Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 mei 2012, 23:05   #2581
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

AnarchoChristophe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ook hier hetzelfde euvel waaraan u leidt: ieder aspect wordt onmiddellijk binnen een vooropgesteld geheel geplaatst. Steeds weer hetzelfde: een soort dogma aan het begin om dan koortsachtig, maar tevergeefs op zoek te gaan naar elementen die men tot bewijs kan bombarderen.
Ik heb meerder malen gezegd dat een theorie nooit te bewijzen valt, dus dat een aanval waar iedereen zo doorkijkt. Probeer iets beters.
Oud 11 mei 2012, 23:07   #2582
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Als u spreekt over "empirisch bewijs" voor het evolutionisme, moet u inderdaad noodzakelijkerwijze een bewijs kunnen voorleggen van de stap van de ene naar de andere soort.

Tot op heden, ondanks verwoede pogingen, geen enkel empirisch bewijs echter.
Ik heb niet gesproken over empirisch bewijs. Wel over de empirische methode, maar ik heb nooit geïnsinueerd dat dit bewijs was. Een theorie kan per definitie binnen de wetenschap NOOIT bewezen worden. Dat is een voorbeeld van hoe wetenschap dogmatisme afwijst. Men beweert niet alle antwoorden te hebben, enkel een voorlopige verklaring die benadert waarom de geobserveerde werkelijkheid zo lijkt.

Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 11 mei 2012 om 23:09.
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2012, 23:09   #2583
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Ik heb meerder malen gezegd dat een theorie nooit te bewijzen valt, dus dat een aanval waar iedereen zo doorkijkt. Probeer iets beters.
Een hoogst merkwaardige cirkelredenering die al doorprikt werd door Paulus.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2012, 23:09   #2584
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb niet gesproken over empirisch bewijs. Wel over de empirische methode, maar ik heb nooit geïnsinueerd dat dit bewijs was. Een theorie kan per definitie binnen de wetenschap NOOIT bewezen worden. Dat is een voorbeeld van hoe wetenschap dogmatisme afwijst. Men beweert niet alle antwoorden te hebben, enkel een voorlopige verklaring die benadert waarom de geobserveerde werkelijkheid zo lijkt.
We zijn dus al aangekomen bij een belangrijke stap: een evolutionist als u geeft al toe dat er geen empirisch bewijs is. Evolutionisme blijft dus een groot giswerk.
Oud 11 mei 2012, 23:15   #2585
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
We zijn dus al aangekomen bij een belangrijke stap: een evolutionist als u geeft al toe dat er geen empirisch bewijs is. Evolutionisme blijft dus een groot giswerk.
Ik geef het op, met U is geen rationele discussie mogelijk.

U blijft doorzagen over evolutionisme, terwijl ik in alle respect heb geprobeerd creationisme niet in het belachelijke te trekken. U weet duidelijk niet wat evolutionisme is, noch dat het amper iets te maken heeft met Darwins theorie. Ik heb U hier meerder malen op gewezen en gevraagd te stoppen, een verzoek dat U straal negeert.
U blijft mij verwijten te beweren dat er zoiets bestaat als 'empirisch bewijs', iets wat ik ontkracht heb van de eerste comment die ik maakte over deze kwestie, op pagina 126 van de draad. Het is zelfs onmogelijk om op deze manier een wetenschappelijke discussie te houden. U weigert bij de zaak te blijven en staat erop mij zoveel mogelijk te beledigen, proberen tentoon te stellen als evolutionist of te beweren dat ik dingen zei waarvan ik in realiteit het tegendeel beweert heb (zoals het bewijzen van een theorie).

Ik geef het op. Met een creationist discusieren is als schaken met een duif. Hij gooit de stukken omver, schijt overheen het bord en vliegt dan naar zijn nest om te gaan opscheppen over zijn schaakoverwinning.
Oud 11 mei 2012, 23:19   #2586
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

U blijft doorzagen over evolutionisme, terwijl ik in alle respect heb geprobeerd creationisme niet in het belachelijke te trekken. U weet duidelijk niet wat evolutionisme is, noch dat het amper iets te maken heeft met Darwins theorie. Ik heb U hier meerder malen op gewezen en gevraagd te stoppen, een verzoek dat U straal negeert.
U blijft mij verwijten te beweren dat er zoiets bestaat als 'empirisch bewijs', iets wat ik ontkracht heb van de eerste comment die ik maakte over deze kwestie, op pagina 126 van de draad. Het is zelfs onmogelijk om op deze manier een wetenschappelijke discussie te houden. U weigert bij de zaak te blijven en staat erop mij zoveel mogelijk te beledigen, proberen tentoon te stellen als evolutionist of te beweren dat ik dingen zei waarvan ik in realiteit het tegendeel beweert heb (zoals het bewijzen van een theorie).

Ik geef het op. Met een creationist discusieren is als schaken met een duif. Hij gooit de stukken omver, schijt overheen het bord en vliegt dan naar zijn nest om te gaan opscheppen over zijn schaakoverwinning.
Uit dit alles kan er slechts besloten worden dat het evolutionisme met haken en ogen aan elkaar hangt, en zich moet verschuilen achter een zondvloed van woorden.
Oud 12 mei 2012, 17:44   #2587
JeeBee
Minister-President

JeeBee's schermafbeelding

Standaard

Het is verbazingwekkend en intriest dat mensen wetenschap afwijzen op zeer dubieuze gronden....

....om dan terug te vallen op de éne god die voor alles heeft gezorgd en die zag dat het goed en volledig was.

Mocht het eigen geloof even zorgvuldig worden afgewogen, wat zou daar nog van overschieten....

En vergis je niet, geloven in de ene god stelt nog niets voor, want op welke - andere dan een culturele grond is die ene god te vinden in het ene boek hier en het andere boek daar.

Wat wetenschappelijk in tal van disciplines erg goed vast te stellen is wordt verworpen.

Wat totaal niet vast te stellen is wordt omarmd.

Arme god die het moet hebben van mensen die de schoonheid van de schepping niet willen zien omdat één boek juist MOET zijn.

Arme mensen ook. Soms zou ik zelfs medelijden voelen.
Oud 12 mei 2012, 17:46   #2588
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Het is verbazingwekkend en intriest dat mensen wetenschap afwijzen op zeer dubieuze gronden....

....om dan terug te vallen op de éne god die voor alles heeft gezorgd en die zag dat het goed en volledig was.

Mocht het eigen geloof even zorgvuldig worden afgewogen, wat zou daar nog van overschieten....

En vergis je niet, geloven in de ene god stelt nog niets voor, want op welke - andere dan een culturele grond is die ene god te vinden in het ene boek hier en het andere boek daar.

Wat wetenschappelijk in tal van disciplines erg goed vast te stellen is wordt verworpen.

Wat totaal niet vast te stellen is wordt omarmd.

Arme god die het moet hebben van mensen die de schoonheid van de schepping niet willen zien omdat één boek juist MOET zijn.

Arme mensen ook. Soms zou ik zelfs medelijden voelen.
Waarom heb je medelijden met die mensen?
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2012, 18:04   #2589
JeeBee
Minister-President

Standaard

Om de doodeenvoudige reden dat een modern geloof goed te combineren is met elke vorm van wetenschap.

Maar het fundamentalisme dat als 'fundament' van een geloof oude boeken gebruikt - en 'letterlijk'misbruikt - sluit de 'believer binnen de fundamentalist' op in een zelfgeschapen gevangenis waarbinnen desnoods het licht van de zon wordt buiten gehouden.

En dat is spijtig.

Voor het imago van het geloof zelfen voor de betrokkene.

Laatst gewijzigd door JeeBee : 12 mei 2012 om 18:05.
JeeBee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2012, 18:06   #2590
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Om de doodeenvoudige reden dat een modern geloof goed te combineren is met elke vorm van wetenschap.

Maar het fundamentalisme dat als 'fundament' van een geloof oude boeken gebruikt - en 'letterlijk'misbruikt - sluit de 'believer binnen de fundamentalist' op in een zelfgeschapen gevangenis waarbinnen desnoods het licht van de zon wordt buiten gehouden.

En dat is spijtig.

Voor het imago van het geloof zelfen voor de betrokkene.
Maar waarom is dat spijtig voor de persoon zelf?

Maakt wetenschap mensen gelukkig of zo?
Oud 12 mei 2012, 20:24   #2591
JeeBee
Minister-President

Standaard

Dat zou je aan een aap in zijn boom moeten vragen.

Maar de mens is nu eenmaal geëvolueerd tot een wezen dat naast de functie emotionaliteit ook over een functie rationaliteit beschikt.

En het is spijtig dat mensen die functie opofferen. Ten minste ten dele want veel 'wetenschap' die verworpen wordt omwille van een geloof wordt wél gebruikt wanneer het in de kraam past. Bijvoorbeeld medische toepassingen van radioactiviteit.

Overigens maakt niets mensen gelukkig. Ik sprak daar ook niet over.

Daar kan alleen elk individu zelf aan werken voor zichzelf. Het (filosofische) boeddhisme lijkt me een goede leidraad daartoe bijvoorbeeld.

Rationaliteit is 'an sich', emo is 'fur mich'.

Of kan jij mij uitleggen hoe gelukkig je bent? Onmogelijk.
Oud 12 mei 2012, 20:31   #2592
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uit dit alles kan er slechts besloten worden dat het evolutionisme met haken en ogen aan elkaar hangt, en zich moet verschuilen achter een zondvloed van woorden.

Mooie argumentatie van christophe. U kan er niet tegenop maar wil dat niet erkennen lijkt me

Val nu mij maar wat aan.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 12 mei 2012 om 20:32.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2012, 20:54   #2593
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U blijft doorzagen over evolutionisme, terwijl ik in alle respect heb geprobeerd creationisme niet in het belachelijke te trekken.
Dat doet er niet toe. Darwin's film is ook heel respectvol voor het creationisme en toch vond hij geen distributie in de VS. Nochtans was het een van de beste (zoniet de beste) Britse film van het jaar. De bedoeling van creationisten is niet om een discussie te voeren maar om twijfel te zaaien en alzo hun project te promoten. Het gaat hier niet om de toepassing van de rede, want dan zou het creationisme geen kans maken tegenover de evolutietheorie. Nogmaals: Men wil niet vergelijken de waarschijnlijkheid van theorieën, maar enkel twijfel zaaien over de theorie die het meest beantwoord aan de logica, om alzo sprekende slangen, 6000 jaar oude aarde's en dergelijke hun intrede te doen vinden, concepten die voorbij alle wetenschappelijk logica zijn, maar passen in de machtslogica van bepaalde religies.

Mensen zouden wel eens kunnen beginnen redeneren. Daarom moest de film Creation verhinderd worden aan een publiek te geraken. Verwacht u aan een gelijkaardige attitude.

Citaat:
Movieguide.org, an influential site which reviews films from a Christian perspective, described Darwin as the father of eugenics and denounced him as "a racist, a bigot and an 1800s naturalist whose legacy is mass murder". His "half-baked theory" directly influenced Adolf Hitler and led to "atrocities, crimes against humanity, cloning and genetic engineering", the site stated.
Dat is het niveau van argumentatie van creationisten. Daar kan u met wetenschappelijke logica niets tegen beginnen. Een muur van indoctrinatie verhindert dat. Uw respect zal eenzijdig blijven vrees ik.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  creation-cartel.jpg‎
Bekeken: 41
Grootte:  29,3 KB
ID: 85709  

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 12 mei 2012 om 21:05.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2012, 23:06   #2594
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U vergist zich in grote mate, want ik wijs de wetenschap helemaal niet af. Integendeel. Alleen is het evolutionisme geen wetenschap, maar een ideologische kijk op een aantal verschijnselen in de natuur.
Oud 13 mei 2012, 11:51   #2595
JeeBee
Minister-President

Standaard

Jan,

Ik verwijs wat een andere poster eerder aan uw adres schreef.

Citaat:

Ik kan daar niets aan toevoegen noch afdoen.

Of toch: Evolutie IS sterk onderbouwde wetenschap.

Laatst gewijzigd door JeeBee : 13 mei 2012 om 11:52.
JeeBee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2012, 19:56   #2596
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Jan,

Ik verwijs wat een andere poster eerder aan uw adres schreef.

Ik kan daar niets aan toevoegen noch afdoen.

Of toch: Evolutie IS sterk onderbouwde wetenschap.
Is het boek Genesis dat dan niet?

Laatst gewijzigd door Another Jack : 13 mei 2012 om 19:56.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2012, 21:40   #2597
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Is het boek Genesis dat dan niet?
Genesis is een bijbelboek, geen wetenschappelijke verhandeling.

Voor alle duidelijkheid: het evolutionisme is een ideologie, geen wetenschap.
Oud 13 mei 2012, 21:41   #2598
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Als jij dat wilt geloven, dan doe je dat maar hoor.
Oud 13 mei 2012, 21:45   #2599
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De evolutietheorie is gewoon een natuurwetenschappelijke theorie/verklaring voor de evolutie van het leven op aarde.

Dat is wat het is, niet meer niet minder.
Oud 13 mei 2012, 21:46   #2600
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:

Waar gelooft u dan in?
Toch in de letterlijke interpretatie van genesis?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be