Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 juni 2008, 18:15   #261
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Daniël Triëst Bekijk bericht
Evengoed: de volksdevotie is ook niet representatief voor het katholicisme.
Dat is nu altijd die denigrerende dooddoener. Indien er geen volksdevotie was geweest, was er nooit een christendom geweest. Besef dat maar goed.

Laatst gewijzigd door system : 29 juni 2008 om 18:17.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2008, 18:17   #262
luc154
Parlementslid

luc154's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik heb ook regelmatig die indruk. Ik denk eerder dat Jezus praatte zoals u. Jezus, een rabiate orthodoxe joodse gelovige die hele steden vervloekte. Niet precies iemand waar ik naar opkijk.
Je hebt wel die andere jezus voor waarschijnlijk. De Jezus waarover ik het heb zei dit over het vervloeken van steden:
'En het geschiedde, toen de dagen van zijn opneming in vervulling gingen,
dat Hij zijn aangezicht richtte om naar Jeruzalem te reizen,
en Hij zond boden voor Zich uit.
En zij gingen heen en kwamen in een dorp der Samaritanen
om alles voor Hem gereed te maken.
En zij ontvingen Hem niet,
omdat zijn aangezicht gericht was naar Jeruzalem.
Toen de discipelen Jakobus en Johannes dit bemerkten,
zeiden zij: Here, wilt Gij, dat wij zeggen, dat vuur van de hemel zal nederdalen om hen te verteren?
Doch Hij keerde Zich om en bestrafte hen.' - Lukas 9:51-55

Of misschien ken jij wel een tekst waar Jezus een stad vervloekt.
luc154 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2008, 18:18   #263
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Dat is veel te cynisch. Het is ook niet hard te maken. Tenzij u een ongefundeerd intentieproces als een argument beschouwd.
Dat is helemaal niet cynisch, dit is de realiteit. Blijkbaar hebt U geen kennis van de menselijke natuur en ziet U niet waar religie om draait.
Citaat:
Wat heeft de Kerk u misdaan, mijn beste?
Mijn voorvaders uitgebuit en geknecht. Ons gedurende 2000 jaar blaaskens wijsgemaakt, alleen maar voor macht en rijkdom.
Oud 29 juni 2008, 18:20   #264
Daniël Triëst
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Dat is nu altijd die denigrerende dooddoener. Indien er geen volksdevotie was geweest, was er nooit een christendom geweest. Besef dat maar goed.
Pure onzin. De oorsprong van het katholicisme ligt hoegenaamd niet in de volksdevotie.
Daniël Triëst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2008, 18:22   #265
Daniël Triëst
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Dat is helemaal niet cynisch, dit is de realiteit. Blijkbaar hebt U geen kennis van de menselijke natuur en ziet U niet waar religie om draait.

Mijn voorvaders uitgebuit en geknecht. Ons gedurende 2000 jaar blaaskens wijsgemaakt, alleen maar voor macht en rijkdom.
Misbruik definieert iets niet. Zo kan je de liefde van een ouder voor zijn kind ook afwijzen op basis van incest. Ik kan jouw de kop inslaan met een schop, maar betekent dat dan dat die schop een moordwapen is? Neen, het is gewoon misbruikt. Religie is heel vatbaar voor misbruik, omdat het appeleert aan iets héél fundamenteels in de (gelovige) mens.
Oud 29 juni 2008, 18:24   #266
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc154 Bekijk bericht
Je hebt wel die andere jezus voor waarschijnlijk. De Jezus waarover ik het heb zei dit over het vervloeken van steden:
'En het geschiedde, toen de dagen van zijn opneming in vervulling gingen,
dat Hij zijn aangezicht richtte om naar Jeruzalem te reizen,
en Hij zond boden voor Zich uit.
En zij gingen heen en kwamen in een dorp der Samaritanen
om alles voor Hem gereed te maken.
En zij ontvingen Hem niet,
omdat zijn aangezicht gericht was naar Jeruzalem.
Toen de discipelen Jakobus en Johannes dit bemerkten,
zeiden zij: Here, wilt Gij, dat wij zeggen, dat vuur van de hemel zal nederdalen om hen te verteren?
Doch Hij keerde Zich om en bestrafte hen.' - Lukas 9:51-55

Of misschien ken jij wel een tekst waar Jezus een stad vervloekt.

Mattheus 11:
[20] Toen begon Hij de steden waar de meeste van zijn machtige daden waren verricht te verwijten, dat ze zich niet bekeerd hadden: [21] ‘Wee u, Chorazin! Wee u, Betsaïda! Als in Tyrus en Sidon de machtige daden verricht waren die bij u verricht zijn, zouden ze zich allang in zak en as bekeerd hebben. [22] Maar Ik zeg u: voor Tyrus en Sidon zal het op de dag van het oordeel draaglijker zijn dan voor u. [23] En Kafarnaüm, zult u hemelhoog verheven worden? Tot in het dodenrijk zult u neerdalen. Als in Sodom de machtige daden verricht waren die bij u verricht zijn, zou het tot op de dag van vandaag nog bestaan. [24] Maar Ik zeg u: voor het land van Sodom zal het draaglijker zijn op de dag van het oordeel dan voor u.’

Ik had het over deze Jezus. Of over de Jezus die de vijgenboom vervloekt die geen vijgen droeg toen Jezus daar toevallig voorbijkwam en honger had.

Laatst gewijzigd door system : 29 juni 2008 om 18:24.
Oud 29 juni 2008, 18:27   #267
luc154
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Allé, da's ook nieuw
Katholieken aanbidden bijvoorbeeld Maria terwijl de Bijbel ons leert dat geen enkel mens mag aanbeden worden.
Oud 29 juni 2008, 18:29   #268
Daniël Triëst
Vreemdeling

Standaard

Ongetwijfeld begaan wij vele dwalingen in uw ogen, maar dat we daarom "niets" met Christus zouden te maken hebben, is veel en veel te kras.
Oud 29 juni 2008, 18:29   #269
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Van welke strekking bent u eigenlijk? We hadden jullie ketters allemaal moeten verbranden
Ik stel voor dat we al die gelovigen ergens op een continent apart zetten en ze daar elkaar laten uitmoorden.
Oud 29 juni 2008, 18:29   #270
luc154
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Mattheus 11:
[20] Toen begon Hij de steden waar de meeste van zijn machtige daden waren verricht te verwijten, dat ze zich niet bekeerd hadden: [21] ‘Wee u, Chorazin! Wee u, Betsaïda! Als in Tyrus en Sidon de machtige daden verricht waren die bij u verricht zijn, zouden ze zich allang in zak en as bekeerd hebben. [22] Maar Ik zeg u: voor Tyrus en Sidon zal het op de dag van het oordeel draaglijker zijn dan voor u. [23] En Kafarnaüm, zult u hemelhoog verheven worden? Tot in het dodenrijk zult u neerdalen. Als in Sodom de machtige daden verricht waren die bij u verricht zijn, zou het tot op de dag van vandaag nog bestaan. [24] Maar Ik zeg u: voor het land van Sodom zal het draaglijker zijn op de dag van het oordeel dan voor u.’

Ik had het over deze Jezus. Of over de Jezus die de vijgenboom vervloekt die geen vijgen droeg toen Jezus daar toevallig voorbijkwam en honger had.
Jezus vervloekt deze steden niet. Hij zegt gewoon hoe het de mensen in deze steden zal vergaan als ze voor God zullen staan op de laatste dag. Het zal voor Sodom en Gomora verdraaglijker zijn dan voor Chorazim en Betsaïda omdat ze zich niet bekeerden na het zien van alle wonderen en tekenen die Jezus er gedaan heeft.
Oud 29 juni 2008, 18:30   #271
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Pure onzin. De oorsprong van het katholicisme ligt hoegenaamd niet in de volksdevotie.
Volksdevotie? Wat is dit? Het christendom was (is?) in essentie volks. Heiligen werden vanaf het begin aanroepen om gunsten af te smeken. Die zogenaamde 'volksdevotie' maakte inherent deel uit van het christendom. Niet van het dogmatisch christendom, het hiërarchisch, dogmatisch christendom dat later werd bevroed, dat is waar. Het eerste christendom was een volksdevotisch christendom en had niets vandoen met het latere weinig christelijke rationele abstracte Roomse christendom.
Oud 29 juni 2008, 18:31   #272
Daniël Triëst
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Ik stel voor dat we al die gelovigen ergens op een continent apart zetten en ze daar elkaar laten uitmoorden.
Eén continent, mijn beste? Ik vrees dat u onze aantallen onderschat.
Oud 29 juni 2008, 18:31   #273
luc154
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ongetwijfeld begaan wij vele dwalingen in uw ogen, maar dat we daarom "niets" met Christus zouden te maken hebben, is veel en veel te kras.
Als je al Maria aanbidt dan heb je totaal niks meer te maken met Jezus.
Oud 29 juni 2008, 18:33   #274
Daniël Triëst
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Volksdevotie? Wat is dit? Het christendom was (is?) in essentie volks. Heiligen werden vanaf het begin aanroepen om gunsten af te smeken. Die zogenaamde 'volksdevotie' maakte inherent deel uit van het christendom. Niet van het dogmatisch christendom, het hiërarchisch, dogmatisch christendom dat later werd bevroed, dat is waar. Het eerste christendom was een volksdevotisch christendom en had niets vandoen met het latere weinig christelijke rationele abstracte Roomse christendom.
Volksdevotie is niet zomaar gewoon "devotie van het volk", he. "Volksdevotie" is gewoon de sociologische term voor een geheel van religieuze praktijken die in de loop der tijd ontstaan zijn en in bepaalde geledingen van de bevolking gemeengoed zijn geworden, maar eigenlijk niets met de leer zelf te maken hebben of zelfs afwijken van de leer. Het christendom is begonnen als een kleine sekte, in de catacomben. Daar werd helemaal nog niet aan heiligenverering gedaan. Dat is allemaal met de tijd gegroeid.
Oud 29 juni 2008, 18:33   #275
Daniël Triëst
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Als je al Maria aanbidt dan heb je totaal niks meer te maken met Jezus.
Hahahaha
Oud 29 juni 2008, 18:39   #276
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Jezus vervloekt deze steden niet. Hij zegt gewoon hoe het de mensen in deze steden zal vergaan als ze voor God zullen staan op de laatste dag. Het zal voor Sodom en Gomora verdraaglijker zijn dan voor Chorazim en Betsaïda omdat ze zich niet bekeerden na het zien van alle wonderen en tekenen die Jezus er gedaan heeft.
Een vredelievende en vergevingsgezinde is hij hier anders toch evenmin.
Oud 29 juni 2008, 18:41   #277
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Volksdevotie is niet zomaar gewoon "devotie van het volk", he. "Volksdevotie" is gewoon de sociologische term voor een geheel van religieuze praktijken die in de loop der tijd ontstaan zijn en in bepaalde geledingen van de bevolking gemeengoed zijn geworden, maar eigenlijk niets met de leer zelf te maken hebben of zelfs afwijken van de leer. Het christendom is begonnen als een kleine sekte, in de catacomben. Daar werd helemaal nog niet aan heiligenverering gedaan. Dat is allemaal met de tijd gegroeid.
Het christendom is helemaal niet begonnen in de catacomben. Hoe komt u daar nu bij.
Oud 29 juni 2008, 18:41   #278
luc154
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Een vredelievende en vergevingsgezinde is hij hier anders toch evenmin.
Hij geeft hen zelfs nog een waarschuwing opdat ze zich nog zouden bekeren.
Oud 29 juni 2008, 18:48   #279
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Hij geeft hen zelfs nog een waarschuwing opdat ze zich nog zouden bekeren.
Maar de vijgenboom kon zich toch maar moeilijk bekeren.
Oud 29 juni 2008, 18:49   #280
Daniël Triëst
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Het christendom is helemaal niet begonnen in de catacomben. Hoe komt u daar nu bij.
Het vak "Geschiedenis van het Christendom". Ik geef wel toe: wel de variant die ze onderwezen op de KUL, dus wie weet hoe betrouwbaar dat is!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be