Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wat vindt u van het document?
Goed 21 44,68%
Slecht 26 55,32%
Aantal stemmers: 47. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 16 juli 2009, 11:13   #261
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

De Rotterdammer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Tuurlijk, Everytime, spotternij.

Ik ga nog verder: De buitenlandse toeristen laten Nederland al links liggen, vanwege de enorme onbeschoftheid waarmee zij bejegend worden.

De mentaliteit in Nederland moet omgebogen worden!
Liefde voor eigen taal en cultuur moet van onder in de samenleving komen en kan niet van boven opgelegd worden. Hier in Duitsland moeten sommige publieke radiozenders tegenwoordig in bepaalde landen (deelstaten) een bepaald percentage Duitse muziek spelen. Dat is (bijna) net zo belachelijk als de taalpolitie van Quebec, die bedrijven in het (tweetalige) Montreal afluistert om ze een boete te geven, wanneer men de telefoon niet eerst in het Frans opgepikt wordt.

Niets is moeilijker dan een mentaliteit ombuigen. Hoe wilde je dat dan doen? Met drakonische "we-moeten-lief-zijn-voor-elkaar"-maatregelen? Een overheid kan veel, maar een volksmentaliteit ombuigen? Wie dat gelooft wordt zalig....

Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 16 juli 2009 om 11:17.
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2009, 11:16   #262
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ik zie het verband niet? moet je in een officieel tweetalige regio wonen om meerdere talen te leren? ik dacht het toch niet?

integendeel zou ik zeggen, laten we eens kijken naar de officieel tweetalige regio Brussel. het gros van de Brusselaars spreekt zelfs niet de 2e officiële taal....
Het reële gevaar van tweetaligheid is dat de ene de andere taal met minder prestige gaat overvleugelen. Amsterdam zou een faciliteitengemeente worden voor Nederlandstaligen met op termijn 'uitdovende faciliteiten' voor de Nederlandstaligen, want "ja, iedereen kiest tegenwoordig voor het Engels". Dat daarmee maatschappelijke ongelijkheid wordt gecreëerd, daar staat niemand bij stil. Wat was anders ook al weer het nut en de noodzaak van de inburgeringscursussen waarmee wij de "niet-Westerse allochtonen" uitentreure hebben 'lastiggevallen'?

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 16 juli 2009 om 11:18.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2009, 11:17   #263
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik snap je niet hoor.

wat wil jij nu in feite? dat elke inwoner van Vlaanderen/Nederland elke taal die er gesproken wordt in de wereld ook spreekt? of is het genoeg dat het Nederlands de officiële taal blijft en dat iedereen in verschillende talen kan bediend worden, zoals nu?
Dat men in Vlaanderen accepteert het feit dat men andere talen spreekt, zo simpel is het!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2009, 11:21   #264
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Dat men in Vlaanderen accepteert het feit dat men andere talen spreekt, zo simpel is het!
en dat is nu niet zo?

heb jij de laatste cijfers over meertaligheid in Vlaanderen en die in Wallonië nog eens bekeken?

efkes een verschil aanduiden met een voorbeeldje

in Vlaanderen is het normaal dat als iemand een slager binnengaat dat die zo goed en zo kwaad mogelijk zal geholpen worden in zijn taal, ook als die niet Nederlands is.

in Wallonië zegt Demotte dat het maar normaal is dat een klant bij de slager Frans spreekt.

nog eentje?

ok, in Vlaanderen is het al jaren dat alle toeristische informatie in verschillende talen beschikbaar is.

in Wallonië gaan ze er nu werk van maken....
Oud 16 juli 2009, 11:22   #265
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
goed, ik heb er begrip voor dat jij als Nederlander, niet veel verstaat van de Vlaamse cultuur en vooral hoe dat Vlamingen denken. dat is geen verwijt, dat is een vaststelling.

Of je het nu draait of keert, Vlaanderen is een regio die meer en meer zelfstandig aan het worden is. Dat Vlaanderen in feite een product is van België is van geen belang, ondanks wat sommigen hier beweren, maar het is wel zo dat er iets bestaat als "zich Vlaming voelen". en dat gaat dan over de huidige Vlaamse provincies. niet over vroegere tijden, maar over het nu en hier.

in die context is het toch normaal dat die Vlaming, die zich dus in eerste instantie Vlaming voelt en in tweede instantie Belg en wsl in derde instantie Europeaan, het niet direct ziet zitten om zich opeens Nederlandener te noemen.

het is ook die Vlaming die aanvoelt dat Vlaanderen wordt bestuurd vanuit Brussel, een stad die bijzonder vijandig staat tov alles wat Vlaams is en die bestuurd wordt door Franstaligen. is het dan ook niet normaal dat een pak Vlamingen wat achterdochtig staan tov een idee om een stad van buiten Vlaanderen als hoofdstad te moeten erkennen?

De Vlaamse strijd is er 1 om van het Belgische juk af te geraken, niet om dat te verruilen voor een ander juk. niet dat dit mss de bedoeling is van jouw project, meer zelf, ik ben er zeker van, maar uit historisch oogpunt is het niet meer dan normaal dat er wat scepsime is over een staatstructuur waarin Vlaanderen alweer niet de totale zeggingschap heeft over Vlaanderen.

niets zegt dat er na een onafhankelijkheid van Vlaanderen kan gewerkt worden om de 2 staten dichter bij elkaar te krijgen, maar dat zal nog heel wat tijd kosten en dat zal zeker niet meer voor ons zijn.

sowieso is een onafhankelijk Vlaanderen niet voor direct...
Ik denk dat U zich beter tot Ernst richt voor een gesprek of dialoog.

Shadowke is toch maar zijn lakei.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2009, 11:23   #266
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Zolang de ander ook begrip voor het Nederlands kan opbrengen, dan is dat okay. Maar ik vind het treurig om te waar te nemen dat ik met ieder ontwikkelde persoon in Brugge of Antwerpen Frans kan spreken, maar dat het godsonmogelijk is in een winkel in Arlons -Aarlen- een gesprek in het Nederlands aan te vangen! Immers, het Duits is veel belangrijker dan het Nederlands, zelfs als Vlamingen je landgenoten zijn....
Oud 16 juli 2009, 11:24   #267
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
op dit moment is er in het Vlaams parlement geen uitzicht op een meerderheid om een eenzijdige onafhankelijkheid uit te roepen. enkel het VB zal dit kunnen voorstellen, maar zelfs de NVA is daar niet voor, zeker niet als ze in de meerderheid zitten. de NVA gaat uit van een verdampingscenario, met behulp van de Maddens-doctrine. een scenario die ik trouwens stoor.

over LDD gaan we zelfs niet spreken, die zijn niet voor een onafhankelijkheid.

de andere partijen zijn ronduit tegen;

maw, amper 15% van de parlementsleden is voor een eenzijdige uitroeping van de onafhankelijkheid.

we zullen in 2011 zien wat er gebeurt, maar ik ga er toch niet van uit dat het VB de absolute meerderheid zal halen.
Dan zie ik een vlaamse onafhankelijkheid niet zitten.

De vorige verkiezingen hebben de tendens van wat komen gaat voor het VB duidelijk in de verf gezet.
Oud 16 juli 2009, 11:25   #268
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nederland en Vlaanderen samen zijn, afgemeten naar hun economische volume, groter dan Canada en India. Goed voor een plaats in de G8!
Het is overduidelijk dat U lijdt aan grootheidswaanzin met deze post.
Oud 16 juli 2009, 11:26   #269
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rotterdammer Bekijk bericht
Liefde voor eigen taal en cultuur moet van onder in de samenleving komen en kan niet van boven opgelegd worden. Hier in Duitsland moeten sommige publieke radiozenders tegenwoordig in bepaalde landen (deelstaten) een bepaald percentage Duitse muziek spelen. Dat is (bijna) net zo belachelijk als de taalpolitie van Quebec, die bedrijven in het (tweetalige) Montreal afluistert om ze een boete te geven, wanneer men de telefoon niet eerst in het Frans opgepikt wordt.

Niets is moeilijker dan een mentaliteit ombuigen. Hoe wilde je dat dan doen? Met drakonische "we-moeten-lief-zijn-voor-elkaar"-maatregelen? Een overheid kan veel, maar een volksmentaliteit ombuigen? Wie dat gelooft wordt zalig....
De mentaliteit ombuigen? Dat heet gewoon opvoeding, meneer. Dit volk moet opgevoed worden en fatsoen bijgebracht worden. Ordnung muss sein, toch? Oftweel: fatsoen moet je doen, zeker in Nederland.
Oud 16 juli 2009, 11:26   #270
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Dan zie ik een vlaamse onafhankelijkheid niet zitten.

De vorige verkiezingen hebben de tendens van wat komen gaat voor het VB duidelijk in de verf gezet.
een eenzijdige afscheuring zit er niet aan te komen. een verdamping daarentegen....

ma goed, we zullen moeten wachten tot Wallonië moet betalen voor Vlaanderen. op dat moment kan natuurlijk alles snel gaan.
Oud 16 juli 2009, 11:28   #271
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
oja, Everytime.

hoe zit het met de kennis van andere talen in Wallonië en Frankrijk? en dit in vergelijking met Vlaanderen en Nederland?
In Frankrijk zijn de dingen serieus aan het veranderen en de Franse jeugd kent meer en meer andere talen. OK, we zijn nog niet zoals de situatie in Scandinavië maar Frankrijk gaat alvast in de goeie richting. Nederland is ook veel meer open voor de talen. Vorige week zag ik nog Rosalie Van Breemen op France 2 :
http://www.rosalievanbreemen.com/

En ik kan u verzekeren dat haar Frans uitstekend is. Maar ja, ze heeft ook 15 jaar met Franse acteur Alain Delon geleefd. Plus 2 jaar getrouwd met de Franse opticien Alain Affelou. Dat helpt natuurlijk! Als Kate Ryan naar de Franse TV daarentegen komt, ziet u geen interviews omdat ze zogezegd "Frans niet kent". Wallonië en Vlaanderen zijn zowiezo meer bekrompen dan Frankrijk en Nederland op dat gebied maar ja, België is ook een land van bekrompen.
Oud 16 juli 2009, 11:29   #272
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In Frankrijk zijn de dingen serieus aan het veranderen en de Franse jeugd kent meer en meer andere talen. OK, we zijn nog niet zoals de situatie in Scandinavië maar Frankrijk gaat alvast in de goeie richting. Nederland is ook veel meer open voor de talen. Vorige week zag ik nog Rosalie Van Breemen op France 2 :
http://www.rosalievanbreemen.com/

En ik kan u verzekeren dat haar Frans uitstekend is. Maar ja, ze heeft ook 15 jaar met Franse acteur Alain Delon geleefd. Plus 2 jaar getrouwd met de Franse opticien Alain Affelou. Dat helpt natuurlijk! Als Kate Ryan naar de Franse TV daarentegen komt, ziet u geen interviews omdat ze zogezegd "Frans niet kent". Wallonië en Vlaanderen zijn zowiezo meer bekrompen dan Frankrijk en Nederland op dat gebied maar ja, België is ook een land van bekrompen.

dus alle officiële rapporten over de kennis van andere talen in Vlaanderen, zijn leugens??
al die toeristen die naar hier komen en zeggen dat ze toch blij zijn dat de Vlamingen zo vriendelijk zijn en hun in hun taal te woord staan, liegen??
Oud 16 juli 2009, 11:32   #273
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Het is overduidelijk dat U lijdt aan grootheidswaanzin met deze post.
En hier haak ik definitief af. Iemand die als profiel aangeeft te wonen in "Groot-Luik"! en dan iets zegt over 'groot'. Leuk, Henri1. Wie heeft het hier over 'groot'heidswaanzin?

Overigens is dit mijn laatste post aan jou. Verder dan drieregelige Luikse haiku's kom je niet, Henri1. Ik heb geprobeerd je met humor, ironie en plagerijtjes tot meer intellectuele prikkeling en assertiviteit uit de nodigen, maar je verstond de signalen duidelijk niet. En het blijkt, want veel 'vrienden' heb je niet hier, behalve system, "hè, system?".

Al je nachtelijke commentaren laat ik dus voor wat ze zijn. "Even Apeldoorn bellen?" Je had het wat mij betreft rustig kunnen doen, maar het heeft kennelijk geen zin.

De groeten Henri1.

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 16 juli 2009 om 11:41.
Oud 16 juli 2009, 11:33   #274
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
een eenzijdige afscheuring zit er niet aan te komen. een verdamping daarentegen....

ma goed, we zullen moeten wachten tot Wallonië moet betalen voor Vlaanderen. op dat moment kan natuurlijk alles snel gaan.
Dat toont de nutteloosheid aan van dit document.

Zoals de kaarten nu liggen kan er de volgende 5 jaar (waarschijnlijk 10 jaar) zelfs niet gedacht worden aan vlaamse onafhankelijkheid.

Als de tendens van de neergang van het VB ten voordele van NVA en LDD zich doorzet kan dat nog decennia zo blijven.

Ik vraag me af waar die onnozelaars het vandaan halen om dan nog ineens 10 stappen over te slaan en over een Anschluss/Annexatie/Fusie met de Hollanders te lullen ?

Blijf gewoon met je 2 voeten op de grond en kijk wat haalbaar is.
En wat haalbaar is is een staatshervorming, dat is voorlopig alles.

Losstaand van deze feiten vind ik het document slecht.
Het is al 42 keer herschreven, dan ten voordele van de ene, en dan van de andere.
Ik vind het nog steeds véél te Hollands, zeker zolang die Oranje Pipo's erbij blijven horen. Daarnaast is de sociale zekerheid een onoverkomelijk punt.

Ik heb al dikwils gerichte vragen aan de twee heren gesteld, maar nog steeds geen fatsoenlijk antwoord gekregen. Al wat ze doen is zich eruit- en rond de pot lullen (referenda, werkgroepen, dat is voor de politiekers, enz....).
Oud 16 juli 2009, 11:33   #275
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
en dat is nu niet zo?

heb jij de laatste cijfers over meertaligheid in Vlaanderen en die in Wallonië nog eens bekeken?

efkes een verschil aanduiden met een voorbeeldje

in Vlaanderen is het normaal dat als iemand een slager binnengaat dat die zo goed en zo kwaad mogelijk zal geholpen worden in zijn taal, ook als die niet Nederlands is.

in Wallonië zegt Demotte dat het maar normaal is dat een klant bij de slager Frans spreekt.

nog eentje?

ok, in Vlaanderen is het al jaren dat alle toeristische informatie in verschillende talen beschikbaar is.

in Wallonië gaan ze er nu werk van maken....
De site van TEC is meertalig
http://www.infotec.be/index.aspx?Pag...04861304108928

terwijl die van De Lijn eentalig is
http://www.delijn.be/

Dat zegt genoeg, denk ik.
Oud 16 juli 2009, 11:35   #276
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En dat zegt iemand die als profiel aangeeft te wonen in "Groot-Luik"! Leuk, Henri1. Wie heeft het hier over 'groot'heidswaanzin?

Overigens is dit mijn laatste post aan jou. Verder dan drieregelige Luikse haiku's kom je niet, Henri1. Ik heb geprobeerd je met humor, ironie en plagerijtjes tot meer intellectuele prikkeling en assertiviteit uit de nodigen, maar je verstond de signalen duidelijk niet. En het blijkt, want veel 'vrienden' heb je niet hier, behalve system, "hè, system?".

Al je nachtelijke commentaren laat ik dus voor wat ze zijn. "Even Apeldoorn bellen?" Je had het wat mij betreft rustig kunnen doen, maar het heeft kennelijk geen zin.

De groeten Henri1.
U vergist zich.
Er komt zelfs zware kritiek en vragen uit extreem vlaams nationalistische hoek.
Ook op die vragen en kritiek heeft U geen zinnig antwoord.
Dat zegt veel over uw plan hé. UW PLAN, niet hetmijne.
Tot slot is het nog steeds MIJN LAND en niet het uwe.
Oud 16 juli 2009, 11:39   #277
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De site van TEC is meertalig
http://www.infotec.be/index.aspx?Pag...04861304108928

terwijl die van De Lijn eentalig is
http://www.delijn.be/

Dat zegt genoeg, denk ik.
datzelfde voorbeeldje draag je nu al maanden mee, heb je echt niet anders??

in hoeveel talen kan je de officiële site van Vlaanderen bekijken?

oja, probeer eens Nederlandstalige info te vinden op de officiële site van Wallonië....

hoe zit het met de uitspraken van Demotte?
hoe zit het met de talenkennis in het Franstalig onderwijs?
hoe zit het met de faciliteiten voor Nederlandstaligen in Wallonië? met dat schooltje in Komen?

denk jij een winkel in Vlaanderen te vinden waar je niet met je Frans of Engels terecht kunt?
gaan we diezelfde oefening doen in Wallonië? zelfs in Brussel heb je er soms problemen mee....
Oud 16 juli 2009, 11:43   #278
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
De mentaliteit ombuigen? Dat heet gewoon opvoeding, meneer. Dit volk moet opgevoed worden en fatsoen bijgebracht worden. Ordnung muss sein, toch? Oftweel: fatsoen moet je doen, zeker in Nederland.
Dat is precies die calvinistische padvindersmentaliteit, die Belgen van Hollanders doet weglopen.... Ouders moeten hun kinderen opvoeden, de overheid moet het volk dienen, maar zeker niet opvoeden. Terug naar de DDR?
Oud 16 juli 2009, 11:43   #279
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
datzelfde voorbeeldje draag je nu al maanden mee, heb je echt niet anders??

in hoeveel talen kan je de officiële site van Vlaanderen bekijken?

oja, probeer eens Nederlandstalige info te vinden op de officiële site van Wallonië....

hoe zit het met de uitspraken van Demotte?
hoe zit het met de talenkennis in het Franstalig onderwijs?
hoe zit het met de faciliteiten voor Nederlandstaligen in Wallonië? met dat schooltje in Komen?

denk jij een winkel in Vlaanderen te vinden waar je niet met je Frans of Engels terecht kunt?
gaan we diezelfde oefening doen in Wallonië? zelfs in Brussel heb je er soms problemen mee....
Ik denk dat we beter verderspitten in de hiaten van het plan hier in kwestie.

Uitwijken naar vlaanderen versus wallonie brengt ons hier nergens.
Oud 16 juli 2009, 11:50   #280
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Uit het initiatief van Shadowke en mij is deze werkgroep ontstaan. Zij is in korte tijd uitgegroeid tot een groep van elf personen, Nederlanders en Vlamingen. Allen zijn overtuigde Groot-Nederlanders.
Wat is het verschil met de Baarle groep?
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be