Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 november 2009, 15:31   #261
Hertog Joost
Schepen

Hertog Joost's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Waal Bekijk bericht
die het zinkend schip verlaten......
Als Nederland een zinkend schip is dan is Belgie al verdronken.

Laatst gewijzigd door Hertog Joost : 6 november 2009 om 15:31.
Hertog Joost is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2009, 15:55   #262
Hertog Joost
Schepen

Standaard

Trouwens wat ik me afvraag is namelijk er wordt behoorlijk afgegeven op het Nederlands dat het Vlaams zou aantasten. Maar hoe zit het dan met de Walen want die zouden ook een taal hebben het Waals dat meer verschilt van het Frans dan Vlaams van het Nederlands. Waarom zijn de Walen daar zogezegd niet fier op?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Waals

Laatst gewijzigd door Hertog Joost : 6 november 2009 om 15:57.
Hertog Joost is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2009, 16:31   #263
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog Joost
Trouwens wat ik me afvraag is namelijk er wordt behoorlijk afgegeven op het Nederlands dat het Vlaams zou aantasten. Maar hoe zit het dan met de Walen want die zouden ook een taal hebben het Waals dat meer verschilt van het Frans dan Vlaams van het Nederlands. Waarom zijn de Walen daar zogezegd niet fier op?
Dát is nu net het verschil tussen Walen en Vlamingen van het Belgicistisch soort. De Walen hebben hun dialecten en daarnaast hebben ze het Frans, een taal die voor het overgroot gedeelte is opgebouwd in Frankrijk. Maar toch zijn de Walen fier op hun Frans. Dezelfde houding krijg je niet in de domme koppen van de Vlaamse Belgicisten. Die zitten onafgebroken te meieren over het "Vlaams" en hoe erg het bedreigd wordt door het Nederlands van de "Ollanders". Ze zijn zo kneuterig particularistisch dat ze het niet eens willen gezegd hebben dat de formele taal in Vlaanderen, het Nederlands (met eigen accent), behoort tot het Nederlands taalgebied. Elke verwantschap met Nederland wordt driftig ontkend. Dus liefst ook op het vlak van taal. Daarentegen wordt een "verwantschap" met Wallonië uitgevonden en geprezen. Dat Vlaanderen ooit tot de Nederlanden behoorde wordt geminimaliseerd of botweg ontkend. La Belgique zou immers reeds van in voorhistorische tijden bestaan hebben.
En dáár zitten ze dan op hun stokje lekker "Belg" te wezen. Om misselijk van te worden.

Laatst gewijzigd door quercus : 6 november 2009 om 16:32.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2009, 18:18   #264
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dát is nu net het verschil tussen Walen en Vlamingen van het Belgicistisch soort. De Walen hebben hun dialecten en daarnaast hebben ze het Frans, een taal die voor het overgroot gedeelte is opgebouwd in Frankrijk. Maar toch zijn de Walen fier op hun Frans. Dezelfde houding krijg je niet in de domme koppen van de Vlaamse Belgicisten. Die zitten onafgebroken te meieren over het "Vlaams" en hoe erg het bedreigd wordt door het Nederlands van de "Ollanders". Ze zijn zo kneuterig particularistisch dat ze het niet eens willen gezegd hebben dat de formele taal in Vlaanderen, het Nederlands (met eigen accent), behoort tot het Nederlands taalgebied. Elke verwantschap met Nederland wordt driftig ontkend. Dus liefst ook op het vlak van taal. Daarentegen wordt een "verwantschap" met Wallonië uitgevonden en geprezen. Dat Vlaanderen ooit tot de Nederlanden behoorde wordt geminimaliseerd of botweg ontkend. La Belgique zou immers reeds van in voorhistorische tijden bestaan hebben.
En dáár zitten ze dan op hun stokje lekker "Belg" te wezen. Om misselijk van te worden.
Het Waalse Frans is het Franse Frans als standaardtaal (op nonante en septante na, bij manier van spreken). Maar het Vlaamse Nederlands is niet het Hollandse Nederlands. 'Droogkuis' is niet 'stomerij'. 'Schoon' meisje is niet 'proper' meisje. Een 'kookpot' is geen 'pan'. enz, enz, enz. Enfin, uw enggeestige geborneerdheid zal dat nooit begrijpen.

Laatst gewijzigd door system : 6 november 2009 om 18:21.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2009, 18:27   #265
Hertog Joost
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Het Waalse Frans is het Franse Frans als standaardtaal (op nonante en septante na, bij manier van spreken). Maar het Vlaamse Nederlands is niet het Hollandse Nederlands. 'Droogkuis' is niet 'stomerij'. 'Schoon' meisje is niet 'proper' meisje. Een 'kookpot' is geen 'pan'. enz, enz, enz. Enfin, uw enggeestige geborneerdheid zal dat nooit begrijpen.
Lul niet uit uw nek, dat gelooft ge zelf niet. U weet verdomd weinig van het Waals. Misschien dat het niet in uwen bijzijn wordt gesproken.

Ik heb er eerder het vermoeden dat ge uw dringuelle aan het opmaken bent.
Oud 6 november 2009, 18:37   #266
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog Joost Bekijk bericht
Lul niet uit uw nek, dat gelooft ge zelf niet. U weet verdomd weinig van het Waals. Misschien dat het niet in uwen bijzijn wordt gesproken.

Ik heb er eerder het vermoeden dat ge uw dringuelle aan het opmaken bent.
U moet beter opletten. Ik heb het niet over het Waals. Ik heb het over de standaardtaal Frans in Wallonië. Wanneer ik het heb over het Vlaams, dan heb ik het niet over het Aantwaarps. Maar wel over het Zuid-Nederlands als standaardtaal. En die verschilt duidelijk met die van het Noorden. Of moet ik u de video-filmpjes nog eens tonen?
Oud 6 november 2009, 18:38   #267
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Ik heb u gevraagd op mijn berichten niet meer te reageren.
Oud 6 november 2009, 18:40   #268
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb u gevraagd op mijn berichten niet meer te reageren.
U hebt hier als zodanig niets te vragen. Het is een vrij forum.

Laatst gewijzigd door system : 6 november 2009 om 18:41.
Oud 6 november 2009, 18:43   #269
Hertog Joost
Schepen

Standaard

Citaat:
U moet beter opletten. Ik heb het niet over het Waals. Ik heb het over de standaardtaal Frans in Wallonië. Wanneer ik het heb over het Vlaams, dan heb ik het niet over het Aantwaarps. Maar wel over het Zuid-Nederlands als standaardtaal. En die verschilt duidelijk met die van het Noorden. Of moet ik u de video-filmpjes nog eens tonen?
Waarom niet een standaard Waals of wilt ge de les laten lezen door die imperialistisch Fransen. Ge zijt niet consistent.

Nederlanders zijn duivels maar de Fransen daar hoort ge hem niet over die doen niets verkeerd.
Oud 6 november 2009, 18:45   #270
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom niet een standaard Waals of wilt ge de les laten lezen door die imperialistisch Fransen. Ge zijt niet consistent.

Nederlanders zijn duivels maar de Fransen daar hoort ge hem niet over die doen niets verkeerd.
Ik heb geen uitstaans met het Frans. Dat is niet mijn moedertaal. Mijn moedertaal is het (Zuid) Nederlands of het Vlaams. En daar heb ik wel uitstaans mee. Wat vertelt u toch allemaal.
Oud 6 november 2009, 18:46   #271
De Waal
Banneling

Standaard

Citaat:

zij zijn zo geen kwallen gelijk de hollanders, die overal het laatste woord moeten hebben.
De Waal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2009, 18:48   #272
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
En dáár zitten ze dan op hun stokje lekker "Belg" te wezen.
idd. vrij van d' Ollanders héérlijk.
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2009, 18:48   #273
Hertog Joost
Schepen

Standaard

Citaat:
zij zijn zo geen kwallen gelijk de hollanders, die overal het laatste woord moeten hebben.
Ge moet niet op een nat paard naar Duitsland rijden.
Oud 6 november 2009, 18:49   #274
De Waal
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
idd. vrij van d' Ollanders héérlijk.

oef
Oud 6 november 2009, 18:50   #275
De Waal
Banneling

Standaard

Citaat:
Ge moet niet op een nat paard naar Duitsland rijden.
ik versta uw hollands niet, gelukkig maar.
Oud 6 november 2009, 18:51   #276
Hertog Joost
Schepen

Standaard

Citaat:
ik versta uw hollands niet, gelukkig maar.
Ik versta u ook niet maar dat heeft niets met taal te maken.
Oud 6 november 2009, 19:33   #277
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
er zijn nog een pak meer verschillen tussen Waals Frans en Frans Frans hoor.

vraag bv eens aan een Fransman wat een 'mappe" is, of een "drink".
Oud 6 november 2009, 20:02   #278
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog Joost

Maar weet je, Joost, je moet maar eens een redelijke tijd in Frankrijk verbleven hebben en met Fransen regelmatig hebben gepraat om je rekenschap te geven van die Belgicistisch Vlaamse onzin. Wanneer je, na dergelijk verblijf in Frankrijk, terugkeert en Franstalige Belgen bezig hoort, dan is het verschil werkelijk opvallend. Er is dus wel degelijk "une langue française belge". En bij de Belgische Franstaligen zijn er bovendien ook nog woorden en uitdrukkingen die ze in Frankrijk niet gebruiken. Net zoals dat voor het Nederlands het geval is in Vlaanderen en voor het Duits in Oostenrijk. Toch denkt geen hond in Wallonië eraan om hun Frans dan maar aan te duiden met de term "wallon" of "français du Nord". Voor hen is het "français", punt uit. Idem voor wat betreft de Oostenrijkers, voor hen is hun taal "Deutsch". Alleen maar bij ons vind je onverbeterlijke en achterlijke Vlaams-Belgicistische "boertjes op klompen" die in dat ene taalgebied dat we met Nederland vormen, kost wat kost, weer eens een grens willen trekken. Uit liefde voor hetgeen zij als een afzonderlijke taal zien? Volstrekt niet! Hun enige bedoeling is dit in te schakelen in hun wapenarsenaal tegen Nederland. En daarin worden ze natuurlijk gesteund door verfranste Vlamingen in "Bruxelles" en verwaalste Limburgers in Liége. Weet je, die kerels beseffen het waarschijnlijk zelf niet zo goed, maar in feite is het een een verschijnsel uit het verleden, met name de contrareformatorisch-katholieke haat tegen alles wat zich ooit van Rome heeft afgekeerd, die nu in een andere vorm wordt voortgezet. Gelukkig zijn de Vlamingen die mentaliteit grotendeels ontgroeid. Maar, zoals je ziet, er zijn nog steeds uitzonderingen. Ook op dit forum.
Oud 6 november 2009, 20:58   #279
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik versta u ook niet maar dat heeft niets met taal te maken.
Ik versta u wel wanneer we schrijven. Geen probleem. Maar moest we converseren dan ben ik zeker dat we vaak andere woorden zouden gebruiken, of dat u niet helemaal hetzelfde zou verstaan in een zin of in een woord wat ik zou willen zeggen of omgekeerd. Taal is overigens niet alleen een kwestie van woorden, maar vooral een kwestie van de betekenis die men aan die woorden geeft. En die betekenis verschilt wel degelijk meer dan eens tussen Noord en Zuid. Ook in het gebruik van de woorden zelf is er effectief een verschil tussen Noord en Zuid. Het is daarom ook niet voor niets dat de makers van de scrabble-spelletjes tot de vaststelling kwamen dat inderdaad de Vlamingen en de Nederlanders toch een soort andere taal spreken. Dat zeggen die mensen (die zeker van een onverdachte bron zijn) natuurlijk niet zomaar.

Laatst gewijzigd door system : 6 november 2009 om 21:01.
Oud 6 november 2009, 21:29   #280
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is daarom ook niet voor niets dat de makers van de scrabble-spelletjes tot de vaststelling kwamen dat inderdaad de Vlamingen en de Nederlanders toch een soort andere taal spreken. Dat zeggen die mensen (die zeker van een onverdachte bron zijn) natuurlijk niet zomaar.
Uw bronnen worden telkens interessanter. Eerst een slaviste, en toen dat niet werd geslikt door het forumpubliek deed u er een tandje bij in de vorm van.... de makers van scrabble-spelletjes.

Is er geen wetenschappelijke consensus over het verschil tussen Nederlands en Zuid-Nederlands te vinden?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be