![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#261 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#262 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb wel extra dichtingen aangebracht op de vleugels. Buurman werkt in een ramenfabriek, hij is afwerker bij de houten ramen, op een zaterdag even met de vlegels naar het fabriek gegaan. Dit was uiteraard met toestemming van de baas, heb er ooit een automatisatie gedaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#263 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels ! Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan. Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen. Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#264 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb alles netjes betaald wat op de factuur stond. Mijn buurman deed het voor mij als wederdienst, wij (de buren hier) helpen elkaar nog regelmatig, dit is steeds met gesloten beurs. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#265 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
ah en. het stuk niet op factuur ook ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#266 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hoe heb je de automatisatie aangerekend voor de firma waar je werkte ? Heb je deze prestatie gedaan onder werknemersstatuut of als zelfstandige ?
![]() Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels ! Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan. Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen. Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#267 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het gebruik van de fabrieksruimte en de infrastructuur was gratis. Dat is een kleine ruimte in het fabriek waar fouten weggewerkt en manuele aanpassingen gedaan worden. Hoe mijne baas dat aanrekende weet ik niet, volgens mij was dit volgens de offerte. Ik was ploegbaas in het bedrijf waar ik werkte, de machineaanpassingen werden voor een groot deel op ons bedrijf voorbereid, waarna het in twee weekends geplaatst werd. Ja, ik stak zelf ook de handen uit de mouwen en ben zelf de eerste twee productiedagen op het bedrijf geweest. De programmatie deed ik zelf niet omdat ik dat niet graag deed en er eigenlijk ook te weinig van ken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#268 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik moest gewoon de rubbers betalen, ik denk iets van 150 euro voor alle ramen en deuren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#269 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() beter een goeie buurman met uitgebreide werkplaats dan een verre vriend.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#270 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Over de ramen: alle goede houtsoorten en verven ten spijt gaan het hier toch PVC of Alu ramen worden.
Met een grote voorsprong voor PVC met enkel twee grote schuiframen in aluminium. Dit vanwege de betere eigenschappen van alu voor grotere ramen. Ik heb al gemerkt dat je bij ramen en deuren vaak heel snel aan gigantische budgetten zit als je wat opties gaat aanklikken.
![]() |
#271 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Qua kelder liggen de zaken anders.
Daar hangt veel af van de locatie van de bouwplaats omdat bronbemaling tegenwoordig aan zoveel eisen moet voldoen dat het in sommige gevallen amper haalbaar is. Maar dat hangt van gemeente tot gemeente af en blijkbaar zijn de bronbemalers zelf nog niet eens op de hoogte van de nieuwe regels van 2025. Kortom: qua bronbemaling is het momenteel een zootje. En de kelder zelf: dat is gewoon heel duur tegenwoordig. De voorrij- en opstartkosten lopen al hoog op dus voor die dingen kan je al evengoed je hele huis onderkelderen ipv een kleine kelder te nemen maar dan lopen de andere kosten weer op. (beton, wapening,...) Na kort overleg met een aannemer blijkt: wil je budgetvriendelijk bouwen, vermijd dan een kelder. En aangezien er een behoorlijk grote zolder is voorzien hoeven wij ook niet echt een kelder als technische ruimte. De verwarming en ventilatie kan allemaal op zolder. Qua opslag is het wel lastiger maar omdat de keldertrap in dat geval wegvalt kan de vrijgekomen ruimte ook weer gebruikt worden voor opslag.
It's just a ride. Laatst gewijzigd door BigF : 17 januari 2025 om 10:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#272 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Tenslotte nog verwarming, warm water en ventilatie (ja, ik heb niet stilgezeten de laatste dagen):
voor een huis zoals ik het schetste kreeg ik een richtprijs van €20000. Dat gaat dan over een monobloc-warmtepomp (enkel een unit buiten), een warmtepomp-boiler van 200liter, de volledige vloerverwarming-installatie en een ventilatiesysteem (D). Incl btw, excl plaatsing maar dat gaat (grotendeels) zelf gebeuren. Daarnaast is één van mijn vrienden istallateur. Die prijs viel me mee. De ventilatie kan goedkoper want hier is voor D geopteerd. Bij de vloerverwarming werd aangeraden (na mijn vraag om 's avonds toch een paar graden warmer te kunnen gaan) om enerzijds de leidingen voor de vloerverwarming in de woonkamer dichter op mekaar te leggen. Dat kost meer aan leidingen maar geeft meer 'vermogen' in die kamer. Anderzijds werd er aangeraden om dan te opteren voor 'vloeichape'. Daar moet ik nog verdere info over opzoeken maar dat zou dunnere chape zijn die de warmte dan ook weer sneller doorgeeft. Die twee oplossingen kunnen al bijdragen mits een kleine budgetverhoging. Desnoods kunnen er bv ook nog twee bijkomende radiatoren in de woonkamer geplaatst worden. Dat moet nog bekeken worden en besproken met mensen die er meer van kennen dan ik. Voor de badkamer zouden we als bijverwarming gewoon voor een elektrische oplossing gaan omdat die toch telkens maar heel even opstaat.
![]() |
#273 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je kunt daar zelfs mee verwarmen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#274 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Met een warmtepomp en vloerverwarming kan je ook koelen. Met een airco kan je ook verwarmen. Wat kiest een mens dan best? Een warmtepomp voor verwarming waar je ook mee koelt of een airco voor koeling waar je ook mee verwarmt? Bij de warmtepompen hoor ik dat de koeling met de nodige zorg bekeken moet worden. Dat systeem (bij vloerverwarming) koelt wel wat af maar nooit in de mate zoals een echte airco zou doen. Ik lees links en rechts dat je een daling van 5 graden tov de buitentemperatuur mag verwachten. Wat volgens mij menselijk is. Al gaat het bij een echte hittegolf misschien net onvoldoende zijn. Langs de andere kant gaat een airco voor voldoende koeling kunnen zorgen maar krijg ik daar ook een heel huis mee verwarmd? Aan vergelijkbare energiekosten van een WP? Want als dat het geval is vraag ik me af waarom je heel je huis zou voorzien van vloerverwarming terwijl je met een stel binnenunits ook zou kunnen voldoen aan de warmtevraag.
![]() |
![]() |
#275 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#276 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar alles samen wordt het stilaan een hele hoop... Warmtepomp, warmtepompboiler, ventilatie, airco, zonnepanelen, ... Als ik dan nog een batterij installeer kan ik mijn woning verhuren als toonzaal... 't Gaat snel tegenwoordig. Van alle dingen hierboven is er in ons huidige huis geen enkele te vinden en in een mogelijk toekomstig huis zijn ze bijna allemaal te vinden. Terwijl er slechts max 40 jaar tussen de bouw van het ene en het andere huis zit...
![]() |
![]() |
#277 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als het mag zou ik dan gewoon een kleine gasketel zetten. Simpel, efficient en goedkoop. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#278 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En nu ik eraan denk: als aardgas niet mag, waarom geen propaan? Dat mag nog altijd en met een 500 liter tank kom je waarschijnlijk enkele jaren toe zonder bijvullen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#279 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar als ge toch gaat bouwen, zet dan een paar airco units in die ruimtes waar je dat nodig hebt. Uw zonnepanelen laten het overdag draaien, anders zijt ge die stroom toch kwijt. En als het niet binnen het budget past, voorzie misschien wel al de wachtbuizen/leidingen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#280 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja mijn moderne gasbrander kan heel makkelijk worden omgeschakeld naar verschillende gasbronnen, dat is maar een electronisch foefke juist zetten. En propaan is daar ook bij.
|
![]() |
![]() |