![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#261 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#262 | |
|
![]() Citaat:
Meestal is een standaardtaal de taal van de toonaangevende streek. Zie bv Engeland en China |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#263 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#264 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Respect, man, draait alles om. Respect. Respect voor iemands cultuur. Maar tja, de Vlaamse cultuur is inferieur aan de Franse he...
![]() |
![]() |
#265 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#266 |
Banneling
|
![]() Wat gaat gebeuren als Albert II niet slaagt in zijn missie?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#267 |
Burgemeester
|
![]() Ik denk dat hij dan de weg van de minste weerstand kiest en Leterme simpelweg ontslaat als formateur, en iemand anders (Reynders of Verhofstadt) benoemt, die geen staatshervorming zal doorvoeren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#268 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#269 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#270 | |
Staatssecretaris
|
![]() De Nederlandse standaardtaal staat nou eenmaal bepaalde variatie toe, ook qua uitspraak. Zo mag je bv. de "g" en de "r" op verschillende manieren uitspreken die dan ook allemaal als correct worden beschouwd.
Citaat:
Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 18 augustus 2007 om 17:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#271 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() De traditie wil dat de koning de (in)formateur nooit ontslaat, maar dat die zelf z'n opdracht teruggeeft. Dus als Leterme niet zelf de boeken sluit...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#272 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Wat een muggenzifterij ? We zijn al zo'n klein taalgebied. Wie is die oen die nog een onderscheid wil gaan creëren tussen ons nederlands ? elk land heeft zijn eigenheden. Als we mekaar maar verstaan. Waar ik wel mee zit zijn de dialecten in Vlaanderen. Ik woon op de taalgrens en reis elke dag met de trein naar Brussel heen en terug. Als ik dan het verschil hoor tussen de taalvaardigheid van Vlamingen en Walen , heb ik toch mijn bedenkingen hoor. Dan ben ik soms beschaamd Vlaming te zijn. Het is echt onmogelijk voor de Franstaligen die ook op de trein zitten, om maar iets van het gesprek te kunnen volgen. EN DIT IS ZEKER GEEN STIMULANS voor die mensen om onze taal te leren. zo'n koeterwaals... Als het aan mij lag : terugschroeven, die dialecten, voorrang voor het AN. Dialecten zijn goed voor zeer beperkt gebruik. Maar maak dat de Vlaming maar wijs. Taalluiheid en taalnochalance zijn in tergenwoordig. "Pff, steekt dat zo nauw zeg!"
![]() |
![]() |
#273 |
Staatssecretaris
|
![]() Dat is precies mijn punt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#274 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat Nederlands en Vlaams aparte talen, dialecten, of verschillende soorten zijn dat is een Belgisch-propagandistische hersenspinsel. Met dit argument, namelijk dat het Vlaams enkel een boerendialectje is, heeft de verfransing zo kunnen toeslaan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#275 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Jammer genoeg zitten die drie beginselen her en der wat door elkaar gehaspeld of werden ze niet consequent toegepast. Dat kan gemakkelijk verholpen worden. Ofwel voeren de analogische regel volledig door, dus ook voor woorden die eindigen op -z en -v. Ofwel ruimen we die van de baan en brengen het fonologisch principe op de voorgrond. Ook dat kan zonder al te grote moeilijkheden. En menig historisch schriftbeeld kan ook aangepast worden, al is de vraag of het wel wenselijk is. Er zijn reeds voorstellen geweest en ook doorgevoerd, maar ook is men niet altijd consequent opgetreden. "Nederlandsch" en "Vlaamsch" verloren wel de "-ch", maar bij "Belgisch", "filosofisch"... durfde men dat niet aan (die regel toegepast hadden we voortaan "Belgies", "filosofies"... moeten schrijven). De principes zijn heel goed, maar de consequentie waarmee ze toegepast worden is niet altijd schitterend te noemen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#276 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#277 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Inderdaad. Alle voorstellen en gedachten om onze taal in Vlaanderen tot "Vlaams" te bombarderen en het tegenover het Nederlands te stellen, is een oud belgicistische poging de Nederlandstaligen te verdelen. Vergeten we daarom nooit de ware leuze van de Nederlanden (later gestolen door de Belgische usurpator): "Eendracht maakt macht". Onze Nederlandse taal is één, ook in verscheidenheid.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#278 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#279 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#280 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er is een standaard voor onze Nederlandse taal, maar aangevoeld vanuit onze Germaanstalige wereld. Niet vanuit de dogmatische en heel stringente Romaanstalige wereld. |
|
![]() |
![]() |