Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 mei 2004, 19:15   #261
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NVG
NIEMAND van de holebigemeenschap vraagt u ook mara iets te vinden. Alleen hebt u wetten (zoals het homohuwelijk) te respecteren zoals elk ander burger.
Als burger van dit land mag ik mij vraagtekens stellen bij bepaalde wetten (dat is een democratisch recht), met die voorwaarde dat ik de wetten zelf, zolang ze in voege zijn, respecteer. Ik respecteer de wet, maar stem er helemaal niet mee in. Daarom stem ik voor een partij die dergelijke wetten niet goedkeurt, nl. het Vlaams Blok.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2004, 19:18   #262
james
Provinciaal Gedeputeerde

james's schermafbeelding

Standaard

En als gelovige zou ik wat meer luisteren naar de boodschap van Jezus als ik van u was

te bezig met conservatief te zijn om de echte kern van het geloof te vergeten?

You're only as old as the boys you feel
james is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2004, 19:18   #263
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door james
lol?

#1) dus het oud testament geld niet?
Mens, wat stelt u toch eenzijdige vragen. Jezus heeft tijdens een van zijn predikingen gezegd dat Hij gekomen is om de Wet te vervolledigen, te voltooien. De mazoïsche wet is daarom niet integraal op de christenen overgegaan. Dat is trouwens iets dat reeds op het eerste apostelconcilie werd uitgeklaard. Toen werd in het bijzonder beslist over de besnijdenis, maar ook over andere joodse praktijken en gewoonten.
Oud 30 mei 2004, 19:19   #264
NVG
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
NIEMAND van de holebigemeenschap vraagt u ook mara iets te vinden. Alleen hebt u wetten (zoals het homohuwelijk) te respecteren zoals elk ander burger.
Ik respecteer de wet, maar stem er helemaal niet mee in. Daarom stem ik voor een partij die dergelijke wetten niet goedkeurt, nl. het Vlaams Blok.
Maar u verheerlijkt personen die deze wetten afwijzen en openlijk uiten deze te zullen negeren. Medeplichtigheid heet zoiets. En als uw keuze op het VB afhangt van enkel de ethische themas denk ik dat je gauw een ontgoocheld kiezer zal zijn. Overigens -geheel terzijde- bent u een uiterst aangenaam debattegenstander. Ik denk dat ik met u IRL goed zou kunnen debatteren. U bent één van de weinigen die uw standpunt klaar, duidelijk en zonder te vervallen in excessen kan uiten, waarvoor mijn welgemeend respect.
NVG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2004, 19:19   #265
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En als gelovige zou ik wat meer luisteren naar de boodschap van Jezus als ik van u was

te bezig met conservatief te zijn om de echte kern van het geloof te vergeten?
U meent Jezus' boodschap beter te kennen dan de Kerk? Merkwaardig toch. Zoals zovelen maakt u van Jezus een soort zeemzoeterige figuur die maar kwam vertellen dat alles goed was zolang we elkaar maar geen pijn doen. Neen, dat kwam Hij niet vertellen. Hij sprak soms heel harde woorden. En Hij bracht ons een geloof.
Oud 30 mei 2004, 19:20   #266
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar u verheerlijkt personen die deze wetten afwijzen en openlijk uiten deze te zullen negeren.
Verheerlijk ik personen? Wie dan wel?
Oud 30 mei 2004, 19:21   #267
S.
Minister

S.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.
Kardinaal Danneels heeft gezegd dat het feit dat de Kerk tegen racisme is, een principiële zaak is. U legt blijkbaar -aangezien het zonneklaar is dat Danneels naar het Blok verwijst- een principiële zaak naast U neer.
U verwart twee zaken. Het principe is dat christendom en racisme niet samengaat. Daar ben ik het volmondig mee eens. Als christen kan men niet beweren dat men als blanke en louter alleen omdat men blank is plotseling meer waard is dan een zwarte. Dat is een zondige gedachtegang.

Echter om dit vervolgens toe te passen op het Vlaams Blok is een stap te ver en omvat helemaal geen principiële kwestie meer. Hier doet kardinaal Danneels een politieke uitspraak die ik volledig betwist. Ik acht het Vlaams Blok immers helemaal niet racistisch, integendeel. Tegen een ongecontroleerde instroom, voor een streng asielbeleid, voor een strikte inburgering zijn allemaal geen elementen die racistisch zijn. Hier begeeft kardinaal Danneels zich in een politieke discussie. Welnu, wanneer de Kerk zich op zo'n terrein begeeft, heeft ze helemaal niet het aureool van heiligheid en onfeilbaarheid.

Als gelovige heb ik de dogma's, de leer en de ethiek van de Kerk te volgen, niet haar politiek. Ik hoef het bijvoorbeeld niet eens te zijn met het feit dat de Kerk Franco steunde.
Hazo, interessante redenering. Kardinaal Danneels heeft een duidelijke (in Uw ogen politieke) uitspraak gedaan. Daarom volgde U die niet. Daarjuist stelde U echter:

Citaat:
Bij mijn weten heb ik mezelf geen goddelijke gaan toegedicht. Integendeel, daarom vertrouw ik juist op de Kerk die wel de behoedster is van de waarheid. Ik echter niet. De Kerk wel.
De logische conclusie is dat de Kardinaal gefaald heeft. En wie zich het recht toe te oordelen over dat falen? Juist, JvdB. U oordeelt soeverein over het feit of dit een kwestie is waar de Kerk zich mee te moeien heeft of niet. U neemt met andere woorden niet het gehele pakket dat de Kerk U aanbiedt. En dan maar verwijten dat een gelovige homo hetzelfde zou doen.
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2004, 19:21   #268
NVG
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Citaat:
Maar u verheerlijkt personen die deze wetten afwijzen en openlijk uiten deze te zullen negeren.
Van Hecke. Danneels. & Co.
NVG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2004, 19:22   #269
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor zover ik weet gaat het katholiek geloof om mensen, en het leven van mensen.
Voor zover ik weet gaat het katholiek geloof om GELOOF. Wij als mensen stemmen in met dat geloof, dat op zijn beurt gestoeld is op een Openbaring.
Oud 30 mei 2004, 19:22   #270
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:

Van Hecke. Danneels. & Co.
Geen enkele van die personen verheerlijk ik. Waar zou ik dat trouwens gedaan hebben? En kunt u daar concrete voorbeelden van mijn hand bij aantonen?
Oud 30 mei 2004, 19:27   #271
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hazo, interessante redenering. Kardinaal Danneels heeft een duidelijke (in Uw ogen politieke) uitspraak gedaan. Daarom volgde U die niet. Daarjuist stelde U echter:

Citaat:
Bij mijn weten heb ik mezelf geen goddelijke gaan toegedicht. Integendeel, daarom vertrouw ik juist op de Kerk die wel de behoedster is van de waarheid. Ik echter niet. De Kerk wel.
De logische conclusie is dat de Kardinaal gefaald heeft. En wie zich het recht toe te oordelen over dat falen? Juist, JvdB. U oordeelt soeverein over het feit of dit een kwestie is waar de Kerk zich mee te moeien heeft of niet. U neemt met andere woorden niet het gehele pakket dat de Kerk U aanbiedt. En dan maar verwijten dat een gelovige homo hetzelfde zou doen.
Wij oordelen niet over het falen van iemand anders. Als gelovige heb ik de vrijheid om over zaken die niet geloof en zeden stricto senso aanbelangen zelf een oordeel te vormen. Als gelovige mag ik voor of tegen rechtstreekse democratie zijn. Als gelovige mag ik voor of tegen een streng asielbeleid zijn. Als gelovige mag ik voor of tegen vermogensbelasting zijn. Als gelovige mag ik voor of tegen kernenergie zijn.

Het hele pakket betreft geloof en zeden. Daar mag ik niet aan twijfelen. Ik mag dus bijvoorbeeld niet stellen dat homoseksualiteit wel aanvaardbaar is, want dan overtreed ik een goddelijk gebod en de ethische leer van de Kerk. Ik mag niet twijfelen aan het leerstuk van de H. Drie-Eenheid, anders treed ik de dogma's met voeten.
Oud 30 mei 2004, 19:29   #272
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Overigens -geheel terzijde- bent u een uiterst aangenaam debattegenstander. Ik denk dat ik met u IRL goed zou kunnen debatteren. U bent één van de weinigen die uw standpunt klaar, duidelijk en zonder te vervallen in excessen kan uiten, waarvoor mijn welgemeend respect.
Dank u voor - om het even in voor deze discussie toepasselijke woorden te zeggen - de wierook die u mij toezwaait. Maar dat is wel niet goed voor mijn nederigheid
Oud 30 mei 2004, 19:29   #273
james
Provinciaal Gedeputeerde

james's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wij oordelen niet over het falen van iemand anders. Als gelovige heb ik de vrijheid om over zaken die niet geloof en zeden stricto senso aanbelangen zelf een oordeel te vormen. Als gelovige mag ik voor of tegen rechtstreekse democratie zijn. Als gelovige mag ik voor of tegen een streng asielbeleid zijn. Als gelovige mag ik voor of tegen vermogensbelasting zijn. Als gelovige mag ik voor of tegen kernenergie zijn.

Het hele pakket betreft geloof en zeden. Daar mag ik niet aan twijfelen. Ik mag dus bijvoorbeeld niet stellen dat homoseksualiteit wel aanvaardbaar is, want dan overtreed ik een goddelijk gebod en de ethische leer van de Kerk. Ik mag niet twijfelen aan het leerstuk van de H. Drie-Eenheid, anders treed ik de dogma's met voeten.
het feit dat u van uw geloof niet mag twijfelen aan bepaalde zaken, zou mij al serieus doen twijfelen aan da geloof

Oud 30 mei 2004, 19:33   #274
S.
Minister

S.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

U plaat blijft steken. daarom die van mij ook.

Kardinaal Danneels is het niet eens met U. Hij steekt wat U een 'politieke zaak' noemt in het hokje van de principiële zaken. U bent diegene die het eruit haalt. U zei dat de Kerk de waarheid van God in pacht had. U zegt dat de Kardinaal fout is. U weet het dus beter. U weet wat het Woord Gods is, en niet Danneels. U doet -volgens Danneels, want wie ben ik om mij uit te spreken over de christelijke leer- aan religieus shoppen. U kiest wat in uw kraam past. Net als die verderfelijke homo's.
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2004, 19:33   #275
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
het feit dat u van uw geloof niet mag twijfelen aan bepaalde zaken, zou mij al serieus doen twijfelen aan da geloof
Twijfel is van alle tijden en van alle mensen. Maar uiteindelijk is geloof een vertrouwensvol instemmen met een Openbaring. Er vergeleek eens iemand het geloof met het vertrouw dan een kind stelt in zijn vader die met hem speelt en hem in de lucht gooit. Het kind vertrouwt volledig zijn vader en gelooft dat hij door zijn vader weer zal opgevangen worden. Zo is het ook bij ons geloof: wij hechten geloof. Dat is altijd niet rationeel te gronden. Daarom is het ook geloof.
Oud 30 mei 2004, 19:35   #276
james
Provinciaal Gedeputeerde

james's schermafbeelding

Standaard

dus je kan zomaar 10% van de bevolking excluderen, die kunnen dan maar gaan branden in hel?

Oud 30 mei 2004, 19:36   #277
james
Provinciaal Gedeputeerde

james's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Twijfel is van alle tijden en van alle mensen. Maar uiteindelijk is geloof een vertrouwensvol instemmen met een Openbaring. Er vergeleek eens iemand het geloof met het vertrouw dan een kind stelt in zijn vader die met hem speelt en hem in de lucht gooit. Het kind vertrouwt volledig zijn vader en gelooft dat hij door zijn vader weer zal opgevangen worden. Zo is het ook bij ons geloof: wij hechten geloof. Dat is altijd niet rationeel te gronden. Daarom is het ook geloof.
zeker alst kindje van michael jackson is

mor ff geheel terzijde, hoe komlt het dat u zo fanatiek gelooft? opvoeding, iets meegemaakt?

Oud 30 mei 2004, 19:37   #278
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kardinaal Danneels is het niet eens met U. Hij steekt wat U een 'politieke zaak' noemt in het hokje van de principiële zaken. U bent diegene die het eruit haalt. U zei dat de Kerk de waarheid van God in pacht had. U zegt dat de Kardinaal fout is. U weet het dus beter. U weet wat het Woord Gods is, en niet Danneels. U doet -volgens Danneels, want wie ben ik om mij uit te spreken over de christelijke leer- aan religieus shoppen. U kiest wat in uw kraam past. Net als die verderfelijke homo's.

Het gaat hier helemaal niet om Gods Woord. Het gaat hier om een toepassing in de politieke wereld van een bepaald principe. Daarbij slaat u een stap over (al dan niet bewust), nl. het feit dat men op het Vlaams Blok de beschuldiging van racisme kleeft.
Oud 30 mei 2004, 19:38   #279
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
dus je kan zomaar 10% van de bevolking excluderen, die kunnen dan maar gaan branden in hel?
Daar oordeelt God over, niet ik. Ik kan alleen herhalen wat er in de goddelijke geboden staat, nl. dat homoseksualiteit zondig is.
Oud 30 mei 2004, 19:39   #280
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
mor ff geheel terzijde, hoe komlt het dat u zo fanatiek gelooft? opvoeding, iets meegemaakt?
Gelukkige jeugd gehad. Ik acht mijn geloof helemaal niet fanatiek, wel integendeel.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be