Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Discussietools
Oud 13 maart 2005, 13:29   #261
Dinooke
Burger

Dinooke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Melf
interessante vragen, ik ben het met ermee eens dat we geen afleidingsmanoeuvres moeten doen door over iets anders te beginnen en zal proberen het te verduidelijken.

Het probleem is eigenlijk dat de nva vorig jaar BHV op de agenda wilde houden, meteen splitsen lukte niet immers dat was federaal te regelen.

Stel, je had echt geen vlaamse regering gevormd tot bhv gesplitst was ...
wel dat lijkt me niet meteen DE manier om de franstaligen onder druk te zetten.In plaats daarvan probeerden we de spa en vld mee in het bad te trekken door die splitsing in het regeerakkoord te zetten, zij beloofden het mee te splitsen (in de federale kamer waar cdv+vb+nva alleen GEEN meerderheid hebben)

ik weet het, die uitspraak van "geen regering voor ..." was ongelukkig geformuleerd en ik ben daar ook niet gelukkig mee. Maar stel dat nva dat gedaan had ... dan hadden de tsjeven wel zonder ons in een coalitie gestapt desnoods, die wilden de macht en ze hadden ze. (ook zonder ons)
Dan had de splitsing niet eens in het regeerakkoord gestaan.

Dat dan die deadline keer op keer verzet werd is ook een kloterij, "zo snel mogelijk" was wat nva wilde, de vld en spa bedoelden blijkbaar "zo snel mogelijk zonder de federale te doen vallen" en dat is vandaag het probleem. Dat laatste willen de vld en spa liefst niet riskeren zo blijkt nu met al hun vertragingsmanoeuvres.

=> Dus je zit in een regering met BHV in het regeerakkoord en er komen vertragingsmanoeuvres ...
Dan is eigenlijk de vraag hoe je daarop reageert :

1ste optie : je stapt nu meteen uit de vlaamse regering
(maar dan wordt bhv helemaal niet meer gesplitst)
immers:
zal cdv er dan mee uitstappen of zullen die stomme tsjeven gewoon verderdoen zonder ons ? komaan, wat denk je zelf ? Als cdv ons niet volgt (door eruit te stappen) zetten we onszelf buitenspel en zal bhv helemaal van de agenda verdwijnen. (= niet gesplitst worden)

Als cdv ons wel volgt ... komaan, denk je zelf dat dit zou gebeuren ?

Als je uit de regering stapt dan zet je een grote stap, maar ook als we daar uit stappen zal bhv niet gesplitst worden, en als nva zijn we zelfs niet NODIG in die regering. Zolang er enkel vertragingsmanoeuvres spelen zullen we verderdoen en trachten vol te houden en uiteindelijk BHV (zo snel we kunnen) gesplitst krijgen.

Als blijkt dat de splitsing er niet komt en die vertragingen effectief tot afstel leiden en dus de andere partijen hun woord niet houden zullen wij uit de vlaamse regering stappen, ons geduld is ook niet oneindig. Zolang we echter hoop hebben die splitsing door te voeren - al is het met vertragingen - zullen we daarvoor doorzetten.

2de optie : je stapt eventueel later uit de vlaamse regering
(er blijft een kans dat bhv gesplitst wordt)

Als je de eerste optie hierboven neemt komt het er waarschijnlijk op neer dat de nva uit de regering stapt en daarna er weer wordt overgegaan tot de orde van de dag, de vlaamse regering rustig verderdoet en BHV van de agenda verdwijnt.

Als je er - zoals optie 1 - NU al uitstapt zullen spa en vld trouwens waarschijnlijk iets zeggen in de trend van "wij wilden meedoen en waren wel bezig het te splitsen maar die ongeduldigaards wilden ons de tijd niet gunnen en het als middel tegen de federale regering gebruiken en ... "
(en geef toe, met die linkse media, ze zouden het verkocht krijgen)

Als je nu die vertragingen slikt zonder de boel op te blazen zal er een moment van de waarheid voor spa en vld komen, namelijk de moment van de stemming.
en dan zijn er 3 scenario's :
A -> bhv niet gesplitst omdat spa en vld terugkrabbelden en niet voor stemden
= duidelijk kiezersbedrog en reden om de vlaamse meerderheid op te blazen
(en dan zal cdv ons wel volgen)
B -> bhv niet gesplitst om die alarmbel
= val regering verhofstadt en crisis op federaal niveau.
Als je dan een vlaams front afspreekt (geen federale zonder die splitsing) dan zou het gesplitst moeten geraken, in theorie, maar even realistisch ... denk je dat spa en vld DAT zouden doen ? zo'n "vlaams front" is niet haalbaar (hoe spijtig dat ook is)
C -> bhv wel gesplitst.
= en hier hopen we eigenlijk nog steeds op.

Momenteel trachten we bhv gesplitst te krijgen en is er nog een kans dat het zal lukken, zolang die kans er is blijven we het rustig spelen, we gaan - ondanks vertragingen - voor het resultaat. Maar nogmaals, als bhv niet gesplitst geraakt zullen we effectief uit de vlaamse regering stappen.

Nog iets anders is de vraag van enkele VB'ers ([size=1]sorry maar weet echt niet meer wie het vroeg[/size]) een tijd geleden : waarom het VB-voorstel tot splitsing in de kamer niet gesteund ? simpel, als cdv en wij dat gesteund hadden dan hadden verhofstadt en de SS uit hasselt 2 zaken gezegd:
- wij steunen dat niet wegens het cordon sanitaire en dat die zwarten en ...
([size=1]en verhofstadt weet ik niet, maar de SS had dat aan zen achterban verkocht gekregen[/size])
en met enkel Cdv, nva en VB in de federale kamer was het nooit gelukt.
- als we het VB voorstel hadden gesteund hadden we (zie vorig punt) bhv TOCH niet gesplitst gekregen EN hadden die paarse partijen een prachtexcuus gehad om het vlaams front op te blazen en dan hadden ze nu geeneens meer vertragingsmanoeuvres nodig gehad.

[size=1]zo, ik weet niet of ik op alle vragen geantwoord heb, men excuses als ik er zou hebben overgeslagen maar ik denk toch het meeste beantwoord te hebben.[/size]

mvg.melf
Dank u voor deze uiteenzetting! Eindelijk de eerste die het serieus neemt zonder te schelden op een partij die hier buiten staat!
Ik kan begrip op brengen voor de strategie die nu gevoerd wordt optie2 dus. Maar dan mag je geen maanden meer wachten om tot aktie over te gaan. Je schrijft dat als je nu uit de regering zou stappen het voor iedereen makkelijk zou maken en men zou over gaan tot de orde van de dag. Misschien wel, maar dan heb je pas een signaal gegeven aan je kiezers dat je het ook echt meent!!! En dat is vele belangrijker. Je geloofwaardigheid zal erop vooruitgaan alsook je kiezers!
Nu ik hoop met je mee dat de derde mogelijkheid van optie2 waarheid wordt. Want uiteindelijk draait het erom om vlaanderen vooruit te helpen en te beschermen tegen de arrogante, hebberige franstaligen.
Ik blijf erbij als het de cd&v en n-va echt te doen was om vlaanderen onafhankelijk te maken of op zijn minst terug de macht te geven die hun toekomt hadden ze in coalitie moeten gaan met het vlaams belang. Dan had je pas iets kunnen bereiken...
Dinooke is offline  
Oud 13 maart 2005, 19:57   #262
Don Quichote
Banneling

Standaard

Heb nog nooit een Vlaams politicus van een 'beleidspartij' zien op tafel slaan om voor zijn volk recht te laten geschieden.

Wel al veel gezien dat de wapens worden afgegeven als ruil.

Waarom zou het nu anders lopen?
Don Quichote is offline  
Oud 13 maart 2005, 20:43   #263
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
En wat moge die andere strategie dan wel inhouden? En zal de CD&V daar wel mee instappen?
Ik heb juist het programma 'Wakker op zondag' gezien op ATV en daar haalt BDW keihard uit naar L. van Campenhaut (VLD).
Hij dreigt ermee vanaf deze week elk voorstel van de VLD niet meer te steunen.
Nu maar hopen dat de CD&V dat ook doet.

Ook ex rechter Van Fraechem was daar aanwezig en vond de eis van de Vlamingen volledig gewettigd.
daiwa is offline  
Oud 13 maart 2005, 21:01   #264
strijder
Burgemeester

strijder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Clemens
En separatist

Hoe zou dat dan moeten gebeuren ?????????????????

Slogans ..... Slogans ......... Slogans

Zonder inhoud

Maar dat zijn we van het Blok gewoon geraakt.

27 jaar Blok - maar geen resultaten.
dat het VlaamsBelang geen resultaaten haalt, is gewoon het resultaat van deschuts kring die op voorspraak van de linker is opgelegd,een waar jullie partij blindelings in mee stappen.het verschil tussen n.v.a. en devoormalige v.u. is nul ,nul deel nemen aan de(macht)is belangrijker dan het behalen van resultaten
Oud 13 maart 2005, 21:09   #265
strijder
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Zwart en Geel

Uw Blok vriendje beweert nochtans dat hij BHV zo ging splitsen.
Uiteraard vanuit de oppositie VB/N-VA.

Ik blijf wachten op separatist om het mij eens uit te leggen
hoe hij als Blokker dacht BHV te splitsen.
samen werken met alle vlaamse partijen zonder uitsluiting en voor een maal eens allemaal rechtstaan en op de tafel slaan tegen over onze waalse vrinden. vijf minuten politieke moed!!!!
Oud 13 maart 2005, 21:09   #266
Don Quichote
Banneling

Standaard

Resultaten...

De gewone partijen hebben als resultaat dat we +10000 miljard Belgische frank schuld hebben.
( = 1 miljoen per kop)
En kunnen nog nauwelijks een kant op.
Alleen de bevolking voorbereiden om stappen terug te zetten.

Verleden week heeft Van De Lanotte gezegd dat die schuldmaking zeer dom geweest is.
Hij zei er niet bij dat zijn partij wel een van de hoofdverantwoordelijken hiervoor was.
Don Quichote is offline  
Oud 13 maart 2005, 21:14   #267
strijder
Burgemeester

Standaard

Citaat:
de ijzerbedevaart is bevuild door de tussen komst van de staat en de linkse
Oud 13 maart 2005, 21:24   #268
strijder
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming
Citaat:
Oorspronkelijk bericht door Fribre
"Liever een vierkant draaiend België dan een Vlaanderen met het Blok in het bestuur

Daar ga ik alvast niet mee akkoord.
daar gaat u geloof waardigheid voor een onafhankelijk vlaanderen.de fouten van het verleden blijven zich herhalen.zonder samenhorigheid geen vlaamse onafhankelijkheid.maar daar liggen jullie bij de n.v.a.niet wakker van zeker veel bla.bla.bla.maar geen daden.postjes zijn belangrijker.
Oud 13 maart 2005, 21:26   #269
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door strijder
de ijzerbedevaart is bevuild door de tussen komst van de staat en de linkse
hoewel principieel anti-links, vind ik dat ook zij evenwaardig flamingant kunnen zijn. Het Vlaams volksnationalisme sluit geen enkele vlaming uit.
Ambiorix is offline  
Oud 13 maart 2005, 21:31   #270
strijder
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwart & Geel
hoewel principieel anti-links, vind ik dat ook zij evenwaardig flamingant kunnen zijn. Het Vlaams volksnationalisme sluit geen enkele vlaming uit.
ik heb het niet op linkse vlaamsnatioliste,maar wel op die andere linkse.samen staan we sterk 8)
Oud 13 maart 2005, 21:39   #271
strijder
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenon
In de huidige context lijkt het voorstel van het Vlaams Belang (waarvan ze wisten dat het nooit een meerderheid zou halen*) een vertragingsmanoeuvre.

(*)de regeringspartijen stemmen zelfs niet voo hun eigen wetsvoorstellen terzake
mischien rekende het vlb op de eerlijkheid van de andere partijen tegen over de vlaamse kiezers maar woord breuk licht meer in hun lijn.
Oud 13 maart 2005, 21:42   #272
strijder
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fribre
Bourgeois zal (hopelijk) beoordeelt worden op z'n algemene beleid, en niet op een zaak waarop hij amper tot geen invloed heeft. Anders is het al ver gekomen... Maar ik heb er vertrouwen in.
vijf minuten politieke moed was er nodig,bourgeois eigen woorden.geen regings deelname,maar ja de naaam verraad alles
Oud 13 maart 2005, 22:08   #273
strijder
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fribre
Spirit is Vlaamser dan het VB.
Oud 13 maart 2005, 22:13   #274
strijder
Burgemeester

Standaard

[quote=Clemens][size=4]De Vlaamse beweging rekent
op N-VA en haar kartelpartner
om de kieskring BHV te splitsen[/size]

[size=4]Het Blok biedt geen enkel alternatief.

Daarom blijven de Blok-circusleeuwen
hun machteloosheid maar afreageren op N-VA.[/size]

Arm Vlaanderen[/QUOTEkoop een spiegel kijk er in en denk eens goed na, ik hoop dat je daar na kun slapen met een gerust geweten
Oud 13 maart 2005, 22:20   #275
strijder
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Grappig eigenlijk. Ik hoor al van de Blokkers sinds de oprichting van de N-VA dat de leden zich "massaal afkeren" van de "politiek correcte koers", om de twee weken "hun vertrouwen voorgoed kwijt zijn" tengevolge van het weigeren van een kartel met het Blok, tengevolge van het kartel met de CD&V, tengevolge van BHV, tengevolge van... en blijkbaar massaal naar het Blok/Belang zijn overgelopen.

Ondertussen heeft de N-VA zijn kiestotaal van 2003 kunnen behouden na haar kartel in 2004 en hebben we al meer leden dan de VU op haar einde had en meer dan we mee begonnen zijn.
Zo'n leegloop wil ik wel meer meemaken...
zonder kartel waren jullie er niet meer bij
Oud 13 maart 2005, 22:49   #276
strijder
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk bericht door Knuppel
.

Hoe kan men met een partij samenwerken
die zichzelf in een cordon heeft opgesloten
en iedereen uitscheldt voor verrader.
in cordon werd opgesloten.Een cordon waaraan jullie meewerken ,en cordon opgericht door de PS dat zegt meer over jullie dan over het VaamsBlang.
Oud 13 maart 2005, 22:55   #277
strijder
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lievendr
alsof het ene met het andere te maken heeft; gemeentepolitiek is iets gans anders...
en zoveel kartels met groen zullen er ook wel niet zijn hé. (nb is groen een belgische machtspartij??!)
[size=3]en de cdnv en daar vormen ze ook en kartel mee [/size]
Oud 13 maart 2005, 23:23   #278
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
zonder kartel waren jullie er niet meer bij
dankzij de 5% norm die het Blok gretig heeft ondersteund. Dit is ook een vorm van vrije meningsuiting zeker? zo veel mogelijk mensen de mond snoeren.

Laatst gewijzigd door giserke : 13 maart 2005 om 23:24.
giserke is offline  
Oud 13 maart 2005, 23:26   #279
Ambiorix

Standaard

Citaat:
ja inderdaad, dat vind ik ook maar zever. Spirit heeft haar Vlaamsnationalistisch gedachtengoed voorgoed achter zich gelaten. de volk-wordt-staat gedachte kan je daar nergens meer terugvinden.
Ambiorix is offline  
Oud 14 maart 2005, 09:46   #280
jan hyoens

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke
dankzij de 5% norm die het Blok gretig heeft ondersteund. Dit is ook een vorm van vrije meningsuiting zeker? zo veel mogelijk mensen de mond snoeren.
? Wie is er hier mytomaan? Het VB heeft nooit de kiesdrempel gesteund!
jan hyoens is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be