Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 januari 2004, 23:40   #261
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
Ik ken persoonlijk iemand die in zo'n Brussels ziekenhuis lag. Iemand die gevallen was. Dat was dus een spoedgeval. Wel, die man sprak niet goed Frans en zijn dochter heeft alles moeten vertalen.
Hmm... en daar leid je dan voor de gemakkelijkheid maar even uit af dat zulks het lot is van alle Vlamingen in alle Brusselse ziekenhuizen bij alle Brusselse dokters...
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2004, 23:42   #262
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Citaat:
Ik ken persoonlijk iemand die in zo'n Brussels ziekenhuis lag. Iemand die gevallen was. Dat was dus een spoedgeval. Wel, die man sprak niet goed Frans en zijn dochter heeft alles moeten vertalen.
Hmm... en daar leid je dan voor de gemakkelijkheid maar even uit af dat zulks het lot is van alle Vlamingen in alle Brusselse ziekenhuizen bij alle Brusselse dokters...
Ja, Stefanieke trekt haar conclusies vlugger dan Lucky Luke zijn pistool!
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2004, 23:47   #263
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Citaat:
Dit zijn leugens. Ik heb nergens gezegd ALLE. Lees maar na. Dit zijn echt grove leugens.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2004, 23:47   #264
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Als ik iemand tegenkom, dan probeer ik daar mee te communiceren op de best mogelijke manier, en het kan me geen reet schelen waar ik me bevind, want de conversatie is van belang, niet de regio waarin we de conversatie hebben.
Dat heeft hoegenaamd niets met deze discussie te maken. Uw stelling betreft het individueel taalgebruik en dat is, in alle Europese landen, volkomen vrij.

Maar het gaat hier over de in de overheidsdiensten gebruikte taal. In alle Europese landen is dat wettelijk bepaald. België vormt daarop geen uitzondering.
En in deze discussie heeft de pseudo-overheidsdienst de Vlamingen van Meise in het Vlaams bediend.

De wet moet garanderen dat de Vlamingen in het Nederlands bediend kunnen worden waar zij in de meerderheid zijn, en meer moet dat niet zijn.

Een wet die iemand verbiedt om naast die Vlamingen ook nog anderen te bedienen in hun eigen taal, is een verkeerde wet die zo snel mogelijk moet afgeschaft worden.
Oud 29 januari 2004, 23:48   #265
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Citaat:

Ja, Stefanieke trekt haar conclusies vlugger dan Lucky Luke zijn pistool!
Wat 'n onnozele opmerking. Die problematiek bestaat al tientallen jaren. Maar ja, gij valt blijkbaar uit de lucht. Voor u is dit blijkbaar nieuw.
Oud 29 januari 2004, 23:49   #266
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:

Ge weet niet waarover het gaat. Ik had het over de SPOEDDIENST! Dan kan je niet kiezen in welk ziekenhuis je wordt behandeld. De ziekenwagen is verplicht om je naar het dichtsbijzijnde ziekenhuis te brengen. Dat moet. Normaal moeten de dokters in Brussel tweetalig zijn. Maar in de praktijk is dat heel vaak niet zo. Maar je kan dus echt niet kiezen naar welk ziekenhuis de ziekenwagen je brengt. Je komt dus gedwongen in een Franstalig ziekenhuis terecht waar de dokters weigeren om Nederlands te leren. En uiteraard gaat dat ten koste van de behandeling. Waarom zit je hier te leuteren en onzin te verkopen over iets waar je NIETS vanaf weet? Jij bent het die hier obsessieve prietpraat zit te verkopen. En ik ben er zéker van dat de behandeling van die Vlaamse patiënten die door de ziekenwagen naar ginder gebracht worden soms minder goed is als gevolg van de taalproblemen. Blijkbaar willen de Walen dat er slechts één enkele wereldtaal is: Het Frans. Anders konden de Vlamingen daar wel in het Nederlands terecht.
Wat een onzin vertel jij daar nu? Natuurlijk kan je zelf kiezen naar welk ziekenhuis je gebracht wordt.
Stefanieke, het ging hier over de onzin van het verbieden van een NL-talife folder, waarin ook FR-talige tekst is opgenomen, in een aanpalende NL-talige gemeente te verspreiden...niet over spoeddiensten: you're off topic...
Oud 29 januari 2004, 23:50   #267
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Dit zijn leugens. Ik heb nergens gezegd ALLE. Lees maar na. Dit zijn echt grove leugens.
Citaat:
Ge weet niet waarover het gaat. Ik had het over de SPOEDDIENST! Dan kan je niet kiezen in welk ziekenhuis je wordt behandeld. De ziekenwagen is verplicht om je naar het dichtsbijzijnde ziekenhuis te brengen. Dat moet.
Kweenie zelle maske.
Oud 29 januari 2004, 23:54   #268
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Citaat:

Citaat:
Ge weet niet waarover het gaat. Ik had het over de SPOEDDIENST! Dan kan je niet kiezen in welk ziekenhuis je wordt behandeld. De ziekenwagen is verplicht om je naar het dichtsbijzijnde ziekenhuis te brengen. Dat moet.
Kweenie zelle maske.
Natuurlijk zijn er in die Brusselse ziekenhuizen ook wel dokters die wél Nederlands spreken. Ze zijn niet ALLEMAAL Nederlandsonkundig. En dat is wat Raf schreef. Bovendien zijn er veel Vlamingen die ofwel goed Frans spreken ofwel een familielid hebben dat goed Frans spreekt, het verschilt dus, hee?
Oud 29 januari 2004, 23:57   #269
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Kweenie zelle maske.
Natuurlijk zijn er in die Brusselse ziekenhuizen ook wel dokters die wél Nederlands spreken. Ze zijn niet ALLEMAAL Nederlandsonkundig. En dat is wat Raf schreef. Bovendien zijn er veel Vlamingen die ofwel goed Frans spreken ofwel een familielid hebben dat goed Frans spreekt, het verschilt dus, hee?
Now we're getting somewhere...
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2004, 23:58   #270
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:

Citaat:
Kweenie zelle maske.
TomB,
Als je privé naar een spoeddienst gaat of gebracht wordt kan je je vlaams ziekenhuiske kiezen, er zijn er héélleel wat. Als je door de 112 (vroeger de 900) wordt gebracht moet het het dichtsbijzijnde zijn, maar de kans dat je daar in Brussel enkel ééntalige dokters en verplegers vindt is niet zo groot: theoretisch zou het eens kunnen gebeuren... en d�*�*r heeft een cameraploeg van de VRT ooit eens een huiligere reportage over gemaakt, en die is blijven hangen in het geheugen van Stefanieke
Oud 29 januari 2004, 23:58   #271
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Stefanieke, het ging hier over de onzin van het verbieden van een NL-talife folder, waarin ook FR-talige tekst is opgenomen, in een aanpalende NL-talige gemeente te verspreiden...niet over spoeddiensten: you're off topic...

Ik weet dat het off topic is, maar ik las hier dat Dimitri zou willen dat er slechts één wereldtaal is, het Nederlands. Ik ben toen over de Brusselse ziekenhuizen begonnen, want blijkbaar willen die Walen slechts één wereldtaal: Het Frans. Die Franstaligen kunnen zomaar de Brusselse rand verfransen, maar als een Vlaming of Nederlander daar iets van zegt, krijgt hij te horen dat hij heel het heelal wil Nederlandstalig maken.
Oud 30 januari 2004, 00:01   #272
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
TomB,
Als je privé naar een spoeddienst gaat of gebracht wordt kan je je vlaams ziekenhuiske kiezen, er zijn er héélleel wat. Als je door de 112 (vroeger de 900) wordt gebracht moet het het dichtsbijzijnde zijn, maar de kans dat je daar in Brussel enkel ééntalige dokters en verplegers vindt is niet zo groot: theoretisch zou het eens kunnen gebeuren... en d�*�*r heeft een cameraploeg van de VRT ooit eens een huiligere reportage over gemaakt, en die is blijven hangen in het geheugen van Stefanieke
Nee, hoor. Helemaal niet. Ik ken de problematiek beter dan dat. Ik heb trouwens op T.V. een interview met een patiente gezien en ik heb ook de beelden met de verborgen camera gezien. De journalist vroeg aan het onthaal aan die receptioniste of ze Nederlands spreekt. Ze zei met 'n lang gezicht nee en voegde eraan toe dat de meeste patiënten Arabisch spraken. De uitdrukking op haar gezicht zei genoeg. En zo ben ik eens in een winkel in Brussel iets gaan kopen. De verkoopster had Nederlands geleerd en bediende ons in het Nederlands. Daar heb ik niets op aan te merken. Maar ze zei wel dat er daar veel buitenlandse klanten kwamen en noemde een reeks andere vreemde talen. Alsof ik daar buitenlander was!
Oud 30 januari 2004, 00:02   #273
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:

Ik weet dat het off topic is, maar ik las hier dat Dimitri zou willen dat er slechts één wereldtaal is, het Nederlands. Ik ben toen over de Brusselse ziekenhuizen begonnen, want blijkbaar willen die Walen slechts één wereldtaal: Het Frans. Die Franstaligen kunnen zomaar de Brusselse rand verfransen, maar als een Vlaming of Nederlander daar iets van zegt, krijgt hij te horen dat hij heel het heelal wil Nederlandstalig maken.
"verfransen", als dat aanpassen aan de taal van de bewoners wil zeggen, is een natuurlijke evolutie in sommige situaties, vernederlandsen of verengelsen in andere situaties...
Oud 30 januari 2004, 00:05   #274
Stefanie
Minister-President

Standaard

Even Filosoofs geheugen opfrissen.

Citaat:
Oud 30 januari 2004, 00:11   #275
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:

Stefanieke,
1° Als er een wereldtaal komt, zal het Engels zijn: eenvoudige grammatica, woordenschat met latijnse roots en reeds ruim verspreid: daarnaast zijn procedures over FR-teksten in een NL-foldertje uit een aanpalend gemeente echt mierenneuken...
2° Als jij al direct een Vlaming aanhaalt die vh NL een wereldtaal wil maken vind ik die mens belachelijk, tenzij jij hem verkeerd citeert.
(waarom heeft hij dan en slavische pseudo?)
Oud 30 januari 2004, 00:17   #276
Stefanie
Minister-President

Standaard

Het Engels heeft inderdaad een aantal woorden die uit het Frans of het Latijn komen. Maar veel woorden komen uit het Saksisch. Zoals "come" en "word" bv. Het is een Germaanse taal (met weliswaar heel wat Romaanse leenwoorden). En ik denk dat "indeed" ook uit het Saksisch komt. Meteen al drie Germaanse woorden die ik uit m'n zin in dit bericht gehaald heb indien ik dat in het Engels zou vertalen.
Oud 30 januari 2004, 00:18   #277
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanieke
Die Franstaligen kunnen zomaar de Brusselse rand verfransen, maar als een Vlaming of Nederlander daar iets van zegt, krijgt hij te horen dat hij heel het heelal wil Nederlandstalig maken.
Mij lijkt het normaal dat in een streek de taal van de inwoners gesproken wordt: juist d�*�*r draaide de ganse "Vlaamse Beweging" om. Als die taal Frans is, so be it....
Dat een minderheid fanatieke nationalisten aan een grondgebied een taal willen koppelen en omgekeerd is onlogisch en gaat in tegen alle basisregels van de sociologie.
Dat die minderheid juist "op de wip" zat en dat dat principe als pasmunt geruild werd voor andere toen te beslissen punten verandert daar niets aan.
Oud 30 januari 2004, 00:27   #278
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Dus de taalactivisten die d�*t er (voor de massa ongemerkt) door gekregen hebben na lobbying, hebben in de tekst al direct een "Apartheid" doen opnemen: een taal van een grote groep migranten is al direct bij wet en uit principe minder waard dan een bijna in onbruik geraakte taal van een groepje "inboorlingen"...
Ik merk op dat in je tekst en citaat niets gezegd wordt over aantallen en procenten. Dus de 100 of 200 mensen die nog Sursylvain en Engadinois spreken in hun valleitje vallen daaronder en [b]hebben rechten uit hoofde van hun taalgebruik, maar de honderdduizenden migranten in Europa niet: een beetje grof onrechtvaardig en antidemocratisch, vind je niet?
Hoe noemt men zoiets? Xenofobie? Nostalgie is het niet volgens jou Wat dan wél? In elk geval geen realisme
Xenofobie? Alles wat jou niet zint is xenofobie volgens mij. Talen zijn een belangrijk kenmerk van de Europese culturele verscheidenheid en men heeft daarom een handvest opgesteld om die talen te erkennen en beschermen. Dat jij daar niets over gehoord hebt, komt misschien omdat België dat handvest niet ondertekend heeft, laat staan geratificeerd. In Nederland is dat wel uitgebreid in het nieuws geweest destijds. Als het xenofobisch is, moet je het maar gaan aanvechten bij het Europees Hof van Justitie hè. Kijken of ze daar hun lach kunnen inhouden.

Het onderscheid tussen allochtone en autochtone talen heeft niets met apartheid te maken (Hoe kòmt iemand erop? Het lijkt zelfs niet eens op apartheid), maar met logica. Mensen die hier als buitenlanders vrijwillig komen wonen, en hun nakomelingen, kunnen niet eisen dat hun taal hier erkend wordt omdat die taal hier nu eenmaal geen eigen grondgebied heeft en niet hier ontstaan is. Het is de taal van een ander land. Allochtonen worden geacht zich aan te passen aan het land waar ze komen wonen, ook op taalgebied.
Autochtone minderheidstalen zijn wel hier ontstaan en/of hebben een eigen taalgebied, dus komen ze wel voor erkenning in aanmerking. Zij hebben hier hun thuisbasis.

Als België dat "handvest" noch ondertekend, noch geratificeerd heeft (en schijnbaar Frankrijk ook niet) ,is het volgens de toen geldende unanimiteitsregel niet aanvaard en dus niet afdwingbaar....
Als je inwoners van éénzelfde land anders gaat behandelen op basis van hun afkomst dan begin je met apartheid en discriminatie.
Citaat:
omdat die taal hier nu eenmaal geen eigen grondgebied heeft en niet hier ontstaan is.
Taal is een communicatiemiddel, géén vlag!!
Talen hebben geen grondgebied, talen zijn een middel van mensen, géén eigenschap van grondgebieden, en dat geldt voor alle talen!
Oud 30 januari 2004, 00:52   #279
Dimitri

Standaard

Citaat:
Ik weet dat het off topic is, maar ik las hier dat Dimitri zou willen dat er slechts één wereldtaal is, het Nederlands.
Nee, dat las je niet, je las dat Raf dat ervan maakte.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2004, 00:58   #280
Dimitri

Standaard

Citaat:
Als België dat "handvest" noch ondertekend, noch geratificeerd heeft (en schijnbaar Frankrijk ook niet) ,is het volgens de toen geldende unanimiteitsregel niet aanvaard en dus niet afdwingbaar....
Dat klopt. Maar de Belgische wetten zijn ook heel duidelijk: in Vlaanderen is Nederlands de enige officiële taal, in Wallonië Frans, in de Duitstalige Gemeenschap Duits en in Brussel Nederlands en Frans. Alleen de faciliteiten vormen hierop een uitzondering.

Citaat:
Als je inwoners van éénzelfde land anders gaat behandelen op basis van hun afkomst dan begin je met apartheid en discriminatie.
Daar is ook helemaal geen sprake van.

Citaat:
Citaat:
omdat die taal hier nu eenmaal geen eigen grondgebied heeft en niet hier ontstaan is.
Taal is een communicatiemiddel, géén vlag!!
Talen hebben geen grondgebied, talen zijn een middel van mensen, géén eigenschap van grondgebieden, en dat geldt voor alle talen!
Elk land in de wereld werkt met officiële talen, dus voor elk land van de wereld is taal gekoppeld aan grondgebied. Dat jij daar moeite mee hebt, is jouw probleem.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be