![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#261 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het zal je mss zelfs verbazen, maar er wonen zelfs veel Vlamingen in Wallonie En er wonen ook een pak Walen in Vlaanderen. En dit zonder enig probleem en zelfs jullie Nederlanders kunnen die Walen in Vlaanderen er niet uit halen. Net zomin als een Fransman een Vlaming zal kunnen herkennen in Wallonie. Beiden spreken perfect elkaars taal en zijn volledig geintegreerd. Het probleem is dus idd zuiver politiek. Maar zoals ik reeds in het begin van deze draad heb gepost, het probleem in belgië is voor een buitenlander gewoon niet te vatten. Vlamingen en Walen hebben op politiek vlak een liefde/haat verhouding. En al lijkt België soms( meestal)vierkant en zelfs driehoekig te draaien, Kom je daar als vreemdeling niet tussen moeien. Want de enige die je als vriend zal krijgen zijn de franskiljonen, Vlamingen die hun eigen taal en volk reeds generaties na elkaar verraden. Laatst gewijzigd door Jantje : 20 december 2006 om 22:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#262 | |||||||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Maar goed, voor de belgicisten beginnen te brullen wil ik wel een ruwe schets maken. Politiek: links-rechts. Economisch: KMO-staatsinterventie/ florerende economie-verouderde economie. Sociaal: middenveld in VL is minder ontwikkeld in WA. Cultureel: geen gezamenlijke media, geen gezamenlijke taal, weinig kruisbestuiving (bv. muziek) tussen beide regio's. Infrastructureel: VL dichtbevolkt, WA niet. Zowat elke breuklijn valt in België samen met de taalgrens, willen of niet. Het getuigt van een uiterst beperkte dossierkennis om de Vlaams-Waalse kwestie enkel en alleen als een taalkwestie te zien. Je kan echt beter... Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Verklaar mij dat eens. Wallonië kampt nu al met een economische achterstand door de te dure arbeid ginds, die het gevolg is van Belgische normen omhooggetrokken door Vlaanderen. CAO's regionaliseren zou hen al veel goeds doen, meer economische autonomie ook. Afgezien daarvan steriliseren we de Waalse economie ook met de transfers in de sociale zekerheid. Die is nog altijd federaal, dus dat verandert zeker niet in een unitair België. Splitsen, zowel ecomisch als sociaal, zal Wallonië echt prikkelen om excellentie na te streven. Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#263 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Enkele punten heb ik echt wel kunnen aandragen. Bovendien is het niet aan mij om andermans standpunten te verdedigen, hoewel ik het met sommige punten wel eens ben. Overigens, bent u niet een heel-Nederlander, of een Groot-Nederlander?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#264 | ||||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik kan je nieuwsgierige en eigenwijze inbreng wel waarderen maar ben het niet met je eens. |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#265 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#266 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#267 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#268 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dit is niet correct. In het verleden hebben zovelen onder ons pogingen ondernomen met de bubbels tot een daadwerkelijk gesprek en discussie te komen. Dit lukte evenwel niet, omdat ze iedere keer weer, toen het wat te heet onder hun voeten werd, de plaat poetsten. Ook begon de opperbubbel bijna iedere keer de scheldtoer op. Iedereen was dan "fascist", "racist", "nazi" en in het begin had hij het steeds weer over "vlaemSSch-nationalisme"...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#269 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#270 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In België. En juist dat is het probleem... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#271 | |
|
![]() Citaat:
![]() Veiligheidshalve voor een goed begrip: http://fr.wikipedia.org/wiki/R%C3%A9v%C3%A9rence
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.” Donald J. Trump Laatst gewijzigd door stab : 21 december 2006 om 10:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#272 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#273 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 21 december 2006 om 10:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#274 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is een waarheid als een koe. Vraag is evenwel waar de uitweg ligt. Is dat de reactionaire oplossing van de BUB? Wie een beetje de politieke verhoudingen in België kent, weet dat dit een totale onmogelijkheid is. Er zijn slechts twee oplossingen: ofwel komen tot een coherent federalistisch model, ofwel de splitsing. Een andere weg is niet mogelijk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#275 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 21 december 2006 om 10:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#276 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#277 | |
|
![]() Citaat:
(Een feit trouwens dat voor Vlamingen en mss wel Flaminganten op de eerste plaats niet te bevatten is.) Franstaligen zijn en voelen zich geen Nederlanders. Terzijde, heb je nu al door dat ik wel degelijk 'révérence' bedoelde?
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.” Donald J. Trump Laatst gewijzigd door stab : 21 december 2006 om 10:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#278 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Daarenboven zijn zelfs de evidente symbolen van Belgische eenheid (bindmiddel) daarenboven volledige mank : zowel het koningshuis(staatshoofd) als de hoofdstad zijn voor het grootste deel franstalig . Vlamingen die de meerderheid van het land uitmaken (60%) en een beetje politiek bewust zijn kunnen zich hier moeilijk in terugvinden. Laatst gewijzigd door Luc Bekaert : 21 december 2006 om 10:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#279 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |