Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 augustus 2010, 11:24   #261
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Knelpuntberoepen zijn er oa omdat ze onderbetaald worden, doch ook wel om andere redenen (te zwaar werk, onregelmatige uren... kortom, om allerlei redenen, waarvoor ne hoop mensen het niet zien zitten).
Maar de werkloosheidsval, is ongetwijfeld één der hoofdredenen. En men kan nu zeggen, ze worden onderbetaald, voor nog minder geld kan men zeggen, de sociale vergoedingen zijn te hoog. Verminder de sociale vergoedingen met 10%, en verhoog de minimumlonen met dezelfde 10%, en het probleem is voor een stuk opgelost, zonder teveel kosten.
En uiteraard zijn we een consumptiemaatschappij, doch niet enkel dat. We zijn ook een verzorgingsmaatschappij aan het worden. En als consumptiemaatschappij zullen we het ook moeilijk krijgen als de Aziaten al onze consumptiegoederen zullen produceren (tv's, computers, binnenkort auto's...). Dus hier ook, opgelet. Het is niet zozeer met te consumeren dat we de wereld zullen redden (consumeren kan iedereen), doch vooral met competitief te produceren (en dat kan niet iedereen).

In de eerste plaats wil iedere vader en iedere moeder dat zijn / haar kind het beter heeft dan zijzelf. Kinderen worden aangemaand en onder druk gezet om maar een zo hoog mogelijk diploma te halen? Dokter, advocaat, ingenieur, master in de ... , ..... ik weet niet wat nog allemaal. Als deze ondertussen volwassen mensen dan afgestudeerd zijn stellen ze plots vast dat er geen werk is voor hen.
Oud 12 augustus 2010, 13:09   #262
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Dokter, ingenieur: geen werk?
Tja ik heb dat nog eens gehoord:doctor in de wetenschappen. Vond geen gepast werk. Haar looneis in de privé was wel ongeveer het dubbele van wat iemand met hetzelfde diploma als researcher aan de unief verdiende.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2010, 13:14   #263
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Tja ik heb dat nog eens gehoord:doctor in de wetenschappen. Vond geen gepast werk. Haar looneis in de privé was wel ongeveer het dubbele van wat iemand met hetzelfde diploma als researcher aan de unief verdiende.
Een goeie 8000 brutto dus, no wonder dat die geen werk vond, vers van het unief. (NB: Postdocs trekken 4000 bruto aant unief).

Vaak is een doctoraat meer een last bij het werk zoeken als een zegen....in de prive. Ik zit in die situatie.

Kans is reeel dat ik binnenkort werk ga zoeken op basis van mijn ir. diploma.

Laatst gewijzigd door Tavek : 12 augustus 2010 om 13:15.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2010, 13:19   #264
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Kans is reeel dat ik binnenkort werk ga zoeken op basis van mijn ir. diploma.
Moet ik je een link sturen waar vacatures open staan?

PS volgens mij verdient een beginner aan de unief dik 10% minder dan jij aangeeft.

Laatst gewijzigd door pajoske : 12 augustus 2010 om 13:22.
Oud 12 augustus 2010, 13:55   #265
Paul Nollen
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
En die kloof kan je enkel vergroten door meer mensen van hier aan het werk te zetten, dit zonder dar er meer geconsumeerd moet worden.
Meer mensen aan het werk zonder de consumptie te verhogen? Gewoon een hoop stenen laten verleggen? Zoals al het produceren van militaire uitrusting. Of het overgrote deel van de staatsadministratie? Als we maar werken ).
Het is natuurlijk moeilijk om trachten te voorspellen hoe een samenleving er zal uitzien binnen bv 50 jaar. Maar ik kan wel 50 jaar terugkijken en dan was het niet voor te stellen hoe we nu leven.
Als we er in slagen aan hetzelfde tempo te evolueren en door energie en ontwikkeling het grote deel van consumptiegoederen en diensten kunnen laten produceren en leveren door een fractie van de wereldbevolking hoe gaat het er dan uit zien?
Alleman aan het werk, meer uren per week en tot 70 jaar? Om wat te doen? Papier verschuiven in openbare dienst? Militair materiaal te maken dat we kunnen vernietigen, en met wat geluk nog wat infrastructuur om ons allemaal bezig te houden?

www.opstand.net

Paul
Oud 12 augustus 2010, 14:00   #266
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Als ir zal Tavek dat niet nodig hebben.
Zelfs als je niet zoekt, krijg je nog aanbiedingen opgestuurd; verleden week zat er nog eentje in mijn bus, (5000-5500 bruto + andere voordelen). Al heeft ie wel gelijk dat een "dr" voor je profiel zetten niet direct binnen de privé als "business-sense" geïnterpreteerd wordt. Op dat vlak zien ze liever wat ervaring binnen de privé.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2010, 14:09   #267
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Al heeft ie wel gelijk dat een "dr" voor je profiel zetten niet direct binnen de privé als "business-sense" geïnterpreteerd wordt. Op dat vlak zien ze liever wat ervaring binnen de privé.
Heb ik al meer gehoord. Zal dus wel correct zijn.
Oud 12 augustus 2010, 14:20   #268
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:

PS volgens mij verdient een beginner aan de unief dik 10% minder dan jij aangeeft.
Om een of andere reden komen die mannen niet beneden in de loonschaal terecht ?

Ik ken er toch al 3 die zo zijn begonnen op trede 5 hoor...
Oud 12 augustus 2010, 14:21   #269
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Als ir zal Tavek dat niet nodig hebben.
Zelfs als je niet zoekt, krijg je nog aanbiedingen opgestuurd; verleden week zat er nog eentje in mijn bus, (5000-5500 bruto + andere voordelen). Al heeft ie wel gelijk dat een "dr" voor je profiel zetten niet direct binnen de privé als "business-sense" geïnterpreteerd wordt. Op dat vlak zien ze liever wat ervaring binnen de privé.
CV op monster of vacature zetten = telefoon/mail spam a la volonte :S
Oud 12 augustus 2010, 16:34   #270
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
In de eerste plaats wil iedere vader en iedere moeder dat zijn / haar kind het beter heeft dan zijzelf. Kinderen worden aangemaand en onder druk gezet om maar een zo hoog mogelijk diploma te halen? Dokter, advocaat, ingenieur, master in de ... , ..... ik weet niet wat nog allemaal. Als deze ondertussen volwassen mensen dan afgestudeerd zijn stellen ze plots vast dat er geen werk is voor hen.
Sommige van die beroepen zullen wel met een overschot zitten, maar de meeste hebben toch nog een tekort (ingenieur, dokter...). Het is hier voornamelijk de studierichting die het zal bepalen, minder het niveau.
Maar laat ons dan een reden toevoegen aan de lijst waarom knelpuntberoepen niet ingevuld geraken: omdat het niet overeenkomt met het behaald diploma.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2010, 22:06   #271
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
Meer mensen aan het werk zonder de consumptie te verhogen? Gewoon een hoop stenen laten verleggen? Zoals al het produceren van militaire uitrusting. Of het overgrote deel van de staatsadministratie? Als we maar werken ).
Het is natuurlijk moeilijk om trachten te voorspellen hoe een samenleving er zal uitzien binnen bv 50 jaar. Maar ik kan wel 50 jaar terugkijken en dan was het niet voor te stellen hoe we nu leven.
Als we er in slagen aan hetzelfde tempo te evolueren en door energie en ontwikkeling het grote deel van consumptiegoederen en diensten kunnen laten produceren en leveren door een fractie van de wereldbevolking hoe gaat het er dan uit zien?
Alleman aan het werk, meer uren per week en tot 70 jaar? Om wat te doen? Papier verschuiven in openbare dienst? Militair materiaal te maken dat we kunnen vernietigen, en met wat geluk nog wat infrastructuur om ons allemaal bezig te houden?

www.opstand.net

Paul

Laten we niet uit het oog verliezen dat die welstand van de laatste 50 jaar voor een heel groot deel te danken is aan schuldopbouw af te betalen door volgende generaties.

Bedenk maar eens hoeveel "welvaart" hier zou zijn als je alle 'geleende' welvaart wegdenkt.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2010, 22:29   #272
pegasus6869
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rapture Bekijk bericht
Ik niet...
IK OOK NIET .......DSU TOCH !!!
pegasus6869 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2010, 00:39   #273
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Je bent ermee aan het lachen. Jouw pensioentje is al binnen, neem ik aan?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2010, 00:40   #274
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Ik heb gehoord dat er kabouters leven in paddenstoelen. Zal dus wel correct zijn.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2010, 09:52   #275
Paul Nollen
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Laten we niet uit het oog verliezen dat die welstand van de laatste 50 jaar voor een heel groot deel te danken is aan schuldopbouw af te betalen door volgende generaties.

Bedenk maar eens hoeveel "welvaart" hier zou zijn als je alle 'geleende' welvaart wegdenkt.
Ge moet die schuld ook niet overdrijven. Geen enkel bedrijf dat zich blind staart op de schulden in de boekhouding zolang er voldoende activa aan de andere kant staat en de zaak winst maakt.
Ge moogt ook niet onze rijkdom onderschatten aan infrastructuur en (ondanks delokalisatie) aan productiecapaciteit.
Natuurlijk weet iedereen die met een huishoudbudget moet rondkomen dat steeds stijgende schulden met gelijkblijvend inkomen tot een ramp zal leiden. Dat was (en is) blijkbaar ontsnapt aan de aandacht van enkele economen.
(voor de theorie van Hyman Minsky uitgewerkt door prof Steve Keen http://www.debtdeflation.com/blogs/ ) .Maar weinigen onder ons zullen bv de aanschaf van een eigen woning kunnen bereiken zonder krediet aan te gaan. En dat moet terugbetaald worden maar meestal is dat een goede investering en eigenlijk is dat het belangrijkste. De vraag is dus eerder of onze overheid de aangegane schulden wel efficiënt gebruikt heeft en daar zit volgens mij wel wat scheef. Zolang enkele politici begeleid door partijen en lobbyisten ongestoord andermans geld kunnen uitgeven zal het systeem nooit behoorlijk werken volgens mij.
En er zullen dus ongetwijfeld nog woelige tijden volgen maar hopelijk leert iedereen van de gebeurtenissen. Gewoonlijk is dat wel het geval en zullen enkele fouten in de toekomst beter vermeden kunnen worden.

www.opstand.net

Paul

Laatst gewijzigd door Paul Nollen : 13 augustus 2010 om 09:52.
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2010, 17:14   #276
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
Ge moet die schuld ook niet overdrijven. Geen enkel bedrijf dat zich blind staart op de schulden in de boekhouding zolang er voldoende activa aan de andere kant staat en de zaak winst maakt.
Ge moogt ook niet onze rijkdom onderschatten aan infrastructuur en (ondanks delokalisatie) aan productiecapaciteit.
Ik denk dat de situatie anders behoorlijk dramatisch is en al voldoende geminimaliseerd wordt.

- De officiële schuld is slechts een fractie van de reële.
- Reken bvb de al aangegegane pensioenverplichtingen enz erbij en je komt op een schuld die eerder tegen de 400% van het BBP aanleunt.
- Dan zijn er ook nog eens de privé-schulden.
- En dan is er nog eens het feit dat begrotingen beheerd worden vanuit de denkpiste dat het BBP steevast zal groeien. De laatste jaren is die groei minimaal of zelfs negatief. Zelfs een maastricht norm van 3% schuld betekent dat je schuld steeds toenoemt - ook procentueel - tenzij je BBP sneller groeit. Ik ben er vrij zeker van dat er hier geen gemiddelde groei van zelfs maar 3% gehaald zal worden de komende decennia.
- Tenslotte zijn de intrestvoeten historisch extreem laag. De schuld van heel wat westerse landen is simpelweg onbetaalbaar zodra die interestvoeten terug naar boven gaan.

Als ik een bedrijf zou hebben dat een schuld heeft die groter is dan 4* mijn jaaromzet, jaarlijks nog moet bijlenen en geen perspectieven heb op een snelle groei van mijn firma dan is het wel degelijk tijd om te panikeren m.i.
Oud 13 augustus 2010, 17:19   #277
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke1000 Bekijk bericht
blijkbaar behoord u tot betere bevolking
3% van uw spaargeld zult u nauwelijks voelen
Maar als 22miljard word afgewenteld op de werkende bevolking?????
Beter bevolking ? ...mijn madam en ik hebben samen reeds 50 jaar gewerkt en financiëel nuchter geleefd...en daar zouden wij voor moeten boeten ?
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2010, 17:39   #278
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik denk dat dat ook een groot stuk cultureel is. In Duitsland wordt dat bvb wel als een belangrijke troef gezien.

Maar in België... Ik zou bij verder gelijke kwalificaties ook eerder iemand met wat jaren privé-ervaring verkiezen boven een doctorandus. Sommige van mijn beste vrienden hebben gedoctoreerd en werken nog steeds als prof aan de universiteit. In die zin heb ik dus een vrij dichte kijk op het leven van een 'topacademicus' (binnen hun vakgebied) aan de overheid.

Ik zeg niet dat ze absoluut niets nuttigs doen, maar ik denk wel dat het voor hen een héél grote aanpassing zou zijn om over te stappen naar de privé-sector, wat ik als werkgever als een behoorlijk minpunt en risico van mislukken zou inschatten.

Ik zou een dergerlijk profiel misschien nog wel uitnodigen op een gesprek, maar een heel degelijke uitleg willen over waarom ze naar de privé willen overstappen en nagaan of ze wel tenvolle beseffen hoe verschillend de dagdagelijkse ervaring is.
Oud 13 augustus 2010, 18:06   #279
Paul Nollen
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ik denk dat de situatie anders behoorlijk dramatisch is en al voldoende geminimaliseerd wordt.

- Reken bvb de al aangegegane pensioenverplichtingen enz erbij en je komt op een schuld die eerder tegen de 400% van het BBP aanleunt.
- En dan is er nog eens het feit dat begrotingen beheerd worden vanuit de denkpiste dat het BBP steevast zal groeien. De laatste jaren is die groei minimaal of zelfs negatief. Zelfs een maastricht norm van 3% schuld betekent dat je schuld steeds toenoemt - ook procentueel - tenzij je BBP sneller groeit. Ik ben er vrij zeker van dat er hier geen gemiddelde groei van zelfs maar 3% gehaald zal worden de komende decennia.
- Tenslotte zijn de intrestvoeten historisch extreem laag. De schuld van heel wat westerse landen is simpelweg onbetaalbaar zodra die interestvoeten terug naar boven gaan.

Als ik een bedrijf zou hebben dat een schuld heeft die groter is dan 4* mijn jaaromzet, jaarlijks nog moet bijlenen en geen perspectieven heb op een snelle groei van mijn firma dan is het wel degelijk tijd om te panikeren m.i.
Het is zeker niet mijn bedoeling de monetaire situatie te onderschatten. Maar de oorzaak is structureel. Politici zijn nu eenmaal gedwongen om steeds meer uit te geven en bovendien zijn zij nooit aansprakelijk. Dat is natuurlijk gemakkelijk als het over andermans centen gaat.
Zelfs directe democratieën waar de bevolking beslissingsrecht heeft zitten op dat vlak met problemen. In Zwitserland is men er nog maar recent in geslaagd om via een referendum een rem op de schuld te zetten die door politici wordt aangaan. Californië is nog zover niet, daar kon (zoals in Zwitserland) enkel beslist worden over de inkomen zijde (belasting). In Zwitserland is een dergelijke rem op de schuld al wel met succes van toepassing in sommige kantons maar op Federaal niveau is het toch afwachten hoe het in de praktijk zal werken.

www.opstand.net

Paul

Laatst gewijzigd door Paul Nollen : 13 augustus 2010 om 18:08.
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2010, 18:20   #280
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Inderdaad, dan is het vijn na twaalf ipv vijf voor twaalf.
Vergeet ook niet dat de overheid gebouwen moet huren waarvan Verhofstadt de verkoopsom opgesoupeerd heeft.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be