![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#261 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#262 | |||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Vroeger woonden wij trouwens toevallig tussen familie (moeder en dochter), de dochter ging iedere dag, en soms zelfs zo ne keer of 5 langs bij de moeder en nam daarvoor telkens den auto ... En ons bouwplaats was niet zo breed ... ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#263 | |
|
![]() Citaat:
Amaai, zeer goed gezien wreker! Daar had ik nog niet bij stilgestaan !
![]() |
![]() |
![]() |
#264 | |
|
![]() Citaat:
SLIK! ... Wie heeft dat uitgevonden, die vliegtuigen ... waarschijnlijk iemand die dacht dat de petrolvoorraden voor niks anders nodig of oneindig waren ...
![]() |
![]() |
![]() |
#265 | |
|
![]() Citaat:
We leven in een maatschappij die economische waarden boven alles stelt. Waarom? De hele maatschappij is er gewoonweg op gebaseerd ... Dus, wat de gevolgen ook zijn voor de planeet etcetera of hoe onethisch het ook is ... als er winst mee te boeken valt, gaat het spelletje door...
![]() |
![]() |
![]() |
#266 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Recycleren kan, maar meestal niet terug naar pet-flessen (maar tot 20% van zo'n nieuwe fles), wel naar andere plasticproducten die wat dikker zijn en waar kwaliteit minder belangrijk is. Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#267 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
QUOTE] Energie dus, om uit zand glas te maken. Net zoals je energie (olie) nodig hebt voor pet-flessen. Dat is het dus wel: glazen flessen wegen meer -> meer verbruik. En ze terugbrengen -> weer meer transport en gewicht -> extra verbruik. Het ogenblik dat je evenveel energie verbruikt hebt als nodig om 1 pet-fles te blazen (waarvan je de energie ook deels kan recupureren als je ze verbrandt) komt er vrij snel.[/quote] Ja, ik begrijp uw punt. En het punt van de fabrikanten. Maar aan de andere kant: ik weet niet hoeveel olie er nodig is om één fles te produceren, ik neem aan dat het geen monsterlijke hoeveelheid gaat, maar aan de andere kant: als je een heel jaar pet-flessen produceert ... kan ik me wel voorstellen dat je toch wel ettelijke litertjes nodig hebt... en met de stijgende olieprijzen komen we misschien terug naar het moment waarop glas dan weer economischer wordt. Gegeven dat de camions op koolzaadolie of dergelijke rijden. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#268 | |||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Als de prijs van transport fel stijgt door een hogere olieprijs wordt pet danweer interessanter. En dat lijkt me realistische dan omgekeerd. Je hebt niet veel olie nodig voor een petfles.[edit] [size=1]Edit:[/size]
[SIZE=1] ![]() Laatst gewijzigd door boer_bavo : 30 juli 2005 om 00:23. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#269 |
Europees Commissaris
|
![]() Je moet pet-flessen trouwens niet persé recycleren. Als ze verbrand worden in een verbrandingsoven die de restwarmte gebruikt voor verwarming en/of elektriciteit, zoals de meeste moderne verbrandingsovens spaar je ook veel energie uit.
Is trouwens ideaal als je een kampvuur of open haard niet aankrijgt omdat je hout te nat is: steek er een paar petflessen tussen.
![]() |
#270 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#271 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#272 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ook kwa geluidsoverlast : hoe stiller uw vlieger, op hoe meer vlieghavens ge moogt landen.....ga maar door. Ook kwa recyclage: er wordt veel geld betaald voor het scrappen van een vlieger, dus als dat in het ontwerp mee kan worden genomen..... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#273 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Vliegen is gewoon een statussymbool, laten zien dat je het milieu probleemloos kan verkrachten en grondstoffen in gigantische hoeveelheden kan verspillen. Net zoals dames en heren met bontjassen tonen hoe ze pronken met dode dieren die speciaal gestorven zijn om hun status te kunnen benadrukken. Al die verre bestemmingen waar men naar op reis gaat? Zuiver snobisme om niet achter te blijven bij de collega's die minstens drie keer per jaar de vlieger instappen. Pure waanzin is dat. Die A380 die men nu gaat bouwen wordt over enkele jaren iets �* la Concorde. Nog een paar decennia en de aardolie is OP. China en India zijn volop aan het opkomen en die tellen 2 keer zoveel mensen als Noord-Amerika, Europa en Japan samen. Dan wordt aardolie suprschaars en quasi onbetaalbaar. Hoe ga je dan nog die dinosaurussen laten vliegen als de brandstof die ze slikken even duur als een edelmetaal gaat zijn? Want mijns insziens steek je daar niet even op één twee drie een waterstofmotor in. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#274 | |||||
|
![]() Citaat:
![]() Als PET-flessen echt zoveel beter zijn als het milieu als u beweert ben ik er uiteraard helemaal niet tegen. En zal ik het misschien nog wel eens riskeren om een paar petflessen in de kachel te steken, de harde plastic dop moet er dan wel af neem ik aan? Maar hoe komt het dan dat er in veel gemeenten apparte zakken zijn voor huis-, tuin-, en keukenafval, en voor pet, blik, en kartons? :-s En ohja, weet u misschien ook hoe milieuvriendelijk die kartonnen zijn? ![]() [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 30 juli 2005 om 20:12. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#275 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Zolang lichter gewicht bij vliegtuigen maar niet equivalent is aan iets als: sneller door de wind neergesmakt. :s Maar de piloten krijgen dan wel strengere limieten waarboven vliegen niet meer is toegestaan neem ik aan (lees: hoop ik). ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#276 | |
|
![]() Citaat:
De belasting op nieuwe goederen is 21%. De belasting om iets dat kapot is te laten herstellen, is 120 %. Waar zit dan de grote schuldige? De consumptiemaatschappij draait, omdat het goedkoper is om iets nieuw te kopen, dan om het te laten herstellen. Daar zit de staat voor een groot stuk tussen, door die belastingen. Anders zou het een goede investering zijn om zaken te laten herstellen.
![]() |
![]() |
![]() |
#277 | |
|
![]() Citaat:
Dat vliegen relatief veilig is ontken ik ook niet, hoewel mijn verstand het wel heel erg begint te ontkennen als ik in zo'n ding stap. :-s Maar toch, ik wil niet tegen je markt in gaan ofzo maar ... als je het allemaal van op een afstand bekijkt en je beseft dat één mens er dan werkelijk zo'n vatje olie doorjaagt voor één enkele reis ... (trouwens als je dat, samen met de impact op het milieu in rekening brengt is vliegen trouwens echt wel goedkoop) ... te weten dat we intussen met zo'n 8 miljard zijn ... waar zijn we mee bezig? Maarja ... dat is vanop een afstand gezien natuurlijk, en dit is de realiteit nu eenmaal.
![]() |
![]() |
![]() |
#278 | |
|
![]() Citaat:
Is dat echt waar? ![]() Maar inderdaad, je hebt wellicht een heel groot punt daarmee. De consumptie wordt in de hand gewerkt door de staat, zij hebben er dan ook alle belang bij dat we ons geld gaan "investeren in de economie" en niet in onze zak houden. Samen met het feit dat veel goederen en diensten die eigenlijk heel milieubelastend zijn niet eens zo duur zijn, dankzij de concurrentieslag, en het feit dat veel high-tech goederen van tegenwoordig zo gemaakt zijn dat ze ten eerste als er iets aan is quasi onherstelbaar zijn, en ten tweede dat ze veel minder lang meegaan als de eerste technologische apparaten omdat die minder verfijnd waren.
![]() |
![]() |
![]() |
#279 | ||
Minister
|
![]() Ik heb een vraag voor Groentje.
Vandeweek ging ik naar het containerpark in mijn dorp dat uitgebaat wordt door de Regionale Milieuzorg.Ik ging een oude matras afleveren en een oude kast en moest 8€ betalen.Vind je dat niet veel Groentje?Ze gaan hiermee het sluikstorten alleen maar mee aanmoedigen.[edit] [size=1]Edit:[/size]
Al het zichtbare is verbonden met het onzichtbare; het hoorbare met het onhoorbare; het tastbare met het ontastbare; en, misschien , het denkbare met het ondenkbare. Novalis Laatst gewijzigd door Grellig : 30 juli 2005 om 20:31. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#280 | |
|
![]() Citaat:
Inderdaad! Je hebt eigenlijk echt wel gelijk ... Zelfs vliegen voor zaken is niet echt een noodzaak, meer een sociaal aanvaard en geappreciëerd (door de bezochten) fenomeen, natuurlijk, als je laat zien dat je 't ervoor over hebt om helemaal tot daar te vliegen zal je wel wat meer kunnen bereiken. Deze gedachte zou eigenlijk moeten evolueren in een: als je daarvoor naar daar vliegt laat je zien dat je weinig respect hebt, namelijk zelfs geen voor het milieu ... Ik vraag me ook af waarom de weinige olie die ons nog rest niet gespaard wordt om bijvoorbeeld ambulances en brandweerwagens en andere prioriteitsvoertuigen nog zo lang mogelijk te kunnen laten rijden ... Want ik moet er niet aandenken wat er gebeurt als die niet meer uitrijden omdat de olie op is ... (wat we natuurlijk al lang zagen aankomen ... maar niemand had het lef om iets te doen want dat druist in tegen de almachtige wetten van de economie ...).
![]() |
![]() |