Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 mei 2009, 15:53   #261
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Doet me eraan denken, zijn ze eindelijk afgestapt met bijne elk buitenlands programma van die afschuwelijke Franse verklanking te geven?
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2009, 16:47   #262
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Doet me eraan denken, zijn ze eindelijk afgestapt met bijne elk buitenlands programma van die afschuwelijke Franse verklanking te geven?
niet dat ik weet.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2009, 17:14   #263
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Is T'serclaes niet volwassen genoeg om die vraag zelf te beantwoorden?
Jij antwoordt zo vaak in anderen hun plaats dus niet zeveren hé.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2009, 17:37   #264
Gwyndion
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
niet dat ik weet.
Zou volgens mij al veel helpen moesten ze daarmee stoppen, nu groeien ze als kind op in een leefwereld waar ze veel minder met vreemde talen in aanraking komen dan zou moeten.
Oud 30 mei 2009, 18:29   #265
T'serclaes
Parlementslid

T'serclaes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
De meesten op het Forum hier geloven nu eenmaal niet dat het spreken van een taal genetisch bepaald is.
U gelooft dat wel, zo blijkt uit vele van uw posts. U leeft daarmee in de fantasie van uw eigen racisme (Franstaligen zijn voor u blijkbaar een apart ras)
Als Brusselaar met grootouders die hun Brusselse dialekt als moedertaal hadden ... denk ik ook niet dat taal genetisch bepaald is !

Wat ik vreemd vind is U gedacht : een Franstalig in de Vlaamse Rand zal een Nederlandstalig worden ... U vergeet dat hij vooral SLAAPT in de Vlaamse Rand ... voor de rest ... leeft hij in vooral in het Frans
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2009, 18:37   #266
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht

Rand Franstaligen zoals Brusselaars zijn voor meer tweetaligheid maar kunnen niet vervlaamst worden !
... en denken dat dit vervlaamsing langs Brussel zal gebeuren in onmogelijk !

Het zijn toch echt uw citaten.
Als het ONMOGELIJK is (volgens u dan) voor een Franstalige om nederlandstalig te worden betekent dit per definitie dat u beweert dat dit genetisch is.
En dat betekent dat u denkt dat Franstaligheid blijkbaar bij een bepaald ras hoort.

De geschiedenis bewijst overigens uw ongelijk. Wereldwijd zijn heel wat Franstaligen bekeerd tot anderstaligen de laatste generaties. Helaas voor u misschien.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2009, 00:05   #267
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Het zijn toch echt uw citaten.
Als het ONMOGELIJK is (volgens u dan) voor een Franstalige om nederlandstalig te worden betekent dit per definitie dat u beweert dat dit genetisch is.
En dat betekent dat u denkt dat Franstaligheid blijkbaar bij een bepaald ras hoort.

De geschiedenis bewijst overigens uw ongelijk. Wereldwijd zijn heel wat Franstaligen bekeerd tot anderstaligen de laatste generaties. Helaas voor u misschien.
"en denken dat dit vervlaamsing langs Brussel zal gebeuren in onmogelijk !"
heb ik gezegd ! Het is niet omdat Brusselaars in Vlaanderen slapen (dus in het Vlaams slapen ) dat ze Vlamingen zullen worden !
Dit heeft niks te maken met racisme, genetica of superioriteit ... enkel logica.
Oud 31 mei 2009, 00:56   #268
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

"Rand Franstaligen zoals Brusselaars zijn voor meer tweetaligheid maar kunnen niet vervlaamst worden !"

Uw citaat hoor...
U blijft dus staalhard beweren dat Franstaligen in de Rand oa niet van taal kunnnen veranderen. Het is onmogelijk volgens u.
Waar zit dat gen dan?
Kunnen andere taalgroepen in de Rand wel Nederlandstalig worden?
Maakt een bepaaalde geestelijke blokkade het te moeilijk?
Is deze blokkade erfelijk?
Kan een Nederlandstalig persoon die in Waals Brabant gaat wonen misschien wél Franstalig worden?
Kan een Franstalig individu die in Rotterdam gaat wonen Nederlandstalig worden?

Allemaal onbeantwoorde vragen over uw theorie.
Oud 31 mei 2009, 01:47   #269
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
"en denken dat dit vervlaamsing langs Brussel zal gebeuren in onmogelijk !"
heb ik gezegd ! Het is niet omdat Brusselaars in Vlaanderen slapen (dus in het Vlaams slapen ) dat ze Vlamingen zullen worden !
Dit heeft niks te maken met racisme, genetica of superioriteit ... enkel logica.
Dat maakt het Belgische integratiedebat nog boeiender dan in Nederland, in Nederland is er consensus over het feit dat nieuwkomers minimaal wat Nederlands zouden moeten beheersen om mee te kunnen in de samenleving (maarja Nederland is feitelijk eentalig, ondanks dat Fries ook een officiële taal is, kan men daar buiten Friesland weinig mee). In die gemeenten in de rand is het natuurlijk lastiger om een minimale taalkennis te stimuleren, zelfs de autochtonen liggen daarover met elkaar in de (figuurlijke) clinch (het beleid is natuurlijk Nederlands, maar dit gedoe werkt niet motiverend). Tot slot nog het specifieke geval van de 'rand', ik neem aan dat de Franstaligen wel snappen dat een poging tot Nederlands te spreken meer 'goodwill' oplevert dan dat niet te doen? (Ik zeg niet dat dat makkelijk is; mijn Frans is ook niet je van het...) Toch moet dat excuus voor de tweede generatie Franstaligen ook niet meer gelden, ik neem aan dat die daar in de buurt wel gewoon naar school gaan en dus zal dat onderwijs in Vlaanderen wel eisen stellen aan een bepaalde beheersing van het Nederlands; kortom voor hen bestaat de kans dat ze tenminste echt tweetalig kunnen worden (hoe en wat ze zich voelen is wat anders)....

Laatst gewijzigd door Adam Smith : 31 mei 2009 om 01:48.
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2009, 07:21   #270
Tjolder
Parlementslid

Tjolder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
... Toch moet dat excuus voor de tweede generatie Franstaligen ook niet meer gelden, ik neem aan dat die daar in de buurt wel gewoon naar school gaan en dus zal dat onderwijs in Vlaanderen wel eisen stellen aan een bepaalde beheersing van het Nederlands; kortom voor hen bestaat de kans dat ze tenminste echt tweetalig kunnen worden (hoe en wat ze zich voelen is wat anders)....
Weet je mijn beste dat men er in de faciliteitengemeenten Franstalige scholen zijn. En het grappige is dat de Vlaamse regering dat betaald. En wat nog veel grappiger is dat desondanks de Vlaamse centen men op die scholen weigert om Vlaamse inspectie toe te laten. Omgekeerd natuurlijk vegen ze daar mooi hun botten aan. Er is in de Waalse faciliteiten gemeentes slechts 1 Nederlandstalige school. (Komen) Wat NUL Euro krijgt van de Walen en die Vlaanderen ook betaald.

Tjolder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2009, 09:42   #271
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tjolder Bekijk bericht
Weet je mijn beste dat men er in de faciliteitengemeenten Franstalige scholen zijn. En het grappige is dat de Vlaamse regering dat betaald. En wat nog veel grappiger is dat desondanks de Vlaamse centen men op die scholen weigert om Vlaamse inspectie toe te laten. Omgekeerd natuurlijk vegen ze daar mooi hun botten aan. Er is in de Waalse faciliteiten gemeentes slechts 1 Nederlandstalige school. (Komen) Wat NUL Euro krijgt van de Walen en die Vlaanderen ook betaald.
Laat maar de Walen betalen voor hun scholen in Vlaamse Faciliteitengemeenten ... en Vlamingen voor hun scholen in Waalse Faciliteitengemeenten.
+ een immersie projekt verplicht in faciliteitengemeenten.
Oud 31 mei 2009, 09:44   #272
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Toch moet dat excuus voor de tweede generatie Franstaligen ook niet meer gelden, ik neem aan dat die daar in de buurt wel gewoon naar school gaan en dus zal dat onderwijs in Vlaanderen wel eisen stellen aan een bepaalde beheersing van het Nederlands
Die Franstaligen gaan gewoon naar school in de buurt maar in Brussel
Oud 31 mei 2009, 09:58   #273
Gwyndion
Minister-President

Standaard

Citaat:
Die Franstaligen gaan gewoon naar school in de buurt maar in Brussel
Waar ze evenzeer Nederlands zouden moeten leren als het onderwijs op wat trekt (als je in een land woont waar de meerderheid Nederlandstalig is, waar de meerderheid van de banen een kennis van het Nederlands vereisen en je laat je kinderen dan geen Nederlands leren...).
Oud 31 mei 2009, 11:27   #274
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Waar ze evenzeer Nederlands zouden moeten leren als het onderwijs op wat trekt (als je in een land woont waar de meerderheid Nederlandstalig is, waar de meerderheid van de banen een kennis van het Nederlands vereisen en je laat je kinderen dan geen Nederlands leren...).
- Waar het verplicht is nederlands cursussen te volgen
- Waar een groot aantal in het nederlandstalig onderwijs ingeschreven zijn !

75% Brusselaars voor een tweetalig onderwijs VUB Studie. http://www.manifestobru.be/docu/Ense...AAte%20VUB.pdf

Iets meer leerlingen in Brussels Nederlandstalig onderwijs Hoewel steeds meer Nederlandstalige scholen in Brussel al van bij de eerste inschrijvingsronde voor broers en zussen vol zitten, stijgt het globaal aantal leerlingen in het kleuter- en later onderwijs nog steeds. Door de capaciteitsproblemen is de toename echter beperkt, meldt Brussels minister Guy Vanhengel op basis van de februaritelling van de Vlaamse Gemeenschapscommissie. http://www.demorgen.be/dm/nl/1344/On...nderwijs.dhtml

Laatst gewijzigd door T'serclaes : 31 mei 2009 om 11:28.
Oud 31 mei 2009, 11:42   #275
Shadowke

Standaard

Citaat:
- Waar het verplicht is nederlands cursussen te volgen
- Waar een groot aantal in het nederlandstalig onderwijs ingeschreven zijn !

75% Brusselaars voor een tweetalig onderwijs VUB Studie. http://www.manifestobru.be/docu/Ense...AAte%20VUB.pdf

Iets meer leerlingen in Brussels Nederlandstalig onderwijs Hoewel steeds meer Nederlandstalige scholen in Brussel al van bij de eerste inschrijvingsronde voor broers en zussen vol zitten, stijgt het globaal aantal leerlingen in het kleuter- en later onderwijs nog steeds. Door de capaciteitsproblemen is de toename echter beperkt, meldt Brussels minister Guy Vanhengel op basis van de februaritelling van de Vlaamse Gemeenschapscommissie. http://www.demorgen.be/dm/nl/1344/On...nderwijs.dhtml
wel T'serclaes, stuur die studie dan naar het FDF en de Brusselse francofone elite.
ze zullen dat daar snel verticaal klasseren en dit enkel omdat ze een ééntalig Frans Brussel willen!
Oud 31 mei 2009, 12:07   #276
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
wel T'serclaes, stuur die studie dan naar het FDF en de Brusselse francofone elite.
ze zullen dat daar snel verticaal klasseren en dit enkel omdat ze een ééntalig Frans Brussel willen!
De enige partij die pleit voor een eentalig Frans Brussel is RWF en zijn afdeling RBF "Rassemblement Bruxelles France"...

Graag een link of een citaat waar de FDF eist een eentalig Frans Brussel !

Citaat:
http://rwf.ifrance.com/actions/manif...0bruxelles.htm
Bruxelles sera une ville française, où la loi permettra �* ceux qui le souhaitent d’utiliser le néerlandais dans leurs contacts avec l'administration et devant les tribunaux et de bénéficier d’un enseignement et d’une vie culturelle dans cette langue.
Ici non plus, nul besoin de modifier la Constitution française : le régime de l’Alsace-Moselle permet de garantir, entre autres spécificités, la pérennité du néerlandais �* Bruxelles.
Un Traité international sera conclu entre la France, la Flandre et les Pays-Bas, pour assurer la protection des minorités française en Flandre et flamande �* Bruxelles. Il devrait prévoir la création d’un grand Institut de coopération culturelle franco-néerlandaise �* Bruxelles. Enfin, la France s’y engagera �* contribuer �* la défense du néerlandais dans les institutions européennes.
Les lois de la République permettent une adhésion sans insécurité de Bruxelles �* la France, en lui apportant la stabilité politique nécessaire �* son développement de ville française �* vocation internationale.
Vertaal de texst, vervang Bruxelles door Brussel, Wallonie door Vlaanderen, France door Nederland ... en U hebt min of meer wat U eist ... Brussel en Vlaanderen samen in een groot Nederland

PS : ik ben geen RWFer of RBFer !!!
Oud 31 mei 2009, 12:16   #277
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Op antwoord van het Vlaams-Nationalisme zouden Franstaligen juist nog meer naar Vlaanderen moeten gaan en vooral in de plekken waar Vlaams-Nationalisme sterk aanwezig is. Zien ze Vlaams-Nationalistische cafés, moeten ze vooral niet twijfelen die cafés binnen te komen en er iets te gaan drinken. En er onder hen in het Frans te spreken, natuurlijk. Ik herinner me nog de dag waar we met een dertigtal Franstaligen in een Vlaams-Nationalistische restaurant in Diksmuide waren. De uitbater wist niet meer wat te doen want we spraken er Frans onder ons. Ons buitenjagen? Dan verliest hij toch een dertigtal klanten en ik denk niet echt dat het is wat hij wil. Hij was dus wel verplicht ons in het Frans in zijn restaurant te laten spreken.

Laatst gewijzigd door Everytime : 31 mei 2009 om 12:18.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2009, 12:32   #278
Shadowke

Standaard

Citaat:
De enige partij die pleit voor een eentalig Frans Brussel is RWF en zijn afdeling RBF "Rassemblement Bruxelles France"...

Graag een link of een citaat waar de FDF eist een eentalig Frans Brussel !

Vertaal de texst, vervang Bruxelles door Brussel, Wallonie door Vlaanderen, France door Nederland ... en U hebt min of meer wat U eist ... Brussel en Vlaanderen samen in een groot Nederland

PS : ik ben geen RWFer of RBFer !!!
Brussel is omringd door Vlaanderen, is volledig afhankelijk van Vlaanderen, is een historisch Vlaamse stad ... dus Brussel behoort tot Vlaanderen.

of je het nu leuk vindt of niet.
Oud 31 mei 2009, 12:35   #279
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Brussel is omringd door Vlaanderen, is volledig afhankelijk van Vlaanderen, is een historisch Vlaamse stad ... dus Brussel behoort tot Vlaanderen.

of je het nu leuk vindt of niet.
Lille - of Rijsel als u het liever hebt - was ook een historisch Vlaamse stad...........
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2009, 12:56   #280
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ik herinner me nog de dag waar we met een dertigtal Franstaligen in een Vlaams-Nationalistische restaurant in Diksmuide waren. De uitbater wist niet meer wat te doen want we spraken er Frans onder ons. Ons buitenjagen? Dan verliest hij toch een dertigtal klanten en ik denk niet echt dat het is wat hij wil. Hij was dus wel verplicht ons in het Frans in zijn restaurant te laten spreken.
Ik wist niet dat er horeca gelegenheden in Vlaanderen waren waar lieden die onderling Frans spreken worden geweerd. Maar u heeft vast wel een link voor ons.

Waarschijnlijker is het dat u naar binnen ging met de waan en de mythe in uw hoofd over de facistische en racistische Vlaming, systematisch door de Francophone media doorgegeven....En daarna stomverbaasd was dat u mocht blijven zitten.
Als het om geld gaat zijn Vlamingen vooral heel praktisch hoor.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 31 mei 2009 om 12:56.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be