Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 augustus 2013, 19:20   #29781
hollande
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nvalid Bekijk bericht
Vlaamse Friet. Nederlanders zijn er dol op en de zogenaamde patatzaken spelen daar handig op in door zonder boe of ba te beweren dat zij echte Vlaamse friet bereiden. Helaas hebben hun slappe, halfgebakken porties in de meeste gevallen slechts weinig te maken met de knapperige goudbruine rakkers waar wij allen naar verlangen. Een doorn in het oog van een rasechte Vlaming als ikzelf. Laat je niet langer voor de gek houden, vrienden Nederlanders, echte Vlaamse friet bak je zo!

http://www.hoedoe.nl/eten-drinken/ba...-vlaamse-friet
de hollanders zouden zelf dit nog vreten.
Bijgevoegde afbeelding(e)

hollande is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2013, 19:25   #29782
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
In welke zin heeft Nederland dan een meer open cultuur? Kunt u me daar enkele voorbeelden van geven?
De context van de discussie is de eetcultuur verschillen tussen Nederland en Vlaanderen.
Het verschil in adaptatie van vreemde elementen in de eetcultuur is duidelijk en helder genoeg zichtbaar in beide keukens.
Oud 3 augustus 2013, 19:26   #29783
Nvalid
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hollande Bekijk bericht
met hun open cultuur pindasaus,
erboven op
Nvalid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2013, 19:27   #29784
hollande
Banneling

Standaard

Citaat:
erboven op
hollande is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2013, 19:35   #29785
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik ben voorstander van een grote gemeenschappelijke friettest in Vlaanderen en Nederland. Dan pas weten we meer.
Oud 3 augustus 2013, 19:37   #29786
Nvalid
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Ik ben voorstander van een grote gemeenschappelijke friettest in Vlaanderen en Nederland. Dan pas weten we meer.
het is nog steeds niet duidelijk voor jou dan
Oud 3 augustus 2013, 19:46   #29787
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
het is nog steeds niet duidelijk voor jou dan
Nee, mijn ervaring met frites in Vlaanderen is dat het slap en vet is. Maar het kan zijn dat ik bij het verkeerde kot zat. Daarom zijn testen ook goed om te bepalen welk kot het lekkerste is.
Oud 3 augustus 2013, 19:53   #29788
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
wat hebben jullie dan nog allemaal zo gefusioneerd in jullie eigen keuken buiten indoinvloeden in jullie open cultuurtje
De Indische keuken bijvoorbeeld, deze is ontstaan door een mengvorm van Nederlands en Indonesisch eten.
Kokkies pasten gerechten aan, vaak op aanwijzingen van de families, naar een meer Europese/Hollandse smaak
De basis kon typisch Hollands zijn en werd door de kokkies ongevormd naar Indisch, of omgekeerd.

Spekkoek of Lapis Legit bijvoorbeeld is een Indische cake die tijdens de koloniale tijd in Nederlands-Indië is ontstaan.
Van oorsprong een mogelijk type Duitse cake, deze werd aangepast met in Nederlands-Indië beschikbare ingrediënten.
Spekkoek is uiterst intensief om te maken en vergt veel tijd vanwege de zeer dunne laagjes (plusminus 1 mm)

De Indische rijsttafel is zodoende ontstaan. In het buitenland wordt dit soms ook wel the "Dutch ricetable" genoemd.
De meningen verschillen daarover, maar in oorspronkelijke vorm wordt beweerd dat een Indische rijstafel uit 40 of 44 gerechten dient te bestaan (heilige getallen)
Een dergelijke type riisttafel konden echter alleen de gefortuneerden opbrengen. Zoals in Hotel de Indes, Batavia ... 80 bedienden om alles op te dienen.

De Hollander die alleen maar kon leven bij de gedachte aan z’n bordje stamppot met een kuiltje jus had het echter tamelijk slecht in Indië

Een herinnering aan het Sumatra-hotel uit de jaren 1888-1890 dient bewaard te blijven.
Ik schrijf daarom af, wat ik eens over dat hotel gezegd heb.

In de indische hotels kan men ook getuige zijn van het nuttigen van de "RIJSTTAFEL".
Ik moet over die rijsttafel toch wat aparts zeggen, over de rijsttafel die ook bij de meeste families in Indië de hoofdschotel is van den dag.
Ze is saamgevlochten met de indische existentie.

Het is hoogst onbegrijpelijk, verbazend vreemd, dat er europeanen gevonden worden, ja vrij véél europeanen, die de indische rijsttafel lekker vinden, die met voldaanheid zich dik er aan eten.

Een bizar schouwspel vertoont de hotel tafel van één uur als alle gasten bezig zijn te "rijsttafelen".
Borden vol rijst en toespijs - heele bergen kost - worden met een onnatuurlijke gretigheid naar binnen gewerkt door het meerendeel der gasten.
Naast dien berg op het diepe' bord staan heuveltjes bij-eten op kleine schoteltjes. Ook daaraan doet men zich te goed en weldra zijn berg en heuveltjes verdwenen in de gelukkige magen der consumeerenden.
Ik heb zelden over iets meer verwonderd gestaan. Waar laten de menschen het!
Ik weet het: na de rijsttafel gaan velen slapen en het beeld van den volgegeten boa constrictor, dat ik hiervoor al bezigde, heeft inderdaad zin. Met dat al slaat de echte rijsttafelaar in het veel eten elk record.

Door den drang der omstandigheden is de rijsttafel ontstaan, de rijsttafel der europeanen en der met dezen gelijkgestelden.
Een inlander eet haar niet, een chinees ook niet en een natuurlijk europeaan griezelt er van.

Een inlander eet rijst, rulle gekookte rijst en gebruikt er een gedroogd vischje bij of een sausje.
Een chinees gebruikt zijn typische kostjes en een natuurlijk europeaan eet zooveel mogelijk als in Europa, al smaakt alles ook niet zoo lekker.
De indische rijsttafel stamt, naar mijn idee, uit de kazerne of van een oorlogschip.
Het "ratjetoe" van het landleger en de "hutspot" van de marine zijn de stamvaders van de rijsttafel.
Vleesch is in Indië zelden goed. Visch is ook zelden goed om als "visch" --: gekookt of gebakken - genuttigd te worden. Visch is in Indië zacht.
"Krimp"-visch kent men er niet. Visch is ook dadelijk bedorven. Iemand zei me eens: de visschen zwemmen in Indië al rot rond in 't water. Er ligt waarheid in deze woorden.
Groenten zijn treurig ordinair; vrijwel grashaksel.
Aardappelen kan men er niet koken of bakken, behalve dan in klapperolie. Boter is duur.
Groenten uit blikjes zijn duur en bestonden nog niet toen de rijsttafel haar intocht deed.

Werkelijk, de rijsttafel werd geboren uit den drang der omstandigheden.
Rijst is er plenty in Indië. En ook lombok - roode peper - en ook verregaand bedorven visch: trassi (bedorven garnalen). En er is kip, O! zooveel kip, magere, taaie kip, en er zijn kippeneieren en eendeneieren, gezouten, anders bederven ze, als alles in Indië. En er is kerri, vuil-groenkleurige kerri, niet te verwarren met de geurige, bruine kerri van Voor-Indië. En er is zoo iets als witte kool.
Maar dat alles op zichzelf smaakt beroerd.
Wacht, dachten de soldaten en de matrozen, die 't eerst in Indië kwamen, gooit dat alles door elkaar. Laat de peper den smaak bedriegen van al dat ordinaire eten; laat de rijst - rein en onbedorven van smaak - het hoofdgerecht zijn en laat een kerri-saus, met witte kool er in, de hutspot besproeien, en wij leveren u de hoofd-ingrediënten voor een kost, waarin ge alles, wat even eetbaar is, kunt mengen.
En het verlengstuk van de ratjetoes en de hutspots werd de rijsttafel.

Dank aan deze hoofd-ingrediënten, kan je in de rijsttafel alles gooien. Roode vischjes, uitjes, chutney, gebraden, gekookte, gebakken, gestoofde kip, gebakken visch, gekookte visch, sajor-an (groenten) bij de vleet - gekruid of niet gekruid -, komkommers, frikkadel (gehakt, indisch gehakt hoor, je kunt het al aan het woord merken). En dan nog een ontzettend aantal indische schoteltjes, waarvan ik gelukkig de namen niet ken.
En nu begint ge dat allegaartje door elkaar te roeren op een diep bord. Hier en daar doet ge wat op de schoteltjes naast uw bord.

Wanneer nu alles goed is door elkaar geroerd en overgoten met wat stinksausjes, dan is uw rijsttafel klaar. Eet nu maar raak.
Zorg voor een beetje "bedis" - fijngehakte roode lombok - apart op den rand van uw bord en wat rotriekende trassi en ge zijt au grand complet.
Met volle happen gaat al dat saamgefrommelde eten naar binnen.

Ik ben gewoon, mijn hond 's avonds na afloop van het diner, het eten klaar te maken. Al de restjes van de soepbeentjes, balletjes, van het soepvleesch, van de visch, van de groenten en de aardappelen worden gebracht in een kom. Dit alles goed dooreen gedaan en dan ontstaat een conglomeraat van diner-afval.
"Kom,Tommy ,hier is je rijsttafel,"en het beest eet met dezelfde gulzigheid, waarmede in Indië honderden de echte rijsttafel verzwelgen.

Het is te gek, dat een europeaan het rommeltje eet, dat rijsttafel heet, kan lekker vinden.
Welke europeaan in Europa eet nu roode peper, waaraan hij zijn tong, zijn verhemelte, zijn keel en zijn lippen brandt.
Welke europeaan in Europa eet nu trassi... ik vraag u, stinkende rot-garnalen, - eet nu kroepoek, - ook al zoo'n bij spijs van de rijsttafel- kroepoek, dat is: afval van de vleeschzijde van stinkende buffelhuiden.

Welke europeaan nuttigt nu groene kerri-saus, die zulke vuil-groene vlekken geeft en die je lippen en tong zoo vuil-groen kleuren, of moffelt taaie kip, in vijf soorten toebereid, weg onder een berg rijst.
Houdt jelui me nu niet voor de mal, daar in de-n-Oost, met jelui zeggen, dat je zoo'n rotzoodje lekker vindt.
"Ik ben een dol liefhebber van de rijsttafel," beweren velen.
Jawel, "Indië is een goed land". De rest begrijp ik.

Uit het gebrek aan goed eten werd in Indië de rijsttafel, een samenraapsel van onsmakelijkheden, een pisaller, een cache-misère, kost voor beesten, maar niet voor menschen.
De eskimo's drinken traan en de indisch-menschen eten rijsttafel.
Ik beklaag een hollander, die, uit gebrek, traan gaat drinken bij de eskimo's, zoo goed als ik een hollander beklaag, die in Indië uit nooddruft rijsttafel moet eten bij de indisch-menschen.

Wanneer een europeesche familie in Indië rijsttafel gebruikt, omdat een europeesche lunch te duur is en die familie daarvoor uitkomt, zeg ik niets en respecteer ik de zuinigheid, geboden door de levensverhoudingen.
Maar wanneer ik ergens zit en een zuiver europeesche meneer of een zuiver europeesche mevrouw - menschen, die toch eens een hollandschen smaak hadden, die wisten hoe kalfsvleesch smaakt, jonge worteltjes, erwtjes, kabeljauw - wanneer zij beweren, dat ze een rijsttafel "lekker" vinden, dan treur ik om hun indischen val.

http://www.farelli.info/pages_books/indische_hotels.htm
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2013, 19:59   #29789
Adrian M

Standaard

Citaat:
erboven op
Maak eerst maar eens dit: Ouderwetse nasi goreng > reactie 29763, ipv slechts een paar repen aardappel in een pan olie hoeven mikken

Laatst gewijzigd door Adrian M : 3 augustus 2013 om 20:17.
Oud 3 augustus 2013, 20:11   #29790
Adrian M

Standaard

Citaat:
Nutteloos ... je kunt alleen koken of friet bakken als je een Belg/Vlaming bent.
Voorbeeldje, Belgische en Nederlandse Marinekoks worden gezamenlijk in België opgeleid.
Een Nederlandse kok kookt hopeloos ... mits, de Belg weet of erachter komt dat een Nederlander zijn eten gekookt heeft
Oud 3 augustus 2013, 20:22   #29791
Nvalid
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Nutteloos ... je kunt alleen koken of friet bakken als je een Belg/Vlaming bent.
Voorbeeldje, Belgische en Nederlandse Marinekoks worden gezamenlijk in België opgeleid.
Een Nederlandse kok kookt hopeloos ... mits, de Belg weet of erachter komt dat een Nederlander zijn eten gekookt heeft
ach daar maken wij ons niet druk om gezien
onze Belgische frieten terechte wereldfaam genieten..
Oud 3 augustus 2013, 20:22   #29792
Nvalid
Banneling

Standaard

Citaat:
Oud 3 augustus 2013, 20:27   #29793
Adrian M

Standaard

Citaat:
Wordt hiermee soms verwezen naar een muskus rat (waterkonijn) wat jullie graag eten
Oud 3 augustus 2013, 20:34   #29794
Adrian M

Standaard

Citaat:
Eh, French Fries
Oud 3 augustus 2013, 20:37   #29795
Nvalid
Banneling

Standaard

Citaat:
Eh, French Fries
Eh,Belgian Fries
http://www.belgianfries.com/bfblog/
Oud 3 augustus 2013, 20:51   #29796
Adrian M

Standaard

Citaat:
Yep, op een Belgische website
In Franssprekende landen zul je geen benaming Belgische friet tegenkomen. In de Spaans spekende landen al evenmin. In beide landen geloven ze dat de oorsprong van de friet bij hen ligt.

In de US spreekt men van French fries. In de UK hebben ze hopeloze friet, maar hoor je hen evenmin over Belgische friet. Duitsland, zover ik weet evenmin.
Maar wereldberoemd in ...Holland. Wij kennen Vlaamse friet
Oud 3 augustus 2013, 20:57   #29797
Adrian M

Standaard

Citaat:
Gezien uw opstelling, toch wel
U voldoet hier tamelijk aan:
Oud 3 augustus 2013, 21:08   #29798
Adrian M

Standaard

Citaat:
Nee, mijn ervaring met frites in Vlaanderen is dat het slap en vet is. Maar het kan zijn dat ik bij het verkeerde kot zat. Daarom zijn testen ook goed om te bepalen welk kot het lekkerste is.
Om eerlijk te zijn ... een hoop onzin. In het ene land heeft men een voorliefde voor het één en in een andere land een voorliefde voor dat.
Britten houden van dikke slappe friet, in een ander land dunne of dikke friet, dan wel zacht gebakken, hard gebakken of één of twee keer gebakken.
Met mayo evenzo, zuur of niet zuur etc.
Oud 3 augustus 2013, 21:11   #29799
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Denk toch wel voor het eten en de handel.
Ja, wat weet u mij dan te vertellen over de eetcultuur onder de bevindelijken? Ik ben nu echt wel heel nieuwsgierig naar het antwoord.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2013, 21:13   #29800
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
buiten de eigen rijkelijke cuisine,eten vlamingen uiteraard ook chinees,italiaans,grieks,spaans,..
vlamingen als culinaire fijnproevers staan ook altijd open om nieuwe dingen te ontdekken
De Vlaming eet slechts af en toe eens Chinees of Grieks. Italiaans beperkt zich tot spaghetti en pizza op Noord-Europese wijze.

In Nederland hoort Indonesisch eten gewoon tot de bijna wekelijkse tafelgeneugden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be