Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord

Discussietools
Oud 16 september 2022, 05:42   #29741
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Aanwijzingen dat ook Azië genoeg heeft van het westers imperium.

Most of Asia is On the Side of China and Not the U.S. in Growing Conflict
Het is niet voor niks dat die vroeg of laat er ook allemaal aan moeten he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2022, 05:43   #29742
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ok, graag een referendum in elk land over die keuze.
Op zijn Russisch ?
Oud 16 september 2022, 05:46   #29743
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Met "ze" bedoelt U het regime dat in 2014 aan de macht kwam na de democratisch verkozen president op niet-constitutionele manier afgezet te hebben
Ach, dan zouden de Fransen nog steeds een koning moeten hebben he. Het afkappen van de kop van de koning was ook niet grondwettelijk.

Het door het volk buitenbonjouren van een ongewenste "leider" is vaak ongrondwettelijk: er zijn weinig grondwetten die zoiets voorzien.
Oud 16 september 2022, 06:14   #29744
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
dat de as China-Rusland de westerse wereldorde of "pax americana" (een woord dat de Amerikanen zelf graag gebruiken) aan het verstoren is. DAAR gaat deze oorlog over.
Nog maar eens verandert het doel van de oorlog
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2022, 07:34   #29745
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Het is waar, ik gooide de dingen door elkaar. OK nevermind.

De statement van Aydos Sarym is vrij duidelijk mbt CSTO. Ok, duidelijk dan.

Bon, blijft wel zo dat Kazakhstan toch wel vrij defiant is tav Rusland. bvb. uit het artikel: “In Russia, some people misrepresent this situation, arguing that Russia saved Kazakhstan, and Kazakhstan should now forever serve and bow at the feet of Russia.

Ik weet niet of ze dat zouden zijn als het beter ging voor Rusland in Oekraïne.

Ik denk toch dat de invloed van Rusland aan het afbrokkelen is, owv Oekraïne, maar dat is, idd, interpretatie/inschatting.
Misschien wat meer oppassen in de toekomst met uw "betrouwbare bronnen".

Citaat:
The Ministry of Foreign Affairs of Kazakhstan denied information about the republic's withdrawal from the CSTO.

"The information that appeared in some social networks about the allegedly planned withdrawal of Kazakhstan from the CSTO is an absolute fake and does not correspond to reality," the Foreign Ministry said in a statement.
Sputnik

Laatst gewijzigd door Bach : 16 september 2022 om 07:41.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2022, 07:53   #29746
gunter5148
Perm. Vertegenwoordiger VN

gunter5148's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ach, dan zouden de Fransen nog steeds een koning moeten hebben he. Het afkappen van de kop van de koning was ook niet grondwettelijk.

Het door het volk buitenbonjouren van een ongewenste "leider" is vaak ongrondwettelijk: er zijn weinig grondwetten die zoiets voorzien.
Zelensky is altijd “onze smeerlap” geweest. Daar hebben de oekrainers weinig aan te zeggen. Net zoals ze er weinig aan te zeggen hebben dat ze nu als kanonnenvlees worden geserveerd ter meerdere eer en glorie van “het systeem.”

Democratie, of de wil van het volk, heeft daar geen flikker mee te maken…
Oud 16 september 2022, 08:05   #29747
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
Zelensky is altijd “onze smeerlap” geweest. Daar hebben de oekrainers weinig aan te zeggen.
Behalve dat ze hem verkozen hebben met een overweldigende meerderheid.

Het is toch raar dat die kwast van voor 2014 zogezegd democratisch verkozen was, maar dat Zelensky die een sterke score heeft neergezet, een door het volk verworpen stroman zou zijn.
Oud 16 september 2022, 08:28   #29748
R. Kipling
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Behalve dat ze hem verkozen hebben met een overweldigende meerderheid.

Het is toch raar dat die kwast van voor 2014 zogezegd democratisch verkozen was, maar dat Zelensky die een sterke score heeft neergezet, een door het volk verworpen stroman zou zijn.
Wat is daar raar aan? Het overgrote deel van de bevolking is er gewoon achter gekomen dat Zelenski een hypocriete clown is, net zoals een deel van onze politici ook hypocriete clowns zijn en nadien verguisd worden door een groot deel van de bevolking die dacht dat het anders ging zijn. Hij is verkozen geraakt met een programma dat als speerpunten onder andere bevatte:

- de oorlog in de Donbasregio te beëindigen (ze wisten toen alleen nog niet hoe het ging eindigen en hij had er ook niet bij gezegd wanneer of op welke manier ... )
- de relaties met Rusland verbeteren (tsja...)
- de corruptie bestrijden en het corrupte systeem van Oekraïene breken ( maar dan wel vriendjes blijven met de grootste bandiet van de hele hoop Kolomoyskyi)
- de mensenrechten te doen respecteren: hebben we heel erg veel voorbeeldjes van gezien het laatste jaar, maar ook daarvoor waren er zo nu en dan wel wat schendingen t.o.v. Russisch gezinde mensen, was er al niet te veel (pers)vrijheid,...

Als men bekijkt wat hij gedaan heeft en dat vergelijkt met wat in dat programma stond (en dan hebben we het nog niet over de huidige realiteit) is het logisch dat mensen van gedacht veranderen en hij steeds meer tegenwind is beginnen krijgen. In Oekraïene is men hem nu grondig beu aan het worden (en dit staat los van het feit dat er zeker genoeg Oekraïeners zijn die pro-Oekraïens zijn en bereid zijn voor hun land te vechten: alleen denken die zo langzaamaan het zonder Zelenski er beter vanaf te kunnen brengen).

Thucydides (c. 460 – c. 400 BC) ”

Laatst gewijzigd door R. Kipling : 16 september 2022 om 08:32.
R. Kipling is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2022, 08:32   #29749
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door R. Kipling Bekijk bericht
Wat is daar raar aan? Het overgrote deel van de bevolking is er gewoon achter gekomen dat Zelenski een hypocriete clown is, net zoals een deel van onze politici ook hypocriete clowns zijn en nadien verguisd worden door een groot deel van de bevolking die dacht dat het anders ging zijn. Hij is verkozen geraakt met een programma dat als speerpunten onder andere bevatte:

- de oorlog in de Donbasregio te beëindigen (ze wisten toen alleen nog niet hoe het ging eindigen en hij had er ook niet bij gezegd wanneer ... )
- de relaties met Rusland verbeteren (tsja...)
- de corruptie bestrijden en het corrupte systeem van Oekraïene breken ( maar dan wel vriendjes blijven met de grootste bandiet van de hele hoop Kolomoyskyi)
- de mensenrechten te doen respecteren: hebben we heel erg veel voorbeeldjes van gezien het laatste jaar, maar ook daarvoor waren er zo nu en al wel wat schendingen t.o.v. Russisch gezinde mensen, was er al niet te veel (pers)vrijheid,...
Het is waarschijnlijk daarom dat het dringend werd voor het Kremlin om aan te vallen. Als hij dat allemaal had kunnen realiseren dan zou hun droom om Oekraine nog onder hun knoet te krijgen totaal aan diggelen zijn he.

Het is een beetje raar om Zelensky af te rekenen op wat hij niet kon realiseren omdat de Russen zijn binnengevallen he.

Kortom, voor de Russen was Zelensky het einde van hun hoop om daar nog vele stromannetjes kunnen te zetten he. Dat konden ze niet hebben, en dus moesten ze ingrijpen, want aangezien Oekraine de uitvalsbasis moest zijn voor hun verovering van de rest van Europa, ging het helemaal de verkeerde kant uit met Zelensky.

En we zullen het niet hebben over de verkiezing van Putin zekers ?

Laatst gewijzigd door patrickve : 16 september 2022 om 08:33.
Oud 16 september 2022, 09:21   #29750
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Poetin heeft zich mispakt aan Zelensky. In de campagne heeft hij er vooral op aangestuurd dat Poroshenko zou verliezen. Die was eerder westers gezind en lag dus slecht bij Rusland. Poetin dacht dat Zelenski hem beter gezind zou zijn, en ging ervan uit dat het een zwakke president zou zijn. Iemand van buiten de politiek die je met een combinatie van misleiding en intimidatie in je achterzak steekt.

Uiteindelijk is Zelenski een ander soort president gebleken. In elk geval geen vazal van Rusland, noch een deurmat waar je overheen loopt. Het scenario dat ze met Witrusland hebben gevolgd was er één waarin zelenski niet wou meespelen. Is Zelenski daarom een zuiver politicus? Dat denk ik niet, maar zeker in die regio is niemand dat.

Ik denk dat dat nog meer een rol speelde dan de rationaliserende uitleg die het Kremlin achteraf heeft gegeven.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2022, 09:34   #29751
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit is al veel langer bekend, en ongetwijfeld weten onze politici en degene die onze media in handen hebben dat ook. We steunen een totaal verwerpelijk regime, puur om geopolitieke redenen.
Want wat wel klopt, is dat de as China-Rusland de westerse wereldorde of "pax americana" (een woord dat de Amerikanen zelf graag gebruiken) aan het verstoren is. DAAR gaat deze oorlog over.
Ik zie dat u niet antwoord op mijn vraag.

Ik zal ze dus maar herhalen: wat doet Rusland met Oekraïners die nazi-vlaggen of tatoeages hebben?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2022, 09:39   #29752
R. Kipling
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Het is waarschijnlijk daarom dat het dringend werd voor het Kremlin om aan te vallen. Als hij dat allemaal had kunnen realiseren dan zou hun droom om Oekraine nog onder hun knoet te krijgen totaal aan diggelen zijn he.

Het is een beetje raar om Zelensky af te rekenen op wat hij niet kon realiseren omdat de Russen zijn binnengevallen he.

Kortom, voor de Russen was Zelensky het einde van hun hoop om daar nog vele stromannetjes kunnen te zetten he. Dat konden ze niet hebben, en dus moesten ze ingrijpen, want aangezien Oekraine de uitvalsbasis moest zijn voor hun verovering van de rest van Europa, ging het helemaal de verkeerde kant uit met Zelensky.

En we zullen het niet hebben over de verkiezing van Putin zekers ?
Dat programma dateert van 2019 hoor. Dat is bij mijn weten 2 jaar vooraleer de Russen Oekraïene binnengevallen zijn. Met het pogen van de stromannetjes te leveren kon Rusland nog leven: that's part of the game. Waar ze niet mee konden leven omdat ze zich daar existentieel bedreigd door voelden -iets dat ik tot in den treure zal blijven herhalen tot men dit beseft- is een mogelijk toekomstig NAVO-lidmaatschap van Oekraïene. DAT is de oorzaak geweest van de gehele soap die al sinds 2014 bezig is, en waar de V.S. geen stap terug wou zetten. Als men dat land daarbuiten had gehouden, ging daar volgens mij geen oorlog van gekomen zijn. Maar als ge inderdaad redeneert vanuit een misvatting dat men een imaginaire vijand kapot moet maken en het een leuk idee is om een zwaar bewapend anti-Russisch bolwerk te creëren op 350 km van Moskou... tsja, dan is het niet te verwonderen dat die 'vijand' daar een stokje voor probeert te steken hé.

Wat de verkiezingen in Rusland betreft zijn die even betrouwbaar en voorspelbaar als die van de VLD: nadat men er een ideologische zuivering gehouden heeft en men wat loopholes in het stemsysteem laat staan, kan je er perfect stemmen zoals het een bananenrepubliek betaamt.

Laatst gewijzigd door R. Kipling : 16 september 2022 om 09:46.
Oud 16 september 2022, 09:44   #29753
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat programma dateert van 2019 hoor. Dat is bij mijn weten 2 jaar vooraleer de Russen Oekraïene binnengevallen zijn.
Juist en het eerste dat hij gedaan heeft, is de corrupte Russisch gezinde stromannetjes in de administratie eruit gooien. Het is juist dat hij nog geen werk had gemaakt van de zeveraars in het oosten van het land. Maar het buitengooien van het gros van de corrupte administratie was er al te veel aan voor de Russen he.
Oud 16 september 2022, 09:46   #29754
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waar ze niet mee konden leven omdat ze zich daar existentieel bedreigd door voelden -iets dat ik tot in den treure zal blijven herhalen tot men dit beseft- is een mogelijk toekomstig lidmaatschap van Oekraïene.
Dat is nochtans waar we ze zullen mee leren leven want dat zijn desiderata van een bedorven kind dat een paar meppen verdient he. Ze hebben zich daar niet existentieel over bedreigd te voelen, en als het toch zo is, kunnen ze een pak rammel krijgen, dan realiseert hun existentiele angst zich een beetje.

Nog eens: zeggen dat als ik geen zeggenschap krijg over mijn buren dan voel ik mij bedreigd is iets waar geen rekening mee kan gehouden worden he. Wij voelen ons dan ook bedreigd, meer is daar niet aan.
Oud 16 september 2022, 09:48   #29755
dalibor
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat programma dateert van 2019 hoor. Dat is bij mijn weten 2 jaar vooraleer de Russen Oekraïene binnengevallen zijn. Met het pogen van de stromannetjes te leveren kon Rusland nog leven: that's part of the game. Waar ze niet mee konden leven omdat ze zich daar existentieel bedreigd door voelden -iets dat ik tot in den treure zal blijven herhalen tot men dit beseft- is een mogelijk toekomstig NAVO-lidmaatschap van Oekraïene. DAT is de oorzaak geweest van de gehele soap die al sinds 2014 bezig is, en waar de V.S. geen stap terug wou zetten. Als men dat land daarbuiten had gehouden, ging daar volgens mij geen oorlog van gekomen zijn. Maar als ge inderdaad redeneert vanuit een misvatting dat men een imaginaire vijand kapot moet maken en het een leuk idee is om een zwaar bewapend anti-Russisch bolwerk te creëren op 350 km van Moskou... tsja, dan is het niet te verwonderen dat die 'vijand' daar een stokje voor probeert te steken hé.

Wat de verkiezingen in Rusland betreft zijn die even betrouwbaar en voorspelbaar als die van de VLD: nadat men er een ideologische zuivering gehouden heeft en men wat loopholes in het stemsysteem laat staan, kan je er perfect stemmen zoals het een bananenrepubliek betaamt.
Tja. Het komt erop neer dat Rusland Oekraïne als een existentiële dreiging ziet, tenzij het een vazalstaat is met een bestuur dat aan hen gebonden is. Zoals dat van Loekasjenko.

Ik zie daar geen valabel argument in.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
Oud 16 september 2022, 09:52   #29756
R. Kipling
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Dat is nochtans waar we ze zullen mee leren leven want dat zijn desiderata van een bedorven kind dat een paar meppen verdient he. Ze hebben zich daar niet existentieel over bedreigd te voelen, en als het toch zo is, kunnen ze een pak rammel krijgen, dan realiseert hun existentiele angst zich een beetje.

Nog eens: zeggen dat als ik geen zeggenschap krijg over mijn buren dan voel ik mij bedreigd is iets waar geen rekening mee kan gehouden worden he. Wij voelen ons dan ook bedreigd, meer is daar niet aan.
Ja, en door die mentaliteit aan te nemen creëer je op de duur dus dezelfde situatie als bij de Cubacrisis: toen was de V.S. 'het bedorven kind' dat zeggenschap wou over zijn buren. Gelukkig heeft Rusland daar toen rekening mee gehouden of uw droom ging waarschijnlijk uitgekomen zijn. Als de V.S. consistent is, mag ze nu dezelfde redenering toepassen. Bedorven kinderen die kernwapens hebben, daarmee moet men opletten. Meppen geven is dan niet altijd de verstandigste optie.

Laatst gewijzigd door R. Kipling : 16 september 2022 om 09:53.
Oud 16 september 2022, 10:47   #29757
dalibor
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, en door die mentaliteit aan te nemen creëer je op de duur dus dezelfde situatie als bij de Cubacrisis: toen was de V.S. 'het bedorven kind' dat zeggenschap wou over zijn buren. Gelukkig heeft Rusland daar toen rekening mee gehouden of uw droom ging waarschijnlijk uitgekomen zijn. Als de V.S. consistent is, mag ze nu dezelfde redenering toepassen. Bedorven kinderen die kernwapens hebben, daarmee moet men opletten. Meppen geven is dan niet altijd de verstandigste optie.
De Cubacrisis bevatte toch veel meer tastbare elementen van dreiging. Een aantal kernwapens waren op weg naar Cuba om daar geïnstalleerd te worden.

Oekraïne had een associatieverdrag met de EU, waar vanalles inzat op vlak van economie maar niets militair. Maar dat was voor de Russen blijkbaar al heel existentieel, want Janukovich moest dat akkoord dat voordoen was aangegaan alsnog niet ondertekenen van Poetin.

Wat het militaire betreft was er enkel de verklaring van de NAVO-top van Boekarest van 2008. Met enige goede wil lees je daar een toezegging aan voor Oekraïne voor lidmaatschap. Maar in werkelijkheid was dat een loze belofte zonder termijn. Dat was op zich al een compromis om hen iets toe te zeggen zonder de Russen voor het hoofd te soten.

14 jaar later was daar inderdaad nog niks verder van gekomen, wat aangeeft dat het eigenlijk geen stap naar NAVO-lidmaatschap was.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
Oud 16 september 2022, 11:22   #29758
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met "ze" bedoelt U het regime dat in 2014 aan de macht kwam na de democratisch verkozen president op niet-constitutionele manier afgezet te hebben, met massale steun van westerse geheime diensten en westerse regeringen.
Het westerse discours is al vele decennia fout, dat weet iedere Rus die hier woont. Gewoon leugens en propaganda al vele decennia.

Ik was in Oekraïne vorige maand ga daar niet op terug komen. Ik volg de situatie al vele jaren veel meer dan de gemiddelde hier. En ik volg de westerse media. Gewoon pure desinformatie en leugens, met als doel de mensen kalm te houden hoewel ze de gevolgen van de beslissingen van Van der Leugen en co. aan de lijve ondervinden en binnenkort zullen bibberen van de kou als gevolg van de foute beslissingen van onze economische en politieke elite.
Wie zegt dat Viktor Janoekovytsj democratisch werd verkozen? Corruptie is altijd schering en inslag geweest in (ex)-Sovjetstaten. In werkelijkheid was Janoekovytsj niets meer dan een marionet van Poetin, die vooral Russische belangen diende.

Rusland zelf kent ook geen democratie. Vraag maar eens aan die 'verongelukte' toplui, vergiftigde dubbelspionnen of politieke oppositie zoals Navalny. Poetin heeft heimelijk belangrijke participaties d.m.v. afpersing verworven in Russische staatsbedrijven.

Straks zegt u nog dat het referendum in de Krim ook democratisch was

Nee u moet aanvaarden dat Rusland niet meer die grote Sovjet-Unie van vroeger is en die tijden niet meer terugkomen. Sinds Maidan geeft Oekraïne ook aan geen satellietstaat meer te willen zijn van de Russen, u zou u daar beter bij neerleggen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken

Laatst gewijzigd door DebianFox : 16 september 2022 om 11:51.
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2022, 11:50   #29759
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Wel, de slaven kregen te minste eten.

Dat is niet iets wat we over het rijk van Stalin kunnen zeggen.
Ah ja?

1943 Bengal Famine Due To Winston Churchill's Policies Not Drought, Finds Research

https://thelogicalindian.com/story-f...-bengal-famine
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2022, 11:52   #29760
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Net zoals we dat in WOII deden.

Ik heb U toen niet horen klagen.
Ik was toen nog niet geboren.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be