Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 mei 2012, 06:40   #261
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

het verschil is echter dat een firma zijnrendement haalt uit een productie, dus er alle belang bij heeft om efficient te werken. Mits uiteraard dat je geen van die excessen ehbt die jijdaar effe opsomt

Tussen haakjes, als je van die kwikdamps hebt, dan heb je er wel geen belang bij om die om de vijf minuut an en uit te schakelen, en inderdaad een schakelaar vervangen door een PIR is nu ook zo'n investering van 10euro die zichzelf terugverdient, maar je spreek tover max 40euro electriciteit, wat wel de grote kost niet zal zijn.

Ik denk eerder aan efficientie in productie

De oplossing om de kerncentrales te sluiten is onze chemische industrie sluiten

http://www.nieuwsblad.be/article/det...leid=GND3Q50MB

Laatst gewijzigd door brother paul : 15 mei 2012 om 06:42.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2012, 06:43   #262
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Dat doe ik dan ook niet. Ik schreef toch
Ingenieurs/technische verantwoordelijken zijn dan ook overroepen in veel gevallen, ivoren toren studiebollen die het verschil tussen een M6 bout en een bastaardvijl niet kennen.

Ingenieurs die technisch verantwoordelijke worden, worden dat meestal niet omdat ze goed zijn in hun vakgebied, want dan worden het projectleiders en dergelijke. Neen technisch verantwoordelijken zijn meestal krokodillen. Grote bek en poten die naar buiten wijzen.

Worden die dan technisch verantwoordelijke? In veel gevallen zijn ingenieurs met een echte technische achtergrond niet de mensen die met nonsens van hoger managment omkunnen.
Zoals ik reeds melden, ik kom op heel veel plaatsen.
Sommige technische leidinggevenden en verantwoordelijke kan je alles wijs maken op technisch vlak, andere moet je niet proberen een oor aan te naaien want ze zijn heel bekwaam.

Mijn opvolger voor binnen enkele jaren, is een Burgerlijke Ingenieur die reeds als jobstudent is begonnen ervaring op te doen op de werkvloer.
Ik heb hem reeds meerdere malen gevraagd om eindelijk te beginnen werken volgens zijn bekwaamheid en opleiding en dus mijn meerdere te worden in plaats van ik zijn meerdere. Maar hij weigert steeds opnieuw, met de woorden; " Ik wil eerst leren om niet door het lint te gaan wegens de stomme en achterlijke opmerkingen van sommige IR's en technische verantwoordelijke."
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2012, 07:11   #263
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
het verschil is echter dat een firma zijnrendement haalt uit een productie, dus er alle belang bij heeft om efficient te werken. Mits uiteraard dat je geen van die excessen ehbt die jijdaar effe opsomt

Tussen haakjes, als je van die kwikdamps hebt, dan heb je er wel geen belang bij om die om de vijf minuut an en uit te schakelen, en inderdaad een schakelaar vervangen door een PIR is nu ook zo'n investering van 10euro die zichzelf terugverdient, maar je spreek tover max 40euro electriciteit, wat wel de grote kost niet zal zijn.

Ik denk eerder aan efficientie in productie

De oplossing om de kerncentrales te sluiten is onze chemische industrie sluiten

http://www.nieuwsblad.be/article/det...leid=GND3Q50MB

Nu, ik werk zelf NOOIT voor de chemische industrie. Dat is voor mij een beetje te hoog gegrepen en laat ik over aan onze IR's met opleidingen in de chemie en techniek.

En in sommige bedrijven spreken we over bulkmagazijnen met meer dan 150 TL's van 58 watt die dag en nacht branden terwijl er vaak slechts enkele minuten per dag iemand aanwezig is. We spreken dus al snel over enkele tientallen euro's per dag. En 10 euro per dag levert een verlies van 3600euro per jaar dat vermeden kan worden. En sommige bedrijven hebben tot 10 van die magazijnen waar de lichten blijven branden. Zij verstoken dus per jaar een grote luxe auto voor niets.

Maar zoals je zelf reeds ergens aanhaalde, de woningen zijn vaak nog erger.
Dit vaak door misopvattingen.
Zo laten veel mensen hun pc in stand-by staan, omdat ze denken dat het slecht is voor een pc om ze volledig af te zetten en de stroom uit te schakelen. Moet dan vaak wel lachen, want ik werk hier voor mijn tekeningen en bedrijfsgevens met een pc die alle dagen volledig word uitgezet en waarvan zelfs de stroom word uitgeschakelt. Het beestje is van mei 1996 en werkt zelfs nog op window's 95. Mijn pc waarmee ik op dit forum post is van november 2005, want mijn ex heeft toen mijn andere meegenomen bij de scheiding. Zij werkt daar nog dagelijks op als boekhoudster.
De toestellen kunnen niet vernieuwd worden omdat de programma's die daar op staan niet draaien op window's vista of window's 7 en de nieuwe pc's niet deftig werken op window's XP.
Oud 15 mei 2012, 17:10   #264
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Je stelling klopt niet.

Ik ken IR's die zelfs de meeste ervaren mecanieker de broek afdoen in het sleutelen, maar ik ken ook industrieel ingenieurs met de TSO opleiding industriele wetenschappen die maar kunnen en kennen dan voor technische bediende spelen.
D�*t soort antwoord verwachtte ik van jou.
Jij kent industrieel ingenieurs die...
Ik ken ook industrieel ingenieurs die...
Jij veralgemeent nogal dikwijls op een simpele manier, dus jouw stelling is nogal twijfelachtig want ze klopt maar in een beperkt aantal gevallen.

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2012, 17:50   #265
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard Ruien gaat dicht

De electriciteitscentrale van Ruien ,ooit een trotse kolengestookte centrale,tegenwordig naar het schijnt eerder een opgewaardeerde houtkachel, gaat dus dicht.Dat heeft Electrabel aangekondigd.(nooit gedacht nog eens te moeten horen dat zelfs mensen die in zoiets nuttigs als een electriciteitscentrale werklen op straat kunnen komen )

Maar goed....er is dus binnenkort,in Vlaanderen,een werkende electriciteitscentrale te verkrijgen....die vele honderden Megawattuur kan gaan leveren......eens zien waar het gekrakeel van "de nood aan een Vlaamse energieleverancier" naar gaat leiden.....

Voor zowel de Vlaamse overheid als het dito bedrijfsleven ligt daar een gemeenschappelijk project voor het grijpen.....als intercommunale(yep....volgens mij was dat altijd al de beste uitbatingsvorm voor zaken met groot maatschappelijk nut...)

Laatst gewijzigd door kelt : 16 mei 2012 om 17:52.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2012, 06:51   #266
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
De electriciteitscentrale van Ruien ,ooit een trotse kolengestookte centrale,tegenwordig naar het schijnt eerder een opgewaardeerde houtkachel, gaat dus dicht.Dat heeft Electrabel aangekondigd.(nooit gedacht nog eens te moeten horen dat zelfs mensen die in zoiets nuttigs als een electriciteitscentrale werklen op straat kunnen komen )

Maar goed....er is dus binnenkort,in Vlaanderen,een werkende electriciteitscentrale te verkrijgen....die vele honderden Megawattuur kan gaan leveren......eens zien waar het gekrakeel van "de nood aan een Vlaamse energieleverancier" naar gaat leiden.....

Voor zowel de Vlaamse overheid als het dito bedrijfsleven ligt daar een gemeenschappelijk project voor het grijpen.....als intercommunale(yep....volgens mij was dat altijd al de beste uitbatingsvorm voor zaken met groot maatschappelijk nut...)
Ruien gaat dicht wegens niet rendabel meer en overcapaciteit.

Het is inderdaad niet te geloven, dat centrales worden gesloten terwijl die zelfde producent staat te roepen dat ze de energievoorziening niet kunnen blijven verzekeren als ze hun kerncentrales moeten sluiten.
En beweren dat ze meer dan 20% moeten invoeren wegens gebrek aan capaciteit.
Oud 17 mei 2012, 07:19   #267
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Het is inderdaad niet te geloven, dat centrales worden gesloten terwijl die zelfde producent staat te roepen dat ze de energievoorziening niet kunnen blijven verzekeren als ze hun kerncentrales moeten sluiten.
Ik verwijt Electrabel/Suez niks dat ze gaan voor winstgevendheid en het beschermen van de waarde voor hun aandeelhouders.Het is een privé-bedrijf,en ze doen niks onwettelijks.Het is tenslotte de directe schuld van politici dat vrijwel alles in handen is gevallen van de Suez-groep.....
IK zal het echter onze politici ten zeerste verwijten als ze niks doen met deze opportuniteit,de mogelijkheid om vele honderden megawatt-uur aan 24/7 generatie-capaciteit in handen te krijgen.....en mogelijk terug om te schakelen naar kolenstook.Want dat zogezegd "groen" verhaaltje...dat werkt niet .Electrabel gaf zelf aan dat een groot deel van de "omschakeling naar hout-brol" voor deze centrale was gebeurd op basis van het verkrijgen van vormen van subsidies.Zodra die subsidies opdrogen is het gedaan met dat verhaaltje.
Ruien ligt aan de Schelde,laat,zoals vanouds,maar de schepen met steenkool weer aanrukken!

Laatst gewijzigd door kelt : 17 mei 2012 om 07:23.
Oud 17 mei 2012, 08:26   #268
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik verwijt Electrabel/Suez niks dat ze gaan voor winstgevendheid en het beschermen van de waarde voor hun aandeelhouders.Het is een privé-bedrijf,en ze doen niks onwettelijks.Het is tenslotte de directe schuld van politici dat vrijwel alles in handen is gevallen van de Suez-groep.....
IK zal het echter onze politici ten zeerste verwijten als ze niks doen met deze opportuniteit,de mogelijkheid om vele honderden megawatt-uur aan 24/7 generatie-capaciteit in handen te krijgen.....en mogelijk terug om te schakelen naar kolenstook.Want dat zogezegd "groen" verhaaltje...dat werkt niet .Electrabel gaf zelf aan dat een groot deel van de "omschakeling naar hout-brol" voor deze centrale was gebeurd op basis van het verkrijgen van vormen van subsidies.Zodra die subsidies opdrogen is het gedaan met dat verhaaltje.
Ruien ligt aan de Schelde,laat,zoals vanouds,maar de schepen met steenkool weer aanrukken!
Er val Electrabel ook niets te verwijten.
Een bedrijft draait slechts om 1 reden en dat is poen pakken.
Je bakker werkt immers ook enkel om zo veel mogelijk poen te pakken.
En de bevolking moet maar eens leren dat enkel de zon gratis schijnt.
Wie in luxe wil leven, moet daar maar voor betalen of zorgen dat hij zich die luxe op een andere manier kan veroorloven.

Het groene stroom verhaal is trouwens ver uit zijn contekst gehaald.
Het gaat immers over de uitstoot van natuurlijk opgesloten CO² en niet over de natuurlijk aanwezige CO².
Maar de andere kant van het verhaal is de verspilling en daar doet de overheid niets aan.
De reden dat ze daar niets aan doet, wel we zouden van Belgie één groot Bokrijk maken, waar mensen terug zelf plezier moeten maken en zelf hun kleren zouden moeten weven en breien, met de hand.
De mensen zouden geen tijd meer hebben om naar de dure energievretende pretparken te rijden met hun benzine en diesel vreters.
Oud 17 mei 2012, 08:47   #269
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Op die manier wordt het tekort duidelijker en duidelijker... 4% tekort en al een tekort , we leven echt in bokrijk.
Oud 17 mei 2012, 08:59   #270
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Op die manier wordt het tekort duidelijker en duidelijker... 4% tekort en al een tekort , we leven echt in bokrijk.
Is het niet één groot schaakspel ?
Of koehandel ?
Oud 17 mei 2012, 09:23   #271
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Is het niet één groot schaakspel ?
Of koehandel ?
Frankrijk zit met overproductie en Electrabel is een Frans bedrijf.
Het is dus inderdaad één grote koehandel.

Electrabel sluit zijn oudste niet Franse centrales om het voortbestaan van zijn Franse centrales en niet Franse kerncentrales te kunnen verzekeren en afdwingen.

Electrabel legt voor 921Megawatt aan eenheden stil.
Volgens hen komt het goedkoper uit om deze in te voeren vanuit Frankrijk dan ze hier nog op te wekken.
De eigen werknemers worden volgen shun verklaringen niet ontslagen maar overgeplaatst naar een andere afdeling dicht in de buurt.
De dichtsbijzijnde centrale van Electrabel ligt net over de Franse grens.

Ruien is trouwens een steenkoolcentrale gebouwd in 1958 en is bij zijn sluiting 55 jaar oud en toe aan zware vernieuwingen en aanpassingen.
Oud 17 mei 2012, 10:44   #272
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Het sluiten van verouderde productieeenheden is dan wel een klassiek iets. Helemaal niets nieuws.
Maar zie toch niet in, dat als één producent ze niet meer rendabel kan uitbaten, om welke redenen ook, hoe één andere producent dit wel zou kunnen. En zeker niet als die producent de overheid is.
Trouwens Electrabel heeft al bestaande centrales aan concurenten verkocht. Dus veronderstel dat als er morgen een koper opduikt voor Ruien/Les Awirs, dat ze overmorgen zal verkocht zijn. Zijn ze trouwens ineens van heel de last van het sociaal passief van het personeel, in orde brengen van terreinen... vanaf.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2012, 11:36   #273
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het staat iedereen vrij een overnamebod te doen op de centrale. De vraag is natuurlijk: als het voor Electrabel onrendabel geworden is als gevolg van alle belastingen en opgedrongen kunstmatige kosten, waarom zou het dan voor iemand anders rendabel zijn?
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2012, 12:34   #274
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ik geloof niet dat Electrabel het risico wil lopen dat een kleinere speler op de markt kan komen en hun onzin onderuit kan halen. Ergo, die centrale gaat nooit in heropstartbare staat doorverkocht worden.
Wat wel kan is dat ze officieel als onderstation/hub van het hoogspanningnet blijft bestaan, en dat de installatie in de motteballen gaat tot de kernuitstap "moet".
En dan, dubbel kassa. Betaalbaar heropstarten en de taksen en lasten met 4voudig krijt schrijven, en alle schuld van de peperdure electriciteit op de overheid steken.

Electrabel in dit geval is gewoon de Franse kaart aan't trekken.
Zelfs al plant men een miljard megawatt aan windmolens, daar komt geen milliwatt uit als het te hard of te zacht waait.
Oud 17 mei 2012, 14:27   #275
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik geloof niet dat Electrabel het risico wil lopen dat een kleinere speler op de markt kan komen en hun onzin onderuit kan halen. Ergo, die centrale gaat nooit in heropstartbare staat doorverkocht worden.
Wat wel kan is dat ze officieel als onderstation/hub van het hoogspanningnet blijft bestaan, en dat de installatie in de motteballen gaat tot de kernuitstap "moet".
En dan, dubbel kassa. Betaalbaar heropstarten en de taksen en lasten met 4voudig krijt schrijven, en alle schuld van de peperdure electriciteit op de overheid steken.

Electrabel in dit geval is gewoon de Franse kaart aan't trekken.
Zelfs al plant men een miljard megawatt aan windmolens, daar komt geen milliwatt uit als het te hard of te zacht waait.
Electrabel heeft al centrales verkocht. Veronderstel trouwens dat er voor Ruien/Les Awirs een koper gezocht is.
En waarom zou Electrabel zelf dure energie maken, als ze die goedkoper kunnen kopen op de markt. Gaat gij als bakker zelf brood bakken, als een brood u 1,5€ kost, en als ne industriele bakker het u levert aan 0,75€ ?
En, of het eventueel een tactisch maneuver is, �* la "we willen, als de creg het ons verplicht, ze wel terug opstarten, maar dan moeten we, om uit de kosten te geraken, wel deze en deze voordelen hebben (of beter gezegd, deze en deze nadelen niet meer)" zullen we later wel zien. In elk geval is de centrale hun momenteel onrendabel, en ze zal onder de huidige voorwaarden, onrendabel blijven.
Maar dat de regering van de electriciteitsmarkt een soepje aan het maken is, zal dan wel een feit zijn. Trouwens niet alleen van de electriciteitsmarkt.
Oud 17 mei 2012, 18:54   #276
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Electrabel heeft al centrales verkocht. Veronderstel trouwens dat er voor Ruien/Les Awirs een koper gezocht is.
En waarom zou Electrabel zelf dure energie maken, als ze die goedkoper kunnen kopen op de markt. Gaat gij als bakker zelf brood bakken, als een brood u 1,5€ kost, en als ne industriele bakker het u levert aan 0,75€ ?
En, of het eventueel een tactisch maneuver is, �* la "we willen, als de creg het ons verplicht, ze wel terug opstarten, maar dan moeten we, om uit de kosten te geraken, wel deze en deze voordelen hebben (of beter gezegd, deze en deze nadelen niet meer)" zullen we later wel zien. In elk geval is de centrale hun momenteel onrendabel, en ze zal onder de huidige voorwaarden, onrendabel blijven.
Maar dat de regering van de electriciteitsmarkt een soepje aan het maken is, zal dan wel een feit zijn. Trouwens niet alleen van de electriciteitsmarkt.
Ik denk dat een aantal mensen, ook in de regering, wil voorkomen dat er een monopolie ontstaat (zoals vroeger).
Dat zou voor niemand onder ons goed zijn.

Oud 17 mei 2012, 20:19   #277
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat een aantal mensen, ook in de regering, wil voorkomen dat er een monopolie ontstaat (zoals vroeger).

Ze zijn altijd voor een monopolie geweest. Want die kunnen ze gemakkelijk laten opdraaien om de putjes in de begroting te vullen. Met onzinnige dingen als nucleaire rente, injectietaks, CO2-taks, ... Allemaal in feite verkapte belastingen die worden geheven via de elektriciteitstarieven.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2012, 22:16   #278
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Och, voor de werknemers zou het nog zo slecht niet zijn, en de staat zou er ook duchtig van meeprofiteren.
Oud 18 mei 2012, 05:18   #279
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Er gaat wel zowat 5% van de ECHTE generatiecapaciteit in Belgie verloren.Electrabel heeft overigens duidelijk gemaakt dat de firma zich niet verantwoordelijk voelt voor het behouden van de Belgische capaciteit.....zelfs Minister Vandelanotte begrijpt dat.
Electrabel heeft ook medegedeeld dat ze niet meer investeren in Belgie (overigens....niemand doet dat momenteel...ook juist!).

Belastingen op gebruik van steenkool,het verminderen van groene energie-certificaten,injectietarieven,plafonneren van energieprijzen.....het noopt een firma met winstbejag er eenvoudigweg toe om af te bouwen...

Ondertussen zou de Belgische regering een wetswijziging willen doorjassen zodat onze hoogspanningsbeheerder Elia opnieuw stroomleverancier zou kunnen worden met de bedoeling dat de overheid desnoods tijdelijk dergelijke centrales als die van Ruien kan uitbaten......

Volgens geruchten zouden ook de centrales van Drogenbos(bij Brussel) en de Herdersbrug(bij Brugge) op de schopstoel zitten...
nog eens....hier is een opportuniteit aan het ontstaan voor onze overheden...en voor eventuele andere geinteresseerden...Het gebrek aan winstgevendheid zou eerder een kwestie zijn van vormen van taksatie en vermindering van subsidies.Als dit zo is dan kunnen die centrales beter niet meer in een klassieke bedrijfsvorm ingebracht worden maar in een intercommunale want we hebben die kilowatturen NODIG,ze zijn vermoedlijk veel en veel goedkoper dan de zonnepaneelsubsidies en dat molenwieken dat al een tijdje gaande is!

..

Laatst gewijzigd door kelt : 18 mei 2012 om 05:29.
Oud 18 mei 2012, 08:08   #280
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

het linkse beleid in volle glorie: er investeert niemand nog in Belgie, weet je waarom ?

omdat sossen niet kunnen verdragen dat er winst gemaakt wordt
en omdat groene altijd maar zitten te leuteren dat ze niet mogen investeren zodat de druk omhoog gaat om meer rendabel in windmolens te investeren.

http://www.hln.be/hln/nl/942/Economi...n-Belgie.dhtml
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be