![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#261 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Dat is een brutaal en verkeerd antwoord dat niets oplost
![]() |
![]() |
#262 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
WAL = heel belangrijke handelspartner voor VL en als je iets wil verkopen aan een anderstalige heb je een voetje voor wanneer je zijn taal spreekt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#263 |
|
![]() Frans kan nuttig zijn, Engels is voor velen onder ons bijna onmisbaar.
![]() |
![]() |
#264 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is brutaal maar niet verkeerd. En het is nog niet half zo brutaal als wat straatrue hier al over de Vlamingen uit zijn voeten heeft geslagen. Ik ben maar zo lang diplomatisch als de tegenpartij dat waard is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#265 | |
|
![]() Citaat:
Maar ik gebruik dagelijks lekkere 'Echte Luikse Siroop' die ik aan iedereen kan aanbevelen. Ik stuurde ze een emailtje om ze ermee geluk te wensen, en kreeg een Nl-talige bedanking (zoals het hoort).
www . Luc Broes . be Laatst gewijzigd door luc broes : 9 februari 2008 om 09:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#266 |
|
![]() Je lave mes mains. Dat zal dan wel 'belgisch' zijn onder invloed van het Nederlands.
![]() |
![]() |
#267 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#268 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Luikse siroop = mjammjam, lekker. en wie geen Waals water lust, misschien bier uit Orval, Chimay, Ciney, Rochefort en kaas uit Maredsous of Herve? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#269 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik heb trouwens ook al vaak Noord-Fransen ontmoet die in het middelbaar ook wat Duits hadden geleerd. En gaat over de 2de taal in VL. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#270 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#271 | |
|
![]() Citaat:
Er zijn ongetwijfeld Fransen die een vreemde taal behoorlijk spreken, maar ik heb er nog nooit één ontmoet!
![]() |
![]() |
![]() |
#272 |
Banneling
|
![]() In een land dat hoe dan ook grenst aan Frankrijk, en meer algemeen gezien, in Europa, kan het nooit kwaad van de franse taal zo goed als mogelijk te beheersen.
Je kunt perfect vlaamsvoelend zijn en blijven als je naast je moedertaal ook nog een aantal andere talen beheerst, hoor. Overigens heb ik de indruk dat sommige vlaamsnationalisten alleen al omwille van de vlaams-waalse tegenstelling, een hekel hebben aan de franse taal. Vergis u echter niet, en laat u niet verblinden door wat men vanuit franstalig België voorhoudt : de vlaams-waalse communautaire toestanden en de zgn. taalkwestie hebben in wezen weinig met talen (in de betekenis : communicatiemiddel) vandoen ; ze zijn veeleer een uiting van de vlaamse ontvoogdingsstrijd. Derhalve, stellen dat het Frans, in tegenstelling tot Engels, onbruikbaar is, getuigt van weinig inzicht en realiteitszin. Ook een toekomstig onafhankelijk Vlaanderen zal met open vizier, met kennis van zaken, en met een maximale aanwending van haar talenten, de wereld tegemoet moeten zien. Zich daarbij beperken tot de enkele kennis van de moedertaal ( + eventueel het Engels), is niet aan te bevelen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#273 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik ga dagelijks om met Fransen die méér dan behoorlijk meertalig zijn (Engels, Spaans, Italiaans, Duits...). U hebt ze misschien nog nooit ontmoet, maar het zijn absoluut geen uitzonderingen. Geeft u gewoon eens eender welk middelgroot frans bedrijf een belletje in het Engels, en u zult zien en horen wat ik bedoel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#274 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#275 |
Banneling
|
![]() VISIE nummer 2
We verklaren dat we het Arabisch als voertaal (lingua franca) zullen promoten en herstellen tussen onze mensen over heel Europa. Arabisch wordt de taal van de toekomst. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#276 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#277 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#278 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#279 | |
|
![]() Citaat:
Tijdens mijn beroepsleven heb ik 30 jaar de wereld rondgereisd ivm chemische industrie, ook in Franse bedrijven (bv Total, Rhôhne Poulenc, CFP) . Ik heb toen nooit één Franstalige ontmoet die een vreemde taal behoorlijk (dwz zoals ik er 4 spreek) sprak. Hierbij iets wat ikzelf beleefd heb (hoewel ik niet wil veralgemenen). We hadden op ons Antwerps studiebureel een Duitse pomp nodig. We vroegen de Luikse vertegenwoordiger langs te komen. De man verstond geen Nl; goed, dan maar Engels, dat verstond hij ook niet; dan maar Frans, geen probleem. Hij had een folder mee van zijn Duitse firma, in het Duits. Ik moest hem helpen bij de vertaling. Ik ken persoonlijk een Franse docter met een zeer drukke praktijk en zeer toegewijd. Hij is met een Vlaamse getrouwd die intussen zeer goed Frans spreekt en ook Engelse les geeft in 4 scholen. Ik heb hem nog nooit een woord in een vreemde taal horen spreken. Ook geen Nl. Maar, mijn klok loopt achter!?
www . Luc Broes . be Laatst gewijzigd door luc broes : 9 februari 2008 om 11:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#280 | |
|
![]() Citaat:
Ik had een 'goede opvoeding' en leerde dus goed Frans op't college te Brugge. Zo weet ik dat enkel Je me lave les mains correct is.
![]() |
![]() |