![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#29501 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#29502 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=104
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29503 |
Europees Commissaris
|
![]() IK niet vermits taal de grootste kultuureksponent is; eigenlijk de enige van wezenlijk belang.!
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29504 |
Europees Commissaris
|
![]() Ge moest eens met mijn vriendin spreken....
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#29505 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat zou ik dan kunnen respecteren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29506 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29507 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#29508 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#29509 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Probeert u maar eens aan te tonen dat Nederland, na de definitieve scheiding, ook maar enige interesse op dat vlak heeft gehad. Halverwege de 19e eeuw leek België zich bedreigd te voelen door Frankrijk. België zag weer wat in een vorm van een Verenigd Koninkrijk. Het werd resoluut afgewezen door Nederland. Tot aan de 2e WO waren de verhoudingen slecht, NL trok zich terug en had in grote lijn er geen behoefte meer aan nog wat te maken willen hebben met België. (Overigens zijn de verhoudingen na 2000 weer verslechterd geraakt). Feitelijk isoleerde het zich, ook min of meer van de rest van de wereld Ook wel omschreven als, trok zich terug op z'n bastion Holland. In wezen een politiek welke men nu weer opnieuw ziet (internationaal) Men ziet het ook terug in het nationale gevoel (nationalisme) wat groeiende is sinds de afgelopen 10 jaar. Voor een buitenlander nogal vreemd misschien, Nederlanders zijn niet zozeer pro-monarchie, maar pro-Oranje Het Oranje gedoe is daar een voorbeeld van. Het Oranje lijkt zelfs de driekleur over te nemen. Desalniettemin hebben de Oranjes, met name Beatrix, een zeer uitgekiende succesvolle koers gevolgd. Feitelijk staan ze in de 400 jarige geschiedenis nu op het hoogtepunt van hun populariteit (macht?) Oranjes pvda Typisch is links en de Oranjes in het Nederlandse bestel Curieus en hoewel dat nooit officieel bevestigd zal worden, wordt aangenomen dat de Oranjes links georiënteerd zijn (pvda) Opvallend is dat Drees 20 jr de Oranjes heeft beschermd, als wel ook door de Uyl. Oud minister Kok verdedigde zelfs dat de monarchie regeringsverantwoordelijkheid moest blijven houden, hoewel hij republikein is Linkse partijen en politici zijn altijd teruggekomen op waar ze aanvankelijk voor stonden (Zelfs Wilders durft het niet aan) Praktisch gezien gooit men daarmee de eigen glazen in, dit bleek al voor WOII (Het was toen nog gewoon dat men bijv het Wilhelmus niet meezong en niet opstond voor de koningin) Dr. Lou de Jong bijv (NL en 2e WO) was fanatiek anti Oranje, uiteindelijk ontpopte hij zich als een Orangist Of ook Andre van ES (PSP): Bij haar inburgering wordt Máxima ook geholpen door André van Es. De oud-fractievoorzitter van de PSP geeft haar advies over het culturele en maatschappelijke leven in Nederland. De betrokkenheid van Van Es bij de inburgering van M�xima in Nederland is opmerkelijk omdat haar partij in de Tweede Kamer altijd voor afschaffing van de monarchie is geweest George Blake Er is iets raars aan het Oranjegedoe. De beruchte (beroemde) spion George Blake bijvoorbeeld (half Brits/Nederlands en communist), was een fanatieke Oranjefan, zelfs in zijn jaren in Rusland. Quote Simon Kuper (opgegroeid in een Brits gezin in Leiden): Ik besefte pas goed hoe groot de Oranjeliefde van de oorlogsgeneratie was toen ik vorig jaar in Moskou de Brits-Nederlandse KGB-spion George Blake interviewde. Blake groeide op in Rotterdam, ging in het verzet, werd later Britse spion, liep in 1951 stiekem over naar de Sovjets en vluchtte in 1966 uit een Londense gevangenis om uiteindelijk Moskou te bereiken. Hij was decennialang overtuigd communist. Toen ik hem naar zijn helden vroeg, had ik dan ook namen als Rosa Luxemburg of Leon Trotsky verwacht. Hij zei echter: ‘Willem de Zwijger. Koningin Wilhelmina. Catharina de Grote hier.’ Een prent van De Zwijger had in zijn vooroorlogse jongenskamer in Rotterdam gehangen, en in de keuken van zijn Russische datsja lag een nieuw Oranjeboek dat een Nederlandse vriend voor hem had meegebracht. Handelsmissie US Men moet zich overigens zeer zeker niet vergissen in een gezamenlijke handelsreis (US). Enerzijds positief qua kosten en etc, plus gezamenlijk heeft het voordelen om zich te kunnen profileren. Elk apart twee kleine K ... landjes waarvan een gemiddelde Amerikaan niet eens weet waar ze liggen. Waar mogelijk samenwerking, maar ieder voor zich zal proberen de ander een flinke loer te draaien om contracten binnen te halen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29510 |
|
![]() Dat maakt u ervan op basis van deze ene regel uit de tekst van het artikel. Gezien de context van het artikel is dit echter gebaseerd op
bewondering voor Frankrijk, het Frans etc. Niet op uit zijn op België. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29511 | |
|
![]() Citaat:
Geen idee hoe in België, maar bijv. de Oranjes vormen een bindend element in Nederland wat betreft allochtonen In 2004 deed het Utrechtse bureau MCA Communicatie in opdracht van Trouw een onderzoek naar de populariteit van de oranjes onder allochtonen Jammer geen uitgesplitste cijfers. Het overgrote deel is dus neutraal, dan wel hangt de oranjes aan Niet duidelijk of het om Monarchisten gaat, of om Orangisten gaat? Een Orangist kan evengoed republikein zijn. Nederlands koningshuis is onbelangrijk: - Marokkanen: 25% - Turken: 20% (25% vindt de Turkse president belangrijker dan Beatrix) - Surnamers: 33% Marokkanen zijn over het algemeen meer gehecht aan koningin Beatrix dan aan koning Mohammed VI Surinamers lopen ook warmer voor Beatrix dan voor president Venetiaan. Oranjes en strategische keuzes: Vermoed dat het tevens een strategische keuze is geweest Ali B, plus ook Amsterdammer, een belangrijke rol toe te bedelen tijdens de troonswisseling (?) De Oranjes hebben, in vergelijking met het Belgische Vorstenhuis, de afgelopen 100 jaar een uitgekiende en zeer succesvolle strategie gevoerd. Blijkbaar lijkt ook WA (voorlopig) er niet voor onder te doen, gezien zijn opstelling qua regeringsverantwoordelijkheid. Hij ontneemt republikeinen bij voorbaat dit element om evt. aan te kunnen grijpen. Tamelijk strategisch, in de huidige tijd, men hoeft hem niet aan te spreken met zijn titelatuur .... majesteit etc. - Mensen mogen hem aanspreken zoals ze willen, 'omdat ze daarmee op hun gemak kunnen zijn'. - "Iedereen noemt me Máxima. Koningin of prinses, dat doet er niet toe. Het is meer wat wij vertegenwoordigen dan de titel", Allochtonen en Oranje - Khalid Boutachekourt is directeur van een adviesbureau voor sociale vraagstukken. Van afkomst is hij Marokkaan, ,,maar ik woon al 28 jaar, sinds mijn kleutertijd, in Nederland. Mijn beleving van het koningshuis is denk ik nauwelijks anders dan die van Jan-in-de-straat.'. Dus voor hem is Koninginnedag de leukste dag van het jaar? ,,Leuker dan kerst.' - Sprekend met Atma Soerdien, werkzaam bij het ministerie van economische zaken en net als Malti Koeldiep van Surinaams-hindoestaanse afkomst, beland je via Maxima en Willem-Alexander bij het eind van de negentiende eeuw. ,,Mijn grootvader ging per VOC-schip vanuit India op weg naar Suriname. Hij werd contractarbeider op de suikerrietplantages. Verdiende zestig cent per dag, dat was toen behoorlijk veel. Na enige jaren boden ze hem het Nederlandse staatsburgerschap, honderd gulden en een stukje grond. Hij is nooit meer weggegaan. Toen al waren ze trots op koningin Emma. Van Wilhelmina hebben ze gehouden! De hindoestaanse gemeenschap moest daarentegen niets hebben van het Britse koningshuis: dat stond voor zwepen en boeien.' - Roy Groenberg noemt zich Nederlands staatsburger van Afrikaans-Surinaamse afkomst. Met zijn 'Stichting Eer- en Herstelbetalingen Slachtoffers van Slavernij in Suriname' voert hij actie tegen discriminerend woordgebruik, zoals het woord 'neger' in Van Dale. Maar Nederlands slavernijverleden staat Groenbergs loyaliteit aan het koningshuis niet in de weg. ,,In Suriname is men veel meer koningsgezind dan men onder autochtone Nederlanders is. Ik herinner me dat we onze hoofddoeken op de grond legden als loper voor prinses Juliana toen ze Paramaribo bezocht. Toen ze zei dat ze ons altijd in haar hart zou dragen hebben wij haar geloofd. En we staan nu ook achter haar kleinzoon. Maar net als Maxima afstand deed van het foute verleden van haar land, zo moet Willem-Alexander leren afstand te nemen van Nederlands slavernijverleden. Zijn voorvader Willem III heeft de laatste duizend slaven gekocht voor de afschaffing van de slavernij in 1863 en ze nog tien jaar in slavernij gehouden.'. ,,We zijn niet rancuneus, meneer. Toen in Nederland in 1953 het water kwam, hebben wij in Suriname in onze scholen geld ingezameld. In de oorlog hebben we geld ingezameld voor een gevechtsvliegtuig dat Nederland zou helpen bevrijden. Dat doet alleen een volk dat geen rancune kent. Juliana, meneer, dat was een warme vrouw. Dat ze zo populair is bij ons, daarin schuilt ons verlangen om te zeggen: kijk ons in de ogen. De striemen op ons lichaam zijn gedicht, maar de kerving op onze ziel is gebleven.'. ,,Wij gaan op 2 februari met een hele groep richting Dam. We willen een glimp van het paar opvangen en we willen de Gouden Koets zien, waaraan onze voorouders met hun bloed, zweet en tranen hebben bijgedragen. Wij staan achter Oranje!' http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archi...n-oranje.dhtml |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29512 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Het is toch altijd verbazend hoe de Nederlandse monarchie Willem III heeft weten te overleven.
![]() |
#29513 | |
|
![]() Citaat:
Men zat nog in een overgangsperiode dat slaven houden en slavenhandel niet meer geaccepteerd werd. Het was zeer zeker niet iets specifiek van het Westen: Arabieren, Chinezen, Afrikaanse stammen, maar ook Indiaanse stammen (US) hielden slaven In doorsnee werden de meeste slaven, slavenhandel, door Nederland in Afrika gekocht. Frappant is bijvoorbeeld dat men vlak na 1800 in Brussel nog galeislaven aan kon treffen op galeien. Curieus en tamelijk tegenstrijdig gezien de Franse revolutie In Nederland; de laatste veroordeling tot de galeien in de 17e eeuw (meen 1633?) Nederlanders werden zelden tot de galeien veroordeeld. Britten bijvoorbeeld had men geen moeite mee. Overigens zag men ook wel burgers welke uit pure armoe zich vrijwillig verhuurden tot galeidienst (koopvaardij: binnenvaart en op zee) Laatst gewijzigd door Adrian M : 20 juli 2013 om 12:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29514 |
|
![]() Brussel 1806: Galeislaven
Het bezoek dat Daniël Boissevain in 1806 aan Brussel bracht, was van meer zakelijke aard. Inderdaad arriveerde men nog voor het sluiten van de poort in het Antwerpse hotel Le Grand Laboureur op de ‘Place de Maire’, het beste hotel van de stad, waar ook Van Winter en Helmers hadden gelogeerd. De volgende dag zagen zij op de werf galeislaven die als milicien gedeserteerd waren of die de conscriptie hadden tegengewerkt. Het gezelschap moest hen met hun klachten ongetroost van zich wijzen: ‘Onder zeer droevige gewaarwordingen, verlieten wij die plaats, en vertrokken naar Brussel http://www.dbnl.org/tekst/_ons003198...01_01_0141.php Galeistraf Nederland: laatste veroordeling 1633 De galeistraf bestond overigens ook en wel degelijk in de Nederlanden. Een veroordeling tot de galeien werd in Delft voor het laatst uitgesproken in 1633 toen Willem Hommert werd veroordeeld wegens aansluiting bij een bende dieven. Meestal kregen alleen buitenlanders deze straf zoals in 1602 twee Engelse soldaten en in 1630 een Duitser. Het Gewest Holland had tijdens de 80-jarige oorlog een speciale galei waar deze veroordeelden enige jaren van hun leven moesten roeien |
![]() |
![]() |
![]() |
#29515 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Oh, voor het gemak een link naar de serie: http://www.geschiedenis24.nl/de-slav...everingen.html
![]() |
![]() |
#29516 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het gaat goed in het Gidsland :
http://www.demorgen.be/dm/nl/996/Eco...ederland.dhtml http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/...25-01-ne-e.htm http://www.geenstijl.nl/mt/archieven...landse_ec.html Allemaal de schuld van de regering en het koningshuis ? Laatst gewijzigd door Henri1 : 20 juli 2013 om 14:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29517 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#29518 | |
Banneling