Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 augustus 2009, 17:03   #261
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

[quote=system;4259524]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht

Maar Willem zelf vaarde er toch maar goed bij. Als men zijn persoonlijk fortuin in luttele jaren kan optrekken van 10 miljoen tot 200 miljoen gulden (in die tijd!!), dan heeft koning-koopman Willem persoonlijk uiteindelijk maar weinig last ondervonden van de nasleep van het Continentaal Stelsel. Het is maar hoe men het allemaal bekijkt.

Moest Willem even pienter zijn geweest in het besturen van zijn land als in het verrijken van zichzelf, ja dan zou het wel gekund hebben dat de Oranjes hier nog de scepter zouden zwaaien. Maar dan zouden de Zuiderlijke Nederlanden nu misschien wel eens 'Nieuw-Holland' geheten hebben.
"New Holland" zijn pikdorsers, een woord dat behalve System niemand gaat begrijpen hier.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 3 augustus 2009 om 17:03.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2009, 17:05   #262
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht

"New Holland" zijn pikdorsers, een woord dat behalve System niemand gaat begrijpen hier.
Limburgers wel natuurlijk.

Laatst gewijzigd door system : 3 augustus 2009 om 17:28.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2009, 17:54   #263
Sidharta
Minister

Standaard

[quote=system;4259524]
Citaat:

Maar Willem zelf vaarde er toch maar goed bij. Als men zijn persoonlijk fortuin in luttele jaren kan optrekken van 10 miljoen tot 200 miljoen gulden (in die tijd!!), dan heeft koning-koopman Willem persoonlijk uiteindelijk maar weinig last ondervonden van de nasleep van het Continentaal Stelsel. Het is maar hoe men het allemaal bekijkt.

Moest Willem even pienter zijn geweest in het besturen van zijn land als in het verrijken van zichzelf, ja dan zou het wel gekund hebben dat de Oranjes hier nog de scepter zouden zwaaien. Maar dan zouden de Zuiderlijke Nederlanden nu misschien wel eens 'Nieuw-Holland' geheten hebben.
Het is duidelijk dat jij als de grote Willemkenner hier, zo weinig weet van de intenationale verhoudingen in die tijd.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2009, 18:02   #264
system
Banneling

Standaard

Citaat:

Het is duidelijk dat jij als de grote Willemkenner hier, zo weinig weet van de intenationale verhoudingen in die tijd.
Tja, dat laat ik dan maar voor uw rekening.

Laatst gewijzigd door system : 3 augustus 2009 om 18:02.
Oud 3 augustus 2009, 20:30   #265
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Tja, dat laat ik dan maar voor uw rekening.
Voor de goede orde, ik wil me daar wel bij aansluiten. Maar dat had u al zien aankomen.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2009, 20:40   #266
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Voor de goede orde, ik wil me daar wel bij aansluiten. Maar dat had u al zien aankomen.
Ja zeker, temeer dat het vak geschiedenis in het Nederlands onderwijs vrij stiefmoederlijk behandeld wordt. En er is het vermoeden juris tantum dat de salonfähige Oranje-geschiedenis op uw scholen ook wel met een duchtige korrel zout te nemen is.

Laatst gewijzigd door system : 3 augustus 2009 om 20:40.
Oud 3 augustus 2009, 20:43   #267
Hollander

Standaard

Citaat:
Ja zeker, temeer dat het vak geschiedenis in het Nederlands onderwijs vrij stiefmoederlijk behandeld wordt. En er is het vermoeden juris tantum dat de salonfähige Oranje-geschiedenis op uw scholen ook wel met een duchtige korrel zout te nemen is.
Ach, kwa geschiedsvervalsing kunnen wij nog een voorbeeld nemen aan onze zuiderburen. Die denken nog immer dat de rellen van 1830 een spontane Volksopstand waren.
Oud 3 augustus 2009, 20:59   #268
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ach, kwa geschiedsvervalsing kunnen wij nog een voorbeeld nemen aan onze zuiderburen. Die denken nog immer dat de rellen van 1830 een spontane Volksopstand waren.
Een geschiedsvervalsing lijkt me eerder de stelling dat de Orangisten konden bogen op wijdse bijval in het Zuiden. Behalve enkele grondeigenaars, fabriekseigenaars en rijke handelaars die meegraaiden in de Oranje-vetpotten, en wat adel, die smachten naar een verlicht despoot zoals Willem en een hekel hadden aan de verlichte Franse denkbeelden, was er maar bitter weinig aanhang en weinig enthousiasme voor de Hollandse bewindvoerders.

Laatst gewijzigd door system : 3 augustus 2009 om 21:00.
Oud 3 augustus 2009, 21:02   #269
Hollander

Standaard

Citaat:
Een geschiedsvervalsing lijkt me eerder de stelling dat de Orangisten konden bogen op wijdse bijval in het Zuiden. Behalve enkele grondeigenaars, fabriekseigenaars en rijke handelaars die meegraaiden in de Oranje-vetpotten, en wat adel, die smachten naar een verlicht despoot zoals Willem en een hekel hadden aan de verlichte Franse denkbeelden, was er maar bitter weinig aanhang en weinig enthousiasme voor de Hollandse bewindvoerders.
Zolang ik geen cijfers zie van enige kant, geloof ik niet dat ik mij laat overtuigen door mensen met een overduidelijk gekleurde mening.
Oud 3 augustus 2009, 21:07   #270
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Zolang ik geen cijfers zie van enige kant, geloof ik niet dat ik mij laat overtuigen door mensen met een overduidelijk gekleurde mening.
Als er één hier is die een gekleurde mening heeft, dan bent u het toch. En ik zal u zelfs zeggen van welke kleur uw mening nu precies is. Oranjekleurig.
Oud 3 augustus 2009, 21:11   #271
Hollander

Standaard

Citaat:
Als er één hier is die een gekleurde mening heeft, dan bent u het toch. En ik zal u zelfs zeggen van welke kleur uw mening nu precies is. Oranjekleurig.
Ik mag dat, want ik woon in het hartland van Holland. U daarentegen woont hier niet en hebt toch een afkeer van ons. Het lijkt me logischer dat UW mening wordt bekeken. Ik trek uw limburgs gevoel toch ook niet in twijfel? Dat is uw goed recht.
Oud 3 augustus 2009, 21:11   #272
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nochtans sloegen alleen de franstaligen in het leger van "Onwijze Willem" aan het muiten.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2009, 21:13   #273
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Nochtans sloegen alleen de franstaligen in het leger van "Onwijze Willem" aan het muiten.
Hmm, opvallend. Wat kunnen we daaruit leren?
Oud 3 augustus 2009, 21:14   #274
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik mag dat, want ik woon in het hartland van Holland. U daarentegen woont hier niet en hebt toch een afkeer van ons. Het lijkt me logischer dat UW mening wordt bekeken. Ik trek uw limburgs gevoel toch ook niet in twijfel? Dat is uw goed recht.
U bent veel te vlug op uw teentje getrapt. Moest ik elke keer verontwaardigd zijn wanneer een poster iets lelijks over België zou zeggen, dan zou ik dat vaak moeten zijn. Neen, ik neem dat relativerend op en geef een repliek. En u zou dat ook moeten doen, wanneer u zich zwaar aangevallen voelt mbt tot Holland, Nederland, Willem I, Beatrix, en noem maar op.
Oud 3 augustus 2009, 21:18   #275
Hollander

Standaard

Citaat:
U bent veel te vlug op uw teentje getrapt. Moest ik elke keer verontwaardigd zijn wanneer een poster iets lelijks over België zou zeggen, dan zou ik dat vaak moeten zijn. Neen, ik neem dat relativerend op en geef een repliek. En u zou dat ook moeten doen, wanneer u zich zwaar aangevallen voelt mbt tot Holland, Nederland, Willem I, Beatrix, en noem maar op.
U kunt vast geen voorbeelden noemen waar ik zogenaamd 'me zwaar aangevallen voel mbt Holland, Nederland, Willem I, Beatrix en noem maar op' alsmede waar ik zware kritiek uit op België.

Maar u zult wel niet willen zoeken.
Oud 3 augustus 2009, 21:22   #276
system
Banneling

Standaard

Citaat:
U kunt vast geen voorbeelden noemen waar ik zogenaamd 'me zwaar aangevallen voel mbt Holland, Nederland, Willem I, Beatrix en noem maar op' alsmede waar ik zware kritiek uit op België.

Maar u zult wel niet willen zoeken.
Ik spreek niet over u. Ik spreek over 'een poster'. En dat kan om het even wie zijn. Maar dat neemt toch niet weg dat ik mijn mening over Nederland of Holland, of de WIC, of Willem de Zwijger, of de Calvinisten, of Wilders, of Balkenende, enz, enz. Dat het u niet altijd aanstaat, kan ik begrijpen. Mij staat het ook niet altijd aan wat men hier vertelt, maar we moeten dat erbij nemen en niet zo vlug kleinzerig doen.
Oud 3 augustus 2009, 21:52   #277
Hollander

Standaard

Citaat:
Ik spreek niet over u. Ik spreek over 'een poster'. En dat kan om het even wie zijn. Maar dat neemt toch niet weg dat ik mijn mening over Nederland of Holland, of de WIC, of Willem de Zwijger, of de Calvinisten, of Wilders, of Balkenende, enz, enz. Dat het u niet altijd aanstaat, kan ik begrijpen. Mij staat het ook niet altijd aan wat men hier vertelt, maar we moeten dat erbij nemen en niet zo vlug kleinzerig doen.
Het gaat er niet om of het mij aanstaat. Ik bestrijd echter leugens en andere verzinsels.
Oud 4 augustus 2009, 06:48   #278
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Het gaat er niet om of het mij aanstaat. Ik bestrijd echter leugens en andere verzinsels.
Bewijs dan dat het leugens of verzinsels zijn. Maar daar zie ik allemaal maar weinig van.
Oud 4 augustus 2009, 06:58   #279
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Toch niet de hogere Franstalige militairen dan, die in dienst waren van Willem.

"De revolutionairen waren niet mals voor Belgische militairen die de koning trouw bleven, wanneer ze die te pakken kregen. In Mechelen slaagden ze erin om kolonel Gaillard gevangen te nemen. Hij was afkomstig van Luik, maar diende de koning."

Laatst gewijzigd door system : 4 augustus 2009 om 06:59.
Oud 4 augustus 2009, 09:33   #280
janPieter
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudysfonduehuisje Bekijk bericht
1830 was een catastrofe...

ARMOEDE BEGON IN SEPTEMBER 1830

ERGER DAN EEN CLICHÉ,
GEWOON VALS
PASSIEVE GENOCIDE

Toch spreken de cijfers voor zich. In
1830 maakten de Nederlandstaligen
zestig procent van de Belgische bevolking
uit. Wij vinden dit nu een normaal
cijfer omdat dit ook vandaag zo
is. Wist u echter dat dit cijfer in 1880
teruggevallen was tot 53 procent en dat
het pas in de tweede helft van de 20ste
omwille van de hogere Vlaamse
geboortecijfers terug naar zestig procent
steeg?

Paul Belien
Wat mij bij mensen van uw allooi opvalt is dat jullie steeds teruggrijpen naar die magische cijfers van 60/40.

Terwijl daarvoor elk bewijs ontbreekt!
de laatste echte taaltelling in ons land gebeurde in 1960-1961
dit is nu reeds 50jaar geleden (een halve eeuw)
Jullie gaan er steeds weer vanuit dat VL-en Wl en Brussel mono-en duo-talig zijn. De waarheid is echter anders iedereen die zich in belgië verplaatst kan zich daarvan vergewissen.
Er wonen nederlandstaligen duitstaligen franstaligen en engelstaligen aan de kust. Enorm veel nederlanders in de ardennen en brussel is een waar Babylon geworden.

Niets eenvoudiger dan een talentelling bij de bevolking om de grootste leugen van uw anti-belgisch pleidooi te ontsluieren.

Maar precies deze telling wordt sedert 50 jaar niet meer uitgevoerd.
Waarom niet?
De waarheid kwetst zeker!
janPieter is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be