Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 augustus 2004, 09:49   #261
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Steenbok66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Dit Europa vormt zich helemaal niet, wel integendeel. Blijkbaar ziet u niet in dat de euregio's die in het leven werden geroepen niets te maken hebben met enige vorm van staatsbestuur (laat staan identiteit), maar gewoon in het leven werden geroepen om de handel in die grensoverschrijdende gebieden te vergemakkelijken. Daarnaast probeert men ook te zorgen voor wat uitwisseling, zodanig dat de vroegere schroom om "over de grens te gaan" wat wegvalt. Maar een Europa van regio's vormt zich helemaal niet. Wie de EU-Grondwet bekijkt ziet daar niets instaan over die regio's, wel over andere, nl. de regio's binnen een bepaalde staat. Maar over die laatste had u het natuurlijk niet.
Ja Jan, ik ken je standpunt daarover en twijfel helemaal niet aan je kennis van de teksten. De grote disparate toestand met zoveel verschillende landen, naties en regio's, met in elk van die dan nog diversiteiten van alle aard, maakt mijn droom heel moeilijk te bereiken, zoniet onmogelijk.
Maar wij hadden het er als eens over. Ik denk door mijn opleiding en loopbaan meer socio-economisch en minder cultureel. van daar dat ik de zaken meer socio-economisch benader en het sociale dan qua bepaalde arbeidsrechtelijke en sociaalrechtelijke bekijk. Voor het economische bekijk ik het dan multinationaal. Ik heb gewerkt aan de studies voor inplantingen van autofabrieken in Duitsland, Frankrijk, Spanje en Portugal. Ik heb in werkgroepen gezeten van het Verband Deutscher Automobilfabriken inzake de planning, bestelling en afrekening van productiematerialen voor auto's. Ik heb staffuncties uitgeoefend in Keulen, Warley (bij Londen) en Detroit. Ik ben financieel controller geweest in Frankrijk en België. Vandaar dat ik het iets anders zie dan gewoon staatkundig of dergelijke. En wat ik ervan vind zie je niet in grondwetten.
Vandaar dat noch België, noch Vlaanderen, noch Wallonië of welke staat ook mijn aandacht trekken.
En ik weet dat ook het socio-economische niet in enkele maanden of jaren tot ontplooiing zal komen.
Maar dat neemt niet weg dat ik meer voel voor die Eurregionale samenwerkingen dan voor aparte og federale of welke andere staten dan ook, al is een staatsstructuur wel nodig. Maar voor die aspecten zijn er mensen zoals jij en anderen om het daarover te hebben.
De aanleidng voor mijn tussenkomst in deze draad was er een van veroorzaakt door die opmerking van de jaren '30.
Oud 21 augustus 2004, 10:11   #262
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Steenbok66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eerlijk gezegd lees ik dat helemaal niet bij Luc. Nergens stelt hij dat een bepaalde streek u niet aan het hart zou mogen liggen.

Persoonlijk denk ik niet dat de plaats van geboorte veel over uw identiteit als dusdanig zegt. Een familielid van mij zijn tijdens een vakantiereis van zijn ouders in de VS geboren. Officieel is hij dus Amerikaan (hij bezit ook de Amerikaanse nationaliteit naast de Belgische), maar hij woont hier en voelt zich Vlaming. Een ander werd geboren in de toenmalige Leopoldstad: die voelt zich heus geen Kongolees!

Plaats van de studies lijkt me ook niet echt een criterium om iemands nationaliteit te bepalen. Ik zelf heb een bijkomend deel van mijn studies in Frankrijk gedaan. Ben ik dan plotseling een Fransman?

Wat me wel iedere keer opvalt in uw discours is het voortdurend benadrukken van uw vaderskant, terwijl de Vlaamse kant van uw moeder toch maar in de schaduw blijft staan.
Dat is eenvoudig Jan. Wij waren thuis met zijn vieren en twee ervan brachten na de basisschool hun verder studies door in Waremme en Luik en de twee anderen in Tongeren en Tienen. De basis school was te Gutschoven Heers.
Ik was de derde en het toeval bracht mij eerder naar Waremme en Luik, waarbij uiteraard de vakantieverblijven te Crisnée, Hollogne-aux-Pierres en Teuven een rol speelden. Dan ben ik beginnen werken op het provinciebestuur te Luik en was daarbij nauw betrikken bij de planning van de autofabriek van Ford te Herstal op het industrieterrein Hauts-Sarts. Maar dan kwamen er de stakingen tegen Vader Eyskens zijn Eeenheidswet en de kopstukken van Ford keulen en Amerika die naar Luik kwamen werden in Chenée tegengehouden door de hordes van André renard en zijn syndicalisten. Zij moesten onverrichterzake terugkeren. Wijlen Gouverneur Roppe en leden van zijn LER (Limburgse Economische Raad) hadden daar lucht van gekregen en samen met wijlen burgemeester Bijnens van Genk hebben zij ge-lobby-ed en uiteindelijk werd genk weerhouden als vestigingsplaats. Daar ik echter heel goed NL-talig, E-talig en D-talig was samen met mijn Frans en dat ik op de staven die de planning deden opgemerkt werd ben ik door Ford benaderd voor een loopbaan te genk in de Financiële Analyse.
Dus, waar ik het meeste van mijn tijd doorbracht tijdens mijn jeugd heeft mij een speciale voorkeur opgeleverd. Desalniettemin bleef ik erg betrokken bij provinciale instanties te Luik, wat mij participatie in verschillende werkgroepen en onderwijsmiddens opleverde.
Voila... zo eenvoudig is het.
Mijn zus, in de (nationale) politiek, is hoofdzakelijk NL-talig gericht en heeft slechts weinig F-talige bindingen.
Oud 21 augustus 2004, 11:28   #263
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit is nog iets anders dan biologisch afstammen van een moeder, vader, grootvader of grootmoeder van een andere nationaliteit of volk. Ik denk dat mijn voorvader zich altijd Oostenrijker heeft blijven voelen. Zoiets neem je nu eenmaal niet van je weg.
U hebt dus begrip voor vreemdelingen die hun roots niet volledig kunnen en willen verloochenen ?
U begrijpt nu dus waarom ik mij in de eerste plaats Belg voel en niet Waal of Vlaming.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2004, 11:32   #264
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes
Mogelijk moeten we een beroep doen op een rasdeskundige.
Het zou inderdaad interessant zijn om te weten hoeveel verschillende identiteiten en rassen er in België wel zijn. Hoeveel " zuivere " Vlamingen zouden er bestaan?
Oud 21 augustus 2004, 11:44   #265
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66
Dat is eenvoudig Jan. Wij waren thuis met zijn vieren en twee ervan brachten na de basisschool hun verder studies door in Waremme en Luik en de twee anderen in Tongeren en Tienen. De basis school was te Gutschoven Heers.
Ik was de derde en het toeval bracht mij eerder naar Waremme en Luik, waarbij uiteraard de vakantieverblijven te Crisnée, Hollogne-aux-Pierres en Teuven een rol speelden. Dan ben ik beginnen werken op het provinciebestuur te Luik en was daarbij nauw betrikken bij de planning van de autofabriek van Ford te Herstal op het industrieterrein Hauts-Sarts. Maar dan kwamen er de stakingen tegen Vader Eyskens zijn Eeenheidswet en de kopstukken van Ford keulen en Amerika die naar Luik kwamen werden in Chenée tegengehouden door de hordes van André renard en zijn syndicalisten. Zij moesten onverrichterzake terugkeren. Wijlen Gouverneur Roppe en leden van zijn LER (Limburgse Economische Raad) hadden daar lucht van gekregen en samen met wijlen burgemeester Bijnens van Genk hebben zij ge-lobby-ed en uiteindelijk werd genk weerhouden als vestigingsplaats. Daar ik echter heel goed NL-talig, E-talig en D-talig was samen met mijn Frans en dat ik op de staven die de planning deden opgemerkt werd ben ik door Ford benaderd voor een loopbaan te genk in de Financiële Analyse.
Dus, waar ik het meeste van mijn tijd doorbracht tijdens mijn jeugd heeft mij een speciale voorkeur opgeleverd. Desalniettemin bleef ik erg betrokken bij provinciale instanties te Luik, wat mij participatie in verschillende werkgroepen en onderwijsmiddens opleverde.
Voila... zo eenvoudig is het.
Mijn zus, in de (nationale) politiek, is hoofdzakelijk NL-talig gericht en heeft slechts weinig F-talige bindingen.
Ik vind dat een interessant verhaal daar op de taalgrens. Door persoonlijke goede en minder goede ervaringen heeft men speciale bindingen. Hoe kan het anders. Ik heb een heel ander en ook zeer boeiend beroepsleven achter de rug, maar jij hebt ook blijkbaar waardevolle zaken gezien en meegemaakt.
Wie ben ik om daarover een 'oordeel' uit te spreken?
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2004, 11:48   #266
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth
Het zou inderdaad interessant zijn om te weten hoeveel verschillende identiteiten en rassen er in België wel zijn. Hoeveel " zuivere " Vlamingen zouden er bestaan?
Ik denk helemaal geen. En Belgen 'zo mogelijk' nog minder ook al omdat een 'Belgisch ras' nooit bestaan heeft. Tenzij dat Belgisch trekpaard dat dan eigenlijk nog een Brabants trekpaard is.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2004, 11:54   #267
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoeveel " zuivere " Vlamingen zouden er bestaan?
Wat mag dan wel een "zuivere" Vlamingen wezen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2004, 13:20   #268
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Wat mag dan wel een "zuivere" Vlamingen wezen?
Mensen die zich 100 % Vlaming voelen maar een gedeelte van hun buitenlandse roots aldus verwerpen. Misschien wensen ze wel gefilterd te worden van enkele onzuiverheden.....
Zij die met de Vlaamse Leeuw staan te zwaaien.
Zij die denken dat de Leeuw moet klauwen.
Zij die denken dat ze zuiver zijn maar hier en daar toch een vreemde onzuivere gen in het lichaam hebben.

Maar dat is het niet, want de Vlaming en Belg bestaat slechts als een mengeling van volkeren en culturen en dat maakt zijn charme en ook zijn rijkdom.
Oud 21 augustus 2004, 13:35   #269
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66
. Ik heb gewerkt aan de studies voor inplantingen van autofabrieken in Duitsland, Frankrijk, Spanje en Portugal. Ik heb in werkgroepen gezeten van het Verband Deutscher Automobilfabriken inzake de planning, bestelling en afrekening van productiematerialen voor auto's. Ik heb staffuncties uitgeoefend in Keulen, Warley (bij Londen) en Detroit. Ik ben financieel controller geweest in Frankrijk en België. Vandaar dat ik het iets anders zie dan gewoon staatkundig of dergelijke.
U hebt zo te zien een boeiend leven gehad. Eindelijk kan ik vragen aan iemand uit de branche hoe het werkelijk zit met alternatieve brandstoffen voor auto's en dergelijke. Ik weet wel dit heeft niets met Burgeroorlog te maken alhoewel er wel eens een burgeroorlog zou kunnen uitbreken moest er een gebrek aan grondstoffen komen.
Oud 21 augustus 2004, 13:48   #270
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mensen die zich 100 % Vlaming voelen maar een gedeelte van hun buitenlandse roots aldus verwerpen.
Ik voel mij 100% Vlaming, maar heb nog nooit het idee gehad dat ik hiermee mijn Oostenrijkse voorvaderlijke wortels van moederskant hiermee verwerp. Hoegenaamd zie ik niet in waar de tegenstelling kan zitten. Dat is wel een speciale voorliefde voor Oostenrijk (en de Duitstalige landen en streken in het algemeen) heb, is waar, maar daardoor beschouw ik me niet minder Vlaming.

U haalt een valse tegenstelling boven.
Oud 21 augustus 2004, 13:49   #271
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

[quote=Jan van den Berghe]
Citaat:
Een zaak kan ik u alvast zeggen: Arabieren hebben een grote fierheid en trots en bijgevolg achten ze het maar normaal dat men zijn land en volk verdedigt. Neem het van mij aan - ik woonde zelf een tijdje in de Golf - dat dergelijke pacifistische makheid hen totaal onbekend is.
Dat wil ik wel geloven maar is die fierheid en trots geen gevolg van onwetendheid. Fierheid en trots zijn oerinstincten, pacifisme is iets dat je geleidelijk aan met je verstand ontwikkelt.
Citaat:
Pacifisme zal uiteindelijk trouwens de doodsteek worden van Europa: een mak, zwak werelddeel dat niet meer in staat is zichzelf moreel en militair te verdedigen
Hebben we een alternatief voor pacifisme ? Bewapening zoals Amerika ?
We zijn toch verplicht met elkaar overeen te komen. Conflicten zoals in het verleden zijn niet meer denkbaar, ze zouden een te grote impact hebben op de ganse planeet, het volledige systeem doen ineenstorten.
Bewapening als afschrikkingsmiddel?
Oud 21 augustus 2004, 13:52   #272
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Misschien wensen ze wel gefilterd te worden van enkele onzuiverheden.....
Wat mogen "onzuiverheden" dan wel zijn?

Ons volk stamt, net als de Nederlanders en inwoners van het huidige Noord-Frankrijk, van de Franken, Saksen en Friezen af. Hier en daar zit er ook een plukje Gallo-Romeinen, Romeinen. Dat is de verre oorsprong van ons volk. Ik zie dan ook in op basis van welke definitie u een "zuivere Vlaming" zult willen omschrijven en wat nu juist een "onzuiverheid" is.

Is u trouwens een aanhanger van bepaalde bloed en bodem-opvattingen, daar u blijkbaar een onderscheid meent te kunnen maken tussen zuivere en onzuivere Vlamingen?
Oud 21 augustus 2004, 13:55   #273
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik voel mij 100% Vlaming, maar heb nog nooit het idee gehad dat ik hiermee mijn Oostenrijkse voorvaderlijke wortels van moederskant hiermee verwerp. Hoegenaamd zie ik niet in waar de tegenstelling kan zitten. Dat is wel een speciale voorliefde voor Oostenrijk (en de Duitstalige landen en streken in het algemeen) heb, is waar, maar daardoor beschouw ik me niet minder Vlaming.

U haalt een valse tegenstelling boven.
Misschien is het wel omdat u een grote voorliefde hebt voor de Germaanse cultuur dat u zich in niets verwant voelt met de Romaanse? Uw Vlaamse strijd zou dus wel eens in uw Germaanse genen kunnen schuilen.
Zo simpel zou het wel eens kunnen zijn.
Hebt u ergers in uw familie ook nog Romaanse roots?
Oud 21 augustus 2004, 14:03   #274
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Wat mogen "onzuiverheden" dan wel zijn?

Ons volk stamt, net als de Nederlanders en inwoners van het huidige Noord-Frankrijk, van de Franken, Saksen en Friezen af. Hier en daar zit er ook een plukje Gallo-Romeinen, Romeinen. Dat is de verre oorsprong van ons volk. Ik zie dan ook in op basis van welke definitie u een "zuivere Vlaming" zult willen omschrijven en wat nu juist een "onzuiverheid" is.

Is u trouwens een aanhanger van bepaalde bloed en bodem-opvattingen, daar u blijkbaar een onderscheid meent te kunnen maken tussen zuivere en onzuivere Vlamingen?
Het enige dat ik wil zeggen is dat er eigenlijk geen zuivere Vlamingen bestaan.
Moet je dan absoluut iets verdedigen dat niet bestaat? Zeg dan gewoon dat je uw portemonnee wilt verdedigen maar niet die specifieke nationaliteit.
Oud 21 augustus 2004, 14:04   #275
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Conflicten zoals in het verleden zijn niet meer denkbaar ...
Wat is u toch naïef. Nog dagelijks worden er conflicten over heel onze wereldbol uitgevochten met conventionele wapens. Niemand garandeert ons dat China bijvoorbeeld niet ooit eens van haar enorm militair apparaat zal gebruik maken om op het wereldtoneel haar macht te tonen.
Oud 21 augustus 2004, 14:07   #276
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het enige dat ik wil zeggen is dat er eigenlijk geen zuivere Vlamingen bestaan.
Moet je dan absoluut iets verdedigen dat niet bestaat? Zeg dan gewoon dat je uw portemonnee wilt verdedigen maar niet die specifieke nationaliteit.
Blijkbaar heeft nog steeds niet begrepen wat de vraag was. Als u stelt dat er eigenlijk geen "zuivere Vlamingen" zijn, wat moet dan wel een "zuivere Vlaming" zijn. Bestaat er eigenlijk zoiets als een "zuivere Vlaming"?

Bestaat er zoiets als een "zuivere" Nederlander? Een "zuivere" Duitser? Een "zuivere" Griek? Een "zuivere" Italiaan?

Wat dit met een portemonnee te maken heeft, is me totaal onduidelijk. Blijf eens bij het onderwerp: u stelling over "zuivere" Vlamingen.
Oud 21 augustus 2004, 14:11   #277
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Misschien is het wel omdat u een grote voorliefde hebt voor de Germaanse cultuur dat u zich in niets verwant voelt met de Romaanse?
Is mijn voorliefde voor de Duitse cultuur dan ergens te laken? Even opmerken dat Germaanse cultuur niet hetzelfde is als Duitse cultuur. Bij de Germanen horen o.m. ook de Scandinaven en het hun cultuur voel ik mij niet zo verwant mee. Naast de Duitse heb ik ook speciaal oog voor de Litouwse, Hongaars en Griekse cultuur. De Romaanse zegt me niet zoveel.
Oud 21 augustus 2004, 14:12   #278
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Niemand garandeert ons dat China bijvoorbeeld niet ooit eens van haar enorm militair apparaat zal gebruik maken om op het wereldtoneel haar macht te tonen.
Minder naïef dan u denkt hoor Jan.
China wordt niet alleen onze (van het Westen) grootste economische concurrent in de toekomst maar zal zich natuurlijk ook militair ontwikkelen al was het maar om de verdere alleenheerschappij van de VS te verhinderen. Baas in eigen continent te zijn.
Oud 21 augustus 2004, 14:13   #279
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uw Vlaamse strijd zou dus wel eens in uw Germaanse genen kunnen schuilen.
Zo simpel zou het wel eens kunnen zijn.
Blijkbaar is u een aanhanger van bepaalde bloed en bodem-theorieën. "Germaanse genen" die ervoor zouden zorgen dat we actief zijn in de Vlaamse Beweging... Allemaal merkwaardige dingen die u zegt.
Oud 21 augustus 2004, 14:14   #280
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Baas in eigen continent te zijn.
En misschien zelfs meer dan dat!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be