Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 april 2013, 13:05   #28021
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Ja, en het ergste is dat men ons heerszuchtigheid en annexatiedrang toebedeeld.
Nauwelijks te bevatten.
De agressie vanuit het zuiden en dan nog de arrogante manier waarop men ons heerszuchtigheid en annexatiedrang verwijt is nu bijna een automatisme geworden.
En dan maar klagen dat niemand, nee niemand nog interesse heeft in Nederland voor het zuiden.
Welnu, houdt er rekening mee dat wij in toekomst geen of minder rekening meer houden met de politieke haatsmurfen in het zuiden.
Die haat zaait zal ook haat oogsten.
Ik vraag me echt af waar je het in hemelsnaam over hebt. Het door jouw vermeende verwijt van Vlamingen aan het adres van de Nederlanders dat ze heerszuchtig zouden zijn en een annexatiedrang vertonen: dat heb ik werkelijk in mijn hele leven nog nooit gehoord. En ik woon nochtans al mijn hele leven in Vlaanderen.

Ja, er is wat wederzijds onbegrip tussen Vlamingen en Nederlanders, maar dat ligt aan beide partijen. Zoals gewoonlijk ligt de waarheid weer ergens in het midden.
JBM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2013, 13:44   #28022
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JBM Bekijk bericht
Ik vraag me echt af waar je het in hemelsnaam over hebt. Het door jouw vermeende verwijt van Vlamingen aan het adres van de Nederlanders dat ze heerszuchtig zouden zijn en een annexatiedrang vertonen: dat heb ik werkelijk in mijn hele leven nog nooit gehoord. En ik woon nochtans al mijn hele leven in Vlaanderen.

Ja, er is wat wederzijds onbegrip tussen Vlamingen en Nederlanders, maar dat ligt aan beide partijen. Zoals gewoonlijk ligt de waarheid weer ergens in het midden.
Goed gezegd. Wat een onvoorstelbaar kortzichtig, veralgemenend haat-topic is dit geworden zeg. Langs beide zijden!
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2013, 14:48   #28023
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Misschien tegenstrijdig, maar ik ben nog steeds voorstander van een verregaande samenwerking met het zuiden. Dit kan alleen op basis van vertrouwen. En dat mis ik nu net. Zonder dit vertrouwen is samenwerking zinloos. Er is een onderzoek geweest waaruit bleek dat "Hollanders" ofwel Nederlanders het meest gehate volk zijn na de Marokkanen.

In het verleden hebben wij altijd klaar gestaan voor het zuiden, de opvang in de 16 en 17 eeuw van andersdenkenden vanuit het zuiden, de opvang van meer dan een miljoen vluchtelingen in de eerste wereldoorlog.
Vooral dat laatste was een logistieke nachtmerrie.
En wat hoor ik dan verkapt weergegeven op dit forum? Als het ware dat ze niet een vijfsterrenhotel kregen...

Terwijl wij toen een armlastig volkje waren.
En dan ook nog vlak na de eerste wereldoorlog de dreiging van Leopold II om de zuidelijke delen van Nederland, Brabant en Limburg in te annexeren, en na hem ook nog eens in 1918 omdat we neutraal waren geweest moesten wij een prijs betalen...En dan sommigen op dit forum met de dreiging om de Westerschelde in te lijven, wanneer er niet onbeperkt wordt uitgediept. En dan nu ook nog verkeersbelemmeringen opwerpen met een vignet, zodat de Zeeuws Vlamingen niet tegen dezelfde prijs als de Vlamingen vrij naar hun eigen Nederland kunnen komen via Belgisch grondgebied.

Wij hebben jarenlang de Belgen gezien als onze vriendelijke buren.
Maar als ik op dit forum en ook elders kijk, schrik ik behoorlijk!
Kunt u zich dat voorstellen?

Nogmaals, ik ben nadrukkelijk voor samenwerking, maar het wordt ons noorderlingen knap lastig gemaakt!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 30 april 2013 om 15:03.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2013, 15:33   #28024
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Wij hebben jarenlang de Belgen gezien als onze vriendelijke buren.
Maar als ik op dit forum en ook elders kijk, schrik ik behoorlijk!
Kunt u zich dat voorstellen?
Eigenlijk niet zo heel goed. Wat u in uw post aanhaalt gaat over gebeurtenissen van enkele eeuwen tot 100 jaar geleden. Als je zo denkt, ja, dan heeft samenwerking in heel Europa geen enkele zin. Wat was Europa vroeger immers anders dan een lappendeken van constant met elkaar oorlogvoerende koninkrijkjes.

Maar als we naar het heden kijken, neen, dan merk ik niet zo veel van de haat die u beschrijft van Vlamingen t.o.v. Nederlanders. Er wordt al eens met elkaar gelachen, soms begrijpen we elkaar niet goed en er heerst wel een gevoel van competitie. Maar verder dan dat reikt het toch allemaal niet denk ik. Al is dit forum daar wellicht niet het beste voorbeeld van.

Als ik naar mijn eigen omgeving kijk: er zijn massa's mensen die graag daguitstapjes (of vakanties) naar Nederland maken, mensen als Hans Teeuwen of Theo Maassen zijn ook hier immens populair, hollandse smartlappen worden ook hier nog vaak op de radio gespeeld, Baantjer wordt erg veel bekeken en ga zo maar door...

Omgekeerd net hetzelfde, denk aan Bart Peeters, Urbanus en Wim Helsen, Deus of Triggerfinger, Paul de Leeuw op VTM,...

Het water is volgens mij lang niet zo diep als jij wil laten uitschijnen.

Laatst gewijzigd door JBM : 30 april 2013 om 15:36.
Oud 30 april 2013, 16:14   #28025
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het water is volgens mij lang niet zo diep als jij wil laten uitschijnen.
Veel Vlamingen koesteren minachting voor Nederland(ers). Jij kunt dat als Vlaming misschien niet goed beoordelen. Maar ik heb het vaak genoeg meegemaakt. Ik heb het wel eens getest door me voor te doen als niet-Nederlandse engelssprekende toerist. Toen werd ik wel normaal behandeld. Maar zodra sommige Vlamingen aan je accent horen dat je uit Nederland komt, werpen ze je meteen zo'n rare blik toe.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2013, 16:22   #28026
Van Poppel
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Veel Vlamingen koesteren minachting voor Nederland(ers). Jij kunt dat als Vlaming misschien niet goed beoordelen. Maar ik heb het vaak genoeg meegemaakt. Ik heb het wel eens getest door me voor te doen als niet-Nederlandse engelssprekende toerist. Toen werd ik wel normaal behandeld. Maar zodra sommige Vlamingen aan je accent horen dat je uit Nederland komt, werpen ze je meteen zo'n rare blik toe.
Het grote voordeel is dat steeds meer Nederlanders de ware aard van Belg beginnen te herkennen. Na Hoogerheide, het WK in Zuid-Afrika en Eindhoven weet iedere Nederlander dat de Belg een arrogant, hautain, achterbaks en meedogenloos gewelddadig wezen is, waar je geen zaken mee wilt doen.
Van Poppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2013, 16:24   #28027
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Jij kunt dat als Vlaming misschien niet goed beoordelen.
Sorry, maar dat vind ik erg grappig

Ja, er zullen wel eens Vlamingen ambetant doen tegen Nederlanders. Omgekeerd gebeurt dat ook. Onlangs, in Maastricht dan nog, zijn twee vriendinnen van mij aangevallen enkel en alleen omdat ze Vlaming waren. In de McDonalds.

Maar gemiddeld genomen geloof ik dus echt niet dat "DE" Vlaming een probleem heeft met "DE" Nederlander of omgekeerd. Zie terug mijn vorige post.

Laatst gewijzigd door JBM : 30 april 2013 om 16:25.
Oud 30 april 2013, 16:27   #28028
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Van Poppel Bekijk bericht
Het grote voordeel is dat steeds meer Nederlanders de ware aard van Belg beginnen te herkennen. Na Hoogerheide, het WK in Zuid-Afrika en Eindhoven weet iedere Nederlander dat de Belg een arrogant, hautain, achterbaks en meedogenloos gewelddadig wezen is, waar je geen zaken mee wilt doen.
Ik herken me totaal niet hierin maar goed. Als we blijkbaar dan toch het tuig van de richel zijn, wat doe je dan in hemelsnaam op dit forum?

Het lijkt mij dat jij diegene bent die problemen heeft met Vlamingen, niet andersom.
Oud 30 april 2013, 16:29   #28029
Nvalid
Banneling

Standaard

Citaat:

Ja, er zullen wel eens Vlamingen ambetant doen tegen Nederlanders. Omgekeerd gebeurt dat ook. Onlangs, in Maastricht dan nog, zijn twee vriendinnen van mij aangevallen enkel en alleen omdat ze Vlaming waren. In de McDonalds.

Maar gemiddeld genomen geloof ik dus echt niet dat "DE" Vlaming een probleem heeft met "DE" Nederlander of omgekeerd. Zie terug mijn vorige post.
wat was er dan gebeurd
Nvalid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2013, 16:33   #28030
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nvalid Bekijk bericht
wat was er dan gebeurd
Helemaal niets in feite, ze zaten gewoon met hun tweetjes aan een tafeltje hun hamburgers op te eten en wat te praten. Tot er ineens een vijftal jongeren aan hun tafel opdoken die hen uit het niets begonnen uit te maken voor Vlaamse kutwijven, dat ze moesten oprotten enz... Het ging zelfs zover dat de meisjes een klap kregen en hun eten door de hele zaak vloog.

En dat zijn dus 2 doodbrave, ja zelfs lichtjes seutige, jonge moeders he.
Oud 30 april 2013, 16:37   #28031
Nvalid
Banneling

Standaard

Citaat:
Helemaal niets in feite, ze zaten gewoon met hun tweetjes aan een tafeltje hun hamburgers op te eten en wat te praten. Tot er ineens een vijftal jongeren aan hun tafel opdoken die hen uit het niets begonnen uit te maken voor Vlaamse kutwijven, dat ze moesten oprotten enz... Het ging zelfs zover dat de meisjes een klap kregen en hun eten door de hele zaak vloog.

waren het allochtone of autochtone hollanders
Oud 30 april 2013, 16:39   #28032
Van Poppel
Gouverneur

Standaard

Citaat:

Eerlijk gezegd hebben ze ook helemaal niets in Nederland te zoeken. Nederland is voor de Nederlanders, België voor de Belgen.
Oud 30 april 2013, 16:39   #28033
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nvalid Bekijk bericht
waren het allochtone of autochtone hollanders
Die vraag had ik wel verwacht, maar het waren wel degelijk autochtonen.

Laatst gewijzigd door JBM : 30 april 2013 om 16:46.
Oud 30 april 2013, 16:40   #28034
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Van Poppel Bekijk bericht
Eerlijk gezegd hebben ze ook helemaal niets in Nederland te zoeken. Nederland is voor de Nederlanders, België voor de Belgen.
Ah ok, je bent dus een troll.
Dat maakt één en ander duidelijk.

Laatst gewijzigd door JBM : 30 april 2013 om 16:40.
Oud 30 april 2013, 16:40   #28035
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

?????

Dat lijkt mij toch wel héél vreemd voor Maastricht.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2013, 16:41   #28036
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Mij ook, ik kom er namelijk zelf heel vaak. En toch is het echt gebeurd.
Oud 30 april 2013, 16:46   #28037
Nvalid
Banneling

Standaard

Citaat:
Die vraag had ik wel verwacht, maar het waren wel degelijk autochtonen.
je verwacht het ook niet van autochtone nederlanders he
Oud 30 april 2013, 16:47   #28038
Van Poppel
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ah ok, je bent dus een troll.
Dat maakt één en ander duidelijk.
Nederlanders worden in België ook vijandig behandeld. Menig auto met Nederlands kentekenplaat is in Antwerpen bekrast. Oog om oog, tand om tand.
Oud 30 april 2013, 16:51   #28039
JBM
Staatssecretaris

Standaard

Jaja
Oud 30 april 2013, 16:55   #28040
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wij zullen het hierover waarschijnlijk nooit eens worden. Maar weet wel dat ik er niet zo over denk omdat een Vlaming ooit eens "ambetant" tegen me deed.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be