pracht voorbeeld van faciliteiten in Wallonië .

Tjolder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2007, 14:21   #244
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant Bekijk bericht
Je begrijpt het echt niet hé? Is het echt zo moeilijk te begrijpen dat er in één land verschillende taalgebieden zijn? Is het echt zo moeilijk om, als je je vestigt in een ander taalgebied om de taal van dat gebied te leren? En vindt je het echt normaal dat alleen omdat een aantal Franstalige nieuwkomers het vertikken ook maar één woord Nederlands te spreken, iedereen zich maar moet aanpassen aan die egoïstische minderheid?
Waarom bekijkt u alles zo extreem ? Waarom zijn grond en taal voor u belangrijker dan mensen ?

Citaat:
Waarom jij als perfect tweetalige kost wat kost die egoïstische minderheid wil verdedigen is mij een raadsel
Omdat mensen, vrijheid en rechtvaardigheid voor mij belangrijker zijn dan taal en grond. Vrede en welzijn voor allen, dat is mijn leuze..... en van zodra men dat wil beperken tot de eigen belangen voel ik het een beetje kriebelen.

Laatst gewijzigd door labyrinth : 27 augustus 2007 om 14:23.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2007, 14:25   #245
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tjolder Bekijk bericht
-----------------------------------------------
4.2. Komen Zoals reeds gezegd, werd deze faciliteitengemeente overgeheveld naar Hainaut, zoals Voeren overgeheveld werd naar Limburg. Ook deze gemeente kreeg een faciliteitenstelsel, zij het hier met faciliteiten voor Nederlandstaligen. Wonderwel lijkt hier mogelijk wat in de andere faciliteitengemeenten niet mogelijk bleek: de taalkundige minderheid lijkt zich grotendeels aangepast te hebben aan de taalkundige Franstalige meerderheid. Dit is, de gemeente werd vrijwel volledig verfranst, niettegenstaande het hier oorspronkelijk om een Nederlandstalige gemeente ging.
Als taalgrensgemeente moet Komen normaalgezien instaan voor de gebouwen en gronden van de Vlaamse basisschool. Dit is onder andere ook het geval in Voeren, waar de gemeente zorgt voor de gebouwen en gronden van de Waalse basisschool, en de faciliteitengemeenten in de rand rond Brussel. De Vlaamse regering besteedt alles bij mekaar 5,58 miljoen euro aan het Franstalige onderwijs op zijn eigen grondgebied. De Franstalige gemeenschap betaalt nergens ook maar één frank voor het Nederlandstalige onderwijs op zijn grondgebied.
De lijdensweg van het Vlaamse schooltje in Komen begon in 1979, toen 24 Vlaamse ouders om de oprichting van een basis- en kleuterschooltje vroegen op basis van de aangehaalde faciliteitenwet. De Franstalige onderwijsminister Jacques Hoyaux weigerde, en meteen werd de aangelegenheid verheven tot een heuse regeringszaak. Uiteindelijk mocht het schooltje er komen, in ruil voor de omstreden autoweg Pecq-Armentières, die Komen over Vlaams grondgebied zou verbinden met Wallonië. Maar in 1981 besliste onderwijsminister Philippe Busquin dat het schooltje dichtmoest. De Vlaamse kleutertjes moesten op een gegeven ogenblik aan de hand van hun mama's spitsroeden lopen langsheen hysterische vrouwen. Uiteindelijk werd beslist dat de Vlaamse minister van Onderwijs de subsidiëring van het schooltje voor zijn rekening zou nemen, dus tegen de wettelijke bepalingen in. Het werd ondergebracht in de tuin van het Vlaams cultureel centrum van Komen.
Elke bouwaanvraag voor de oprichting van schoolpaviljoenen leidde sindsdien tot eindeloze procedurekwesties. De 23 leerlingen uit de beginperiode waren einde 1995 reeds met 60. Het schooltje barst uit zijn voegen, maar de bouwvergunningen worden systematisch geweigerd door de Waalse overheid. Zo besliste de dienst voor Stedebouw van Mons in augustus 1995 na een negatief advies van het Komens schepencollege, dat de Vlaamse basisschool haar gebouwen niet zou mogen uitbreiden met een prefab gebouw. Dit was overduidelijk een drogreden, want de Franstalige school in de onmiddellijke omgeving kreeg wel de toelating tot een prefab-paviljoen. De dienst gaf wel te kennen dat een bakstenen gebouw wel toegelaten zou worden. Het is echter zo dat ten eerste zo'n gebouw onmiddellijk tien keer zoveel zal kosten, maar vooral dat de kosten niet gerecupereerd zullen kunnen worden wanneer de school zou gedwongen worden te verhuizen. Geen louter denkbeeldig scenario, want de school moet de grond huren, en zodra een gepaste reden zou gevonden worden, kan de school van die grond verjaagd worden.
Gelukkig voor de kinderen die er school moeten volgen, bereikten de Vlaamse Minister van Onderwijs Luc van den Bossche en zijn Waalse collega van Ruimtelijke Ordening Michel Lebrun op 4 september 1995 een akkoord, waardoor het schooltje wel zijn gebouwen kan uitbreiden. De oplossing bestaat erin dat de ARGO, de Autonome Raad voor het GemeenschapsOnderwijs, een nieuwe bouwaanvraag zal indienen voor een bakstenen gebouwtje, en de ekstra kosten, zo'n 125.000 euro, zal bijleggen.
http://home.online.no/~vlaenen/vlaamse_kwesties/kwst08.html

-----------------------------------

Ziehier een pracht voorbeeld van faciliteiten in Wallonië .
Dat is inderdaad erg maar in Vlaanderen wil men de faciliteiten gewoon afschaffen. Is dat dan nog niet erger ?

Laatst gewijzigd door labyrinth : 27 augustus 2007 om 14:42.
Oud 27 augustus 2007, 14:36   #246
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant Bekijk bericht
Zelfs binnen een land kan er zoiets bestaan als verschillende taalgebieden. Dat leert bij ons het kleinste kind op school.
Dat begrijp ik, maar ik begrijp niet waarom men een land moet doen barsten omdat er aan de grens van deze taalgebieden faciliteiten zijn.

Citaat:
Dat is helemaal niet hetzelfde. Niemand is verplicht zich te vestigen in het Vlaamse gewest. Wanneer men het echt zo'n verschrikking vindt om de taal van te leren van zijn Nederlandstalige landgenoten, is er niks dat hen verbiedt om te blijven wonen in het ééntalige Wallonië.
Franstalige Vlamingen zijn niet alleen franstaligen die zich in Vlaanderen kwamen vestigen. In Brussel, de rand en overal in Vlaanderen zijn er franstaligen die in Vlaanderen geboren zijn en verplicht werden de laatste decennia hun moedertaal te wijzigen. Ze hadden dus geen keuze.
Citaat:
Begrijp je nu echt niet dat wat jij hier voorstelt een illusie is? Hoe denk jij ooit in het ééngemaakte Brabant te communiceren als iedereen enkel zijn eigen taal spreekt
Dat is precies wat er met Brussel en Vlaanderen aan het gebeuren is, ik wil dat vermijden door de mensen aan te sporen wat minder radicaal te zijn en wat meer met elkaar in dialoog te gaan.

Laatst gewijzigd door labyrinth : 27 augustus 2007 om 14:39.
Oud 27 augustus 2007, 14:42   #247
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Dus om de Vlaamse bevolking daartegen te beschermen moeten wij dus België opblazen?
Dat opblazen is dat een fobie ?
Oud 27 augustus 2007, 14:47   #248
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

[quote=labyrinth;2883700]
Citaat:
Waarom bekijkt u alles zo extreem ? Waarom zijn grond en taal voor u belangrijker dan mensen ?
De vraag was niet aan mij gericht, maar ik denk niet dat je taal kan scheiden van mensen.

Ik hou de problematiek in de Rand altijd tegen het voorbeeld van Brussel (waar ik zelf een aantal jaar gewoond heb en vaak genoeg bediening ben geweigerd omdat ik Vlaams sprak, met of zonder beledigingen er bovenop). Als Brussel een voorbeeld was geweest van taalhoffelijkheid en wederzijds begrip zouden er érg weinig Vlamingen een probleem hebben met franstaligen in de Rand, daar ben ik zeker van.

Ik denk echter niet dat er iemand is langs weerszijden van de taalgrens die Brussel zo nog zou beschrijven, integendeel. Vlamingen worden er gedemoniseerd (Le Soir, LLB, alle politieke partijen) en zo mogelijk buitengepest, en daar gaat men soms erg ver in. Vlamingen zijn niet meer welkom in hun hoofdstad, en daar dragen wat mij betreft de radicale fransdolle politici de schuld van (veel meer dan de gewone inwoner).

Wel, hetzelfde begint nu te gebeuren in de Vlaamse Rand, en wat mij betreft moet er alles aan gedaan worden om dat te verhinderen. En ja, dat heeft in de eerste plaats ALLES te maken met mensen.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2007, 14:55   #249
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

[quote=labyrinth;2883700]
Citaat:
Omdat mensen, vrijheid en rechtvaardigheid voor mij belangrijker zijn ...
De gemiddelde Vlaming die in het belgisch regime in Brussel of elders een jobke kreeg stond onder enorme druk om verfransd te worden. Wat dan ook op grote schaal gebeurde. Zie de talrijke Franstaligen met Vlaamse namen.
'Vrijheid' in dit systeem betekende: zo rap mogelijk verfransen. Maar...

Entre le riche et le pauvre
le fort et le faible
c'est la liberté qui opprime
et la loi qui libère

labyrinth verstaat wel Frans, maar zal dit niet verstaan.

Toch komt er weldra een einde aan dat verstikkend regime. Zie poll in hln:

Moet België blijven bestaan?
Ja
19,7% (1748)

Ja, maar als confederale staat
14% (1242)

Neen
65,3% (5796)

Geen mening
1,1% (96)

Totaal aantal stemmen: 8882
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2007, 14:57   #250
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Een pol zo leeg en waardeloos als de nva he
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2007, 15:00   #251
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

[quote=Nyquist;2883762]
Citaat:
De vraag was niet aan mij gericht, maar ik denk niet dat je taal kan scheiden van mensen.

Ik hou de problematiek in de Rand altijd tegen het voorbeeld van Brussel (waar ik zelf een aantal jaar gewoond heb en vaak genoeg bediening ben geweigerd omdat ik Vlaams sprak, met of zonder beledigingen er bovenop). Als Brussel een voorbeeld was geweest van taalhoffelijkheid en wederzijds begrip zouden er érg weinig Vlamingen een probleem hebben met franstaligen in de Rand, daar ben ik zeker van.

Ik denk echter niet dat er iemand is langs weerszijden van de taalgrens die Brussel zo nog zou beschrijven, integendeel. Vlamingen worden er gedemoniseerd (Le Soir, LLB, alle politieke partijen) en zo mogelijk buitengepest, en daar gaat men soms erg ver in. Vlamingen zijn niet meer welkom in hun hoofdstad, en daar dragen wat mij betreft de radicale fransdolle politici de schuld van (veel meer dan de gewone inwoner).

Wel, hetzelfde begint nu te gebeuren in de Vlaamse Rand, en wat mij betreft moet er alles aan gedaan worden om dat te verhinderen. En ja, dat heeft in de eerste plaats ALLES te maken met mensen.
Neen, niet met mensen, voor u met de Vlaamse mens, en dat is een heel groot verschil.
Oud 27 augustus 2007, 15:06   #252
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is inderdaad erg maar in Vlaanderen wil men de faciliteiten gewoon afschaffen. Is dat dan nog niet erger ?
In een Belgische context kan Vlaanderen deze in elk niet geval eenzijdig afschaffen, aangezien ze in de Grondwet ingeschreven zijn. Komt daar bovenop nog het feit dat Vlaanderen de faciliteiten al 44 jaar lang steeds tot op de letter uitgevoerd heeft en als gevolg daarvan bijvoorbeeld nog steeds jaarlijks 10 miljoen Euro ter beschikking stelt voor Franstalig basisonderwijs. En nog steeds is de anderstalige bevolking ter plaatse niet tevreden. Voor hen voldoet deze al zeer royale faciliteitenregeling immers niet; neen, er moet wettelijke tweetaligheid komen. Terwijl de grondwettelijk gewaarborgde faciliteiten voor Nederlandstaligen in Komen zo goed als dode letter zijn en het Nederlandstalig onderwijs ter plaatse bekostigd wordt door... Vlaanderen.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2007, 15:09   #253
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

[quote=luc broes;2883784]
Citaat:
De gemiddelde Vlaming die in het belgisch regime in Brussel of elders een jobke kreeg stond onder enorme druk om verfransd te worden. Wat dan ook op grote schaal gebeurde. Zie de talrijke Franstaligen met Vlaamse namen.
'Vrijheid' in dit systeem betekende: zo rap mogelijk verfransen. Maar...

Entre le riche et le pauvre
le fort et le faible
c'est la liberté qui opprime
et la loi qui libère

labyrinth verstaat wel Frans, maar zal dit niet verstaan.

Toch komt er weldra een einde aan dat verstikkend regime. Zie poll in hln:

Moet België blijven bestaan?
Ja
19,7% (1748)

Ja, maar als confederale staat
14% (1242)

Neen
65,3% (5796)

Geen mening
1,1% (96)

Totaal aantal stemmen: 8882
Ik heb het u al gezegd. U doet wat u niet laten kunt........ het is inderdaad uw vrijheid. Als het merendeel van de Belgen België als een last beschouwt dan zij het zo, in een democratie kiezen zij nietwaar ?

Laatst gewijzigd door labyrinth : 27 augustus 2007 om 15:14.
Oud 27 augustus 2007, 15:13   #254
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
In een Belgische context kan Vlaanderen deze in elk niet geval eenzijdig afschaffen, aangezien ze in de Grondwet ingeschreven zijn. Komt daar bovenop nog het feit dat Vlaanderen de faciliteiten al 44 jaar lang steeds tot op de letter uitgevoerd heeft en als gevolg daarvan bijvoorbeeld nog steeds jaarlijks 10 miljoen Euro ter beschikking stelt voor Franstalig basisonderwijs. En nog steeds is de anderstalige bevolking ter plaatse niet tevreden. Voor hen voldoet deze al zeer royale faciliteitenregeling immers niet; neen, er moet wettelijke tweetaligheid komen. Terwijl de grondwettelijk gewaarborgde faciliteiten voor Nederlandstaligen in Komen zo goed als dode letter zijn en het Nederlandstalig onderwijs ter plaatse bekostigd wordt door... Vlaanderen.
En omdat er al een moeilijke situatie bestaat gaat u ze nog ingewikkelder maken door Brussel, meertalige Belgische Europese hoofdstad te omsingelen daar een ééntalige Vlaamse rand waardoor de uitbreiding van Brussel met het typische meertalige karakter onmogelijk wordt ?
Oud 27 augustus 2007, 15:14   #255
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, niet met mensen, voor u met de Vlaamse mens, en dat is een heel groot verschil.
Mag ik daaruit afleiden dat uw betoog voor naastenliefde en vrijheid hierboven enkel over franstaligen ging? Dan zijn we uitgepraat natuurlijk.

Je moet ook geen oorzaken met gevolgen verwisselen, he, Labyrinth. Als ik enkel de situatie van de Vlamingen in Brussel betreur, dan is dit omdat de franstaligen (als machthebber) in Brussel niet worden gediscrimineerd.

Laatst gewijzigd door Nyquist : 27 augustus 2007 om 15:21.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2007, 15:18   #256
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En omdat er al een moeilijke situatie bestaat gaat u ze nog ingewikkelder maken door Brussel, meertalige Belgische Europese hoofdstad te omsingelen daar een ééntalige Vlaamse rand waardoor de uitbreiding van Brussel met het typische meertalige karakter onmogelijk wordt ?
Waarom zou Brussel per se moeten uitbreiden? Ik meen onlangs zelfs ergens gelezen te hebben dat er ter plaatse nog leegstand is.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2007, 15:22   #257
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Waarom zou Brussel per se moeten uitbreiden? Ik meen onlangs zelfs ergens gelezen te hebben dat er ter plaatse nog leegstand is.
Aan en in het koninklijk paleis is er nog veel plaats.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2007, 16:07   #258
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ongelooflijk hoe uw retoriek meer en meer begint te lijken op de nazi-propaganda uit de jaren '30 rond het Sudetenland, de corridor van Dantzig, Saarland...

Lebensraum für das Gross-Brüsselse Herrenvolk, Donnons �* Bruxelles sa vraie dimension.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2007, 16:10   #259
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Ongelooflijk hoe uw retoriek meer en meer begint te lijken op de nazi-propaganda uit de jaren '30 rond het Sudetenland, de corridor van Dantzig, Saarland...

Lebensraum für das Gross-Brüsselse Herrenvolk, Donnons �* Bruxelles sa vraie dimension.
De pot verwijt de ketel....
En op wat lijkt de ijzerwake dan wel?
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2007, 16:15   #260
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Extreem? Wat ik vraag is helemaal niet extreem maar consequent. Wat ik vraag is gewoon hetzelfde respect van mijn Franstalige landgenoten als ik hen aan hen betoon.
Alleen slaag jij er blijkbaar niet in te begrijpen dat communicatie in een meertalig land onmogelijk wordt als iedereen het verdomd om een andere dan zijn eigen taal te spreken.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth
Omdat mensen, vrijheid en rechtvaardigheid voor mij belangrijker zijn dan taal en grond. Vrede en welzijn voor allen, dat is mijn leuze..... en van zodra men dat wil beperken tot de eigen belangen voel ik het een beetje kriebelen.
Als een Franstalige die zich in Vlaanderen vestigt, weigert zich aan te passen aan de taal van de streek waar hij woont, heeft dat niks te maken met vrede en welzijn voor allen maar is dat louter egoïsme.

Als iedereen in België gaat doen zoals die Franstalige minderheid in de Vlaamse rand rond Brussel en weigert een andere taal te spreken dan zijn eigen moedertaal, dan wordt elke communicatie onmogelijk.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be