![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#261 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zelfs de spar gaat zijn gang echter. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#262 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Hoe het ene zich weerspiegelt in het andere.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 27 oktober 2013 om 00:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#263 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#264 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 27 oktober 2013 om 00:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#265 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#266 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik koester de schoonheid van het verleden, net zoals ik ook de schoonheid van het heden koester. Alleen moeten we niet gaan voor een opgepoetst verleden dat alleen bestaat in de gedachten van de romanticus.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#267 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hebben we sedert de afschaffing van de verbuigings-nu geen meesterwerken in de literatuur meer gehad? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#268 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Als ik morgen de p begin uit te spreken als een k dan zal de gangbare mening zijn dat dat verkeerd is. Maar als ik dan zeg: ik heb een pint gekakt. Dan zijn er misschien enkelen die dat grappig gaan vinden en dat ook zullen zeggen. Die klankverschuivingen zijn begonnen met één woord dat echter op de lange termijn succes kende en dan is dat overgeslagen naar andere woorden met dezelfde letters die door meer en meer mensen gebezigd zijn gaan worden. Maar één ding staat vast: oorspronkelijk was dat natuurlijk zeer fout!
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 27 oktober 2013 om 01:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#269 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U meent echter dat taal zich laat fossiliseren. Dat is echter een enorm grote misvatting. Ook het Frans evolueert, verandert... zelfs al gaat de Académie Française om de haverklap op de rem staan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#270 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Door de duur slaken we alleen maar enkele oerklanken meer uit. We zijn het keerpunt voorbij en gaan terug naar een taal die slechts zal bestaan uit de oerklanken van de holbewoners. Taalerosie noem ik dat.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 27 oktober 2013 om 01:12. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#271 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#272 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#273 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In onze taal kun je alle fijnheden van het menselijk denken en voelen uitdrukken. Kortom, het omgekeerde van wat u wil suggereren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#274 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#275 |
Europees Commissaris
|
![]() Jawel, nog kan men dat. Maar ik denk dat we net het kantelpunt gepasseerd zijn. Wacht maar binnen enkele duizenden jaren, als ge dan terugkomt.....
![]() |
![]() |
![]() |
#276 |
Europees Commissaris
|
![]() IK denk inderdaad dat dat verschijnsel vrij algemeen is.
![]() |
![]() |
![]() |
#277 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#278 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#279 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat denk ik niet, daar er gewoon geen norm bestond. U moet trouwens ook beseffen dat veranderingen mensen aanvankelijk niet opvallen. Eerst als de verandering zich goed en wel heeft doorgezet, begint het mensen op te vallen die door hun leeftijd kunnen terugblikken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#280 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ge hoort zelf dat uw leerlingen 'mooi' panneNkoeken zeggen, ook al is dat niet de bedoeling.... Men kan ze dus blijkbaar doen zeggen wat men wil. In Brussel heeft men zelfs via het onderwijs de Vlaiongen wel doen Frans spreken. En U zou gaan beweren dat het niet mogelijk is van ie te zegen ipv ei.
|
![]() |
![]() |