Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 april 2008, 01:18   #261
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Vlamingen en Walen verschillen wel licht van elkaar ga ik niet ontkennen, misschien zelfs nog meer dan West-Vlamingen van Limburgers (hoewel dat ook al een niet te onderschatten verschil is in mentaliteit, "volksaard", etc.) maar zeker niet meer dan een inwoner van Marseille van een inwoner van Lille verschilt. Nochtans zijn dat allebei Fransen. (om het nog niet over het gigantische verschil tussen een Milanees en een Siciliaan te hebben)
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2008, 01:21   #262
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Jij bent daar uiteraard vrij in om zo te denken.
Maar de meeste Vlamingen (en ook de meeste anderen) denken daar anders over.
Als ik thuis kom van een reis ben ik altijd tevreden weer thuis te zijn. Mijn vertrouwde omgeving is mijn thuis.
Jij niet? Arme jij!
Ik heb een paar maand in Limburg gewoond en voor mij is dat veel exotischer en vreemder dan Brussel. (ik ben nadat we naar BelgiË verhuisden een groot deel van m'n jeugd opgegroeid in West-Vlaanderen)

Laatst gewijzigd door tomm : 29 april 2008 om 01:22.
Oud 29 april 2008, 07:34   #263
kamiel spieces
Minister

kamiel spieces's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Vlamingen zijn seuten.
Idd

Ik denk dat wij elkaar begrijpen
kamiel spieces is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2008, 07:53   #264
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommm Bekijk bericht
Wat is er zo typisch aan het Vlaamse volk?
- de bereidheid om voor buitenlanders zelfs op eigen bodem de taal van die buitenlanders te spreken ( in wallonie nagenoeg onbestaande net zoals in de meeste andere landen )

- het vermogen om relativerend om te gaan met onderdrukking - dat moesten we wel leren doordat vlaanderen de bufferzone was waar alle europese mogendheden hun grote oorlogen zowat hebben komen uitvechten

- de bereidhed om kost wat kost economisch actief te zijn - ook al wordt men totaal uitgebuit en brengt het niks op - een vlaming moet kunnen werken ten koste van alles - multinationals maken daar graag gebruik van - in wallonie of andere landen pakt zoiets niet
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 29 april 2008 om 07:53.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2008, 08:29   #265
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yoda Bekijk bericht
Als ze bijvoorbeeld met nen andere gaat aanpappen. Grappig dat je die vraag stelt want als ik dat doortrek naar het belgische huwelijk dan kan je enkel maar vaststellen dat Wallonië een trouwe echtgenote is. We zien ze zelden flirten met frankrijk of luxemburg. Als we dan kijken naar vlaanderen, we hebben al in bed gelegen met de duitsers, wrijven voetje met holland ... Al goed dat we in de verenigde staten van europa wonen of we hadden ons al blauw betaald aan alimentatie.
Trouwe echtgenote die onderhoudsgeld eist en de wet stelt, die de tijdens de oorlog haar staalindustrieop volle toeren laat draaien voor de duitse oorlogsmachine, meer mensen naar het oostfront stuurt olv Degrelle, en meent anderen de les te moeten spellen.
Oud 29 april 2008, 08:42   #266
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
och komaan als er al een iets is dat Vlamingen van de Walen onderscheid is het de taal. Franstalige Brusselaars en de meeste tweetalige lezen of kijken geen Vlaamse media en behoren volgens Nietsche dus niet tot het Vlaamse volk... (hoewel ik het met die definitie niet eens ben)
Een Franstalige kan volgens u geen Vlaming zijn?

Racist.
Oud 29 april 2008, 08:43   #267
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Vlamingen zijn seuten.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kamiel spieces Bekijk bericht
Idd

Ik denk dat wij elkaar begrijpen
Aldus de twee Vlamingen.
Oud 29 april 2008, 09:13   #268
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vlamingen en Walen verschillen wel licht van elkaar ga ik niet ontkennen, misschien zelfs nog meer dan West-Vlamingen van Limburgers (hoewel dat ook al een niet te onderschatten verschil is in mentaliteit, "volksaard", etc.) maar zeker niet meer dan een inwoner van Marseille van een inwoner van Lille verschilt. Nochtans zijn dat allebei Fransen. (om het nog niet over het gigantische verschil tussen een Milanees en een Siciliaan te hebben)
Neen, hoor: mensen uit Marselha zijn Occitanen

Verder vind ik praten over volksaarden net iets te zweverig om me daar echt mee in te laten.
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2008, 21:56   #269
Mbeya
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas;3391489
- de bereidhed om kost wat kost economisch actief te zijn - [B
ook al wordt men totaal uitgebuit en brengt het niks op - een vlaming moet kunnen werken ten koste van alles[/b] - multinationals maken daar graag gebruik van - in wallonie of andere landen pakt zoiets niet
is dat eigenlijk niet gewoon dommigheid

Laatst gewijzigd door Mbeya : 29 april 2008 om 21:57.
Mbeya is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2008, 21:59   #270
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kijk maar hier:

http://www.knack.be/knack/articles/a...tl=NL&st=Knack
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2008, 22:09   #271
janPieter
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
och komaan als er al een iets is dat Vlamingen van de Walen onderscheid is het de taal. Franstalige Brusselaars en de meeste tweetalige lezen of kijken geen Vlaamse media en behoren volgens Nietsche dus niet tot het Vlaamse volk... (hoewel ik het met die definitie niet eens ben)
Alle immigranten aller tijden die zich in de loop der eeuwen in onze regio gevestigd hebben worden alzo tot het vlaamse volk gerekend.
Zelfs al lezen ze media in de vreemdste talen.
Zolang het geen franstaligen zijn worden ze er gewoon bijgeteld, zelfs een chinees sprekende pinguin.
Eigenaardige filosofie vind ik, er hangt een anti-franstalig luchtje aan.
janPieter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2008, 22:22   #272
Pavolini
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ik vind Ancapa zijn definitie wel heel grappig. Volgens hem is dé Vlaams-Belang-Vlaming, dé Vlaming.

Vlamingen zijn mensen die zich Vlaming voelen. Meer moet je daar niet achter zoeken.
Neen.
Vlaming wordt je om te beginnen geboren en kan je niet worden, zelfs al spreek je perfect Nederland of één of ander Vlaams dialect. Een Vlaming stamt af uit Vlaamse ouders tot voor de periode van de grote migratiestromen van de 20ste eeuw. In de periode voordien was de bezoedeling met exoten -al dan niet uit een verre of nabije streek- eerder een marginaal fenomeen.
Zie de vier "S'en van Riehl" voor de definitie.
Pavolini is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2008, 04:09   #273
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door janPieter Bekijk bericht
Alle immigranten aller tijden die zich in de loop der eeuwen in onze regio gevestigd hebben worden alzo tot het vlaamse volk gerekend.
Zelfs al lezen ze media in de vreemdste talen.
Zolang het geen franstaligen zijn worden ze er gewoon bijgeteld, zelfs een chinees sprekende pinguin.
Eigenaardige filosofie vind ik, er hangt een anti-franstalig luchtje aan.
Als franstalige Brusselaars dus Vlamingen zijn, waarom zijn franstaligen net ten zuiden van de taalgrens dan geen Vlamingen? Ik zie niet in waarom een franstalige Brusselaar meer Vlaming zou zijn dan een franstalige uit Flobecq, Voeren of Moeskroen om maar iets te zeggen. Een inwoner uit Ronse heeft oneindig veel meer gemeen met een Floubecqenaar dan met een franstalige Brusselaar om maar iets te zeggen.
Als taal niet het criterium is om Vlamingen van Walen te onderscheiden, wat dan wel? Vlamingen kun je van Nederlanders onderscheiden door een toch wel relatief groot cultuurverschil, een andere geschiedenis en instellingen sinds meer dan 400 jaar maar de meeste "volkseigenschappen" die hier aan Vlamingen toegeschreven worden kunnen net zo goed voor Walen gelden, en op institutioneel en historisch vlak is er al helemaal geen breuklijn.

Laatst gewijzigd door tomm : 30 april 2008 om 04:15.
Oud 30 april 2008, 04:23   #274
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pavolini Bekijk bericht
Neen.
Vlaming wordt je om te beginnen geboren en kan je niet worden, zelfs al spreek je perfect Nederland of één of ander Vlaams dialect. Een Vlaming stamt af uit Vlaamse ouders tot voor de periode van de grote migratiestromen van de 20ste eeuw. In de periode voordien was de bezoedeling met exoten -al dan niet uit een verre of nabije streek- eerder een marginaal fenomeen.
Zie de vier "S'en van Riehl" voor de definitie.
Waarom zich beperken tot de 20ste eeuw? Met al die Spanjolen, Hollanders, Fransen, Walen en nog veel andere volkeren die er gepasseerd zijn en zich gevestigd hebben zou het aantal echte Vlamingen eerder beperkt zijn. De meeste Vlamingen die ik ken hebben wel een groot- of overgrootvader of moeder die van niet-Vlaamse oorsprong is. Kijk ook eens in het plaatselijke archief naar uw stamboom, ge weet maar nooit... Ik denk dat zelfs een heel groot deel van de Vlamingen niet-Vlaamse voorouders hadden die naar Vlaanderen immigreerden vanaf de 20ste eeuw. Wat Brussel betreft zul je heel lang mogen zoeken naar echte Vlamingen, zelfs als je franstaligen als vlamingen rekent...
Oud 30 april 2008, 04:43   #275
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
- de bereidheid om voor buitenlanders zelfs op eigen bodem de taal van die buitenlanders te spreken ( in wallonie nagenoeg onbestaande net zoals in de meeste andere landen )

- het vermogen om relativerend om te gaan met onderdrukking - dat moesten we wel leren doordat vlaanderen de bufferzone was waar alle europese mogendheden hun grote oorlogen zowat hebben komen uitvechten

- de bereidhed om kost wat kost economisch actief te zijn - ook al wordt men totaal uitgebuit en brengt het niks op - een vlaming moet kunnen werken ten koste van alles - multinationals maken daar graag gebruik van - in wallonie of andere landen pakt zoiets niet
Hola! Al eens in Marchienne-au-Pönt rondgelopen? Veel Frans zult U daar niet horen, en al helemaal niet rond de nieuwe reusachtige moskee die ze daar gebouwd hebben... dat wekt verzet op, net zoals gelijkaardige situaties verzet opwekken in Antwerpen. Trouwens Frans is niet eens de echte taal van de Walen, het is een taal die hen opgedrongen werd door de media, staat, maatschappij. Echte Walen van de oudere generaties spreken Waalse dialecten, net als echte Vlamingen trots hun streekdialect spreken, en je in bvb. West-Vlaanderen of Antwerpen niet gemakkelijk zult integreren als je het dialect niet onder de knie hebt.

Wallonië was net zozeer een bufferzone als Vlaanderen, en ook de Walen gaan daar relativerend mee om, proberen zo veel mogen profijt uit te trekken en voor de rest "qu'ils nous laissent tranquille"

Een Waal is ook een plantrekker en een vroeter, en zelfs tijdens de bezetting ging alles gewoon door. Er is nu veel werkloosheid in de oude industriebekkens, maar een werkloze Waal zal altijd wel in het zwart iets bijverdienen, net als een werkloze Vlaming. Een goed (nu ja...) voorbeeld was Dutroux...

Wat zijn dan de verschillen tussen Vlamingen en Walen? Er zijn een paar verschillen, Walen geven elkaar meer zoenen (hoewel dat ook gebeurt in delen van Vlaams-Brabant), en er is over het algemeen minder uiterlijk respect voor de medemens en voor politie, leraar, etc., meer "ieder voor zich". (dat geldt echter enkel voor het industriebekken, NIET voor de Ardennen, terwijl in Vlaanderen dat respect sterk aan het afkalven is, zeker in grote steden als Antwerpen). Er wordt altijd gezegd dat Walen luier en lakser zijn, maar daar kan ik vanuit mijn eigen werkervaring niet akkoord mee gaan, dat hangt volledig af van het individu. Een Waal is over het algemeen wel minder serieus dan een gemiddelde Vlaming, er wordt meer gezeverd en gegrapt. (hoewel dat in Vlaanderen ook wel behoorlijk meevalt, kijk maar op dit forum...)
Voor het overige kan ik niet direct andere grote verschillen opnoemen...

Laatst gewijzigd door tomm : 30 april 2008 om 05:13.
Oud 30 april 2008, 08:48   #276
driewerf

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Zijn we er al achter dat Vlamingen geen Volk zijn of moet die draad nog 20 pagina's verder voordat de openingsposter kan laten bewijzen dat we geen volk zijn?
Of Vlamingen nu een volk zijn of niet, maakt mij weinig uit. Wat mij eerder boeit, is waarom dat criterium 'volk' zo belangrijk zou zijn.
zie ook Weg Met De Transfers
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2008, 08:52   #277
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
Of Vlamingen nu een volk zijn of niet, maakt mij weinig uit. Wat mij eerder boeit, is waarom dat criterium 'volk' zo belangrijk zou zijn.
zie ook Weg Met De Transfers
Tiens, het criterium 'volk' wordt voor de extreem-linkse kerk wel plots belangrijk van zodra er verrijkers in het spel zijn. Die moeten overgoten worden met een heel rits subsidies om hun 'identiteit' te kunnen beleven en beleiden. Tot en met subsidies voor Marokkaans volk (only) voetbalclubjes toe.
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2008, 10:49   #278
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommm Bekijk bericht
Gisteren het interview met Geert Bourgeois doorgeworsteld, op papier is die man nog saaier dan doet vermoeden... Hij heeft het over Vlaamsnationalisme en stelt dat Vlamingen zich een volk voelen, Belgen niet... Nu, ik kan me bij Vlaanderen weinig voorstellen. Waar denken de Vlaamsnationalisten aan als ze aan Vlaanderen denken? Wat maakt voor jullie Vlaanderen Vlaanderen? Wat is er zo typisch aan het Vlaamse volk?
De Marokkanen.
forumspook is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2008, 10:52   #279
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
CHILL Wij lezen la libre Belgique thuis
Verrader! Schande !
forumspook is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2008, 11:23   #280
driewerf

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Online Bekijk bericht
Tiens, het criterium 'volk' wordt voor de extreem-linkse kerk wel plots belangrijk van zodra er verrijkers in het spel zijn. Die moeten overgoten worden met een heel rits subsidies om hun 'identiteit' te kunnen beleven en beleiden. Tot en met subsidies voor Marokkaans volk (only) voetbalclubjes toe.
tiens, ik wist niet dat links, laat staan extreem links an de macht was. Ik zal toch eens checken of we echt met een PVDA regering zitten, in coaltie met de LSP.

*checkt*
nope
geen linkse regering dus.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be