![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#261 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#262 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#263 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik vrees dat jij niet begrijpt wat shorten is. Het lijkt contra intuïtief om een praktijk te verdedigen die neerkomt op 'het verkopen van iets dat je pas later zelf koopt', maar toch is dit een nuttig en voordelig aspect in een economie. Hier heb je een heel eenvoudig voorbeeld. Het nut daarvan is om sneller inefficiënties te ontdekken in de markt, om sneller inschattingen van mensen te poelen en derhalve een correcter beeld te hebben van een onderneming. Is dat bulletproof? Neen, natuurlijk niet. (Het gaat immers om 'inschattingen' en die kunnen fout zitten.) Is daar iets mis mee? Neen, natuurlijk niet.
![]() |
![]() |
![]() |
#264 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom shorten 'tegen eigendom' zou zijn, is mij vreemd.
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 25 juni 2011 om 15:19. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#265 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als ik jouw iets in bewaring geef (en ik betaal daar zelfs een 'bewaarloon' op in vele gevallen) wat geeft jouw dan het recht om die eigendom van mij achter mijn rug te gaan uitlenen? Meer zelfs, je leent die eigendom uit aan iemand die ervoor zorgt dat de waarde van die eigendom erop achteruit gaat. Dat is waar shorten op neerkomt. En een libertariër/anarchist heeft daar geen probleem mee? Ik zou eerder denken dat een systeemslaaf daar geen probleem mee heeft, een medewerker van Goldman Sachs, of iemand die een verwaterd beeld heeft van 'eigendom'. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 25 juni 2011 om 15:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#266 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#267 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat doen we wel vaker, hoor. We kijken eerst of we (vrijwillige) seks goed vinden (ja, doorgaans wel). En dan gaan we kijken naar uitzonderingen zoals verkrachting. Citaat:
Ja, als jij als mijn kluis fungeert - 'aub, hou mijn auto bij' - dan hoor jij die niet te verkopen. Dat klopt. Maar dat heeft niets te maken met shorten. Shorten is niet het bijhouden van auto's of het equivalent daarvan. Als dit shorten zou zijn, zou er inderdaad een zwaar probleem met shorten zijn. Ik snap dus niet goed waarom je dat denkt. Je zit volledig verkeerd met wat je denkt dat shorten is. Dat je op basis van je verkeerde beeld de pretentie hebt om wat te beledigen... tjah; dat zijn we al wel gewend.
![]() |
![]() |
![]() |
#268 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#269 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Oke? Hier, een inleiding: Citaat:
Volgens mij heb je niet goed door hoe de term 'borrowing' hier wordt gebruikt. Het is niet 'Adrian die zijn auto aan Johan leent om die te bewaren' maar 'Adrian die zijn huis verhuurt aan Johan, die daarmee mag doen wat 'ie wil, zolang hij op het einde van de rit maar hetzelfde huis teruggeeft, los van wat er ondertussen is gebeurd.'
![]() |
![]() |
![]() |
#270 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
(Als je de metafoor niet snapt: het is waar dat daar winst mee gemaakt kan worden. Daar focus je je op. Het is ook waar dat daar verlies mee gemaakt kan worden. Dat negeer je.) Shorten k�*n overigens - net zoals elke vorm van aandelen verhandelingen - verkeerde signalen geven. Maar vermits iedereen een incentive heeft om het goed te hebben (bij verlies is er een groot risico op fouten) is dat doorgaans niet. Soms wel, dat kan altijd. Het gaat immers om inschattingen. Overigens; dat soort 'brokers' en 'hedgde funds' zijn ook aandeelhouders. Waarom je daar discrimineert, is mij vreemd.
![]() |
![]() |
![]() |
#271 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#272 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 't is precies de redenering: 'er wordt veel geld mee verdiend, dus slecht'. 'Goldman Sachs doet het, dus slecht.' 'Het gebeurt op Wall Street, dus slecht'.
Maar ik heb het beperkte wereldbeeld. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#273 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als dat werkelijk het geval is, dan heeft die bank daar niets over te zeggen. Als het het equivalent is van een parking, waar ze op de auto moeten letten, dan heb je gelijk. Het zou mij ten zeerste verbazen - maar het is niet onmogelijk - dat contracten, waarbij banken in essentie als parkeergarage zouden moeten functioneren, gebroken zouden worden om zich bezig te houden met shorten. (Het lijkt me evidenter om te denken dat dit dan contractueel zou afgesproken worden.) Maar je hebt gelijk; als de bank beweert dat ze als parkeergarage voor aandelen zou functioneren, hoort ze niet te shorten. Maar dan hebben we het al over 'wat is er in de praktijk aan het gebeuren' en niet over de theorie van de zaak. Citaat:
Een bank heeft niets uit te lenen wat ze niet mag uitlenen. Dat is evident. Dat is volledig irrelevant voor shorten op zich, i.e. dat is daar niet afhankelijk van. Als je denkt dat dit de zuivere theorie achter shorten is, dan zit je fout. Zo eenvoudig is het. Elke prof/boek/artikel over finance kan u dat uitleggen. Je verwart de theorie van shorten met een welbepaalde praktijk (waarvan jij beweert dat die verloopt volgens jij ze uitlegt). Dat is uw probleem. Ik kan u er maar op wijzen en *hopen* dat ge begrijpt waar het fout loopt.
![]() |
![]() |
![]() |
#274 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 25 juni 2011 om 16:11. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#275 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() WTF. We spreken totaal langs elkaar door. Neem die info nu eens door wat dat is niet wat uw economisch indoctrinatieklasje uw gezegd heeft, maar wel de werkelijkheid.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#276 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar het lijkt mij straf dat d�*t effectief is wat contractueel bepaald zou zijn. Want dat zou inderdaad, letterlijk, illegaal zijn (contractbreuk). Waarom banken zo duidelijk zich zouden begeven in ronduit illegale praktijken terwijl het niet zo moeilijk is om daar contractuele toestemming voor te krijgen, is mij vreemd. Maar, alweer, dit is een praktische issue, dat niet naar de kern van het concept 'shorten' op zich gaat. En met de kern van shorten is (nog altijd) niets mis. Citaat:
Maar dat neemt niet weg dat hier niets 'illegaal' of 'contract breuk' is mee gebeurd, mocht dit het geval geweest zijn. Ik betwijfel echter of uw verhaal de gangbare of dominante praktijk is van short selling. Maar dat weet ik niet en daar gaat het mij ook niet om. Het gaat mij over wat shorten zélf is en daar ben je nog altijd niet goed mee.
![]() |
![]() |
![]() |
#277 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 'Misschien' als jij je aandeel koopt en fysiek bij je thuis houdt dat het niet geshort kan worden (of al je er onmiddelijk een verkooporder op zet, maar dat is niet gegarandeerd), maar voor de rest is dit de ENIGSTE mogelijkheid. Ik daag je uit een aandeel te kopen en dan tegen je bank te zeggen "maar ik wil niet dat dit wordt uitgeleend" LOL
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 25 juni 2011 om 15:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#278 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dan ligt het niet aan mij. Dan ligt het aan u. Dus, alweer, wat is shorten? Wat is daar (in theorie) mis mee? (En begin niet opnieuw over 'banken die de aandelen van anderen verhuren terwijl ze dat contractueel niet mogen'. Dat is misschien een bepaalde praktijk, verwant met shorten. Maar dat *is* niet shorten.)
![]() |
![]() |
![]() |
#279 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#280 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik heb hier ook ergens een supergecompliceerd artikel liggen van economisten die pogen de voordelen voor 'het systeem' uit te leggen van shorten. Maar als je het destileert komt het neer op een praktijk die tegen diefstal aanleunt. Beluister dat radioprogramma eens. P.S. al eens van grandfathering van aandelen gehoord? Dat is wat ik nu poog te doorgronden eigenlijk (de praktijk dan bedoel ik). Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 25 juni 2011 om 16:08. |
||
![]() |
![]() |