Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 juli 2013, 08:13   #29281
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waar haalt u dat allemaal vandaan? Bij mijn weten werd het klooster van Opgrimbie slechts gesticht na de dood van Boudewijn.

Daarnaast deed het bisdom van Hasselt een bouwaanvraag bij de bevoegde diensten, die trouwens door de gemeente werd gehonoreerd.
Eigenlijk heeft Boudewijn al bij leven kenbaar gemaakt dat er op zijn domein een klooster mocht komen. Op 8 december 1992 ondertekent hij met het bisdom Hasselt een schenkingsakte. En dus hij deed een schenking voor de bouw van een klooster op een plaats men niet mocht bouwen. En wees maar zeker dat Boudewijn er alles aan deed om dit klooster zo vlug mogelijk gerealiseerd te zien.Maar zijn plotse dood geeft de doorslag brengt alles in een versnelling.

Het bisdom doet haar eerste bouwaanvraag. Waarop de gemeente Maasmechelen positief adviseert op 25 juli en de gemeente Lanaken (omdat het domein Fridhem zich ook uitstrekt over de deelgemeente Rekem) niet binnen de gestelde termijn adviseert, wat dus op 13 december ook een positief advies tot resultaat heeft.

Pas later zal blijken dat Stedenbouw Limburg een nota naar het ministerie van de minister van ruimtelijke ordening, Kelchtermans (CVP), stuurt met een negatief advies: het dossier was volgens de ambtenaar niet verzoenbaar met de voorschriften voor het koninklijk domein (een klooster is niet nodig of nuttig voor de inrichting van een koninklijk verblijf) en heeft een milieu-effectenrapport nodig. Er is dus geen stedenbouwkundig attest mogelijk. Daarop verhuist het dossier naar Stedenbouw in Brussel.

En de soap gaat verder: uiteindelijk wordt het klooster toch gebouwd, alhoewel het volstrekt onwettig was.

Hoezeer Boudewijn verknocht was aan het katholicisme en hoe tekenend de godsdienstijver van Boudewijn was, blijkt wel uit het volgende, eerder koddig verhaal, opgetekend door uw naamgenoot:

"In 1990 brengt het koningspaar een staatsbezoek aan Hongarije, kort na de val van communisme. Samen met de toenmalige minister van Buitenlandse Zaken, Mark Eyskens, zijn Boudewijn en Fabiola te gast bij kardinaal Lazlo Paskai, de primaat van Hongarije. De koning informeert hoe het met het geloof is gesteld. De kardinaal brengt een somber verslag uit. De seminaries zijn dicht, de kerk heeft geen geld, er zijn geen roepingen. ‘Maar Eminentie, dat is onduldbaar, u moet bidden’ roept Boudewijn uit. Waarop hij een kruis slaat en het Onzevader inzet. De koningin bidt meteen mee. Mark Eyskens: ‘ De kardinaal, mijn vrouw en ikzelf zijn ook gaan staan. Met zijn allen hebben wij toen een hele rozenkrans gebeden’."
(Jan Van Den Berghe, God in Laken, blz. 249)

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 6 juli 2013 om 08:42.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2013, 08:47   #29282
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Hier nog één, het is van alles wat. M'n broer kapitein, niet meer in dienst overigens.
Nogal wat leuk spul bewaard uit de familie, dienstboekje Gele Rijders begin 20e eeuw. paardenzweep etc.

Zowaar ook brieven uit 1830 Brussel, familie van me heeft daar gevochten.
(1e Compagnie, 9e Afdeling: 2e compagnie / 1830: 1e compagnie)

Regeltje brief 26 sept: .... nu laat ik uw weten als dat wij voor brusSel ligen en wij hebben al Sterk voor de vijand geweest en ook al veel
dooiJen gevallen want zij bennen lings en regs van mein seit gevallen en ik kan uw alles net Schrijven maar het is komplet een moortpertij geweest
....
U ziet dus dat er goed werd gevochten. En dat het geen picknick-uitstapje is geweest zoals sommigen hier vroeger insinueerden. Tenminste, indien de briefschrijver de waarheid spreekt.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 6 juli 2013 om 08:51.
Oud 6 juli 2013, 14:02   #29283
Tempest
Gouverneur

Tempest's schermafbeelding

Standaard

Wat een achterlijke boerenkinkel land is Belgie zeg

Op het moment dat de FINALE van vrouwentennis op WIMBLEDON wordt gespeeld zendt de Belgische TV (Sporza) live koersfietsen
Tempest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2013, 15:55   #29284
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U ziet dus dat er goed werd gevochten. En dat het geen picknick-uitstapje is geweest zoals sommigen hier vroeger insinueerden. Tenminste, indien de briefschrijver de waarheid spreekt.
Dat zijn dan zult hoofden, met name gezien de lijsten van gesneuvelden.
Geprobeerd te checken en enkele beschrijvingen tegen gekomen over zijn bataljon. Hij schrijft er nog wel wat meer over hoe het toegaat, maar blijft er summier over. Hij wil het blijkbaar er niet werkelijk over hebben.

Gezien hoe er over het bataljon geschreven werd, enkele beschrijvingen tegengekomen, ga ik ervanuit dat hij de waarheid schrijft naar zijn vader en moeder.
Het is echter summier wat hij schrijft, zonder ook maar enige dikdoenerij. De oorlog is eerder verschrikkelijk en hij hoopt veilig thuis te komen.

Geprobeerd eruit te komen hoe en waar het bataljon werd ingezet. Geheel zeker ben ik er niet van, maar tot nog wijst het erop dat zijn bataljon als eerste of mee als één van de eersten werd ingezet. Ze vingen dus flinke klappen op, daarentegen werd het bataljon tot het laatste toe ingezet.

Eén van de artikels welke ik vond waarin vernoemd werd. Het 9e 1e bataljon vecht daar blijkbaar bij de poort of Ijzeren Derriere

(Door G.A.C.W. de Thouars, 1836, blz. 117)
Daar het genoegzaam bekend is, hoe de Belgen schietgaten in de muren der huizen hadden gemaakt, deze gaten met papier overplakt en dezelfde kleur van de muur gegeven hadden, alsook in de huizen doorgangen in de muren, om van het ene in het andere huis te kunnen komen en des noods spoedig te kunnen ontvlugten, zoo was naauwelijks het hoofd van het bat. [het 1e bataljon van de 9e afdeling infanterie] de voorstad van Brussel door, en aan de poort of ijzeren barriere genaderd, of het vuur der Belgen begon als van alle kanten op de onzen te regenen, want van drie zijden ontving men de kogels: regt en links van de voorstad en van voor en uit de stad zelve. Het was moorddadig en kan door geen pen beschreven worden, want uit de keldergaten, vensterramen en schietgaten werden de kogels op onze braven gezonden, zonder dat men de Belgen kon zien, en daardoor kon men hun weinig of geen nadeel toebrengen. Een groot gedeelte van het bataillon is de barriere door en in de stad gedrongen, doch door de verliezen echter, die het onderging, moest hetzelve terugtrekken, welke terugtogt menig braaf krijgsman het leven kostte en een groot aantal gewonden veroorzaakte.
Uit: Merkwaardigheden voor de geschiedenis van de Belgischen opstand, behelzende eene nauwkeurige opgave der belangrijkste voorvallen te Antwerpen en op deszelfs citadel, van 1830 tot aan December 1832; alsmede een verslag der krijgsverrigtingen op de forten Lillo en Liefkenshoek, en van het voorgevallene op de Schelde, gedurende den in- en uittogt van het Fransche leger, voorafgegaan van nog eenige andere onvermelde geschiedkundige bijzonderheden [door G. A. C. W. de Thouars] Utrecht : Bosch, 1836, blz. 117.

Laatst gewijzigd door Adrian M : 6 juli 2013 om 15:56.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2013, 19:05   #29285
Nvalid
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht
Alleen bij jou en je billenmaatjes..
Maar ik beschouw het maar als een geuzentitel.

Het feit dat jij met al jouw geclaimde superioriteitsgevoel tijd vrij maakt voor iemand zoals ik, en dat dan ten telkenmale op een dergelijke onbeschofte, discriminerende, en vooral kinderachtige manier moet doen. Zegt meer over jou dan over mij..

Maar ik wens je verder het beste..
Want wat ik van Van Poppel begrijp, hebben Belgen zoals jij dat namelijk behoorlijk hard nodig...

De Mazzel,
Jeff
proficiat vliegje,je trapt er steeds maar in ...
Nvalid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2013, 20:07   #29286
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eigenlijk heeft Boudewijn al bij leven kenbaar gemaakt dat er op zijn domein een klooster mocht komen. Op 8 december 1992 ondertekent hij met het bisdom Hasselt een schenkingsakte. En dus hij deed een schenking voor de bouw van een klooster op een plaats men niet mocht bouwen. En wees maar zeker dat Boudewijn er alles aan deed om dit klooster zo vlug mogelijk gerealiseerd te zien.Maar zijn plotse dood geeft de doorslag brengt alles in een versnelling.
Merkwaardig, nu tapt u al uit een ander vaatje.

Alleen die "wees maar zeker" intrigeert me. Waarop is dat gebaseerd? Ongetwijfeld weer gezogen uit uw dikke duim...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2013, 20:08   #29287
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoezeer Boudewijn verknocht was aan het katholicisme en hoe tekenend de godsdienstijver van Boudewijn was, blijkt wel uit het volgende, eerder koddig verhaal, opgetekend door uw naamgenoot:

"In 1990 brengt het koningspaar een staatsbezoek aan Hongarije, kort na de val van communisme. Samen met de toenmalige minister van Buitenlandse Zaken, Mark Eyskens, zijn Boudewijn en Fabiola te gast bij kardinaal Lazlo Paskai, de primaat van Hongarije. De koning informeert hoe het met het geloof is gesteld. De kardinaal brengt een somber verslag uit. De seminaries zijn dicht, de kerk heeft geen geld, er zijn geen roepingen. ‘Maar Eminentie, dat is onduldbaar, u moet bidden’ roept Boudewijn uit. Waarop hij een kruis slaat en het Onzevader inzet. De koningin bidt meteen mee. Mark Eyskens: ‘ De kardinaal, mijn vrouw en ikzelf zijn ook gaan staan. Met zijn allen hebben wij toen een hele rozenkrans gebeden’."
(Jan Van Den Berghe, God in Laken, blz. 249)
Wat is daar "koddig" aan? Dat een man als Boudewijn ook bidt?
Oud 6 juli 2013, 20:50   #29288
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat is daar "koddig" aan? Dat een man als Boudewijn ook bidt?
Ziet u ze daar al staan alle vijf? Rechtstaande totaal onverwachts de rozenkrans bidden bij de Hongaarse prelaat? Ik vind dat koddig ja.
Oud 6 juli 2013, 20:53   #29289
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ziet u ze daar al staan alle vijf? Rechtstaande totaal onverwachts de rozenkrans bidden bij de Hongaarse prelaat? Ik vind dat koddig ja.
En wat is daar "koddig" aan? Dat mensen bidden?

Vindt u moslims die tijdens het gebed op een rijtje zitten ook "koddig"? Vindt u hetzelfde van boeddhisten die in meditatiehouding zitten? Of oosterse christenen die zich voor de iconostase voluit op de grond werpen voor de "grote metanoia"? Allemaal "koddig"?
Oud 6 juli 2013, 20:58   #29290
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Vindt u moslims die tijdens het gebed op een rijtje zitten ook "koddig"? Vindt u hetzelfde van boeddhisten die in meditatiehouding zitten? Of oosterse christenen die zich voor de iconostase voluit op de grond werpen voor de "grote metanoia"? Allemaal "koddig"?
Ja maar de moslims doen dat omdat ze hun wekelijks of dagelijks godsdienstig ritueel moeten volbrengen. Bij Boudewijn was dat hier iets helemaal anders: ik noem dit een vorm van kwezelarij, een overdreven godsdienstijver dus.
Oud 6 juli 2013, 21:02   #29291
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja maar de moslims doen dat omdat ze hun wekelijks of dagelijks godsdienstig ritueel moeten volbrengen. Bij Boudewijn was dat hier iets helemaal anders: ik noem dit een vorm van kwezelarij, een overdreven godsdienstijver dus.
Waarom? Beoordeelt u dan al katholieken, hun geloofsbeleving en hun gebed?

Versta ik het trouwens goed dat gebed "van moeten" voor u waardevoller, echter, authentieker is... dan gebed dan men spontaan en uit diepe beweegredenen doet?
Oud 6 juli 2013, 21:07   #29292
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom? Beoordeelt u dan al katholieken, hun geloofsbeleving en hun gebed?

Versta ik het trouwens goed dat gebed "van moeten" voor u waardevoller, echter, authentieker is... dan gebed dan men spontaan en uit diepe beweegredenen doet?

Kwezelarij:
1 overdreven vroomheid.
Oud 6 juli 2013, 21:11   #29293
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kwezelarij:
1 overdreven vroomheid.
U gaat niet in op de vraag.

Wat is trouwens "overdreven vroomheid"? Kunt u, als niet-katholiek, dan oordelen wat al dan niet overdreven is in de katholieke beleving?
Oud 6 juli 2013, 21:41   #29294
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U gaat niet in op de vraag.

Wat is trouwens "overdreven vroomheid"? Kunt u, als niet-katholiek, dan oordelen wat al dan niet overdreven is in de katholieke beleving?
Niet zwanzen Van den Berghe.
Oud 6 juli 2013, 22:02   #29295
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het komt op mij eerder over dat hij een moment heeft gedeeld met de Prelaat en de Heer. En daar had men kennelijk behoefte aan en wij hoeven daar geen waardeoordeel aan te bevinden.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2013, 22:08   #29296
Adrian M

Standaard

Citaat:

Had hij als ware katholiek, behalve bidden, beter hem ook een pak geld kunnen geven? Boudewijn zal heus wel wat hebben kunnen missen.
Oud 6 juli 2013, 22:11   #29297
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Het komt op mij eerder over dat hij een moment heeft gedeeld met de Prelaat en de Heer. En daar had men kennelijk behoefte aan en wij hoeven daar geen waardeoordeel aan te bevinden.
Mij maakt het niet uit dat Boudewijn een kwezel was. Maar zijn kwezelarij moet niet zijn goed functioneren als koning belemmeren.

Zo lezen wij in het boek 'God in Laken', hierboven geciteerd (blz. 268):

"Zijn geloof bracht Boudewijn er twintig jaar eerder ook toe financiële steun te verlenen aan de Chileense christendemocraten tegen de wettelijke verkozen marxistische president Salvador Allende, met als indirect gevolg de installatie van Pinochets dictatuur. Volgens de Republikeinse filosofe Nadia Geerts heeft de dichte wierookwolk boven Laken het morele denkvermogen van de monarch vertroebeld aangezien hij het geloof hoger schatte dan al de rest en daar ook naar handelde. Zij vergelijkt zijn gewetensbezwaren in de abortuswet met zijn onverschillige houding tegenover de moordplannen op de Congolese president Lumumba, waarvan hij op de hoogte was. ‘Dezelfde Boudewijn die weigerde de minste morele verantwoordelijkheid te dragen voor het afdrijven van embryo’s had, zo lijkt het, niet de minste scrupules om in zijn eentje, zonder ministeriële dekking de andere kant op te kijken als het ging om het elimineren van een politieke tegenstander.’ "

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 6 juli 2013 om 22:14.
Oud 6 juli 2013, 22:20   #29298
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht
Voor iemand die in het ziekenhuiswezen werkt, ben je behoorlijk militaristisch ingesteld..
Soms van Duitse bloeden?..

Maar goed; je stuurt je Mariniers maar.. Zoals je ongetwijfeld wel weet, houden wij in 020 wel van een goede knokpartij,..
Ik hoop alleen voor je dat je tegen die tijd nog wel Mariniers hebt om te sturen, wat ik begrepen heb wordt er binnenkort weer op onze krijgsmacht bezuinigd.. 3 Miljoen dacht ik zo...

Verder zou het op zich wel een goed idee zijn, dat 010 & 020 de handen in een slaan, om dan gezamenlijk naar 070 te gaan.. Om daar even aan die "elitaire pennendrukkers" uit te leggen dat wij een beetje klaar met hun zijn..

Jeff
Oud 6 juli 2013, 22:23   #29299
Adrian M

Standaard

Citaat:
Om inzichtelijk te maken dat het zeer zeker geen picknick was zoals u aangeeft, maar een uitzonderlijk zware strijd, cijfers van het min. van Defensie gebruikt en er aantal berekeningen op uitgevoerd. In drie dagen tijd verloor men 10% aan gesneuvelden (325 per dag)

Brussel: 1830 (3 dagen)
Leger: 9750 (Infanterie: 8000 / Cavalerie: 1750)
- Gesneuveld: 975 (10%)
- Gewond: ?

Totaal aantal troepen: 9750
- Terug in Nederland: 4000
- Overgelopen militairen/ achtergebleven zuidelijke militairen: 4775
- Gesneuveld (Zuidelijke en Noordelijke militairen): 975
Totaal: 9750

Gesneuvelde / gewonde Noordelijke en Zuidelijke militairen per dag:
o Gesneuvelde militairen: 325 per dag
o Gewonde militairen: ?

- Met wat er nog resteerde aan troepen (4000), welke terugkeerden, zouden theoretisch met een aantal van 325 gesneuvelden per dag in 12 dagen tijd al deze militairen gesneuveld zijn geweest.
- De gehele troepenmacht (9750) zou met dit aantal in 30 dagen tot de laatste man zijn omgebracht.

Gewonde militairen:
In enkele artikels komt men tegen 2000 gesneuvelde en gewonde militairen, dit is een schatting welke kant nog wal slaat. Aangezien 10% gesneuveld is zou tevens 10% gewond zijn geraakt.

Zelfs in huidige oorlogen is dit een totaal onmogelijke verhouding
(Uruzgan bijv: 24 + 1 gesneuvelde NL militairen en 140 zwaar en lichter gewonden)
De tiendaagse veldtocht liet een verhouding zien van 1:4,5 (131 gesneuveld en 590 gewond)

Het was een chaotische situatie, de legeraanvoeder zag z’n inzetbare troepen “per uur” afnemen.
Eenheden (Zuidelijken en Luxemburgers) konden niet meer ingezet worden, sommige nog wel, en andere eenheden niet, wegens te groot risico dat ze over zouden lopen of
wat voor overige risico’s men kon verwachten.

Het werkelijk aantal gewonden in deze chaos is dus met geen mogelijkheid te bepalen, hooguit kan men een inschatting maken gebaseerd op andere soortgelijke oorlogen

10 daagse veldtocht: 1831 (10 dagen)
Leger: 26.000 man (drie divisies)
o Gesneuvelde NL militairen: 131
o Gewonde NL militairen: 590 (4,5 x)

Gesneuvelde / gewonde NL militairen per dag:
- Gesneuvelde militairen: 13,1 per dag
- Gewonde militairen: 59 per dag

Antwerpen: 1832 (38 dagen)
Beleg van Antwerpen: 15 november - 23 december

* Antwerpen: 750 militairen uitgeschakeld door sluipschutters (150 burgerdoden)

Door vijandelijke sluipschutters gedood:
- Gesneuvelde NL militairen door sluipschutters: 19,7 per dag
- Burgers gesneuveld door sluipschutters: 3,9 per dag

Gegevens gebruikte aantallen: Defensie NL
Bij aantallen welke men in nogal wat artikels aantreft lijkt er sprake van overdrijving te zijn.
Zoals bijvoorbeeld 35.000 man, 10 daagse veldtocht. Gebaseerd op drie divisies destijds lijkt het door defensie genoemde aantal (26.000) redelijk betrouwbaar

Laatst gewijzigd door Adrian M : 6 juli 2013 om 22:24.
Oud 6 juli 2013, 22:36   #29300
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Zou het niet weten over ons koningshuis? Jou iets over bekend van de afgelopen 100 jaar?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be