Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 april 2013, 11:53   #27781
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Ik vind Belgische frieten ook vaak niet te vreten. En ik ben zo arrogant om te denken dat ik van lekker eten meer verstand heb dan de gemiddelde Belg. Dus nee, ik overdrijf niet.
En waarin ge zeker niet in moogt overdrijven is uw koningslied ter gelegenheid van de kroning van uw nieuwe 'vorst'.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2...remiere__.html

Ik dacht eerst dat het voor en door de EO geschreven was. Hetgeen wel zou kunnen gezien de religieuze achtergrond van de Oranjes.

Wat en miskleun. Een niet ophoudend gejank met af en toe geroep. Bovendien is het zo oubollig als het instituut van uw monarchie. V i j f lange minuten duurt dit gewauwel. Vijf minuten onzin met andere woorden.

Laatst gewijzigd door system : 19 april 2013 om 12:02.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2013, 12:17   #27782
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
En waarin ge zeker niet in moogt overdrijven is uw koningslied ter gelegenheid van de kroning van uw nieuwe 'vorst'.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2...remiere__.html

Ik dacht eerst dat het voor en door de EO geschreven was. Hetgeen wel zou kunnen gezien de religieuze achtergrond van de Oranjes.

Wat en miskleun. Een niet ophoudend gejank met af en toe geroep. Bovendien is het zo oubollig als het instituut van uw monarchie. V i j f lange minuten duurt dit gewauwel. Vijf minuten onzin met andere woorden.
Kan zijn, maar de tekst is nu eenmaal door de bevolking zelf aangedragen.

Mocht het Wilhelmus ooit vervangen worden, wat mij betreft door het origineel
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2013, 13:00   #27783
Amphioxys
Vreemdeling

Amphioxys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Ik vind 'gelul' kruidig taalgebruik voor iemand die aan zijn derde post bezig is.
Hier spreekt een slecht geweten, dat gelijk maar in de tegenaanval gaat. Rustig aan, maar, hoor. Ik reken het niemand aan!

Algoed, 'geleuter', 'gezanik'... Hoe je het ook wilt noemen... Gebakkelei over poltici en vliegtuigindustrie is in elk geval ver verwijderd van de oorspronkelijke kwestie, die mij interesseert: Kunnen Vlaanderen en Nederland niet samen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cloggie Bekijk bericht
Hij had ook de discussie een nieuwe impuls kunnen geven door zelf zijn steentje bij te dragen. Gemiste kans.
Hoezo? Ik vind anders dat men gelijk weer on topic geraakte? Geslaagde actie zou ik zeggen!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht
Verdacht.. is ook een woord dat gelijk in mij opkomt..
Eh?? Een woord dat nu in mij opkomt: 'Projectie'!

*diepe inademing*

Welnu, er wordt keer op keer gezegd dat het cultuurverschil te groot is. Maar is dat nu een reëel obstakel? Zijn er niet grotere cultuurverschillen binnen landen zoals Duitsland, Frankrijk, Het Verenigd Koninkrijk? Is cultuurverschil überhaupt een kwestie binnen een confederatie, waar men maar beperkt met elkaar van doen heeft?

Er wordt gedaan of iedereen bij elkaar in hetzelfde huis moet gaan wonen! Een betere analogie zou zijn van dat huurders van een huizenblok gezamenlijk het hele blok opkopen. Ieder blijft even goed in zijn eigen huis, al moeten er af en toe met elkaar zaken worden afgesproken.

Laatst gewijzigd door Amphioxys : 19 april 2013 om 13:02.
Amphioxys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2013, 13:42   #27784
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amphioxys Bekijk bericht
Algoed, 'geleuter', 'gezanik'... Hoe je het ook wilt noemen... Gebakkelei over poltici en vliegtuigindustrie is in elk geval ver verwijderd van de oorspronkelijke kwestie, die mij interesseert: Kunnen Vlaanderen en Nederland niet samen?
Toch hebben nogal wat beproken onderwerpen alleszins te maken juist met het onderwerp.
Economie, politiek en politici kom je niet omheen als je het over een eventueel samengaan hebt
Oud 19 april 2013, 13:44   #27785
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die kans is klein, want het interesseert me niet. U bent meer met ons koningshuis bezig dan ik.

Laatst gewijzigd door Spinoza : 19 april 2013 om 13:44.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2013, 13:44   #27786
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amphioxys Bekijk bericht
Er wordt gedaan of iedereen bij elkaar in hetzelfde huis moet gaan wonen! Een betere analogie zou zijn van dat huurders van een huizenblok gezamenlijk het hele blok opkopen. Ieder blijft even goed in zijn eigen huis, al moeten er af en toe met elkaar zaken worden afgesproken.
Stop eens 17 Nederlanders en 6 Vlamingen in zo'n blok. Wie zijn er dan een minderheid?
Oud 19 april 2013, 14:38   #27787
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Stop eens 17 Nederlanders en 6 Vlamingen in zo'n blok. Wie zijn er dan een minderheid?
Vlamingen zagen zichzelf vroeger ook als Nederlanders en nu niet blijkbaar meer. Dat is hét grote verschil. Anders zijn het Zuid-Nederlanders samen met Noord-Nederlanders, dus beide Nederlanders.....
Vlaams-Nederland is dan bijvoorbeeld gelijk aan Fries-Nederland, Hollands-Nederland etc.....
Oud 19 april 2013, 14:41   #27788
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Die kans is klein, want het interesseert me niet. U bent meer met ons koningshuis bezig dan ik.
Wel grappig dart System zo bezig is met het Nederlands koningshuis.
Wijzelf vinden vooral leuk dat er iets te vieren valt en interesseren ons wat minder voor het koningshuis.
Oud 19 april 2013, 14:47   #27789
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Vlamingen zagen zichzelf vroeger ook als Nederlanders en nu niet blijkbaar meer. Dat is hét grote verschil. Anders zijn het Zuid-Nederlanders samen met Noord-Nederlanders, dus beide Nederlanders.....
Vlaams-Nederland is dan bijvoorbeeld gelijk aan Fries-Nederland, Hollands-Nederland etc.....
Dat is niet helemaal waar. Het begrip 'Neder Landen' of de 'Lage Landen' is eigenlijk een Bourgondische constructie. Later, omdat Keizer Karel het juridisch wilde laten doorgaan als een onverdeelbaar erfgoed, werden deze landen blijvend bijeengevoegd (dit geheel was geen lange tijd beschoren vermits de 80-jarige oorlog enkele decennia later uitbrak).

Naar de mening van de bevolking werd niet gevraagd. Trouwens de inwoners van deze 'Lage Landen' waren in die tijd meer begaan met hun stedelijke autonomie en dito privileges, dan met dit vage kunstmatig geheel van de 'neder-landen'.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 april 2013 om 14:56.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2013, 15:05   #27790
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat is niet helemaal waar. Het begrip 'Neder Landen' of de 'Lage Landen' is eigenlijk een Bourgondische constructie. Later, omdat Keizer Karel het juridisch wilde laten doorgaan als een onverdeelbaar erfgoed, werden deze landen blijvend bijeengevoegd (dit geheel was geen lange tijd beschoren vermits de 80-jarige oorlog enkele decennia later uitbrak).

Naar de mening van de bevolking werd niet gevraagd. Trouwens de inwoners van deze 'Lage Landen' waren in die tijd meer begaan met hun stedelijke autonomie en dito privileges, dan met dit vage kunstmatig geheel van de 'neder-landen'.
Vlaanderen, België of Nederland zijn allemaal constructies, nu nog
Europa is trouwens ook een constructie en Europeanen zijn wij ook nog.
Alhoewel dit nooit aan ons is gevraagd.
Grappig toch?

Trouwens, tot ver na de splitsing in noord en zuid zijn jullie jezelf toch mede Nederlanders blijven noemen. Kijk maar onderstaande plaatjes.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 19 april 2013 om 15:30.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2013, 15:37   #27791
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Vlaanderen, België of Nederland zijn allemaal constructies, nu nog
Europa is trouwens ook een constructie en Europeanen zijn wij ook nog.
Alhoewel dit nooit aan ons is gevraagd.
Grappig toch?

Trouwens, tot ver na de splitsing in noord en zuid zijn jullie jezelf toch mede Nederlanders blijven noemen. Kijk maar onderstaande plaatjes.

En in het frans nog een keer (en géén Belgique maar Pays-Bas):

Laatst gewijzigd door edwin2 : 19 april 2013 om 15:38.
Oud 19 april 2013, 15:38   #27792
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Kan zijn, maar de tekst is nu eenmaal door de bevolking zelf aangedragen.Mocht het Wilhelmus ooit vervangen worden, wat mij betreft door het origineel
Een pluim op de hoed 'van het Nederlandse volk' lijkt me dat nu ook weer niet.

Laatst gewijzigd door system : 19 april 2013 om 15:40.
Oud 19 april 2013, 15:40   #27793
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Een pluim op de hoed 'van het volk' lijkt me dat nu ook weer niet.
Wat maakt het ook uit, zolang we maar lol hebben samen...

Laatst gewijzigd door edwin2 : 19 april 2013 om 15:40.
Oud 19 april 2013, 15:41   #27794
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat maakt het uit, zolang we maar lol hebben samen...
Juist ja.
Oud 19 april 2013, 15:41   #27795
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Juist ja.
Jullie houden toch ook wel van feestvieren?
Oud 19 april 2013, 15:45   #27796
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Jullie houden toch ook wel van feestvieren?

Zo is dat. Edoch, wij houden niet zo veel van hysterisch gedoe.

Laatst gewijzigd door system : 19 april 2013 om 15:46.
Oud 19 april 2013, 15:49   #27797
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Zo is dat. Edoch, wij houden niet zo veel van hysterisch gedoe.
Met u eens, het gaat soms wel eens té ver.
Oud 19 april 2013, 15:52   #27798
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Wanneer je als Vlaming het interview bekeek dan werd onmiddellijk duidelijk waarom de overgrote meerderheid van de Nederlanders pal achter hun koninklijke familie staan. Dit was een prettig, warm en open gesprek waarin zowel Willem-Alexander als Maxima er heel ontspannen bij zaten. En vooral ze zegden zinnige dingen, op een open en eerlijke wijze. Het was een koppel dat indruk maakte. Het Nederlands van Maxima was verbluffend. De vergelijking met de Belgische Royals is uitermate pijnlijk en onderstreept meedogenloos een keihard feit: voor ons Vlamingen is de Monarchie niet meer dan een afstandelijke 'famille francophone Bruxelloise'. En dat zal niet meer veranderen. Gevoelsmatig zijn de Von Sachsen-Coburgs (die nu "de Belgique" als familienaam dragen ) volstrekt niet de staatshoofden van de Vlamingen.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2013, 15:56   #27799
Adrian M

Standaard

Citaat:
Ok... Hollanders (voor Vlamingen)
Oud 19 april 2013, 15:59   #27800
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Wanneer je als Vlaming het interview bekeek dan werd onmiddellijk duidelijk waarom de overgrote meerderheid van de Nederlanders pal achter hun koninklijke familie staan. Dit was een prettig, warm en open gesprek waarin zowel Willem-Alexander als Maxima er heel ontspannen bij zaten. En vooral ze zegden zinnige dingen, op een open en eerlijke wijze. Het was een koppel dat indruk maakte. Het Nederlands van Maxima was verbluffend. De vergelijking met de Belgische Royals is uitermate pijnlijk en onderstreept meedogenloos een keihard feit: voor ons Vlamingen is de Monarchie niet meer dan een afstandelijke 'famille francophone Bruxelloise'. En dat zal niet meer veranderen. Gevoelsmatig zijn de Von Sachsen-Coburgs (die nu "de Belgique" als familienaam dragen ) volstrekt niet de staatshoofden van de Vlamingen.
Het verschil tussen de Oranjes en de Coburgs is niet zo groot.

De Oranjes doen alsof ze iets met het volk inzitten, maar in hun hart kan het hun allemaal niet veel schelen. Ze ondergaan en doen alsof ze zich verbonden voelen met het Nederlandse volk (vergeet nooit: de achter de rug uitgestoken middenvinger van Prins Friso, zoveel betekenend als: "ge kunt allemaal voor mij de pot op!").

Bij de Coburgs is het maar net hetzelfde. Alleen spelen ze niet zoveel komedie.

Wij Belgen zijn daar nuchterder in. Wij zitten niet zoveel in met ons koningshuis. Het mag er zijn, maar dat is het dan. Wij houden ons ver van de hysterie van de Hollanders die als kiekens zonder kop achter die rijke stinkers van de Oranjes lopen.

Laatst gewijzigd door system : 19 april 2013 om 16:26.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be