Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 mei 2010, 09:49   #261
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
het is spijtig om te zeggen, maar het Franstalig onderwijs is echt niet goed bezig en dat is vooral spijtig voor de gewone Waal of Brusselaar.
O?

Die zelfvergenoegdheid kan toch niet gebaseeerd zijn op de feiten.

Brussel was in de jaren '20 nog een grotendeels Nederlandstalige stad.

Vooral het Franstalige onderwijs komt de eer toe de hoofdstad, ondanks dat een meerderheid van de bevolking Nltalig was en is, een stad te hebben gecreeerd waarin de lingua franca overduidelijk het Frans is.

Tot de jaren zeventig bijvoorbeeld door klassen met 100% Nederlandstalige leerlingen om te toveren tot voorbeeldige Franstaligen (tot aan FDFers toe), later door tot 100% anderstalige leerlingen in hun klassen te absorberen en hun de liefde voor de Franse taal bij te brengen.

Knap.

In tegenstelling tot het NL onderwijs in Brussel is iedereen welkom in het FR onderwijs.

Dat noem ik bepaald 'goed bezig zijn'.

Over het Vlaamse onderwijs zei ik overigens al eerder:

"Al die zogenaamd 'goede' scholen in Vlaanderen leiden dan ook vooral op om individuen te transformeren tot dociele apparatchiks. Geschikt voor een kantoortuin. Geschikt om te consumeren wat de reclame hen vertelt te consumeren. Om als ze 65 (?) zijn tot de ontdekking te komen dat hun huis weinig meer waard is en hun gespaarde/beloofde pensioen onbestaande.
Nooit vragen gesteld, nooit geleerd ze te stellen. De overheid heeft altijd gelijk en weet altijd beter. Rustig blijven , en je altijd aanpassen (zie Brussel). Opgeleid tot klootjesvolk, en het zelf niet in de gaten hebben."

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 14 mei 2010 om 09:50.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2010, 09:58   #262
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
na de splitsing van het onderwijs is de kwaliteit van het Nederlandstalig onderwijs in België fel vooruitgegaan, dit ondanks dat de leerkrachten minder verdienen dan hun Franstalige collega's.

maw, het is dankzij de splitsing van het onderwijs dat er in dit land nog iets werkt. zonder splitsing zat ook het onderwijs in Vlaanderen op het niveau van dat van Wallonië of Brussel.

het is spijtig om te zeggen, maar het Franstalig onderwijs is echt niet goed bezig en dat is vooral spijtig voor de gewone Waal of Brusselaar.
Waar haal je dat, dat VL leerlrkachten minder verdienen?

en nu zit men in VL met de gebakken peren: men heeft Waalse werknemers nodig die NL kennen; maar VL heeft geen enkele invloed op het onderwijs in FR-BE.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2010, 10:59   #263
T'serclaes
Parlementslid

T'serclaes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
En 2004, un enseignant flamand gagnait en début de carrière (en euros) 22.195 euros (13ème place au classement OCDE) et passait �* 47.775 euros(5ème place au classement OCDE) en fin de carrière.
Le même enseignant francophone était en 15ème place en début de carrière �* 20.918 euros et �* la 7ème place en fin de carrière �* 45.762 euros
(Source : "Regards sur l'éducation 2006", OCDE)

Il y avait donc en 2004 un écart de rémunération de près de 10% en faveur des enseignants flamands en début de carrière.

http://pourquoipas.blogs.lalibre.be/...payes-par.html

Citaat:
en nu zit men in VL met de gebakken peren: men heeft Waalse werknemers nodig die NL kennen; maar VL heeft geen enkele invloed op het onderwijs in FR-BE.
Hoog tijd om dit de veranderen !
VL moet invloed hebben op het franstalig onderwijs (en omgekeerd).

Laatst gewijzigd door T'serclaes : 14 mei 2010 om 11:01.
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2010, 11:18   #264
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Meneer heeft precies nog nooit een Waal NL horen praten.
Nee, dat is dus het probleem.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2010, 11:22   #265
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
VL heeft beslist om het onderwijs te splitsen zodat een Belgisch onderwijssysteem niet meer mogelijk was.
Alles om BE vierkant te doen draaien is een maatregel van goed bestuur.
Voorzover dit waar is, kan de maatregel alleen zijn genomen op grond van het simpele feit dat het Belgische systeem al vierkant draaide.

U moet oorzaak en gevolg goed van elkaar onderscheiden.

Maar, nogmaals: het is nog maar de vraag of het waar is wat u stelt.
Oud 14 mei 2010, 11:38   #266
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Nee, dat is dus het probleem.
Dat zegt veel over je gebrek aan kennis en ervaring wat België betreft.
Ik heb namelijk net de omgekeerde ervaringen als jij.

Nagenoeg alle Walen waarmee ik al heb kennis gemaakt en/of samengewerkt spraken goed Nederlands of deden op zijn minst goed hun best om het te spreken.

Het beeld dat je hebt over België klopt voor geen meter met de realiteit.
Oud 14 mei 2010, 11:44   #267
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht

Nagenoeg alle Walen waarmee ik al heb kennis gemaakt en/of samengewerkt spraken goed Nederlands of deden op zijn minst goed hun best om het te spreken.

Wat een pech heb ik dan dat ik toch steeds Walen tref, die uitsluitend Frans spreken.
Oud 14 mei 2010, 11:53   #268
Alboreto

Standaard

Citaat:
Wat een pech heb ik dan dat ik toch steeds Walen tref, die uitsluitend Frans spreken.
Blijkbaar.
Als inwoner van het land hebben we natuurlijk meer ervaring op dat vlak dan jij als buitenlander, dat is evident.
Oud 14 mei 2010, 11:54   #269
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Maar er werd dus in feite uiteindelijk niemand effectief opgehangen als ik het goed begrijp. Bovendien stellen we dus vast dat ook in Leuven de Belgische Opstand een feit was. En dus niet alleen in Brussel of in Brugge of in de Antwerpse kempen. Maar ook in Antwerpen zelf, zo las ik overlaatst, kwamen de mensen in opstand. Meer bepaald in het Sint Andrieskwartier.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2010, 13:00   #270
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Maar er werd dus in feite uiteindelijk niemand effectief opgehangen als ik het goed begrijp.
Dan is het goed he system! Omdat het touw telkens brak. Intussen was hij verschrikkelijk gemarteld en had hij daar waarschijnlijk de geest gegeven.

Goed bezig!
Oud 14 mei 2010, 13:01   #271
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...

Correctie: VL heeft werknemers die Nederlands kennen nodig. Daar mogen gerust Walen bij zitten, of Bruxellois, maar dat hoeft niet.

Voor de rest ligt in VL nauwelijks nog iemand wakker van FR-BE, laat staan van het onderwijs aldaar.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2010, 13:13   #272
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht

...

VL moet invloed hebben op het franstalig onderwijs (en omgekeerd).

Ik weet dat het Onderwijs van de Franse Gemeenschap van België met zware financiële problemen kampt.

Het valt te voorzien en te verwachten dat de 'invloed' van VL op dat Onderwijs beperkt zal zijn tot het laten toevloeien van een indrukwekkende geldstroom, in ruil voor een hoop vage beloften die niet snel genoeg zullen kunnen worden gebroken.

De beste keuze voor VL is BE te verlaten, maar dan op vreedzame wijze.

Dat is de enige les die we nog uit 1830 kunnen trekken: separatisme is OK.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2010, 14:08   #273
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Blijkbaar.
Als inwoner van het land hebben we natuurlijk meer ervaring op dat vlak dan jij als buitenlander, dat is evident.
dus ook jij trekt artikelen van 'Le Soir' in twijfel waarin de Walen de kampioenen van ééntaligheid worden genoemd?

Ik gun je je andere mening dan de mijne betreffende de toekomst van België, maar met enige (Belgische) zelfreflectie zou jullie land een stuk verder komen.

Voorlopig staat het namelijk op ontploffen, en wederzijds onbegrip (onbelang) is daar zeker een factor in.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2010, 14:24   #274
Alboreto

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
dus ook jij trekt artikelen van 'Le Soir' in twijfel waarin de Walen de kampioenen van ééntaligheid worden genoemd?
In tegenstelling tot menig Nederlander hier steun ik mijn mening uit persoonlijke ervaringen als inwoner van België.

Ik weet dat de media menige feiten totaal uit context haalt en uit proporties blaast. Dat moeten ze doen om kranten te verkopen, maar de waarheid haal je beter uit de realiteit dan uit de boekskes.

Als ik meer wil weten over een land, dan ga ik graag op fora gaan lezen wat de inwoners zelf denken, dat geeft een goed beeld over de situatie daar. Of beter nog ga ik met die mensen gaan praten.

Enkel de Nederlander (of toch enkelen onder hen) is zo arrogant om op fora aan de mensen ter plekke te gaan dicteren wat ze moeten doen of denken.

Laatst gewijzigd door Alboreto : 14 mei 2010 om 14:26.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2010, 14:42   #275
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Dan is het goed he system! Omdat het touw telkens brak. Intussen was hij verschrikkelijk gemarteld en had hij daar waarschijnlijk de geest gegeven.
Goed bezig!
Niet om het goed te praten, maar revoluties zijn nu eenmaal geen theekransjes.

Als ik u zeg dat er tijdens de gevechten in Brussel aan de kant van de opstandelingen 450 doden vielen en 1200 gewonden. Men vond er arbeiders tussen, dagloners, metselaars, schoenmakers, blikslagers, glazenmakers, katoenarbeiders, schrijnwerkers, huisknechten, slotenmakers, kleermakers, smeden, brandweerlieden (sapeurs),laarzenmakers, veldwachters, kruideniers, bakkersgasten, landbouwers, mandenmakers, marmerzagers, loterijbedienen, en mensen uit de hoger burgerij.

Aan de kant van de Hollanders bedroeg dit aantal 750 doden en 2000 gewonden. Dus alleen voor de gevechten in Brussel. En dat is ook niet niks.

Persoonlijk vind ik dit aantal wat aan de hoge kant, maar zelfs indien er de helft slachtoffers waren, wil dit wel zeggen dat volksopstanden in het algemeen geen lachtertje zijn.

Laatst gewijzigd door system : 14 mei 2010 om 15:02.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2010, 14:49   #276
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
In tegenstelling tot menig Nederlander hier steun ik mijn mening uit persoonlijke ervaringen als inwoner van België.

Ik weet dat de media menige feiten totaal uit context haalt en uit proporties blaast. Dat moeten ze doen om kranten te verkopen, maar de waarheid haal je beter uit de realiteit dan uit de boekskes.

Als ik meer wil weten over een land, dan ga ik graag op fora gaan lezen wat de inwoners zelf denken, dat geeft een goed beeld over de situatie daar. Of beter nog ga ik met die mensen gaan praten.

Enkel de Nederlander (of toch enkelen onder hen) is zo arrogant om op fora aan de mensen ter plekke te gaan dicteren wat ze moeten doen of denken.
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien en wil?
Oud 14 mei 2010, 14:52   #277
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Niet om het goed te praten, maar revoluties zijn nu eenmaal geen theekransjes.

Als ik u zeg dat er tijdens de gevechten in Brussel aan de kant van de opstandelingen 450 doden vielen en 1200 gewonden. Men vond er arbeiders tussen, dagloners, metselaars, schoenmakers, blikslagers, glazenmakers, katoenarbeiders, schrijnwerkers, huisknechten, slotenmakers, kleermakers, smeden, brandweerlieden (sapeurs),laarzenmakers, veldwachters, kruideniers, bakkersgasten, landbouwers, mandenmakers, marmerzagers, loterijbedienen, en mensen uit de hoger burgerij.

Aan de kant van de Hollanders bedroeg dit aantal 750 doden en 2000 gewonden. Dus alleen voor de gevechten in Brussel. En dat is ook niet niks.
Verpest het nu niet voor onze radicale flaminganten, die er nog steeds van overtuigd lijken dat lang genoeg zeuren op fora en wat geween in het algemeen spontaan zal leiden tot een onafhankelijke natie. Het is te zeggen, diegenen die dat al willen en niet likkebaarden naar een nieuwe moederstaat lonken.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2010, 15:31   #278
Alboreto

Standaard

Citaat:
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien en wil?
My point exactly
Oud 14 mei 2010, 15:36   #279
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Franstalige onderwijzers verdienen meer dan Vlaamse, is al bewezen.

Vlaanderen haalt zijn werknemers uit het Noorden van Frankrijk of uit Polen. die leren blijkbaar sneller Nederlands.....
Oud 14 mei 2010, 15:39   #280
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

ik werk dagelijks met Franstaligen. De meesten spreken nog altijd geen Nederlands hoor.

het is wel te merken dat er een kentering aan het komen is, toch bij de Walen.

de meeste Franstaligen die Nederlands spreken, zijn Walen, niet de Brusselaars of degenen die naar Vlaanderen zijn gaan wonen. Dat is mijn ervaring.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be