Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 oktober 2007, 11:07   #241
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
De Franstaligen in de Rand zijn er in elk geval niet gerust op.
Ze zijn bang dat ze hun gepriviligieerde positie moeten opgeven. Ik begrijp dat. Maar het zal moeten, voorrechten zijn een onrechtvaardigheid. En Vlaanderen zal het hen heus niet moeilijk maken. Het enige wat we vragen is loyauteit aan de Vlaamse instellingen en voldoende Nederlands kennen om het openbare leven in Vlaanderen te kunnen volgen. C'est tout.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2007, 11:12   #242
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Dat is wel de hele eis over BHV.
Gedaan met de franstalige lijsten in HV, gedaan met de Franse taal voor de omgang met de overheid en gedaan met de franse taal in de scholen en winkels.
Onzin.

Er is nu ook al een Franstalige lijst voor de Vlaamse verkiezingen (waarbij BHV al gesplitst is). Die komt uitsluitend op in Vlaanderen, en heeft een verkozene.

Heb jij een speciale reden om die leugen te blijven verspreiden, terwijl de feiten van vandaag al laten zien dat het een leugen is?

Citaat:
En wie anders denk, is heel slecht op de hoogte.
Zegt iemand die ver weg in het Antwerpse woont.

Als u ook al maar een half uur met inwoners van Halle-Vilvoorde gesproken had, dan had u geweten dat u het bent die slecht op de hoogte bent.
Oud 11 oktober 2007, 11:41   #243
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Europese zetels hebben te maken met aantal inwoners, enz...
En? Die Franstaligen met een andere nationaliteit blijven toch in Vlaanderen wonen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2007, 11:44   #244
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb daar ook geen verstand van; maar is een Belg die al jaaaren in het buitenland woont, nog altijd ergens in België gedomicilieerd?
En kinderen van Belgen in het buitenland?
Domicilie is iets anders dan nationaliteit. Ik heb een tijd van mijn leven in het buitenland gewoond; in alle landen kreeg ik toen een verblijfsvergunning. Ik bleef evenwel de Belgische nationaliteit behouden.

De nationaliteit van in het buitenland geboren kinderen hangt af van de wetgeving van dat land omdat er verschillende regelingen bestaan.
Oud 11 oktober 2007, 11:49   #245
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En dus zelfs indien gesplitst zullen er nog meer Franstaligen in de Rand komen wonen.
En bij scheiding België = minderheidsverdrag = nog meer.
De is-gelijk-aan-tekens zijn totaal onterecht. Geen enkele onafhankelijkheid werd ooit in vraag gesteld n.a.v. het al dan niet ondertekenen van bepaalde verdragen of teksten die niet op nationaal niveau zich bevinden. Daarenboven is het minderhedenverdrag een tekst van de Raad van Europa, een instelling die helemaal geen zeggenschap heeft en niet verward mag worden met de EU. En tenslotte is het zo dat ieder land de totale vrijheid heeft om een "preambule" bij dat verdrag te voegen. Dat heeft het Groothertogdom Luxemburg bijvoorbeeld gedaan. Daarin staat te lezen dat het Groothertogdom geen enkele historische minderheid op haar territorium heeft en dat bijgevolg geen enkele taalgroep een constitutioneel recht kan inroepen. Aldus heeft men de pogingen van de heel talrijke Portugese minderheid in het Groothertogdom om het Portugees als erkende minderheidstaal officieel vast te laten leggen, volledig gekelderd.
Oud 11 oktober 2007, 11:51   #246
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die redenering wordt niet door de meerderheid van de Vlamingen gevolgd. zij hopen: eindelijk gedaan met het FR in Vlaanderen.
Ik denk niet dat ze zitten te wachten op 20 UF in Vl parlement.
Er is geen enkel probleem met een Franstalige aanwezigheid in Vlaanderen. Door de volledige splitsing zal het voor de bij ons wonende Franstaligen ook duidelijk worden dat ze de facto en de jure in Vlaanderen wonen, en geen deel meer uitmaken van een tweetalige regio als Brussel. Deze band doorknippen is een heel belangrijke stap.
Oud 11 oktober 2007, 12:04   #247
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Onzin.

Er is nu ook al een Franstalige lijst voor de Vlaamse verkiezingen (waarbij BHV al gesplitst is). Die komt uitsluitend op in Vlaanderen, en heeft een verkozene.

Heb jij een speciale reden om die leugen te blijven verspreiden, terwijl de feiten van vandaag al laten zien dat het een leugen is?

Zegt iemand die ver weg in het Antwerpse woont.

Als u ook al maar een half uur met inwoners van Halle-Vilvoorde gesproken had, dan had u geweten dat u het bent die slecht op de hoogte bent.
Mijn moeder en haar ouders zijn van Etterbeek, mijn oudste zuster woont in Machelen. Haar kinderen wonen in Vilvoorde, mijn moeder haar broer woont in Schaarbeek, en haar tweede Broer in Molenbeek.

Heb zelf een tijd in Everen gewoond en een tijd in Halle, ik niet op de hoogte en ik niet met de mensen vandaar spreken, jongen toch.
Je weet blijkbaar niet dat die Franse lijst in Vlaanderen er enkel is door BHV. Eens dit gesplitst is voor de federale verkiezingen verdwijnd de franse lijst ook bij de gewestverkiezingen, want hij is ongrondwettelijk.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2007, 12:07   #248
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn moeder en haar ouders zijn van Etterbeek, mijn oudste zuster woont in Machelen. Haar kinderen wonen in Vilvoorde, mijn moeder haar broer woont in Schaarbeek, en haar tweede Broer in Molenbeek.

Heb zelf een tijd in Everen gewoond en een tijd in Halle, ik niet op de hoogte en ik niet met de mensen vandaar spreken, jongen toch.
Je weet blijkbaar niet dat die Franse lijst in Vlaanderen er enkel is door BHV. Eens dit gesplitst is voor de federale verkiezingen verdwijnd de franse lijst ook bij de gewestverkiezingen, want hij is ongrondwettelijk.
Maar de mogelijkheid bestaat dat er voor de federale verkiezingen een plaatselijke lijst van de Franstaligen wordt ingediend. Dat is nog steeds mogelijk, al zullen wel alle vermeldingen op die lijst in het Nederlands moeten gebeuren.
Oud 11 oktober 2007, 12:08   #249
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sukkelaars dus, wegens 177 jaar nodig om zijn ideeën door te drukken en... dan nog eigenlijk niet kunnen doordrukken; maar zeggen: we gaan ons op ons eigen terugplooien want we zijn niet sterk genoeg om onze ideeën over goed bestuur, enz... door te drukken.
Goed bestuur, schreef je?

Welke minister moest de laatste dagen ontslag nemen, en waarom?
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2007, 12:11   #250
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

waarom zou die Franse lijst niet meer mogen??? iedereen staat vrij een lijst in te dienen hoor.
Oud 11 oktober 2007, 12:11   #251
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Maar de mogelijkheid bestaat dat er voor de federale verkiezingen een plaatselijke lijst van de Franstaligen wordt ingediend. Dat is nog steeds mogelijk, al zullen wel alle vermeldingen op die lijst in het Nederlands moeten gebeuren.
Citaat:
een plaatselijke lijst van de Franstaligen

Hebben die dan niet 't recht vertegenwoordigd te zijn?
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2007, 12:14   #252
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Iedere partij kan een lijst indienen waar ze willen, als ze maar aan de wettelijke regels voldoen.

En daar zit het probleem voor de Franstalige Vlamingen, de meeste van hen die op de lijsten staan, wonen niet op de plaats waar de lijst ingediend word, en daarom zijn hun lijsten dus reeds niet meer wettelijk.
Oud 11 oktober 2007, 12:16   #253
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Vanwaar haal je dat toch allemaal? Ook bij de gemeentelijke verkiezingen dienen de franstaligen eigen lijsten in, inclusief in gemeenten zoals tervuren, die tot de kieskring Leuven behoren en dus geen band hebben met BHV.

De lijst Union francophone, ongrondwettelijk bij een splitsing van BHV, dat is ronduit absurd. Ten eerste heb je de grondwet niet nodig om BHV te splitsen want de keskringen worden niet in de grondwet geregeld. Niets belet een franstalige partij om overal in Vlaanderen lijsten in te dienen, en dat doen ze ook, maar wel niet in plaatsen waar ze gewoon geen kans maken. Dat doen kleine partijtjes ook : zij komen enkel op waar er kans is op enig resultaat. Het Vlaams belang heeft nb op 10 juni probleemloos een lijst kunnen indienen in WAALS Brabant. Het kan dus. Het wordt niet gedaan omdat er voor de partijen geen voordeel uit te halen is. Jij besluit daaruit dan dat het verboden is maar je zit er kompleet naast.

Een lijst bij voorbaat verbieden, zuiver op basis van de taal van de kandidaten, dat zou pas ongrondwettelijk zijn. Meer zelfs, het zou ronduit schandalig zijn en terecht als ondemocratisch bestempeld worden door heel Europa.

Je bent dus verkeerd ingelicht, sorry. Niet je kenissen binnen BHV zijn hier van belang maar de wetteksten.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2007, 12:17   #254
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
En daar zit het probleem voor de Franstalige Vlamingen, de meeste van hen die op de lijsten staan, wonen niet op de plaats waar de lijst ingediend word, en daarom zijn hun lijsten dus reeds niet meer wettelijk.
Maar de franstalige verkozene in het Vlaams Parlement, die woont wel in Vlaanderen en is dus perfect wettelijk verkozen.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2007, 12:19   #255
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik heb hier al veel fantasierijke berichten van u gelezen, maar dit slaat werkelijk alles.

Van het bovenstaande is geen woord waar.

Waar haalt ge dergelijke onzin toch? En waarom blijft ge die leugens verspreiden?
Oud 11 oktober 2007, 12:21   #256
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
waarom zou die Franse lijst niet meer mogen??? iedereen staat vrij een lijst in te dienen hoor.
Omdat het dan Vlaams grondgebied is en geen tweetalig meer.
En bij een splitsing van BHV, mogen zij dus gewoon geen franstalige lijst meer indienen enkel voor HV, die moet dan voldoen aan de wetten zoals voor heel de rest van Belgie.

En dan moeten ze dus over heel Vlaanderen een lijst indienen.
Nu maken zij gebruik van de on-grondwettelijke situatie in BHV en kunnen dus een lijst voor enkel dat kiesdistrict indienen.
Oud 11 oktober 2007, 12:23   #257
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ongelooflijke onzin....

De kandidaten op de UF-lijst wonen zo goed als allemaal in de Rand. Halle-Vilvoorde dus, Vlaanderen. Hun verkozene woont in Linkebeek, hij was er zelfs burgemeester.

Sorry, ik denk niet dat u een leugenaar bent, u bent gewoon een fantast.
Oud 11 oktober 2007, 12:26   #258
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Je bent dus verkeerd ingelicht, sorry.
Hij leeft in een eigen gecreëerd fantasiewereldje.

Maar wel de pretentie om de mensen in Halle-Vilvoorde op een arrogant toontje de les komen te spellen.

En met zo'n "meningen" moeten we ook rekening houden.

Tssss...
Oud 11 oktober 2007, 12:27   #259
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Ik heb hier al veel fantasierijke berichten van u gelezen, maar dit slaat werkelijk alles.

Van het bovenstaande is geen woord waar.

Waar haalt ge dergelijke onzin toch? En waarom blijft ge die leugens verspreiden?
Het is juist daarom dat BHV gesplits moet worden, omdat die franstalige lijsten onwettig zijn volgens de grondwet.

Denk je nu echt dat men zoveel moeite zou doen om de splitsing tegen te houden, als ze daarna toch gewoon hun lijsten mogen indienen en blijven verder doen. en hun vertegenwoordiger in het Vlaams parlement kunnen blijven behouden.
Oud 11 oktober 2007, 12:28   #260
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Omdat het dan Vlaams grondgebied is en geen tweetalig meer.
En bij een splitsing van BHV, mogen zij dus gewoon geen franstalige lijst meer indienen enkel voor HV, die moet dan voldoen aan de wetten zoals voor heel de rest van Belgie.
U bent op uw eentje de hele Belgische wetgeving aan het herschrijven...

Maar dramt u rustig door hoor. Ik begin geboeid te geraken door uw geval.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be