![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#261 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U vergist schromelijk. De christelijke geboden zijn duidelijk. De christelijke religie verwerpt dergelijke zaken. Volledig, volkomen en resoluut.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#262 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Priesters verkopen geen diensten. Bij kerkelijke wet is het trouwens streng verboden geld te vragen voor de sacramenten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#263 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#264 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"Moeten we nog een paar oude karamellen op trommelen om wat op hoogzaal te komen meekwelen met den orgelist van boemerskonte, dan komt er nog een flinke duit bovenop." Allemaal geen diensten volgens onze Jan. Ik denk dat het hoog tijd wordt dat gij uw oogkleppekes is opbergt en tot de wereld van de realiteit komt. Niets te vroeg, zou ik zo zeggen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#265 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De Christelijke religie is blijven hangen in het jaar vijftienhonderd en een klets, en zij die het nu nog ophemelen, daar is nen hoek af.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#266 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 't Christendom heeft een bijzonder actuele boodschap met een universeel karakter dat tijd en ruimte overschrijdt. Daarom ook ben ik er met hart en ziel aan verknocht.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#267 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#268 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#269 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als er iets positiefs plaats vindt in hun bestaan is het, dankzij hun lieveneerke. Als het negatief is is het van," Gods wegen zijn ondoorgrondelijk". Hun verstandelijk vermogen slaat zo tilt door de schrik voor het hiernamaals, dat ze kennelijk uit het oog verliezen dat de gezegde "Gods wegen zijn ondoorgrondelijk", er eigenlijk op wijst dat die God dan een heel impulsief iets moet zijn die het ene moment zijn hoed zo heeft staan, en het andere moment, anders. Wie weet hoe zijn hoed zal staan wanneer ze voor de hemelpoort staan. Misschien stuurt die impulsieveling hun dan alsnog naar de hel, omdat toevallig zijn hoed op dat moment in de verkeerde richting staat. Maar nee, zover hebben ze nog niet nagedacht over al de onzin die ze met de lepel te slikken hebben gekregen van hun kerkelijke herders. Ze zijn en blijven liever schapen dan dat ze voor zichzelf denken. Laatst gewijzigd door Garry : 16 juni 2012 om 00:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#270 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Geen idee, maar ik heb al aangegeven dat ik mij bij bepaalde zaken vragen stel. Dat uuronderscheid is in de meeste bisdommen trouwens al afgeschaft, terecht.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#271 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb echter de indruk dat u "voor zichzelf denken" herleidt tot "niet akkoord gaan met iets". Vrij schamel, dunkt me. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#272 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ja, inderdaad, niet tijdsgebonden. ![]() Laatst gewijzigd door Garry : 16 juni 2012 om 00:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#273 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dus? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#274 |
Minister-President
|
![]() Waar wij het minstens over eens blijken te zijn, mijnheer Van den Berghe, is dat het goed is om zich bij bepaalde zaken vragen te stellen. De antwoorden op die vragen, althans in dit geval, kunnen gegeven worden door degenen wiens houding of actie vragen oproept. Het volstaat, denk ik, om hen die vragen voor te leggen. U bent daartoe beter geplaatst dan velen alhier, en in ieder geval véél beter dan ik. Bij voorbaat dank om ons te zijner tijd te laten weten wat het antwoord op de vragen uiteindelijk is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#275 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
250 euro is op zich voor een begrafenis niet echt veel, onder voorwaarde dat daar een kwaliteitsvolle dienst tegenover staat. En daar durft het wel eens bij schorten: slechte organist of zelfs geen, twijfelachtig koor, goedkoop ritueel zonder soms een priester, geen begeleiding naar het kerkhof, enz. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#276 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Eerste communie(feest). Groote communie(feest)met de daaraan voorafgaande catechismuslessen. Welk kind vindt het niet fijn om in de aandacht te staan, cadeautjes te krijgen en feestjes waarop heel de familie wordt uitgenodigd om naar het wonderkind te komen kijken en felicitaties te brengen. Een kind is zeer ontvankelijk en niet al te kritisch en gelooft dergelijke verhaaltjes als pure waarheid, zeker wanneer ze dan nog door volwassenen verteld worden met de daarbij behorende rituelen. Het maakt er allemaal deel van uit. Het imponeren door de geestelijken in hun rijkelijk versierde plunjes. Juist zoals rechters imponeren door het dragen van een toga en officieren door het dragen van een uniform met strepen en sterren. Dus,... is dat al dan niet gedwongen? Volgens mij staat dat gelijk aan gedwongen worden, al was het maar omdat de andere kinderen van de klas ook zo een feest krijgen en ze daar niet kunnen of willen voor onderdoen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#277 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De enige reactie kwam van mijn eigen (totaal niet kerkelijke) hiërarchie, met de nauwelijks verholen wenk dat ik mij beter niet kon inlaten met de kerkelijke organisatie. Niet enkel gods wegen zijn ondoorgrondelijk, maar ook deze van de kerk, heb ik toen begrepen. En dat blijkt niet alleen in mijn land zo te zijn, maar ook in het uwe. Laatst gewijzigd door Gwylan : 16 juni 2012 om 00:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#278 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zoals dat dan gaat in de pubertijd heb ik daar allemaal afstand van genomen. Pas later heb ik het geloof in vrijwilligheid en in diepte aangenomen, vanuit een heel ander perspectief dan tijdens mijn kindertijd. Niets gedwongen dus. In alle vrijheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#279 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bent u een slechte gelovige, want ik ben de tijd nog niet vergeten dat de pastoor na de preek, tijdens een dienst van de eerste communicanten, tot de kerklopers sprak," Vandaag, beste parochianen, is het een feestgebeuren, en ik hoop dat dat zich ook zal uiten tijdens de rondgang met de schaal."
|
![]() |
![]() |
![]() |
#280 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Door wat contacten weet ik - officieus - dat men het onderscheid behoudt omdat het onderscheid lucratief is. In mijn ogen een verwerpelijke reden, daar het verschil dateert uit een tijd dat standenverschil belangrijk werd geacht.
|
![]() |
![]() |