Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 juli 2009, 21:06   #261
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Ik doelde niet op knelpunten, maar op echte nadelen. Knelpunten kun je oplossen door het beste van Nederland en Vlaanderen te nemen tot tevredenheid van beide partijen. Nadelen daarentegen, kun je niet wegmasseren. Zie mijn punt over de vergrijzing hierboven. Je kan zelf toch ook nog wel iets beters verzinnen? Ik wet. Ik kan nog wel even doorgaan als het moet. Maar ik vind het vergrijzings-argument al overtuigend genoeg om tegen een fusie te zijn.
de Vlaamse vergrijzing is zichzelf aan het rechttrekken: meer geboortes.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2009, 21:10   #262
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
de Vlaamse vergrijzing is zichzelf aan het rechttrekken: meer geboortes.
Volgens mij heb ik hier met jou al eerder over gediscussieerd. Het gaat niet om het aantal geboortes, maar om het aantal kinderen per vrouw. En dat cijfer daalt zowel in Nederland als Vlaanderen nog steeds. In heel Europa eigenlijk, op Frankrijk na geloof ik. Dat het Vlaamse geboortecijfer de laatste jaren wat stijgt, komt door incidentele oorzaken. Kijk de Vlaamse cijfers er maar op na. De statistici geven dat zelf ook al aan in hun onderzoek. Dertigers beginnen alsnog aan kinderen, en twintigers uit deze tijd beginnen eerder aan kinderen. Daardoor worden er tijdelijk meer kinderen geboren in Vlaanderen. Maar het aantal kinderen per vrouw daalt nog steeds in Vlaanderen.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2009, 21:12   #263
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik doelde niet op knelpunten, maar op echte nadelen. Knelpunten kun je oplossen door het beste van Nederland en Vlaanderen te nemen tot tevredenheid van beide partijen. Nadelen daarentegen, kun je niet wegmasseren. Zie mijn punt over de vergrijzing hierboven. Je kan zelf toch ook nog wel iets beters verzinnen? Ik wet. Ik kan nog wel even doorgaan als het moet. Maar ik vind het vergrijzings-argument al overtuigend genoeg om tegen een fusie te zijn.
De hereniging van Duitsland heeft West-Duitsland inderdaad een vermogen gekost. Oost- en West-Duitsland waren landen uit twee verschillende politieke systemen. En kijk nu eens. Ik ben zelf in de voormalige DDR geweest (Ludwigslust en Schwerin) en ik moet met stomheid en verbazing toegeven hoe goed de hereniging voor dit gedeelte is geweest. Zij had niet later moeten komen. Duitsland is thans een grote, economisch uitermate succesvolle en zelfverzekerde staat in het hart van de EU geworden.

De verzuurde scepsis met vergrijzing als schamper voorbeeld wijs ik dan ook krachtig van de hand. Het is illustratief voor de koudwatervrees van de tegenstanders, die conservatief zijn en allerhande argumenten aanvoeren om het eigen gekoesterde establishment niet uit handen te willen geven.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2009, 21:18   #264
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
De hereniging van Duitsland heeft West-Duitsland inderdaad een vermogen gekost. Oost- en West-Duitsland waren landen uit twee verschillende politieke systemen. En kijk nu eens. Ik ben zelf in de voormalige DDR geweest (Ludwigslust en Schwerin) en ik moet met stomheid en verbazing toegeven hoe goed de hereniging voor dit gedeelte is geweest. Zij had niet later moeten komen. Duitsland is thans een grote, economisch uitermate succesvolle en zelfverzekerde staat in het hart van de EU geworden.

De verzuurde scepsis met vergrijzing als schamper voorbeeld wijs ik dan ook krachtig van de hand. Het is illustratief voor de koudwatervrees van de tegenstanders, die conservatief zijn en allerhande argumenten aanvoeren om het eigen gekoesterde establishment niet uit handen te willen geven.
Eigenlijk zat ik hier al op te wachten. Maar je kunt naar mijn mening Nederland en Duitsland niet vergelijken. Dat de voormalige DDR baat had bij een hereniging lijkt me duidelijk. Maar Nederland noch Vlaanderen is zo verpauperd als de voormalige DDR. Bovendien waren Oost- en West-Duitsland veel minder lang gescheiden dan Nederland en Vlaanderen. Een onafhankelijk Vlaanderen zal het zeer goed gaan doen. Ik heb geen zin om mezelf of mijn (klein)kinderen op te zadelen met een gepeperde rekening als daar geen voordelen tegenover staan. Dat afdoen als verzuurde scepsis vind ik nogal zwak van je.
Oud 14 juli 2009, 21:32   #265
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Eigenlijk zat ik hier al op te wachten. Maar je kunt naar mijn mening Nederland en Duitsland niet vergelijken. Dat de voormalige DDR baat had bij een hereniging lijkt me duidelijk. Maar Nederland noch Vlaanderen is zo verpauperd als de voormalige DDR. Bovendien waren Oost- en West-Duitsland veel minder lang gescheiden dan Nederland en Vlaanderen. Een onafhankelijk Vlaanderen zal het zeer goed gaan doen. Ik heb geen zin om mezelf of mijn (klein)kinderen op te zadelen met een gepeperde rekening als daar geen voordelen tegenover staan. Dat afdoen als verzuurde scepsis vind ik nogal zwak van je.
Het enige waarmee wij onze kinderen (ik heb er zelf twee) 'opzadelen' - de laatdunkendheid straalt zo volkomen af van dit werkwoord dat ik het maar gebruik, zij het tussen aanhalingstekens - is dat wij hun een zelfverzekerde natie schenken waarvan de ouders zo verstandig waren (en het op tijd inzagen) om het tot stand te brengen, want waarmee laten wij hen zitten als wij het niet zouden doen?

Uiteraard vergelijk ik noch Nederland, noch Vlaanderen met de desolate toestand waarin de DDR verkeerde. Doch in menig opzicht kunnen Nederland en Vlaanderen van elkaar de beste kwaliteiten nemen om tenminste te voorkomen dat één van deze landen over vijftig jaar in eenzelfde desolate toestand terecht is gekomen als de DDR.
Oud 14 juli 2009, 21:47   #266
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het enige waarmee wij onze kinderen (ik heb er zelf twee) 'opzadelen' - de laatdunkendheid straalt zo volkomen af van dit werkwoord dat ik het maar gebruik, zij het tussen aanhalingstekens - is dat wij hun een zelfverzekerde natie schenken waarvan de ouders zo verstandig waren (en het op tijd inzagen) om het tot stand te brengen, want waarmee laten wij hen zitten als wij het niet zouden doen?
Het kan dan mischien laatdunkend overkomen. Maar ik ben er van overtuigd dat een fusie Nederland meer kwaad dan goed zal doen.

Citaat:
Uiteraard vergelijk ik noch Nederland, noch Vlaanderen met de desolate toestand waarin de DDR verkeerde. Doch in menig opzicht kunnen Nederland en Vlaanderen van elkaar de beste kwaliteiten nemen om tenminste te voorkomen dat één van deze landen over vijftig jaar in eenzelfde desolate toestand terecht is gekomen als de DDR.
Daar heb je geen fusie voor nodig. Dat heb ik al zo vaak proberen uit te leggen op dit forum. Samenwerking op het gebied van onderwijs, gezondheidszorg, media, cultuur, economie, etc kan allemaal zonder fusie.
Oud 14 juli 2009, 22:02   #267
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
, nu wordt het tijd voor de stok.
op welke wijze ?
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2009, 22:03   #268
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het kan dan mischien laatdunkend overkomen. Maar ik ben er van overtuigd dat een fusie Nederland meer kwaad dan goed zal doen.

Daar heb je geen fusie voor nodig. Dat heb ik al zo vaak proberen uit te leggen op dit forum. Samenwerking op het gebied van onderwijs, gezondheidszorg, media, cultuur, economie, etc kan allemaal zonder fusie.
Spinoza, zowel Nederland als België is voor een doeltreffende belangenbehartiging in Europees verband steeds meer aangewezen op samenwerking met andere lidstaten. Twee voor de hand liggende opties daarbij zijn de uitbouw van de Benelux tot een effectieve, politieke unie of - en dat heeft onze voorkeur - de verdere en definitieve intensivering van de Nederlands-Vlaamse samenwerking tot een mogelijke, staatkundige hereniging.

Afspraken zonder verdere verplichtingen en wederzijds voordeel zijn waardeloos. Alleen bij krachtenbundeling tot wederzijds voordeel komen afspraken tot hun recht.

Ik ben ervan overtuigd dat de convergentie tussen Nederland en Vlaanderen, die op vele gebieden waarneembaar is, leidt tot unieke mogelijkheden voor onze generatie en de generaties na ons, mogelijkheden die kansen, uitdagingen en oplossingen bieden voor de problemen waar wij tegen aan kijken en die, na het verstrijken van de tijd en het onvermijdelijke ontstaan van de Nederlands-Vlaamse confederatie, nietig blijken te zijn.
Oud 14 juli 2009, 22:11   #269
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
tuurlijk bartek
Wie biedt meer ?

Eénmaal - Andermaal - en toegewezen voor een appel en een ei aan de Hollanders.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2009, 22:12   #270
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartek Bekijk bericht
Thx Zit bij men favorieten, straks eens doornemen.
Lees maar eens goed door.

Tis een echte Anchluss/Annexatie.
Oud 14 juli 2009, 22:13   #271
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bartek, wij nodigen ook jou uit om toe te treden tot onze werkgroep "Hereniging der Nederlanden". Bedankt alvast voor het welwillend doornemen van ons document. Graag aanbevolen! En alvast welkom, bartek.

Laat je niet van de wijs brengen door ordinair gekrijs van in vorige eeuwen blijven stekende, narcistische "Hollanders" en "Vlamingen". Wij gaan voor de redelijkheid en voor het enige alternatief voor de Lage Landen in het technologische tijdperk. De wereldwijde ecologische en economische problemen waarmee wij thans worden geconfronteerd, vragen om een gezamenlijke, Nederlands-Vlaamse aanpak. De tijd van de knots waarmee men elkaar de hersens wil inslaan, is voorgoed en definitief voorbij.

Wij horen graag van jou.
Hij zei dat hij het ging doornemen Mojo.

Niet te hard van stapel lopen, U hebt nog 3.999.999 vlamingen nodig.

kop op en de moed erin !

Oud 14 juli 2009, 22:14   #272
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
1207 blijft is ni hangen in de 20e eeuw.

de eu is nu een geldverslindende praatbarak en daarom stemmen de gewone burgers voor anti-eu-partijen.
Ga je de Europese Unie ook al afschaffen ?
Oud 14 juli 2009, 22:15   #273
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
naast belgiscisten, extreem-flaminganten, hollandisten bestaat er nu ook euronisten die alle heil zien in een groot politiek europa zonder grenzen.

blijven dromen allemaal want jullie zijn allemaal in de minderheid.
U zult versteld staan.

Pas maar op als je er niet dezelfde depressie aan overhoudt dan "Der Untergang" van Filip & Co.
Oud 14 juli 2009, 22:17   #274
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
zeker van dit laatste?
ik heb grote twijfels.
Ja, zelfs bij banale zaken zoals het Eurovisiesongfestival weigeren vlamingen voor de Hollandse deelnemers te stemmen.
Oud 14 juli 2009, 22:18   #275
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Knelpunten voor een staatkundige hereniging zijn onder andere:
- Sociale zekerheid;
- Belastingstelsel;
- Onderwijs;
- Ruimtelijke Ordening en
- Defensie.

Voor deze en andere zaken wordt naar oplossingen gezocht. Op 23 augustus houdt de Baarle Werkgroep een bijeenkomst waar deze punten onder meer ter sprake worden gebracht. Zakelijk. Feitelijk. Wij zullen dus geen krijgshaftige liederen gaan zingen als "Merck toch hoe sterck" onder het zwaaien van allerhande leeuwenvlaggen, mocht men dat denken.
U vergeet Justitie.
Oud 14 juli 2009, 22:18   #276
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn grootste bezwaar is de enorme rekening die Nederland bij een fusie krijgt gepresenteerd. Nederland heeft zelfs Europees gezien een relatief jonge bevolking. Vlaanderen daarentegen, is relatief snel aan het vergrijzen. Nederland moet bij een fusie dus niet alleen de Nederlandse bejaarden gaan onderhouden, maar ook een deel van de Vlaamse. Bovendien zal Vlaanderen ook een groot deel van de Belgische staatsschuld meenemen. We hebben het dan echt over miljarden per jaar die het Nederland kan gaan kosten. Nou zie ik met een beetje goede wil ook wel enige baten bij een fusie. Maar die zijn niet van die omvang dat ze de kosten kunnen compenseren.
Dus aks het om geld gaat haken de Hollanders af ?

Denk je dat ,
Oud 14 juli 2009, 22:31   #277
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Dus aks het om geld gaat haken de Hollanders af ?

Denk je dat ,
Dat is bij alle fusies zo.
Als fusies mislukken, is dat meestal om het geld.
Niet om eten ,bier, friten of mayonaise, zoals u en system hier steeds benadrukken.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2009, 22:34   #278
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Dat is bij alle fusies zo.
Als fusies mislukken, is dat meestal om het geld.
Niet om eten ,bier, friten of mayonaise, zoals u en system hier steeds benadrukken.
Dus als de vlamingen eerlijk vertellen hoe slecht ze bij kas zitten druipen de Hollanders af alsof ze iets in hun neus hebben, bedoel je dat ?
Oud 14 juli 2009, 22:45   #279
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Jammer dat je dit niet wilt en kunt inzien.
voor mij is vlaanderen een regio.
Nederland is een buurland en staat niet op een hoger trapke dan die andere 26 lidstaten.
ik zie alles in Europees verband waar echte gelijkwaardigheid heerst. jouw idee is Vlaanderen annexeren. ik vind in jouw document niets terug wat naar gelijkwaardigheid riekt. een paar lokkertjes en bonbons maar die kun en zul je achteraf onmiddelijk vernietigen/intrekken aangezien je geen beschermingsmechanismen voor de Vlaamse minderheid inbouwt.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2009, 07:05   #280
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Dus als de vlamingen eerlijk vertellen hoe slecht ze bij kas zitten druipen de Hollanders af alsof ze iets in hun neus hebben, bedoel je dat ?
Bij alle fusies geven de financieen de doorslag.
Ook bij de splitsing van Belgie ,zal het geld de doorslag geven,dat heeft niets met Holland te maken.

Laatst gewijzigd door Sidharta : 15 juli 2009 om 07:06.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be