Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 juni 2013, 22:49   #28841
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Mooi voorbeeld: het in stand houden van stereotypen met selectieve berichtgeving is uw specialiteit, zoals Nederland gidsland te noemen. Ik kan nog wel tien van zulke voorbeelden aandragen, maar is daarmee nog geen algemeen bewijs. Uw bericht heeft geen enkele toegevoegde waarde en is eerder opruiend. Dat is ook uw bedoeling.
Gewoon diep teleurgesteld en verwarring ... Nederland is het Gidsland niet meer. Waar moet hij zich nu nog aan op kunnen trekken?
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2013, 00:05   #28842
Calvinist
Banneling

Standaard

Citaat:
Dus honderden jaren is Ulster al bezet! Echt bizar dus! Maar het zal niet lang meer duren dat de katholieken in de meerderheid zijn in Ulster.
En dan zal de dag komen, niet met geweld, maar vreedzaam, de hereniging met het zuiden!
.
Je kan het nog zo graag willen. Dat gaat nooit gebeuren. Het geweld zou weer oplaaien en dan zal Dublin geen seconde in vrede leven. Neem dat maar van mij aan. De protestantse verzetsgroepen tellen enkele honderden tot in de tanden bewapende leden en de les van 9/11 leert ons dat hooguit 8 personen in staat zijn een totale wereldeconomie te ontwrichten. Bovendien zou dan de protestantse minderheid totaal worden gediscrimineerd wat nu al het geval is.

Belijden we onze zonden, dan zal hij, die trouw en rechtvaardig is, ons onze zonden vergeven en ons reinigen van alle kwaad." (1 Joh. 1:9)
'Wie gij de zonde vergeeft, die zijn ze vergeven'' (Joh. 20 vers 23)

Dit heeft wel betrekking op de Here Jezus Christus hemzelf. Nooit kan iemand als plaatsvervanger optreden. De weg van de Heere is, zoals in Jesaja 1: Kom, laten we samen richten. Maar ook „al waren uw zonden als scharlaken, ze zullen wit worden dan sneeuw.” Van Hem komt de dagvaarding met de vrijspraak erbij.”

Laatst gewijzigd door Calvinist : 12 juni 2013 om 00:15.
Calvinist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2013, 00:08   #28843
Nvalid
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Gewoon diep teleurgesteld en verwarring ... Nederland is het Gidsland niet meer. Waar moet hij zich nu nog aan op kunnen trekken?
zet eens een andere plaat op,want deze is volledig afgezaagd

Laatst gewijzigd door Nvalid : 12 juni 2013 om 00:09.
Nvalid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2013, 16:13   #28844
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Calvinist Bekijk bericht
Je kan het nog zo graag willen. Dat gaat nooit gebeuren. Het geweld zou weer oplaaien en dan zal Dublin geen seconde in vrede leven. Neem dat maar van mij aan. De protestantse verzetsgroepen tellen enkele honderden tot in de tanden bewapende leden en de les van 9/11 leert ons dat hooguit 8 personen in staat zijn een totale wereldeconomie te ontwrichten. Bovendien zou dan de protestantse minderheid totaal worden gediscrimineerd wat nu al het geval is.

Belijden we onze zonden, dan zal hij, die trouw en rechtvaardig is, ons onze zonden vergeven en ons reinigen van alle kwaad." (1 Joh. 1:9)
'Wie gij de zonde vergeeft, die zijn ze vergeven'' (Joh. 20 vers 23)

Dit heeft wel betrekking op de Here Jezus Christus hemzelf. Nooit kan iemand als plaatsvervanger optreden. De weg van de Heere is, zoals in Jesaja 1: Kom, laten we samen richten. Maar ook „al waren uw zonden als scharlaken, ze zullen wit worden dan sneeuw.” Van Hem komt de dagvaarding met de vrijspraak erbij.”

Maar nu nog wat:

God had Jezus gezonden tot vergeving van zonden, maar na Zijn opstanding zei Jezus tot zijn discipelen: “Jezus dan zeide wederom tot hen: Vrede zij ulieden, gelijkerwijs Mij de Vader gezonden heeft, zende Ik ook ulieden. En als Hij dit gezegd had, blies Hij op hen, en zeide tot hen: Ontvangt den Heiligen Geest. Zo gij iemands zonden vergeeft, dien worden zij vergeven; zo gij iemands zonden houdt, dien zijn zij gehouden”(Joh 20: 21-23). Dit is de een van de twee malen dat ons in de Schrift gezegd wordt God op de mens blies, de andere plaats is Gen. 2: 7, waar Hij de mens tot levende ziel maakt.

Lijkt mij opnieuw duidelijk zo, krachtens zijn woorden is vergeving mogelijk door hen die de Heilige Geest met hun meedragen.
Maar ik geeft je óók gelijk dat de enige weg door Jezus Christus onze heer is.
Ik merk vaak dat Protestanten moeilijk kunnen omgaan met schijnbare tegenstrijdigheden in de Bijbel. Katholieken doen dit ook niet altijd, maar stappen daar sneller overheen. En ikzelf sta daar tussenin.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 12 juni 2013 om 16:34.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2013, 17:30   #28845
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar nu nog wat:

God had Jezus gezonden tot vergeving van zonden, maar na Zijn opstanding zei Jezus tot zijn discipelen: “Jezus dan zeide wederom tot hen: Vrede zij ulieden, gelijkerwijs Mij de Vader gezonden heeft, zende Ik ook ulieden. En als Hij dit gezegd had, blies Hij op hen, en zeide tot hen: Ontvangt den Heiligen Geest. Zo gij iemands zonden vergeeft, dien worden zij vergeven; zo gij iemands zonden houdt, dien zijn zij gehouden”(Joh 20: 21-23). Dit is de een van de twee malen dat ons in de Schrift gezegd wordt God op de mens blies, de andere plaats is Gen. 2: 7, waar Hij de mens tot levende ziel maakt.

Lijkt mij opnieuw duidelijk zo, krachtens zijn woorden is vergeving mogelijk door hen die de Heilige Geest met hun meedragen.
Maar ik geeft je óók gelijk dat de enige weg door Jezus Christus onze heer is.Ik merk vaak dat Protestanten moeilijk kunnen omgaan met schijnbare tegenstrijdigheden in de Bijbel. Katholieken doen dit ook niet altijd, maar stappen daar sneller overheen. En ikzelf sta daar tussenin.
Ik ben eerder de mening toegedaan dat de weg door Jezus Christus, slechs één weg is, naast vele andere wegen tot het 'heil'.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2013, 19:58   #28846
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik ben eerder de mening toegedaan dat de weg door Jezus Christus, slechs één weg is, naast vele andere wegen tot het 'heil'.
Naar mijn idee kan in een totaal ander geloof zich ook (ver)lichtende elementen bevinden die een mens tot heil en zegen kunnen zijn. Maar of een andere weg ons tot het "heil" brengt hangt mijns inziens van het oordeel van God zelf af. Dus ik oordeel daar zelf liever niet over.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 12 juni 2013 om 20:26.
Oud 12 juni 2013, 20:39   #28847
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar nu nog wat:

Maar ik geeft je óók gelijk dat de enige weg door Jezus Christus onze heer is.
Ik merk vaak dat Protestanten moeilijk kunnen omgaan met schijnbare tegenstrijdigheden in de Bijbel. Katholieken doen dit ook niet altijd, maar stappen daar sneller overheen. En ikzelf sta daar tussenin
.
Dat komt omdat het Christendom (in het algemeen) zich de Joodse bijbel heeft toegeëigend en er een lezing aan heeft vastgeknoopt die volstrekt niet overeenstemt met diegene die er aan moet gegeven worden. Zij hebben er het etiket "Oud" Testament op gekleefd met de onmiskenbare bedoeling de wereld diets te maken dat voortaan de Torah, en vooral de Profeten en de Psalmen moet gelezen worden zoals zij dat willen. Met name in functie van diegene die zij willen in de centrale plaats stellen: de Joodse rabbi Jeshuah. De afvallige rabbi Shaul (Paulus) heeft de principes van Jeshuah niet eens gevolgd en van hem iets totaal anders gemaakt dan wat hij in feite was.

Kortom, het Christendom heeft de joodse Heilige Schrift schandelijk misbruikt. Dat verklaart ook waarom ze het moeilijk konden verwerken dat de Joden trouw zijn gebleven aan hun Schriftelijke en hun Mondelinge Torah. Het verklaart evenzeer waarom ze op de Talmud zo gebeten waren (herhaaldelijk werden Talmud-boedelen publiek verbrand). Die traditie werd overigens trouw voortgezet door de Nazi's.

Citaat:

My Victory over the Nazis by Joseph Friedenson

For me, a survivor of the Holocaust, the Siyum HaShas, the celebration of the completion of learning the Talmud, at MetLife Stadium and large venues around the world, is above all a day of great victory, a day of historical triumph. For me, a graduate of the Warsaw Ghetto, Auschwitz, Oranienburg, Sachsenhausen, Ohrdruf, and Buchenwald, it is a day that testifies loudly and clearly that we Jews are an eternal people, indestructible and everlasting.

As the winds of war were gathering over Europe, and Hitler’s propaganda machine was spewing vicious hatred against the Jews, I remember as a child and then a teen how a great deal of space in Nazi newspapers and magazines, like the infamous Der Sturmer, was devoted to raving tirades directed against the “Jewish Talmud.”

Their philosophy declared that the Talmud was the source of evil of the world. One publication wrote that the Talmud was “der blutkval des Veltjudentum [the blood-font of world Jewry],” embodying, in the Nazi view, the diabolical Jewish essence that threatens the world. The horrible caricatures of the ugly, hook-nosed Talmud Juden increased hatred of the Jews a thousand-fold in those terrible years preceding World War II.

One incident remains eternally etched in my memory, and none of the terrible suffering that I underwent later could erase it.

It was November 1939, at the beginning of the war and just after the Nazis had occupied Poland. Two Nazi officers burst into our home to loot it. I was home with my mother at the time and she gave them money, hoping that they would leave and let us be.

As they were about to make their arrogant exit, one of the Nazis noticed my father’s tall bookcase full of seforim, holy Jewish books. His eye fell on the beautifully bound Vilna Shas prominently displayed in our bookcase. Apparently, he had never seen such large volumes, so he asked me what books they were. I innocently replied, “It is the Talmud.”

Both Nazis threw the volumes on the floor and began grinding them with their heavy boots.

I will never forget the Nazi’s reaction. As if a cauldron of boiling water had fallen on his bare skin, he jumped up, his face contorted in rage. “The Talmud!” he bellowed as he bounded over to the bookcase and ripped one of the volumes of that Talmud from the shelf. Then, with a diabolical hatred and brutality that I had never before witnessed, both Nazis threw the volumes on the floor and began grinding them with their heavy boots. Those books, however, were well-bound and not easily destroyed. So they began ripping the pages and trashing the beautiful set, volume by volume, eventually throwing them out of the window of our apartment into the street below.

I recall watching from a corner of the room in horror, as the Nazi beasts behaved as if they had encountered Satan. It took them time but they did not tire, expending enormous energy to destroy my father’s set of Talmud and other holy books.

That pogrom against my father’s holy books remains eternally seared into my mind. It was my first encounter with the inexplicably demonic, rabid hatred of the Nazi beast.

There was, though, indeed a reason for the Nazis’ extreme reaction when they heard the word “Talmud.” An integral component of the anti-Jewish Nazi philosophy was its hatred of the Talmud. In fact, when the Nazis took over Poland, one of the first decrees their chief office of security instituted was that applications for exit visas by Orthodox Jews — Talmud-Lehrers, as they called them — would not be accepted. “The learners and teachers of Talmud have the power to rebuild the Judaism that we seek to destroy,” they said.

They were right, of course, and they also understood that the Talmud embodied all that is holy in this world, including things like humility, service to others and the importance of fighting temptation. Because their world was built on arrogance, self-indulgence, and hedonism, they perceived that as long as the Talmud existed, they would not succeed in mastering the world.

The Nazis also understood that the secret of the eternal survival of the Jewish nation was its attachment to the Talmud, and they thus sought to annihilate Poland’s Jews, who to them symbolized Jews devoted to the Talmud.

I recall celebrating the third Siyum HaShas in November 1946, in the Displaced Persons camp in Feldafing, Germany. We were a tiny group of broken survivors, remnants of a Polish Jewry that had been all but wiped out. At the time, all we had were two volumes of Talmud — symbolic of the pitiful condition of Jewry at the time. At the previous Siyum in Lublin there had been thousands of volumes, and now we were only a few broken Jews with two books.

As we celebrate the 12th Siyum HaShas together with more than 150,000 Jews across North America, and with many tens of thousands more around the world, the feeling that wells up within me is difficult to describe on paper.

Yes, the Nazis indeed understood the secret of Jewish survival. They tried to destroy my father’s holy books, the Talmud that has preserved the Jews throughout the ages. But they failed. For the Jews are an eternal people, and the Talmud is eternal.

From the ashes of the greatest tragedy in modern history, the greatest rejuvenation in modern history has happened before our eyes.

We may be persecuted, demonized, and murdered, but as long as we hold onto our tradition that has been passed from generation to generation, we cannot be extinguished!

Click here to receive Aish.com's free weekly email.

Just look at the miraculous rejuvenation of Torah Judaism not even 70 years after the Holocaust. Back then, no one, including ourselves, ever believed that hundreds of thousands would gather together for no other reason than to celebrate the study of Talmud.

Not only is the Talmud still alive, but from those two forlorn volumes of Gemara that remained after the conflagration, from the ashes of the greatest tragedy in modern history, the greatest rejuvenation in modern history has happened before our eyes. The day of the Siyum HaShas is my day of victory, the day of victory for all survivors and the day of victory of every “Talmud Jew.”
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2013, 20:53   #28848
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat komt omdat het Christendom (in het algemeen) zich de Joodse bijbel heeft toegeëigend en er een lezing aan heeft vastgeknoopt die volstrekt niet overeenstemt met diegene die er aan moet gegeven worden. Zij hebben er het etiket "Oud" Testament op gekleefd met de onmiskenbare bedoeling de wereld diets te maken dat voortaan de Torah, en vooral de Profeten en de Psalmen moet gelezen worden zoals zij dat willen. Met name in functie van diegene die zij willen in de centrale plaats stellen: de Joodse rabbi Jeshuah. De afvallige rabbi Shaul (Paulus) heeft de principes van Jeshuah niet eens gevolgd en van hem iets totaal anders gemaakt dan wat hij in feite was.

Kortom, het Christendom heeft de joodse Heilige Schrift schandelijk misbruikt. Dat verklaart ook waarom ze het moeilijk konden verwerken dat de Joden trouw zijn gebleven aan hun Schriftelijke en hun Mondelinge Torah. Het verklaart evenzeer waarom ze op de Talmud zo gebeten waren (herhaaldelijk werden Talmud-boedelen publiek verbrand). Die traditie werd overigens trouw voortgezet door de Nazi's.
Niet zo hoogdravend doen. Wat het zou wel eens kunnen dat de Joden hun monotheïsme gejat hebben van de Egyptenaren ( Echnaton-Aton)
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2013, 21:26   #28849
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kunt u ons dan enkele voorbeelden geven van die discriminatie waarover u het hebt?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2013, 21:30   #28850
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Denk dat je de protestantse kerk wel wat uit elkaar dient te trekken.
Die refo's kun je absoluut niet vergelijken met bijv. Vrijzinnige protestanten.
Volgens mij is zo'n openbare schuldbelijdenis overigens iets wat je alleen aantreft bij die debiele kliek van Calvinist
Bij mijn weten bestaat het ook bij de strenge wederdopers, type mennonieten en amischer.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2013, 22:23   #28851
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mooi voorbeeld: het in stand houden van stereotypen met selectieve berichtgeving is uw specialiteit, zoals Nederland gidsland te noemen. Ik kan nog wel tien van zulke voorbeelden aandragen, maar is daarmee nog geen algemeen bewijs. Uw bericht heeft geen enkele toegevoegde waarde en is eerder opruiend. Dat is ook uw bedoeling.
Er klopt dus niets van ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2013, 00:32   #28852
Calvinist
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Kunt u ons dan enkele voorbeelden geven van die discriminatie waarover u het hebt?
Bekijk deze onderstaande reportage maar eens over The Fountain. Een piepklein protestantse wijk tenmidden van een zee van Republikeins katholieke wijken. Heb overigens 2 jaar in Londonderry gewoond maar dan in het protestantse gedeelte van de stad. De "'IRA-verdraagzaamheid"" in de praktijk.....

http://www.youtube.com/watch?v=02yZk...QA4xjd&index=4
Oud 13 juni 2013, 10:42   #28853
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Er klopt dus niets van ?
Dat is niet van belang, de beeldvorming is bepalend.
En die is bij voorbaat negatief.
Oud 13 juni 2013, 10:47   #28854
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Bekijk deze onderstaande reportage maar eens over The Fountain. Een piepklein protestantse wijk tenmidden van een zee van Republikeins katholieke wijken. Heb overigens 2 jaar in Londonderry gewoond maar dan in het protestantse gedeelte van de stad. De "'IRA-verdraagzaamheid"" in de praktijk.....

http://www.youtube.com/watch?v=02yZk...QA4xjd&index=4
Een minderheid zal altijd bekeken en anders worden behandeld door de meerderheid. Niets nieuws onder de zon.
Oud 13 juni 2013, 16:16   #28855
Calvinist
Banneling

Standaard

Je geeft dus toe dat de protestanten in een unitair Ierland dus als tweederangsburgers zullen behandeld worden. Mooi zo, je bent wel eerlijk.

Laatst gewijzigd door Calvinist : 13 juni 2013 om 16:17.
Oud 13 juni 2013, 18:22   #28856
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Je geeft dus toe dat de protestanten in een unitair Ierland dus als tweederangsburgers zullen behandeld worden. Mooi zo, je bent wel eerlijk.
Wel erg snelle conclusie.
Geld natuurlijk ook omgekeerd in de specifieke regio's waar protestanten in de meerderheid zijn, daar hebben de katholieken het weer lastig.
Trouwens, in de refo gebieden in Nederland wordt men toch ook in de nek aangekeken wanneer je je auto op zondag staat op te poetsen, toch?

Laatst gewijzigd door edwin2 : 13 juni 2013 om 18:23.
Oud 13 juni 2013, 18:23   #28857
Nvalid
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is niet van belang, de beeldvorming is bepalend.
En die is bij voorbaat negatief.
neem het wat luchtiger op,we lachen gewoon heel graag met diegene die beweren dat ze nog steeds een gidsland zijn
Nvalid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2013, 19:21   #28858
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nvalid Bekijk bericht
neem het wat luchtiger op,we lachen gewoon heel graag met diegene die beweren dat ze nog steeds een gidsland zijn
Ik vind het nogal ambetant, dat "gidsland gedoe".
Nogal stigmatiserend ook.
Oud 13 juni 2013, 19:24   #28859
hollande
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik vind het nogal ambetant, dat "gidsland gedoe".
Nogal stigmatiserend ook.
de waarheid kwets nogal hé edwin2.

kom niet meer op een BE forum, dan moet je het niet meer lezen.
hollande is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2013, 19:34   #28860
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hollande Bekijk bericht
de waarheid kwets nogal hé edwin2.

kom niet meer op een BE forum, dan moet je het niet meer lezen.
Of het de waarheid is, is voor mij niet meer van belang.
Het gaat meer om de beeldvorming.
En die is negatief.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be