Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 april 2007, 17:04   #261
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vulpes Bekijk bericht
jamaar.. een vlaming bestaat niet (naar ik aanneem een waal ook niet) en een belg ook niet.....
'Er zijn geen Belgen, sire' zei eens een kardinaal die een straaltje licht had opgevangen. Die kerel begreep toen al dat er wél Vlamingen en Walen waren en dat dit nooit anders zou zijn.

De geschiedenis geeft hem vandaag gelijk.
Jij bent dus een Vlaming of een Waal maar zeker geen Belg daar deze, buiten de 'nieuwe Belgen' van Saksen Coburg, niet bestaan.

Kies maar.

Je kan natuurlijk nog altijd emigreren en je in je nieuw gekozen homeland integreren of zelfs assimileren. Misschien voel je je op die manier nog ooit eens ergens 'thuisgekomen'?
Oud 11 april 2007, 17:05   #262
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Eindelijk hebt u het allemaal begrepen. Het werd wel tijd.
Mij lijkt het dat die kardinaal het stukken beter begrepen had dan jij....
Oud 11 april 2007, 17:05   #263
Frans Oghtendlicht
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Nationalisme is een begrip uit de 19de eeuw toen de nationale staten zich kwamen affirmeren. Dit is volledig voorbijgestreefd, ook het Vlaams-nationalisme. Eerst en vooral: er bestaan niet zoiets zoals een 'vlaams volk'. Het Vlaanderen zoals het nu bestaat is kunstmatig politiek in mekaar gestoken, een samenraapsel van provincies, die nog niet eens dezelfde taal spreken. Het zogenaamde Vlaanderen heeft nog niet eens een taal want we spreken geen 'vlaams' maar Nederlands. En dan is Frans Vlaanderen er nog niet eens bij. En daar spreken ze hoofdzakelijk Frans. Er is ook geen Vlaams volksbewustzijn: kijk maar eens hoeveel vlaggen er bij de mensen uithangen op 11 juli, evenmin als er een echt Belgisch bewustzijn is op 21 juli. Dus alles bij mekaar: het Vlaanderen van nu is kunstmatig zoals België dat is. Er is niet veel verschil. Dat is misschien spijtig, maar het is zo.
Ik zie nog minder Europese vlaggen uithangen. Bent u het met mij eens dat we de euro-farce maar beter ineens opdoeken?
Frans Oghtendlicht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2007, 17:08   #264
Frans Oghtendlicht
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Ah nee, want België bestaat een stuk langer dan het huidige "Vlaanderen", geschapen in de jaren '60-70-80 door politici en media.
Dat u soms al eens ondoordachte uitspraken doet is mij al langer opgevallen, maar hier maakt u wel een grote fout hoor. Een fout die als een boemerang in uw gezicht zal terugkomen de volgende keer als u nog eens de collaboratie aanhaalt, die uit de jaren '40 dateert. Reeds in de jaren 1830 was er al sprake van een Vlaamse beweging tegen de Franstalige dominantie.

Naar 't schijnt zou u partijvoorzitter zijn? Enige achtergrondkennis zou ik u wel aanraden dan.
Oud 11 april 2007, 17:09   #265
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frans Oghtendlicht Bekijk bericht
Ik zie nog minder Europese vlaggen uithangen. Bent u het met mij eens dat we de euro-farce maar beter ineens opdoeken?

Als de hoeveelheid vlaggen die we nog te zien krijgen bepaalt wat er moet verdwijnen dan heeft Vlaanderen nog het meeste kans van allemaal om te overleven.
Oud 11 april 2007, 17:23   #266
vulpes
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Misschien begint u nu te beseffen dat u een inwoner bent van planeet aarde. En samen zullen we moeten pompen om deze aarde leefbaar te houden of samen zullen we verzuipen.
wilt u daarmee zeggen dat ik mij tot nu toe nooit bewust ben geweest van mijn nietigheid? ik vrees dat ik u zal moeten teleurstellen.. noch uw postings noch die van een ander hebben mij tot dergelijke verheven bewustwordingen gebracht... Ik ben mij maar al te goed bewust (en steeds bewust geweest) van mijn nietigheid als mens, als dorpeling, oost-vlaming, vlaming, (Belg), europeaan, ...

niettemin probeer ik als mens, inwoner van een dorp, geboren oost-vlaming maar thans wonende in Brabant, vlaming, europeaan.. een plaatsje te vinden en iets te 'betekenen'..

menselijk als ik ben en in een poging mij te onttrekken aan het juk van het overdreven altruïsme probeer ik wat te betekenen voor mezelf voor mijn naaste omgeving, voor de wijk waarin ik woon, de gemeente, .. de "wereld" al is het maar door glazen flessen te kopen in plaats van plastiek.

Ik, vlaming en wereldburger.
vulpes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2007, 17:24   #267
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
'Er zijn geen Belgen, sire' zei eens een kardinaal die een straaltje licht had opgevangen. Die kerel begreep toen al dat er wél Vlamingen en Walen waren en dat dit nooit anders zou zijn.

Jij bent dus een Vlaming of een Waal maar zeker geen Belg daar deze, buiten de 'nieuwe Belgen' van Saksen Coburg, niet bestaan.

Kies maar.

Je kan natuurlijk nog altijd emigreren en je in je nieuw gekozen homeland integreren of zelfs assimileren. Misschien voel je je op die manier nog ooit eens ergens 'thuisgekomen'?
Ik heb reeds lang gekozen. Ik ben Limburger en ik voel me Limburger ook als ik in Nederlands Limburg kom. Dat is mijn vaderland, het land van mijn vader, zowel letterlijk als figuurlijk. Maar daarom ga ik niet met vlaggen zitten te zwaaien.

Laatst gewijzigd door system : 11 april 2007 om 17:26.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2007, 17:31   #268
vulpes
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ik heb reeds lang gekozen. Ik ben Limburger en ik voel me Limburger ook als ik in Nederlands Limburg kom. Dat is mijn vaderland zowel letterlijk als figuurlijk. Maar daarom ga ik niet met vlaggen zitten te zwaaien.
bestaat dan het limburgse volk? voortgaand op wat hoger werd geschreven kan dat moeilijk.. er zijn immers zoveel arabische invloeden (algebra, etc.. ), er zijn zoveel immigranten, de vrouwen hebben met mensen van zoveel afkomsten het bed gedeeld (ik weet niet juist wat er allemaal werd opgesomd..) in ieder geval... volgens die invulling is er ook geen 'limburgs volk'

tenandere begrijp ik ook niet waarom men niet tegelijk vlaming kan zijn én wereldburger maar wel limburger én wereldburger..

Misschien moet ik uw eigen woorden herhalen - licht aangepast:

" u beseft blijkbaar nietdat u een inwoner bent van planeet aarde. En samen zullen we moeten pompen om deze aarde leefbaar te houden of samen zullen we verzuipen. "
Oud 11 april 2007, 17:33   #269
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik ben ook Limburger en voel ook een band met de Nederlandse Limburgers. Hun roots zijn dan ook dezelfde als deze van de Vlamingen.
Oud 11 april 2007, 17:35   #270
Riksken
Parlementslid

Riksken's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht
Spirit, waar ik een hele tijd deel van uitmaakte, is een REGIONALISTISCHE partij. (de R van SpiRit). Dat is geen vorm van nationalisme. Zelf geen nationalisme "light". Het is er het tegendeel van. Het ziet niet de natie als hoogste doel. Daarom staat er ook een I in Spirit: Internationalistisch.
Sevofluraan
Pethidine
Isofluraan
Remifentanil
Ilomedine
Thiopental

Enkel de letter L van lachgas ontbreekt er nog aan.
Oud 11 april 2007, 17:39   #271
vulpes
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ik heb reeds lang gekozen. Ik ben Limburger en ik voel me Limburger ook als ik in Nederlands Limburg kom. Dat is mijn vaderland, het land van mijn vader, zowel letterlijk als figuurlijk. Maar daarom ga ik niet met vlaggen zitten te zwaaien.
Ik begrijp het niet.. hoe kunt u zich bewust zijn van uw 'limburg' zijn, zonder met vlaggen te zwaaien? het is nochtans een criterium dat u aanwendt om vlaming zijn/belg zijn te meten:

Citaat:
Er is ook geen Vlaams volksbewustzijn: kijk maar eens hoeveel vlaggen er bij de mensen uithangen op 11 juli, evenmin als er een echt Belgisch bewustzijn is op 21 juli. Dus alles bij mekaar: het Vlaanderen van nu is kunstmatig zoals België dat is. Er is niet veel verschil. Dat is misschien spijtig, maar het is zo.
mag ik nu zeggen: "er is ook geen Limburgs bewustzijn: kijk maar eens hoeveel Limburgse vlaggen er ooit bij mensen uithangen. "
Oud 11 april 2007, 17:42   #272
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ben ook Limburger en voel ook een band met de Nederlandse Limburgers. Hun roots zijn dan ook dezelfde als deze van de Vlamingen.
Hoe komt u daar bij?
Oud 11 april 2007, 17:43   #273
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik dacht dat deze uitspraak van Jules Destrée kwam.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2007, 17:46   #274
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
" u beseft blijkbaar nietdat u een inwoner bent van planeet aarde. En samen zullen we moeten pompen om deze aarde leefbaar te houden of samen zullen we verzuipen. "
En jij beseft blijkbaar niet dat je ergens moet beginnen.
Belgigue was vanaf zijn eerste dag tot onleefbaarheid gedoemd. Toch heeft elk volk ter wereld een eigen stek nodig van waaruit het verder kan. Hoe kan je de wereld redden als je niet eens een eigen huis gefundeerd krijgt?
Oud 11 april 2007, 17:48   #275
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Ik dacht dat deze uitspraak van Jules Destrée kwam.
Je hebt gelijk.
Het was Désiré-Joseph Mercier, Aartsbisschop van Mechelen die ervan overtuigd was dat Belgique enkel als Franstalig land kon bestaan.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 11 april 2007 om 17:50.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2007, 17:49   #276
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vulpes Bekijk bericht
Ik begrijp het niet.. hoe kunt u zich bewust zijn van uw 'limburg' zijn, zonder met vlaggen te zwaaien? het is nochtans een criterium dat u aanwendt om vlaming zijn/belg zijn te meten:

mag ik nu zeggen: "er is ook geen Limburgs bewustzijn: kijk maar eens hoeveel Limburgse vlaggen er ooit bij mensen uithangen. "
Ik zei dit omdat het een Vlaamse en Belgische gewoonte is (van de Vlaamse of Belgische nationalisten) met vlaggen te zwaaien of uit te hangen op nationale feestdagen en misschien zelfs te vendelzwaaien. Mijn Limburgse gebondenheid heeft te maken dat ik me thuis voel in Limburg. In Gent of in Brugge (mooie steden, daar niet van) is voor mij toch niet mijn vaderland. Zo voel ik dat aan. Het is misschien particularistisch, maar het is zo. Ik hoop dan ook dat ooit de twee Limburgen weer één zullen worden. Dat is mijn wens op dit vlak. Met dat kunstmatig Vlaanderen of België heb ik nooit veel affiniteit gehad. Maar ik heb er ook niet echt iets tegen. Ik gedoog deze kunstmatige entiteiten gewoon. Meer niet. Het Limburgs volkslied zegt me veel veel meer dan de Vlaamse Leeuw of het Belgisch volkslied. Dat is alles.

Laatst gewijzigd door system : 11 april 2007 om 17:54.
Oud 11 april 2007, 17:53   #277
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik hoop dan ook dat ooit de twee Limburen weer één zullen worden. Dat is mijn wens op dit vlak.
En dan?
Verder als onafhankelijk Limburg of als deel van het oorspronkelijke moederland, Nederland?

Wat dan met de rest van Vlaanderen waarvan de roots evengoed in Nederland liggen?

Laatst gewijzigd door Knuppel : 11 april 2007 om 17:54.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2007, 17:56   #278
Frans Oghtendlicht
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ik hoop dan ook dat ooit de twee Limburgen weer één zullen worden. Dat is mijn wens op dit vlak. Met dat kunstmatig Vlaanderen of België heb ik nooit veel affiniteit gehad.
Ik ben niet van Limburg, maar van Antwerpen, doch zelfs ik hoor nogal sterke verschillen in dialecten binnen wat als Limburg omschreven wordt. Dus, hebt u het over de provincie Limburg (die deels eigenlijk in de Brabantse sfeer ligt), of over één van de minstens drie subdialecten in Limburg?
Oud 11 april 2007, 17:57   #279
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Met dat kunstmatig Vlaanderen of België heb ik nooit veel affiniteit gehad.
Het 'kunstmatige' Vlaanderen was, net als de beide Limburgen, deel van Nederland. Of je dat leuk vindt of niet.
Oud 11 april 2007, 17:59   #280
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je hebt gelijk.
Het was Désiré-Joseph Mercier, Aartsbisschop van Mechelen die ervan overtuigd was dat Belgique enkel als Franstalig land kon bestaan.
En daarvoor als dank zijn naam vereeuwigd zag in één van de belangrijkste lanen van de hoofdstad van Belgique. Net als die andere fransdolle weldoener van het vaderland, Charles Rogier.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be