Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 juni 2012, 22:04   #261
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Het klinkt allemaal "mooi", alleen staat dit me toch niet aan, hoor:

In het eerste deel van die zin gelooft toch niemand? Het laatste deel is me te vaag geformuleerd.

En algemener: ik vind het moeilijk om in te schatten wat de concrete gevolgen zouden zijn van dit groeipact.
Belangrijk is ook dat indien geen akkoord mogelijk is men terugvalt op het normale indexsysteem. De facto blijft het indexsysteem dus minstens behouden. Je kan er dus zelfs meer uithalen dan de index, en als het minder is, dan is dat wel zo omdat je daar akkoord mee gaat. Zulke onderhandelingen gebeuren dat wel door de vakbonden en in c heb ik daar een probleem mee. Omdat de vakbond niet altijd goed opkomt voor mijn rechten dan wel voor hun eigen rechten. Om te beginnen vind ik dat mijn overuren betaald moeten worden. Dankzij de vakbond is dat dus niet het geval, omdat ze willen dat ik er geen doe. Het gevolg is dat ik ze wel doe, maar onbetaald. Maar dit geheel terzijde. Ik geloof niet in de sociale partners. Die hebben elk hun eigenbelang en niet voldoende het algemeen belang voor ogen. Zowel werkgevers als werknemers organisaties.

Laatst gewijzigd door stuyckp : 16 juni 2012 om 22:05.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2012, 22:12   #262
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Belangrijk is ook dat indien geen akkoord mogelijk is men terugvalt op het normale indexsysteem. De facto blijft het indexsysteem dus minstens behouden. Je kan er dus zelfs meer uithalen dan de index, en als het minder is, dan is dat wel zo omdat je daar akkoord mee gaat. Zulke onderhandelingen gebeuren dat wel door de vakbonden en in c heb ik daar een probleem mee. Omdat de vakbond niet altijd goed opkomt voor mijn rechten dan wel voor hun eigen rechten. Om te beginnen vind ik dat mijn overuren betaald moeten worden. Dankzij de vakbond is dat dus niet het geval, omdat ze willen dat ik er geen doe. Het gevolg is dat ik ze wel doe, maar onbetaald. Maar dit geheel terzijde. Ik geloof niet in de sociale partners. Die hebben elk hun eigenbelang en niet voldoende het algemeen belang voor ogen. Zowel werkgevers als werknemers organisaties.
Ik vertrouw sowieso geen organisaties die deel uitmaken van de heersende klasse.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2012, 22:15   #263
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Belangrijk is ook dat indien geen akkoord mogelijk is men terugvalt op het normale indexsysteem. De facto blijft het indexsysteem dus minstens behouden.
Dat is toch ONGELOOFLIJKE ONZIN?

Je kan ook de index behouden en werknemers vragen een deel terug te geven aan het bedrijf. De facto is dat hetzelfde...

Allez, je moet het geloven, natuurlijk.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2012, 22:17   #264
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik vertrouw sowieso geen organisaties die deel uitmaken van de heersende klasse.
Wat zou het goedkoopste zijn? De werknemers hun lonen indexeren of een paar sociale partners omkopen?
Oud 16 juni 2012, 22:18   #265
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Dat is toch ONGELOOFLIJKE ONZIN?

Je kan ook de index behouden en werknemers vragen een deel terug te geven aan het bedrijf. De facto is dat hetzelfde...

Allez, je moet het geloven, natuurlijk.
Neen, mijn beste want je hebt een wettelijk kader nodig.
Er is wel degelijk een akkoord nodig, zonder akkoord dan val je terug op het huidige index systeem. Het staat zo uitgelegd. Maar u verkiest het zonder het te lezen te vergruizen, en als je erop gewezen wordt dan zeg je dat je het niet gelooft.
Ja dat is natuurlijk heel gemakkelijk he.
Oud 16 juni 2012, 22:19   #266
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat zou het goedkoopste zijn? De werknemers hun lonen indexeren of een paar sociale partners omkopen?
Over ongelooflijke onzin gesproken.
Oud 16 juni 2012, 22:19   #267
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Als het voor een bedrijf even niet goed uitkomt om hogere kosten te hebben, dan kunnen ze ervoor kiezen om de dividenden te verkleinen.
Oud 16 juni 2012, 22:20   #268
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als het voor een bedrijf even niet goed uitkomt om hogere kosten te hebben, dan kunnen ze ervoor kiezen om de dividenden te verkleinen.
2
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Oud 16 juni 2012, 22:21   #269
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het goedkoopste voor wie?
Oud 16 juni 2012, 22:23   #270
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Neen, mijn beste want je hebt een wettelijk kader nodig.
Er is wel degelijk een akkoord nodig, zonder akkoord dan val je terug op het huidige index systeem. Het staat zo uitgelegd. Maar u verkiest het zonder het te lezen te vergruizen, en als je erop gewezen wordt dan zeg je dat je het niet gelooft.
Ja dat is natuurlijk heel gemakkelijk he.
Je kan het ook zo doen:

Indexeer de werknemers DUBBEL en als de sociale partners er niet mee akkoord zijn, dan wordt er terug op het normale indexsysteem gevallen...

Er moet wettelijk vastgelegd worden dat de werknemers niet mogen verarmen, zo niet, dan weet je waar dat 'niet echt afschaffen van de index' toe leidt.
Oud 16 juni 2012, 22:26   #271
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het goedkoopste voor wie?
Voor de aandeelhouders. Een paar mensen omkopen is goedkoper dan alle werknemers indexeren. Dat begrijpen werkgevers en dat begrijpen werknemers die wel eens gaan overwegen zich kandidaat te stellen.

In sommige bedrijven bestaan er niet eens sociale partners, dus vraag ik me af wat een akkoord tussen sociale partners en werkgevers in dergelijke context betekent...
Oud 16 juni 2012, 22:28   #272
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Je kan het ook zo doen:

Indexeer de werknemers DUBBEL en als de sociale partners er niet mee akkoord zijn, dan wordt er terug op het normale indexsysteem gevallen...

Er moet wettelijk vastgelegd worden dat de werknemers niet mogen verarmen, zo niet, dan weet je waar dat 'niet echt afschaffen van de index' toe leidt.
man toch, is dit discusieren dat je hier doet ?
Oud 16 juni 2012, 22:30   #273
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Ik heb toch nog veel vragen daarbij, hoor.
Oud 16 juni 2012, 22:30   #274
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Voor de aandeelhouders. Een paar mensen omkopen is goedkoper dan alle werknemers indexeren. Dat begrijpen werkgevers en dat begrijpen werknemers die wel eens gaan overwegen zich kandidaat te stellen.

In sommige bedrijven bestaan er niet eens sociale partners, dus vraag ik me af wat een akkoord tussen sociale partners en werkgevers in dergelijke context betekent...
Die akkoorden zijn niet per bedrijf maar per sector. slimme
Oud 16 juni 2012, 22:53   #275
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Die akkoorden zijn niet per bedrijf maar per sector. slimme
Dus enkel de werknemers in de sectoren waar het moeilijk is zullen verarmen?
Oud 17 juni 2012, 08:03   #276
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
nu 50% van onze economie betaalt geen btw, ik zie daar meer opportuniteiten om belastingen te innen, dan alles af te wentelen op de ectoren die al btw betalen ? neem nu ziekenhuizen, artsen, vakbonden, russthuizen, vzw's, kerkfabrieken, zelfs overheidsdiensten etc
Ik snap je vraag niet (daar staat toch wel een vraagteken hé?).
Citaat:
dat ze eens allemaal beginnen met de regels die ze de privesector toepassen op zichzelf toe te passen, en dan kunnen de sectoren altijd met gelijke wapens strijden, en dan kunnen ze ook met veel meer empathie beslissen over verhogingen of verlagingen
Wie zijn "ze" en "zichzelf".
Citaat:
en ja het voorstel vind ik niet diepgaand genoeg om een goeie omslag te geven, het moet volgens mij op die 50% van de economie die nu geen btw aanrekent, 6% innen, en je kunt een omslag financieren van 3% van het bnp, of goed 10% lasten op arbeid verlagen
Dus stel ik ben een bedrijf ik koop goederen aan aan 50€ vandaag en verkoop ze (geassembleerd) aan 100€. Dat betekent dat ik vandaag eigenlijk aankoop aan 60,5€ en verkoop aan 121€ (en dan mijn 10,5€ terugvorder). Dus in Feite wordt op mijn transactie 10,5€ BTW betaalt. Wat ook logisch is want we spreken over een belasting op de TOEGEVOEGDE WAARDE. Wat een bedrijf in deze eigenlijk doet is werken als "inner der belastingen". Kan je in mijn voorbeeld eens aangeven wat jouw voorstel zou doen. En tevens ook uitleggen wat de logica daar achter is?

50% van de economie lijkt me wel wat veel maar inderdaad vele mensen in onze economie hoeven bij hun transacties geen BTW te betalen maar daar zit dus wel een logica achter.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2012, 08:41   #277
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Als je werkt in een sector waar het moeilijk gaat, heb je de keuze: akkoord gaan met een kleine verarming voor iedereen, of je job verliezen door een faillissement. Wat denk je dat het beste is?
Als ik in die situatie zou zitten, zou ik zeggen dat ze de indexering van mijn loon gerust mogen overslaan - op voorwaarde dat er serieus geknipt wordt in dividenden en lonen/bonussen van de directie.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2012, 09:00   #278
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
ik heb het zeker ergens gelezen, maar mij nooit en bron afgevraagd. Het was volgens mij een engelse documentaire die stelde dat 90% van onze procten die we in de massadistributie consumeren van china komt

nu het zal wel overdreven zijn in het algemeen, maar bvb niet in de electtonica, en kledij branche
Overdreven, ja, een klein beetje:

Citaat:
De Belgische invoer uit China steeg met 15,2%, van EUR 10.529,0 miljoen in 2009 tot EUR 12.129,5 miljoen in 2010. Het aandeel van het land in de totale Belgische invoer bedroeg aldus 4,1%.
(bron: http://www.abh-ace.be/nl/binaries/No...448-140752.pdf)
Ten opzichte van het BNP is dat dus ongeveer 3,75%...
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2012, 09:20   #279
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Man, het enige dat u hier heel de tijd zit te doen is spijkers op laag water zoeken zonder enige kennis ter zake.
Zet vooral uw eigen onwetendheid nog wat meer in de verf.
Ik vraag me af wat er gebeurt in bedrijven waar geen cyndikale afvaardiging aanwezig is ? Hiermee bewijst u dat u het voorstel zelfs niet gelezen hebt en dat u ook niet naar terzake gekeken heeft.

Maar uw bekrompen mening hebt u uiteraard wel gevormd.
Stel dat hetzelfde voorstel van de sossen zou komen dan zou u met ongelooflijk veel vuur verdedigen.
Oud 17 juni 2012, 09:23   #280
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Overdreven, ja, een klein beetje:

(bron: http://www.abh-ace.be/nl/binaries/No...448-140752.pdf)
Ten opzichte van het BNP is dat dus ongeveer 3,75%...
Als er hier een barbie pop wordt verkocht van Mattel. Van waar wordt dat dan ingevoerd ? Mattel is als ik me niet vergis Amerikaans. Maar de pop wordt gemaakt, waar ?
Als je ziet hoeveel produkten er zijn waarop staat "made in China" dan lijkt mij een groot percentage toch wel mogelijk.

Laatst gewijzigd door stuyckp : 17 juni 2012 om 09:25.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be