![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#28981 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Tja... en dat was ook al heel arrogant..
![]() Maar goed, eerlijk is eerlijk.. Jou een Hollander noemen is beledigend voor echte Hollanders... Jeff |
![]() |
![]() |
![]() |
#28982 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#28983 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28984 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#28985 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#28986 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#28987 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#28988 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#28989 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In die tijden waren grenzen in ieder geval scheidinglijnen, zeker na de 80-jarige oorlog. Bovendien kwam de gewone man of vrouw nauwelijks verder dan zijn dorp. En dat bleef zo tot eind jaren '50 van de vorige eeuw. Dus veel huwelijken tussen Nederlanders en Belgen zullen er niet geweest zijn. Trouwens, nu nog niet, behalve in de grensstreken. En dan nog.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28990 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#28991 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ik stel vast dat u blijft uitgaan van "ik neem aan..." Feiten worden er niet aangehaald. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28992 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Goed buitengesjot in 1830, wat willen ze nog meer ?
De vlaamse steenkool annexeren ? Laatst gewijzigd door Henri1 : 27 juni 2013 om 22:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28993 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dat de staatsgrens dus geen grens was in het kollektief nationaal bewustzijn.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 27 juni 2013 om 22:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28994 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zelfs een Michiel de Swaen beschouwde zich nog steeds als Nederlander, al was hij onderdaan van de Franse koning en maakte zijn stad, Duinkerke, al een tijd geen deel meer uit van de staatkundige Nederlanden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28995 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#28996 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Niet voor niets dat ze dat nog steeds in september herdenken. (Feestdag van het Waals Gewest én de Franstalige Gemeenschap) Wanneer wordt dat door de Vlaamse Gemeenschap uitgeroepen tot dag van Nationale Rouw...?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28997 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Zoals die Frans-Vlamingen die zich nu nog steeds gepest voelen door namen als 'La Voix du Nord' en 'Departement du Nord'. Zoals ik weiger te aanvaarden dat ik geen Nederlander ben omdat nu toevallig in 1830 die opstand lukte. Inderdaad, toevallig, want dat was geen onafwendbare wetmatigheid die zicht moest voltrekken. Het dubbeltje had even goed anders kunnen rollen.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 27 juni 2013 om 22:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28998 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat klopt, u hebt zich dit goed herinnerd. Ik heb ook gesteld dat in de grensstreek contacten tussen Noord en Zuid frekwenter was. Hetgeen ook normaal is voor een grensstreek. Zelfs tijdens WO II was de grens niet altijd hermetisch dicht tussen Noord en Zuid voor wie de sluipwegen kende. En zo was dit zeker voor de katholieken in de grensstreek van de Republiek die naar het zuiden moesten gaan om hun mis te kunnen bijwonen. Ik zeg wel ‘moesten gaan’ omdat de Calvinisten de kerken hadden gesloten of zelf hadden opgeëist. Het contact tussen het Noorden en het Zuiden hier was voor een stuk een ‘gedwongen’ contact. Maar voor de rest was er niet veel contact. Zoals we weten, in 1815 toen het VKN werd opgericht, werden de Hollanders dan ook aanzien door de bevolking als ‘vreemden, die een vreemde taal spraken’ . Dat weten we uit brieven uit die tijd. Zelfs Jan Frans Willems vermeldt dat de bevolking er zo over denkt. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 juni 2013 om 07:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28999 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#29000 |