Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 april 2013, 12:49   #261
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
Die bestaan zeker, ze hebben zelf wel door dat hun eigen pensioen onbetaalbaar wordt als er ambtenaren blijven bijkomen.
Gepensioneerde ambtenaren kunnen hun kazak draaien en opeens fiscaal conservatieven worden, dat is mogelijk.
Oud 16 april 2013, 12:53   #262
Bollywood
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Amai, je hangt nogal de onheilsprofeet uit?
Wil je de boel een beetje saboteren?

Werk kwijt? Er is meer werkloosheid, maar zoals jij het voorstelt ...

Spaargeld kwijt? Buiten een paar kapitalistische Russen in Cyprus, wie is zijn spaargeld kwijt? Kom niet af met aandeelhouders, want zulke vuile kapitalisten moeten geen verwarring scheppen tussen hun vermogen en spaargeld van gewone mensen.

Alles in de uitverkoop. Wat alles ?

Waar is de tijd dat de echte linksen de Internationale zongen ?

Geen aandeelhouders, geen investeringen. Geen investeringen, geen economische groei. Geen economische groei, geen welvaartsstaat.
Bollywood is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2013, 12:54   #263
Bollywood
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Het is vanaf 57. (Iemand die 20 jaar 's nachts werkt in hetzelfde bedrijf in de privé alvorens op pensioen te gaan kan dat trouwens ook) Een treinbestuurder werkt dikwijls 's nachts en veel veel veel onregelmatiger, doet om de drie jaar examens, heeft een opleiding achter de rug van tussen de 6 maand tot meer dan een jaar, heeft op z'n minst een A2 tenzij hij zich binnen het bedrijf heeft kunnen opwerken dmv examens, ... . Een vrachtwagenchauffeur heeft z'n hele leven op z'n minst 1/4 in't zwart gewerkt en een tweede woning en een pensioenspaarrekening. Toen ik nog in de privé werkte verdienden al die vrachtwagenchauffeurs 100.000 bef in de maand. Dat verdien ik, tien jaar later, nog bijlange niet en er zijn veel van mijn collega's die (oa bij de reizigers) nog een pak minder hebben. Wij hebben geen vakantiegeld of eindejaarspremie van ettelijke duizenden euro's gelijk ik in de privé had.

Want vrachtwagenblokkades daar heb je ooit van gehoord ?
Ze zijn de laatste jaren wel minder, dat is een feit. Liever stemmen ze op partijen als vb of n-va die pro Bolkenstein zijn waardoor het hier vol oost Europeanen rijdt nu ipv te vechten voor hun rechten.
Jazeker want de treinen rijden s nachts...

Laatst gewijzigd door Bollywood : 16 april 2013 om 12:54.
Bollywood is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2013, 12:58   #264
Karel Martel B

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bollywood Bekijk bericht
Jazeker, want de goederentreinen rijden automatisch, daar is geen manneke voor nodig...
Oud 16 april 2013, 13:37   #265
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
Als de staat een wedde betaald van
2000 euro niet belast
of het betaald een wedde
8000 euro 75% belast en betaald die uit aan zichzelf

Wat is het verschil? Een ambtenaar is dan maar een meerwaarde als het de economie helpt op een efficiente manier, anders is het pure schuldopbouw.
Zet er de social profit bij (vroeger zei men non profit ...), en ik ga met je mee.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2013, 13:38   #266
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geen aandeelhouders, geen investeringen. Geen investeringen, geen economische groei. Geen economische groei, geen welvaartsstaat.
Gij hadt niet door dat ik tegen een communist bezig was ?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 16 april 2013, 13:40   #267
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Ja, ambtenaren gaan stemmen op mensen die vinden dat de staat minder taken op zich moet nemen
Je zou nog verschieten hoeveel ambtenaren er nva stemmen !!

En ik kan het weten.
ttz niet wat ze stemmen, maar wel hoe ze klinken tijdens een pauze, in een café na het werk, op de trein ...

Oud 16 april 2013, 13:40   #268
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Jazeker, want de goederentreinen rijden automatisch, daar is geen manneke voor nodig...
Dat wist ik niet, ze zijn moderner dan ik dacht.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2013, 13:44   #269
westdiep
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Maar wat ik eigenlijk wou zeggen, is dat ik nog eens wil herhalen:
je moet niet tegen de ambtenaren klagen, je moet tegen de politiekers klagen;
vooral die tot op heden aan de macht waren.

Zij wisten perfect hoeveel een ambtenaar nu kost, en later zal kosten.
Als zij bleven aannemen, in plaats van de staat/../gemeente te ontvetten en procedures te vereenvoudigen bla bla ..., dan stonden we er al heel wat beter voor.
Ik klaag ook niet over de ambtenaren. Het is inderdaad een politieke keuze.
Voor het voorbeeld van mijn ma wat duidelijker te stellen:
Van haar 14e tot 17e privé gewerkt en dan van 17e tot 65 aan de overheid.
Ik haal dit voorbeeld maar aan omdat dit bedrag geldt voor alle C/D ambtenaren, toch meer dan de helft van alle ambtenaren. Dus zo schaldalig zijn die bedragen toch ook niet.
Trouwens van al haar kennissen en vrienden van mijn ma is iedereen gestopt tussen de 55 en de 60 jaar oud met 1 of ander stelsel, de meesten zitten nu in zo een statuut van Demonen in hun zetel met een uitkering en een financiële aanvulling te wachten op hun pensioenleeftijd.
Daar stoor ik mij geweldig aan, ze vijzen 40 jaar lang auto's in elkaar en gaan dan van hun 59 tot 65 vanuit de luie zetel commentaar gaan geven op andere categorieën en laten dan een beetje uitschijnen dat de pensioenen de hemel op aarde zijn, terwijl ze zelf in hun voorbeeld 270 euro per maand krijgen voor de komende jaren.

mvg,
westdiep is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2013, 13:45   #270
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik woon redelijk dicht bij een spoorweg. Als ge begrijpt wat ik bedoel.

En ik zat eens te wachten in een trein die pas 20 minuten later ging vertrekken. Zaten daar twee conducteurs ook die ik kon afluisteren.
Eén zei dat de ochtendploeg hem toch zwaar begon te wegen.

Daarvan geraakte ik al licht geïrriteerd natuurlijk.

Maar dan bleek dat een vroege voor hem was dat hij moest beginnen om 4 uur, dus om half drie moest opstaan.
Wel, dat is een ambetant uur. Als ge naar de 50 begint te gaan, dan kruipt dan in uw kleren.
Dat is wat anders dan zagen over de overgang van winteruur naar zomeruur.

Oud 16 april 2013, 15:38   #271
demonen
Banneling

Standaard

Pensioenen blijven betalen en tegelijk investeren in de toekomst: in Antwerpen zal het niet kunnen zonder harde sanering. Hopelijk schudt het Antwerpse voorbeeld de rest van België wakker.

"De stad zit met een pensioenprobleem dat hand over hand toeneemt. Zonder een oplossing zakt ons investeringsbudget onder nul. Een stad die niet investeert, sterft.” De woorden komen van Bart De Wever. De Antwerpse burgemeester en zijn stad staan voor een vuurproef. Als Antwerpen niet drastisch in de uitgaven knipt, zijn er geen pensioenen meer, noch een toekomst.
Wie een Antwerpse burgemeester anderhalf uur zijn verhaal laat doen, vallen de vele gelijkenissen met België op. Ons land zit net zo goed met een pensioenprobleem dat inteert op de toekomst. In Antwerpen slinkt de actieve bevolking ten voordele van het inactieve deel, wat weegt op de inkomsten en de uitgaven doet stijgen. Ook dat klinkt vertrouwd. Het ijzeren statuut van de Antwerpse havenarbeiders en de verstikkende files doen bedrijven uitkijken naar andere oorden. Opnieuw zijn er parallellen met België, met zijn rigide arbeidsmarkt, vastlopende mobiliteit en bedrijfssluitingen.

Iemand moet het startschot geven, en met wat geluk gebeurt dat in Antwerpen. Het wordt een interessant experiment. Het provoceert de predikanten van de voorzichtigheid.

http://trends.knack.be/economie/opin...0277913320.htm

Laatst gewijzigd door demonen : 16 april 2013 om 15:39.
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2013, 16:02   #272
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Pensioenen blijven betalen en tegelijk investeren in de toekomst: in Antwerpen zal het niet kunnen zonder harde sanering. Hopelijk schudt het Antwerpse voorbeeld de rest van België wakker.

"De stad zit met een pensioenprobleem dat hand over hand toeneemt. Zonder een oplossing zakt ons investeringsbudget onder nul. Een stad die niet investeert, sterft.” De woorden komen van Bart De Wever. De Antwerpse burgemeester en zijn stad staan voor een vuurproef. Als Antwerpen niet drastisch in de uitgaven knipt, zijn er geen pensioenen meer, noch een toekomst.
Wie een Antwerpse burgemeester anderhalf uur zijn verhaal laat doen, vallen de vele gelijkenissen met België op. Ons land zit net zo goed met een pensioenprobleem dat inteert op de toekomst. In Antwerpen slinkt de actieve bevolking ten voordele van het inactieve deel, wat weegt op de inkomsten en de uitgaven doet stijgen. Ook dat klinkt vertrouwd. Het ijzeren statuut van de Antwerpse havenarbeiders en de verstikkende files doen bedrijven uitkijken naar andere oorden. Opnieuw zijn er parallellen met België, met zijn rigide arbeidsmarkt, vastlopende mobiliteit en bedrijfssluitingen.

Iemand moet het startschot geven, en met wat geluk gebeurt dat in Antwerpen. Het wordt een interessant experiment. Het provoceert de predikanten van de voorzichtigheid.

http://trends.knack.be/economie/opin...0277913320.htm
Dat men begint met de oorzaken van de problemen aan te pakken. Bartje zijn partij zit toch in de Vlaamse regering die bevoegd is voor wegen en verkeer en voor mobiliteit. Dat ze iets doen aan de regelitis van de Vlaamse overheid.
Als hij dat doet geeft hij het goede voorbeeld. Het probleem van de pensioenen zal zich dan al gedeeltelijk oplossen.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2013, 16:06   #273
Karel Martel B

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Dat men begint met de oorzaken van de problemen aan te pakken.
De influx van vreemdelingen die niet ingezet kunnen worden op de arbeidsmarkt?
Oud 16 april 2013, 16:13   #274
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door westdiep Bekijk bericht
Ik klaag ook niet over de ambtenaren. Het is inderdaad een politieke keuze.
Voor het voorbeeld van mijn ma wat duidelijker te stellen:
Van haar 14e tot 17e privé gewerkt en dan van 17e tot 65 aan de overheid.
Ik haal dit voorbeeld maar aan omdat dit bedrag geldt voor alle C/D ambtenaren, toch meer dan de helft van alle ambtenaren. Dus zo schaldalig zijn die bedragen toch ook niet.
Ik las elders een nettopensioen van 1.650€?

Dat zijn wel degelijk schandalige bedragen als je ziet wat werknemers uit de privé krijgen, en al helemaal als je ziet wat zelfstandigen krijgen.
Als ik even de zelfstandigen negeer en je kijkt al enkel naar de maximale pensioenen van een werknemer uit de privé, dan liggen die al onder dat bedrag, onafhankelijk van het feit dat diezelfde werknemers uit de privé wel vlotjes mogen blijven afdragen boven hun plafonds... Allemaal de eindeloze Belgische put in...

Dus jazeker, dat zijn wel degelijk schandalige bedragen als je de vergelijking begint te maken.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2013, 16:39   #275
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Het probleem van de pensioenen zal zich dan al gedeeltelijk oplossen.
Onmogelijk : wordt enkel erger.Alle, ik herhaal ALLE gemeentes en steden zitten in de problemen en dan spreek ik nog niet over de andere niveau's zoals Federale, Provincies, ...
Oud 16 april 2013, 16:44   #276
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Ik las elders een nettopensioen van 1.650€?

Dat zijn wel degelijk schandalige bedragen als je ziet wat werknemers uit de privé krijgen, en al helemaal als je ziet wat zelfstandigen krijgen.
Als ik even de zelfstandigen negeer en je kijkt al enkel naar de maximale pensioenen van een werknemer uit de privé, dan liggen die al onder dat bedrag, onafhankelijk van het feit dat diezelfde werknemers uit de privé wel vlotjes mogen blijven afdragen boven hun plafonds... Allemaal de eindeloze Belgische put in...

Dus jazeker, dat zijn wel degelijk schandalige bedragen als je de vergelijking begint te maken.
Dat is ongeveer wat een gepensioneerde kleurerjuf zou trekken als ze nu op pensioen zou gaan, C/D ambtenaren komen niet aan dat bedrag...

Voor ongeschoolden met ridicule kleine loonjes kan dat veel lijken...

Laatst gewijzigd door Another Jack : 16 april 2013 om 16:47.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2013, 16:44   #277
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Onmogelijk : wordt enkel erger.Alle, ik herhaal ALLE gemeentes en steden zitten in de problemen en dan spreek ik nog niet over de andere niveau's zoals Federale, Provincies, ...
Daarom ook dat er een nog nooit geziene besparing bezig is.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2013, 17:33   #278
demonen
Banneling

Standaard

Er is een groot tekort in de pensioenkas voor de statutaire ambtenaren van grote steden, gemeenten, intercommunales en OCMW's. Dat schrijft Le Soir. Voor volgend jaar is er een tekort van 130 miljoen euro om de pensioenen van 47.000 oud-ambtenaren te betalen.
De voornaamste steden zouden miljoenen euro's extra in de kas moeten steken, maar dat lijken ze niet te kunnen betalen. "Ze zullen elders moeten besparen of op zoek gaan naar nieuwe inkomsten", zegt Jan Leroy van de Vereniging van Steden en Gemeenten.

"Dat is op korte termijn. Op lange termijn gaan we een discussie moeten voeren over een aantal structurele ingrepen om de statutaire pensioenen in de lokale besturen betaalbaar te houden."

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...5042?mode=atom
Oud 16 april 2013, 17:35   #279
demonen
Banneling

Standaard

De kosten van de vergrijzing komen vooral op rekening van de ambtenarenpensioenen. Als er gesproken wordt over de stijgende uitgaven voor de wettelijke pensioenen, zijn het niet de werknemerspensioenen en zeker niet de zelfstandigenpensioenen die de prijs opdrijven.

De relatieve uitgaven voor ambtenarenpensioenen - het totale bedrag aan ambtenarenpensioenen in verhouding tot het nationale inkomen (bbp) - zijn sinds 1980 met meer dan de helft gestegen en zijn sinds 1970 zelfs verdubbeld. De relatieve uitgaven voor werknemers en zelfstandigen zijn in dezelfde periode niet gestegen.

Dat blijkt uit berekeningen die Edwin De Boeck, van de studiedienst van de KBC-groep, maakte op basis van officiële statistieken.

Werknemers en zelfstandigen hebben dus ingeleverd op hun pensioen, ambtenaren niet. Dat blijkt uit de volgende cijfers: De afgelopen dertig jaar - tussen 1980 en enkele jaren geleden - zijn de totale uitgaven voor de pensioenen niet gestegen maar stabiel gebleven op ongeveer 9 procent van het nationale inkomen (bbp).

Loodzwaar
Het gewicht van de ambtenarenpensioenen steeg van 2 procent van het bbp in 1980 tot meer dan 3 procent in 2005 en bijna 3,5 procent in 2010. In de veertig jaar tussen 1970 en 2010 is hun gewicht zelfs meer dan verdubbeld van 1,5 naar 3,5 procent van het bbp.

Werknemerspensioen afgetopt
Het gewicht van de werknemers- en zelfstandigenpensioenen daalde in die periode. De redenen hiervoor zijn dat werknemerspensioenen niet welvaartsvast zijn - in tegenstelling tot ambtenarenpensioenen worden ze niet verhoogd als de werkenden opslag krijgen - en dat de hogere werknemerspensioenen afgetopt zijn. Maar dat is ondertussen al het geval voor de helft van de werknemers.
Oud 16 april 2013, 17:40   #280
demonen
Banneling

Standaard

Pensioenen lokale besturen steeds moeilijker betaalbaar

Meer dan 170.000 personeelsleden van de lokale besturen in Vlaanderen (exclusief gemeentelijk onderwijs) verlenen een uitgebreid pakket diensten aan de burgers. Daarmee is het lokale bestuur een heel grote werkgever. Zestig procent van de personeelsleden zijn contractuele medewerkers, vastbenoemden maken de minderheid uit. Voor beide groepen is de financiering van hun pensioen de volgende jaren een uitermate belangrijk dossier. Dit wordt een zeer grote financiële uitdaging voor de lokale besturen.
De Algemene vergadering van de vzw VVSG in Scherpenheuvel-Zichem vraagt de Vlaamse en federale overheid de nodige steun voor de financiering van deze pensioenen.

Vastbenoemde medewerkers
De federale en regionale overheden betalen de pensioenen van hun ambtenaren uit de lopende staatsbegroting. De Vlaamse overheid draagt voor haar eigen ambtenarenpensioenen trouwens zeer weinig bij. De lokale besturen financieren de pensioenen van hun vastbenoemde medewerkers al meer dan vijftig jaar helemaal zelf.
De financiering van de pensioenen van de vastbenoemden van de gemeenten en andere lokale besturen wordt steeds moeilijker. De voorbije jaren zijn de bijdragevoeten van de besturen aangesloten bij het gemeenschappelijk stelsel van de RSZPPO al sterk gestegen maar blijkbaar onvoldoende want ook in 2011 wordt het tekort op meer dan 200 miljoen euro geraamd. Er moet dus verder uit de reserves worden geput.
Intussen wachten we nog altijd op de federale financieringswet voor de pensioenen van de vastbenoemde ambtenaren in de lokale besturen. De federale overheid talmt hier nu al jaren mee. Daardoor verdwijnen de reserves in snel tempo. Er ligt een principieel voorstel op tafel dat ervan uitgaat dat er een systeem van geresponsabiliseerde solidariteit komt. Wie weinig statutaire medewerkers en veel statutaire pensioenen heeft, zal via een correctiefactor meer moeten bijdragen.
Uit alle simulaties blijkt dat de bijdragevoeten in de volgende beleidsperiode nog sterk zullen toenemen. Afhankelijk van de keuze die de federale overheid maakt, zal een lokaal bestuur in 2012 41,91%, 42,91% of 47,91% werkgeversbijdrage voor de sociale zekerheid moeten betalen, terwijl in de privésector de werkgeversbijdrage 34,34% bedraagt. Daarbovenop zullen 575 op 1.302 Belgische lokale besturen nog een bijkomende correctie moeten betalen. Ten slotte zal de pensioenbijdrage na 2012 met 1,8% �* 2% per jaar moeten stijgen om de vergrijzingskosten op te vangen. In de privésector worden de stijgende kosten van de pensioenen niet door de werkgevers gedragen maar betaald via belastingen.
Dit wordt een zeer grote financiële uitdaging voor de lokale besturen.

Tweede pensioenpijler voor contractanten
Tegelijkertijd maken de lokale besturen werk van een aanvullend systeem voor de contractanten. 500 lokale besturen hebben zich aangesloten bij het initiatief van de VVSG en de RSZPPO om een tweede pensioenpijler voor hun contractuele personeelsleden op te bouwen. De bijkomende financiering gebeurt alleen via werkgeversbijdragen. Om billijkheidsredenen is het belangrijk dat contractanten geleidelijk aan ook een betere pensioenvoorziening verwerven, vooral omdat het in deze groep in grote mate gaat om de lagere loonniveaus (zoals gesco’s).
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be