Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 juni 2009, 09:33   #261
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Onbekend maakt onbemind. Zoveel is duidelijk. De Nederlandse keuken heeft in ieder geval iets uit onverdachte hoek voortgebracht, wat geen andere keuken zou kunnen - en ik overdrijf geenszins, maar is alleszins de moeite van het plaatsen alhier waard om eenzijdige beschimpingen van system en anderen te loochenstraffen: de Nederlandse rijsttafel, voortgekomen uit de rijke, culturele verscheidenheid en als erfenis van de Nederlandse tijd in Indonesië/Nederlands-Indië.

En begin niet meteen te fulmineren en te razen over "Nederlandse, koloniale uitbuiting". Ik heb alles erover gehoord en ik loop niet ervoor weg. Ik ben getrouwd met een Indonesische, dus ik weet hierover alles te vertellen.
Ja dat is waar. Maar dat is dan ook geen 'Hollandse' of 'Nederlandse' keuken. Dat is importkeuken. Zelfs de 'bitterballen' waar Nederlanders zo tuk op zijn, is import. Voor het overige is de Nederlandse keuken maar een zeer schraal culinair spektakel. De Nederlanders leven als het ware permanent op culinair vlak in een soort verlengde Ramadan. Maar, goed, als zij zich daar goed bij voelen, geen probleem. Ik woon er gelukkig niet.

Laatst gewijzigd door system : 29 juni 2009 om 09:37.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2009, 09:34   #262
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Ik betwijfel het.

Als het over onze eetcultuur gaat, dan doen Vlamingen net alsof wij een grote misdaad hebben begaan.
De meeste Vlamingen komen nooit of zelden in Nederland.
Als ze naar Nederland gaan, dan komen ze in Brabant of Limburg en zeggen dan dat ze in Holland zijn geweest.
Dus ze kennen het eten en ook de rest van Nederland niet.

Laatst gewijzigd door I amsterdam : 29 juni 2009 om 09:35.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2009, 09:55   #263
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat precies is onze identiteit ?

Wat is een typische vlaming en waar staat hij voor ?

Hoe tolerant/ontolerant is hij/zij ?

Hoe ziet de vlaming in het algemeen zijn biotoop ?
De Vlaams-Nationalist(e) slaapt elke dag met geel en zwarte lakens en een vlaamse vlag in het midden van het bed. Hij/zij denkt enkel en alleen aan "zijn/haar Vlaanderen" en nooit aan iets anders omdat de Vlaams-Nationalistische spelregels hem/haar verbieden aan iets anders te denken. Hij/zij gaat nooit met vakantie naar het buitenland omdat de Vlaams-Nationalistische spelregels hem/haar verbieden Vlaanderen te verlaten. De enige vakantiebestemming van de Vlaams-Nationalist(e) is oftewel Diksmuide oftwel Steenstraete op het einde van augustus. Daar kan hij/zij moppen van bekende Vlaamse humoristen horen. De Vlaams-Nationalits(e) eet alleen vlaaien en vlooien omdat het met VL begint.

De Vlaming, daarentegen, heeft daarmee niets te maken en is niet zo bekrompen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2009, 10:09   #264
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ja dat is waar. Maar dat is dan ook geen 'Hollandse' of 'Nederlandse' keuken. Dat is importkeuken. Zelfs de 'bitterballen' waar Nederlanders zo tuk op zijn, is import. Voor het overige is de Nederlandse keuken maar een zeer schraal culinair spektakel. De Nederlanders leven als het ware permanent op culinair vlak in een soort verlengde Ramadan. Maar, goed, als zij zich daar goed bij voelen, geen probleem. Ik woon er gelukkig niet.
Import of niet - en je geeft het toe: het behoort tot het domein van de Nederlandse keuken. Oorspronkelijk kende België toch ook alleen zijn befaamde frietkot? Al het andere was net zo goed geïmporteerd en wel uit het voor belgicisten heilige land Frankrijk.

De laatste jaren doen de Nederlandse chefs niet onder voor hun Europese collega's en deelt Gerault de Michelin heel wat prestigieuze sterren uit onder Nederlandse etablissementen. Echt waar, de "verschraling" - voor zover daarvan al sprake was - is tegen dat licht bezien schromelijk overdreven en nergens voor nodig.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2009, 10:13   #265
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
Maar nee joh. Maar geef toe, het is toch niet meteen iets waar ge als Nederlander trots op moet zijn eh.
Volgens mij zijn maar weinig Nederlanders trots op hun keuken.

Mijn punt is dat Vlamingen het leuk vinden om ons onze gebreken in te wrijven.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2009, 10:18   #266
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Vlaming zijn: zwijgen en werken.

Lang leve la belgique
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2009, 10:21   #267
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Import of niet - en je geeft het toe: het behoort tot het domein van de Nederlandse keuken. Oorspronkelijk kende België toch ook alleen zijn befaamde frietkot? Al het andere was net zo goed geïmporteerd en wel uit het voor belgicisten heilige land Frankrijk.

De laatste jaren doen de Nederlandse chefs niet onder voor hun Europese collega's en deelt Gerault de Michelin heel wat prestigieuze sterren uit onder Nederlandse etablissementen. Echt waar, de "verschraling" - voor zover daarvan al sprake was - is tegen dat licht bezien schromelijk overdreven en nergens voor nodig.
Dat is correct. Maar in het algemeen is het triestig eten in Nederland. Ik heb al vele restaurants geprobeerd in Nederland, maar ze kunnen het niet. Soms valt het wel mee, maar dan in de zin dat het daarom nog niet betekent dat het goed eten is, maar wel dat het minder slecht is. Ik weet niet echt hoe het komt (jarenlang Calvinisme?, nadruk op zuinigheid?, hun 'bezadigde' levenswijze?), en het lijkt wat hilarisch, maar van koken hebben de Nederlanders 'geen kaas gegeten'.

Laatst gewijzigd door system : 29 juni 2009 om 10:25.
Oud 29 juni 2009, 10:29   #268
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dat is waar. Maar in het algemeen is het triestig eten in Nederland. Ik heb al vele restaurants geprobeerd in Nederland, maar ze kunnen het niet. Soms valt het wel mee, maar dan in de zin dat het daarom nog niet betekent dat het goed eten is, maar wel dat het minder slecht is. Ik weet niet echt hoe het komt (jarenlang Calvinisme?, nadruk op zuinigheid?, hun 'bezadigde' levenswijze?), en het lijkt wat hilarisch, maar van koken hebben de Nederlanders 'geen kaas gegeten'.
Zoals ik al eerder zei, Nederland verschilt wat dit betreft niet van andere Noord-Europese landen. Voor een verklaring moet je dus niet naar specifiek Nederlandse omstandigheden kijken.

Maar dat geeft jullie Vlamingen nog niet het recht om daar dag in dag uit over te zeiken. Vlamingen hebben weer andere gebreken. Het is erg makkelijk om je te richten op iemands tekortkomingen. Netjes is dat echter niet.
Oud 29 juni 2009, 10:31   #269
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Zoals ik al eerder zei, Nederland verschilt wat dit betreft niet van andere Noord-Europese landen. Voor een verklaring moet je dus niet naar specifiek Nederlandse omstandigheden kijken.

Maar dat geeft jullie Vlamingen nog niet het recht om daar dag in dag uit over te zeiken. Vlamingen hebben weer andere gebreken. Het is erg makkelijk om je te richten op iemands tekortkomingen. Netjes is dat echter niet.
Maar toch is er wellicht wèl een overeenkomst te zoeken tussen die landen uit het noorden. Vele van deze landen zijn 'calvinistisch' of zijn het toch lange tijd geweest.

Laatst gewijzigd door system : 29 juni 2009 om 10:40.
Oud 29 juni 2009, 10:31   #270
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

System is echt wel gesneden brood voor jou hé?

De Ollandist en de Belgicist: een onafscheidelijk koppel.

Jezus, wat is het tijd om dat gezeik achter ons te laten.
Oud 29 juni 2009, 10:34   #271
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht

Als je goed oplet, dan zie je dat ik vaak alleen reageer op. Zodra de hollanderhaters zich koest houden, hoor je van mij ook vrij weinig kritiek.
Oud 29 juni 2009, 10:34   #272
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht

'Gezeik' zoals u dat noemt, is eeuwig een boom te blijven zagen over hoe lui de Walen toch maar zijn, of hoe slecht België toch maar is, of hoe goed Nederland toch maar zou zijn, of hoe de communautaire problemen levensbelangrijk schijnen te zijn voor het mensdom. En dan daar ùùùren en m�*�*�*nden en j�*�*�*�*ren over zagen.

Dat is pas 'gezeik'.

Laatst gewijzigd door system : 29 juni 2009 om 10:38.
Oud 29 juni 2009, 10:38   #273
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is correct. Maar in het algemeen is het triestig eten in Nederland. Ik heb al vele restaurants geprobeerd in Nederland, maar ze kunnen het niet. Soms valt het wel mee, maar dan in de zin dat het daarom nog niet betekent dat het goed eten is, maar wel dat het minder slecht is. Ik weet niet echt hoe het komt (jarenlang Calvinisme?, nadruk op zuinigheid?, hun 'bezadigde' levenswijze?), en het lijkt wat hilarisch, maar van koken hebben de Nederlanders 'geen kaas gegeten'.
Wel, het is fijn dat we elkaar hierover al ver genaderd zijn. De scherpste kantjes zijn ervan af, system. En dat doet me oprecht goed.

Laat het zo zijn dat men in Nederland tevreden is met de huidige culinaire verworvenheden en dat Vlaanderen en Nederland elkaar ook daarin steeds meer vinden.

De culinaire verschillen zijn dus niet zo groot meer en vormen dus geen aanleiding meer voor hevige disputen. Zie mijn handtekening.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2009, 10:39   #274
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Maar toch is er wellicht wèleen overeenkomst te zoeken tussen die landen uit het noorden. Vele van deze landen zijn 'calvinistisch' of zijn het toch lange tijd geweest.
Nederland is samen met Schotland een van de weinige gebieden waar het calvinisme wortel heeft geschoten.
Oud 29 juni 2009, 10:45   #275
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Nederland is samen met Schotland een van de weinige gebieden waar het calvinisme wortel heeft geschoten.
Ja maar met 'calvinistisch' (tussen aanhalingstekens) bedoel ik ook landen met een 'protestantse' of 'Lutherse' traditie.
Oud 29 juni 2009, 10:47   #276
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Wel, het is fijn dat we elkaar hierover al ver genaderd zijn. De scherpste kantjes zijn ervan af, system. En dat doet me oprecht goed.

Laat het zo zijn dat men in Nederland tevreden is met de huidige culinaire verworvenheden en dat Vlaanderen en Nederland elkaar ook daarin steeds meer vinden.

De culinaire verschillen zijn dus niet zo groot meer en vormen dus geen aanleiding meer voor hevige disputen. Zie mijn handtekening.
Toch wel, toch wel. Het is niet omdat een paar meesterkoks zich losgetrokken hebben uit het erbarmelijke Nederlandse culinair landschap, dat daarom het landschap zelf erg is veranderd.

Laatst gewijzigd door system : 29 juni 2009 om 10:47.
Oud 29 juni 2009, 13:18   #277
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het Calvinisme, staat aan de wieg van de democratie en het kapitalisme.
De angelsaksische cultuur, is van Holland ,naar Engeland, naar de VS verspreid.(Het Hollands Calvinisme komt voor een groot deel vanuit Antwerpen)
De Westerse beschaving hadden we niet gekend, als Europa Rooms Katholiek was gebleven.
Oud 29 juni 2009, 13:21   #278
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Hier heb je wel een punt.

Persoonlijk vind ik de Duitse keuken ook geen hoogvlieger.
Ik zou me nooit laten verleiden voor een weekendje Moezel vanwege hun culinaire kunsten.
Oostenrijk idem.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2009, 13:21   #279
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Toch wel, toch wel. Het is niet omdat een paar meesterkoks zich losgetrokken hebben uit het erbarmelijke Nederlandse culinair landschap, dat daarom het landschap zelf erg is veranderd.
Nederlandse koks, werken en wonen over de hele wereld.Overal kom je ze tegen.
Als u gelijk zou hebben , zou dit niet zo zijn.
Oud 29 juni 2009, 13:23   #280
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Nederlandse koks, werken en wonen over de hele wereld.Overal kom je ze tegen.
Als u gelijk zou hebben , zou dit niet zo zijn.
Omdat Nederlanders in het algemeen uitzwermen over de hele wereld.

Er is een programma reeks die loopt op TV nu, die heet "ik vertrek" of zoiets.
Allemaal Hollanders die hun geluk gaan beproeven in Frankrijk of Spanje.
De reden is dat het zo goed leven is in Nederland ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be