Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 juli 2011, 11:04   #261
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

@koppijn
Mooi antwoord. Het ego ervaart en ordent en kwalificeert alles in de wereld naar eigen goeddunken. Dat is de ware vrijheid.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2011, 11:15   #262
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Fred uit Gent's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
Het ego heeft een diep verlangen naar vrijheid en de wil om dat materiële determinisme te overstijgen.
Inderdaad heel mooi geformuleerd en volgens mij is dit de hoofdvraag: waar komt dat diep verlangen vandaan?

Fred.
Fred uit Gent is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2011, 12:00   #263
koppijn
Minister-President

koppijn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred uit Gent Bekijk bericht
Inderdaad heel mooi geformuleerd en volgens mij is dit de hoofdvraag: waar komt dat diep verlangen vandaan?

Fred.
Het is een zelfervarend zijnde. Ik heb ook mijn twijfels of men dat zelfervarend zijnde mag reduceren tot elektrochemische neurale interacties. Het lijkt mij eerder het materiële fysiek aspect hiervan. Als we eerlijk willen zijn moeten we zeggen dat we het niet weten. De enigste manier om dit te weten te komen is om de strikte materiële en deterministische voorstelling te volgen en te ontwikkelen in wat we noemen 'artificiële intelligentie'. Omdat dit nu eenmaal onze enigste manier is om tot betrouwbare kennis te komen. Of we op deze manier een werkelijke zelfervarend entiteit kunnen ontwikkelen is zeer de vraag. Maar dat is niet erg, het dwingt ons onze voorstellingen bij te stellen. Zo leren we stap voor stap en proefondervindelijk worden onze voorstellingen kritisch getoetst.
Oud 12 juli 2011, 12:52   #264
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
Ik heb ook mijn twijfels of men dat zelfervarend zijnde mag reduceren tot elektrochemische neurale interacties. Het lijkt mij eerder het materiële fysiek aspect hiervan.
Dat is het ganse punt natuurlijk. Het materiële fysieke aspect van iets niet fysieks dat volgens mij zelfs de materiële dood overleeft.

Citaat:
De enigste manier om dit te weten te komen is om de strikte materiële en deterministische voorstelling te volgen en te ontwikkelen in wat we noemen 'artificiële intelligentie'.
Ja, en dan zijn er twee mogelijkheden: of we krijgen een machine die heel goed nabootst hoe wij denken maar het blijft een zielloos voorgeprogrammeerd ding, of we creëren een zelfbewuste entiteit en dan is het hek van de dam. Dat is dan HAL uit die film hé. Hopelijk is hij goedgezind

Fred.
Oud 12 juli 2011, 14:11   #265
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Fred.
Het is het geheim van het leven.
Oud 12 juli 2011, 15:44   #266
koppijn
Minister-President

koppijn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is het ganse punt natuurlijk. Het materiële fysieke aspect van iets niet fysieks dat volgens mij zelfs de materiële dood overleeft.
De materie sterft ook niet. Wat jij dood noemt gaat om een fundamentele transformatie/verandering. Wat we wel met een grote waarschijnlijkheid kunnen zeggen is dat de persona (het ego) geen continuïteit heeft. Wij zijn zelf constructor van die persona die een product is van onze ervaringen persoonlijke, geografisch en culturele geschiedenis. Bij de dood heeft die persona elke relevantie en noodzaak verloren. En toch denk ik dat er overal dezelfde wetmatigheid heerst. In de fysica is er de wet van behoud van energie en informatie. Alles is onderhevig aan continue verandering maar deze verandering is zo fundamenteel dat het voor ons ik bewustzijn niet bevatbaar is.

Citaat:
Ja, en dan zijn er twee mogelijkheden: of we krijgen een machine die heel goed nabootst hoe wij denken maar het blijft een zielloos voorgeprogrammeerd ding, of we creëren een zelfbewuste entiteit en dan is het hek van de dam. Dat is dan HAL uit die film hé. Hopelijk is hij goedgezind

Fred.
Het eerste is het meest waarschijnlijke. Het tweede zou zeer interessant zijn, maar ik zou er niet teveel op hopen.
Oud 13 juli 2011, 10:11   #267
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Jesaja nuanceerde het godsbeeld, God brengt vrede en onheil. Dit was overigens voor de joden geen nieuws, want hij had dat al aan de Egyptenaren duidelijk en aan de ongehoorzame Joden in de woestijn.

Jesaja 45:6-7:

Hierdoor zal iedereen weten,
in oost en in west,
dat ik alleen de Heer ben,
er buiten mij geen andere god is.
Ik vorm het licht en de duisternis,
ik breng vrede en onheil.
Ik ben van dat alles de schepper.

Wel, dan kan men het predicaat goed of liefde toch niet op God toepassen?
Oud 18 juli 2011, 22:20   #268
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard Goed is niet definieerbaar.

Een moderne filosoof die het antieke thema "wat is goed" in een nieuw jasje stak is George Edward Moore OM, (4 November 1873 – 24 October 1958), lid van de (avant-garde) Bloomsberry Group waarin o.a. ook Virginia Woolf, Forster en John M. Keynes figureerden. Hij redeneerde dat niet vastgesteld kan worden wat 'goed' is en dat 'goed' geen natuurlijke eigenschap is. Dat vormt dan een probleem voor de moraalfilosofie en vooral als deze herleid wordt tot een moraal van God.

Citaat:
Good as indefinable

Moore contended that goodness cannot be analysed in terms of any other property. In Principia Ethica, he writes:

It may be true that all things which are good are also something else, just as it is true that all things which are yellow produce a certain kind of vibration in the light. And it is a fact, that Ethics aims at discovering what are those other properties belonging to all things which are good. But far too many philosophers have thought that when they named those other properties they were actually defining good; that these properties, in fact, were simply not "other," but absolutely and entirely the same with goodness. (§ 10 ¶ 3)

Therefore, we cannot define "good" by explaining it in other words. We can only point to an action or a thing and say "That is good." Similarly, we cannot describe to a blind man exactly what yellow is. We can only show a sighted man a piece of yellow paper or a yellow scrap of cloth and say "That is yellow."
[edit] Good as a non-natural property

In addition to categorising "good" as indefinable, Moore also emphasized that it is a non-natural property. This means that it cannot be empirically or scientifically tested or verified - it is not within the bounds of "natural science".
Oud 19 juli 2011, 08:11   #269
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Hij redeneerde dat niet vastgesteld kan worden wat 'goed' is en dat 'goed' geen natuurlijke eigenschap is.
Je kunt ook beginnen redeneren dat gras niet groen is hé.
Wat maakt dat nu uit of 'goed' nu een natuurlijke eigenschap is of niet.
Dan is het een bovennatuurlijke eigenschap hé.

De holocaust... goed of kwaad?
Dutroux... goed of kwaad?
De Gelder... enz...

Het is toch duidelijk voor iedereen, niet?
Waarom het dan zo ongelooflijk ingewikkeld maken?

Fred.
Oud 19 juli 2011, 08:25   #270
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Het is het geheim van het leven.
Daar nemen de Freds van deze wereld geen genoegen mee.
Ze zullen steeds beweren te weten wat er na komt, of wat niet.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2011, 08:29   #271
Apocalyps
Minister

Apocalyps's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De Gelder... enz...

Fred.
Goed en kwaad zijn gedachten concepten en wat voor de één goed is kan voor een ander kwaad zijn. Het hangt onder meer af van je omgeving en de daar geldende mores.
Moraal is evolutionair ingebakken omdat deze eigenschap er voor zorgde dat wij als soort meer kans maakten en dit zie je ondermeer bij onze medeprimaten terug.
Oud 19 juli 2011, 09:19   #272
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Apocalyps Bekijk bericht
Goed en kwaad zijn gedachten concepten en wat voor de één goed is kan voor een ander kwaad zijn. Het hangt onder meer af van je omgeving en de daar geldende mores.
Moraal is evolutionair ingebakken omdat deze eigenschap er voor zorgde dat wij als soort meer kans maakten en dit zie je ondermeer bij onze medeprimaten terug.
Jaja.

Holocaust.. goed of kwaad?

Fred.
Oud 19 juli 2011, 09:36   #273
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De Gelder... enz...

Fred.
Je kan het de filosoof Moore niet kwalijk nemen dat hij hierover nadenkt en probeert te begrijpen wat de relatie is tussen taal en inzicht of opvattingen. Ik vind zijn uitleg zinvol. Goed is een zeer algemeen predicaat dat gebaseerd moet zijn op een oordeel ergens over. Moore maakt duidelijk dat het oordeel over een zaak voorafgaat aan het predicaat. Dus de uitdrukking God is goed moet gebaseerd zijn op een oordeel over God op grond van bepaalde criteria. De vraag is nu of die criteria absoluut zijn of arbitrair.

Zo is ook het predicaat slecht toepasbaar op de holocaust als we deze onrechtvaardig kunnen noemen en als we onrecht bij conventie slecht noemen. Zo kan men de NAVO-interventie in Libië, of het nalaten van deze interventie, alleen maar goed of slecht noemen op basis van een juridisch oordeel volgens internationaal recht en niet op basis van gebrekkige informatie, de eigen politieke belangen, of onduidelijke en partijdige sentimenten.

Ik pleit er voor dat in juridische kwesties niet gesproken wordt van goed en kwaad (slecht) of immoreel, maar van recht en onrecht en van schuld en boete. De basis van elke moraliteit zou een conventie over recht en onrecht moeten zijn. Die juridische onderbouwing lijkt mij trouwens een probleem bij de vraag of God goed is.
Oud 19 juli 2011, 10:25   #274
Apocalyps
Minister

Standaard

Citaat:
Jaja.

Fred.
Leed.
Oud 19 juli 2011, 10:58   #275
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Leed.
Leed, is dat goed of slecht?

Fred.
Oud 19 juli 2011, 11:54   #276
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

harriechristus's schermafbeelding

Standaard

Ik ben goed...

Ja: heel goed zelfs...

Oftewel: heilig...
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2011, 12:11   #277
Apocalyps
Minister

Standaard

Citaat:

Fred.
Moreel verwerpelijk.
Oud 19 juli 2011, 12:19   #278
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Fred.
Leed is een grote opvoeder, dat wordt ook wel gezegd.
Oud 19 juli 2011, 12:32   #279
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jaja.

Fred.
De Holocaust: hoe verschrikkelijk ook, is een groots goddelijk gebeuren, te vergelijken met de kruisiging van Jezus.

Uit de aardse smart wordt de hemelse verinnerlijking en melancholie geboren: het bewustzijn der eeuwigheid.
Oud 19 juli 2011, 13:07   #280
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Moreel verwerpelijk.
Ok, is dat dan niet hetzelfde? Zetten jullie je niet af tegen de termen 'goed' en 'kwaad' wegens teveel katholieke indoctrinatie vroeger?

Fred.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be