Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 november 2019, 10:13   #261
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Inderdaad.
Grote woorden die u niet recht houdt in de werkelijkheid. Daar twijfel ik geen seconde over.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2019, 10:21   #262
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Grote woorden die u niet recht houdt in de werkelijkheid. Daar twijfel ik geen seconde over.
Hoe bedoel je ? Ik ga er inderdaad vanuit dat de wereld vijandig is, en dat als anderen mijn kinderen doden, daar niet veel aan te doen is (behalve proberen terug te vechten en zelf hun kinderen gaan doden he). Dat zoiets niet gebeurt, komt volgens mij omdat voorlopig de pacten die gesloten zijn, nog mutueel gerespecteerd worden - en dat dan weer, omdat niemand zich machtig genoeg voelt om ze teveel te schenden, en ze zelf ook nuttig vindt.

Ik denk dat dat wel geen blijvende situatie is. Voorlopig profiteer ik er dus van, maar ik denk niet dat dat zal blijven duren. Trouwens, nog niet zo heel lang geleden kwam de staat uw kinderen opeisen om naar den oorlog te gaan he. Dus zo vreemd is dat allemaal niet.

Wat ik beschrijf is alles behalve wereldvreemd, en als je de geschiedenis bekijkt, is dat maar enkele tientallen jaren in het westen een beetje "wereldvreemd". Maar het komt overeen met eeuwen, duizenden jaren, en miljoenen tot miljarden jaren "verleden".

Laatst gewijzigd door patrickve : 23 november 2019 om 10:23.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2019, 10:24   #263
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe bedoel je ? Ik ga er inderdaad vanuit dat de wereld vijandig is, en dat als anderen mijn kinderen doden, daar niet veel aan te doen is (behalve proberen terug te vechten en zelf hun kinderen gaan doden he). Dat zoiets niet gebeurt, komt volgens mij omdat voorlopig de pacten die gesloten zijn, nog mutueel gerespecteerd worden - en dat dan weer, omdat niemand zich machtig genoeg voelt om ze teveel te schenden, en ze zelf ook nuttig vindt.

Ik denk dat dat wel geen blijvende situatie is. Voorlopig profiteer ik er dus van, maar ik denk niet dat dat zal blijven duren. Trouwens, nog niet zo heel lang geleden kwam de staat uw kinderen opeisen om naar den oorlog te gaan he. Dus zo vreemd is dat allemaal niet.

Wat ik beschrijf is alles behalve wereldvreemd, en als je de geschiedenis bekijkt, is dat maar enkele tientallen jaren in het westen een beetje "wereldvreemd". Maar het komt overeen met eeuwen, duizenden jaren, en miljoenen tot miljarden jaren "verleden".
Natuurlijk is het volkomen wereldvreemd, omdat uw zienswijze de maatschappij compleet desintegreert en het samenleven op egoïstische willekeur stoelt.
Oud 23 november 2019, 10:28   #264
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, het gaat om een beschadiging in het DNA. Geen eigen DNA.
"beschadigd" is weeral zo een rasiestische term he

Ik zie niet in wat er zo heilig is aan DNA. Stel nu dat ik menselijke DNA sequenties heb in mijn computer, en ik laat die sequenties in simulatie "paren" om daar nieuwe DNA sequenties van mogelijke mensen uit te halen (enkel maar in mijn computer he). Zijn die nieuwe gesimuleerde DNA sequenties van unieke mogelijke mensen nu ook iets "heiligs" ?

Volgende stap: stel dat ik zo een file in een machine stop, die mij zo een DNA molecuul gaat fabriceren, en nadien met DNA multiplicatie technieken tot een reageerbuisje vol DNA laat uitgroeien. Is dat reageerbuisje met "uniek mensenDNA" nu op een of andere manier "heilig" ?
Oud 23 november 2019, 10:28   #265
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
"beschadigd" is weeral zo een rasiestische term he

Ik zie niet in wat er zo heilig is aan DNA. Stel nu dat ik menselijke DNA sequenties heb in mijn computer, en ik laat die sequenties in simulatie "paren" om daar nieuwe DNA sequenties van mogelijke mensen uit te halen (enkel maar in mijn computer he). Zijn die nieuwe gesimuleerde DNA sequenties van unieke mogelijke mensen nu ook iets "heiligs" ?

Volgende stap: stel dat ik zo een file in een machine stop, die mij zo een DNA molecuul gaat fabriceren, en nadien met DNA multiplicatie technieken tot een reageerbuisje vol DNA laat uitgroeien. Is dat reageerbuisje met "uniek mensenDNA" nu op een of andere manier "heilig" ?
"Stel..."

Relevantie: nul.
Oud 23 november 2019, 10:29   #266
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk is het volkomen wereldvreemd, omdat uw zienswijze de maatschappij compleet desintegreert en het samenleven op egoïstische willekeur stoelt.
Absoluut. En ik ga ervan uit dat het de fundamenten zijn waarop onze (en elke) maatschappij steunt, en als je dat allemaal uitwerkt, uitkomt op onze werkelijke maatschappij.

Zoals de interacties tussen individuele watermoleculen aanleiding geven tot het verschijnsel "kokend water".
Oud 23 november 2019, 10:29   #267
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
"Stel..."

Relevantie: nul.
Wel, menselijke DNA sequenties in mijn computer hebben is niet moeilijk he !

Dus die 'stel' is heel realistisch.

Ik wil maar zeggen: ik kan synthetisch hetzelfde doen als wat er zo magisch "een uniek mensenwezen" laat ontstaan volgens U: een menselijke DNA sequentie ineen flansen bij bevruchting. Als er iets fundamenteel heilig is aan zo een DNA sequentie, dan stelt de vraag zich toch ook voor wanneer ik datzelfde in mijn computer doe ?

Laatst gewijzigd door patrickve : 23 november 2019 om 10:31.
Oud 23 november 2019, 10:30   #268
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Absoluut. En ik ga ervan uit dat het de fundamenten zijn waarop onze (en elke) maatschappij steunt, en als je dat allemaal uitwerkt, uitkomt op onze werkelijke maatschappij.

Zoals de interacties tussen individuele watermoleculen aanleiding geven tot het verschijnsel "kokend water".
U gaat daar inderdaad van uit. Ik niet, omdat het vertrektpunt anders. U hangt een vorm van nihilisme aan waarbij er nooit enige fundamentele waarde kan gehecht worden aan het leven zelf.
Oud 23 november 2019, 10:30   #269
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel, menselijke DNA sequenties in mijn computer hebben is niet moeilijk he !

Dus die 'stel' is heel realistisch.
Neen, relevantie nul.
Oud 23 november 2019, 10:33   #270
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U gaat daar inderdaad van uit. Ik niet, omdat het vertrektpunt anders. U hangt een vorm van nihilisme aan waarbij er nooit enige fundamentele waarde kan gehecht worden aan het leven zelf.
Juist. Het is wel een beetje raar om bij een redenering, uit willen te gaan van een gewenst resultaat he. Ik heb inderdaad geen enkele basis om aan te nemen dat het leven een fundamentele waarde heeft, anders dan een heel merkwaardig proces. En ik heb die hypothese dus nergens voor nodig. Maar bovendien is het idee dat het leven "fundamentele waarde heeft" tegengesproken door het leven zelf, dat grotendeels vooruitgang boekt door ander leven af te maken. Het zou dus eigenaardig zijn dat iets dat fundamentele waarde heeft, er alles voor doet om die fundamentele waarde voortdurend omzeep te helpen he.

Maw, zelfs mocht ik starten met het idee dat het leven een fundamentele waarde heeft, dan kom ik uit op een zware contradictie: namelijk dat het leven, om vooruitgang te boeken, zijn botten zwaar moet vegen aan dat zogezegde fundamentele concept.

Laatst gewijzigd door patrickve : 23 november 2019 om 10:34.
Oud 23 november 2019, 10:35   #271
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Juist. Het is wel een beetje raar om bij een redenering, uit willen te gaan van een gewenst resultaat he. Ik heb inderdaad geen enkele basis om aan te nemen dat het leven een fundamentele waarde heeft, anders dan een heel merkwaardig proces. En ik heb die hypothese dus nergens voor nodig. Maar bovendien is het idee dat het leven "fundamentele waarde heeft" tegengesproken door het leven zelf, dat grotendeels vooruitgang boekt door ander leven af te maken. Het zou dus eigenaardig zijn dat iets dat fundamentele waarde heeft, er alles voor doet om die fundamentele waarde voortdurend omzeep te helpen he.
Geen enkele basis betekent nu eenmaal ook dat zelfs uw denkwijze niet de basis kan zijn. Het complete nihilisme.
Oud 23 november 2019, 10:35   #272
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, relevantie nul.
Nee, relevantie niet nul, maar stelt U wel voor een contradictie he.

Uniek mensenDNA is heilig, behalve in patrickve's computer.
Oud 23 november 2019, 10:36   #273
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, relevantie niet nul, maar stelt U wel voor een contradictie he.

Uniek mensenDNA is heilig, behalve in patrickve's computer.
Neen, het woordje "stel" zegt hier alles. Bijgevolg: nul komma nul relevantie.
Oud 23 november 2019, 10:36   #274
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geen enkele basis betekent nu eenmaal ook dat zelfs uw denkwijze niet de basis kan zijn. Het complete nihilisme.
Wat jij zegt is, "als je mijn uitgangspunt niet neemt, kan je mijn uitgangspunt ook niet aantonen, dus ben je mis" ?
Oud 23 november 2019, 10:37   #275
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, het woordje "stel" zegt hier alles. Bijgevolg: nul komma nul relevantie.
Mogen we niet meer redeneren dan ? "stel" is de normale manier om een redenering te beginnen he.

Wat jij zegt is dat er iets unieks en "heiligs" is aan een specifieke mensenDNA sequentie, zoals die in een bevruchte eicel ontstaat. Vanaf dan hebben we dus zogezegd een "menselijk wezen".

Maar het ENIGE dat "uniek" is aan die DNA sequentie, is, eh, de specifieke DNA sequentie die voortgekomen is door een willekeurig herschikken van twee bestaande sequenties (die van de vader en de moeder) he.

Maw, het "unieke' en dus "heilige" en dus "menselijke" volgens U, is gewoon EEN DNA SEQUENTIE.

Welnu, zo kan ik er ook maken in mijn computer. Zelfs niet hypothetisch. Men beschikt over vele totale menselijke DNA sequenties. Men kan die dus arbitrair gaan mengen, zoals bij een bevruchting gebeurt, en perfect valide mogelijke unieke menselijke DNA sequenties in een computer maken.

Mijn vraag aan U is: in welke mate zijn die perfect valide menselijke DNA sequenties nu "minder heilig" dan die in die bevruchte eicel ?

Laatst gewijzigd door patrickve : 23 november 2019 om 10:40.
Oud 23 november 2019, 10:39   #276
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat jij zegt is, "als je mijn uitgangspunt niet neemt, kan je mijn uitgangspunt ook niet aantonen, dus ben je mis" ?
Neen, uw eigen woorden waren juist dat er geen enkele grond kan worden ingeroepen. Bijgevolg kunt u zelf geen grond aanwijzen voor uw eigen redenering. Alles is begoocheling.
Oud 23 november 2019, 10:39   #277
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mogen we niet meer redeneren dan ? "stel" is de normale manier om een redenering te beginnen he.
Stel dat prins Laurent een alien is...
Oud 23 november 2019, 10:42   #278
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, uw eigen woorden waren juist dat er geen enkele grond kan worden ingeroepen. Bijgevolg kunt u zelf geen grond aanwijzen voor uw eigen redenering. Alles is begoocheling.
Er kan geen grond worden ingeroepen voor uw bewering dat het leven een fundamentele waarde zou hebben. Wel, ik ga er inderdaad van uit dat het leven geen fundamentele waarde heeft. Maar het is niet omdat het leven geen fundamentele waarde zou hebben, dat redeneringen niet geldig zouden zijn he. De fundamentele waarde van het leven (die niet-bestaande is volgens mij) heeft niks te maken met de fundamentele geldigheid van logisch redeneren, he.
Oud 23 november 2019, 10:43   #279
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Stel dat prins Laurent een alien is...
Het punt is dat prins Laurent op geen enkele manier een Alien is, maar dat wat ik voorstel, perfect te doen is, en ik U zelfs heb aangegeven hoe.

"stel dat ik 2 liter water laat koken"

en jij zegt:

"irrelevant, je begint met stel".
Oud 23 november 2019, 10:46   #280
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er kan geen grond worden ingeroepen voor uw bewering dat het leven een fundamentele waarde zou hebben. Wel, ik ga er inderdaad van uit dat het leven geen fundamentele waarde heeft. Maar het is niet omdat het leven geen fundamentele waarde zou hebben, dat redeneringen niet geldig zouden zijn he. De fundamentele waarde van het leven (die niet-bestaande is volgens mij) heeft niks te maken met de fundamentele geldigheid van logisch redeneren, he.
U kunt niet uitgaan van de zekerheid dat het leven geen fundamentele waarde heeft, omdat u juist geen enkele zekere grond is. En zelfs over die basis is er bij u geen zekerheid. Indien wel, gaat u juist wel uit van een filosofisch fundament.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be