Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 augustus 2013, 11:55   #29921
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

De Rotterdammer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nvalid Bekijk bericht
Er huist precies een klein onzeker meisje in jou dat graag gezien wilt worden
Onlangs in de metro in Parijs een groepje halfzatte Nederlanders meegemaakt. Plaatsvervangende schaamte. Dat Nederlanders in het buitenland en vooral in Belgie niet altijd bijzonder populair zijn, daarvoor heb ik alle begrip. Ook hier in Duitsland worden Nederlandse toeristen in hun caravans als zuinig en vooral heel aanwezend (luid) waargenomen. Maar hier heb ik nog nooit iemand horen zeggen dat een Europa zonder Nederlanders het paradijs gelijk is....

Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 7 augustus 2013 om 12:02.
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2013, 11:57   #29922
Nvalid
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rotterdammer Bekijk bericht
Onlangs in de metro in Parijs een groepje halfzatte Nederlanders meegemaakt. Plaatsvervangende schaamte. Dat Nederlanders in het buitenland en vooral in Belgie niet altijd bijzonder populair zijn, daarvoor heb ik alle begrip. Ook hier in Duitsland worden Nederlandse toeristen in hun caravans als zuinig en vooral heel aanwezend (luid) waargenomen, maar hier heb ik nog nooit iemand horen zeggen dat een Europa zonder Nederlands het paradijs gelijk is.
Ja zoiets komt hard aan ..he man
Nvalid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2013, 11:59   #29923
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Ja zoiets komt hard aan ..he man
Ben jij een Nazi of zo?
Oud 7 augustus 2013, 12:04   #29924
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ben jij een Nazi of zo?
Vind je het gek dat ik niet kan begrijpen dat Nederlanders als jij sympathie hebben voor de Vlamingen?
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2013, 12:14   #29925
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Vind je het gek dat ik niet kan begrijpen dat Nederlanders als jij sympathie hebben voor de Vlamingen?
Eerlijk gezegd, ik wist dat Nederlanders niet geliefd zijn in Vlaanderen. Dat de haat bij sommige Vlamingen zo diep is dat men zelfs wenst dat ze van de aardbodem geveegd zouden moeten worden, is nieuw voor mij. Zelfs als deze wens in de vorm van een "grapje" gepresenteerd wordt (lache, he man).

Ik wil weten waar die Hollanderhaat vandaan komt. Is het een uiting van minderwaardigheidsgevoelens, omdat Nederland in de wereld een duidelijke, herkenbare identiteit heeft, terwijl men in het buitenland over Vlaanderen -en Belgie- bijna niets weet? Is het naijver, omdat Nederland in de geschiedenis haar taal onafgebroken heeft kunnen behouden en verder kunnen ontwikkelen, terwijl Vlaanderen van die taalontwikkeling nagenoeg afgesneden was en dus veel minder invloed op het temporaine Nederlands heeft kunnen uitoefenen, waardoor Vlamingen feitelijk nu vreemde taal moeten leren, die sterk van de eigen dialekten afwijkt? Is het de afgunst, omdat Nederlanders zich in het openbaar doorgaans nadrukkelijk en zelfbewuster, misschien zelfs wel arroganter presenteren dan de meeste Vlamingen? Of is het omdat Nederland gewoon over het betere voetbalelftal beschikt?

Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 7 augustus 2013 om 12:35.
Oud 7 augustus 2013, 12:25   #29926
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ja, wel degelijk 'afgepakt'. Want indien u dit ontkent, dan negeert u de historische realiteit. Zoals ik vroeger al schreef, heeft Willem I ons dit stuk grondgebied afgepakt. De inwoners van het bescheiden (diep katholiek) grondgebied dat een twijfelachtig appendix-achtige aanhangsel van Nederland vormt en dat nu 'Nederlands Limburg' wordt genoemd, en dus door Holland werd ingepikt, die inwoners van die streek kozen voor de jonge staat België. Dat zijn de feiten. Want bij de Belgische onafhankelijkheidstrijd kozen Weert, Sittart, Geleen, Venlo, de inwoners van Maastricht, e.a, allemaal de Belgische kaart en niet de protestantse Hollandse kaart.

En als u niet Dibbets had gehad, deze protestantse Arnhemse Hollandse garnizoencommandant van het katolieke Maastricht, die toen met zijn Hollandse protestantse troepen het katholieke Maastricht met ijzeren hand regeerde, dan was heel Nederlands Limburg Belgisch gebleven. Want d?*t was de initiële wens van deze nu ‘verhollandste’ Limburgers.

Zó, en niet anders, liggen de historische feiten voor wat deze onverkwikkelijke geschiedenis betreft.
Anderzijds, u gaat eraan voorbij dat Luxemburg een flink deel van haar grondgebied af heeft gestaan aan België.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2013, 12:34   #29927
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Anderzijds, u gaat eraan voorbij dat Luxemburg een flink deel van haar grondgebied af heeft gestaan aan België.
Heb ik dat dan ooit ontkend? Overigens, daar ging de discussie niet over.

U echter ontkende het inpikken door Willem I van Belgisch grondgebied, namelijk Nederlands Limburg. En dat is de historische waarheid ontkennen. En dat laatse is dan weer minder fraai.

Laatst gewijzigd door system : 7 augustus 2013 om 12:46.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2013, 12:44   #29928
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Heb ik dat ooit ontekend? Overigens, daar ging de discussie niet over.

U echter ontkende het inpikken door Willem I van Belgisch grondgebied, namelijk Nederlands Limburg. En dat is de historische waarheid ontkennen. En dat laatse is dan weer minder fraai.
Ik heb een oplossing om al die historische trauma's, die met de huidige realiteit niets meer te maken hebben, in een klap te doen verdwijnen. We voegen Nederland, Belgie en Luxemburg tezamen onder een president en dan maakt het helemaal niet meer uit wie wat in welke periode ingepikt heeft. We houden allemaal onze talen, vormen fijne regionale besturen en klaar zijn Kees, Pol en Jean-Luc.

Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 7 augustus 2013 om 12:46.
Oud 7 augustus 2013, 12:48   #29929
Adrian M

Standaard

Citaat:
Eerlijk gezegd, ik wist dat Nederlanders niet geliefd zijn in Vlaanderen. Dat de haat zo diep en groot is dat men wenst dat ze van de aardbodem geveegd zouden moeten worden, is nieuw voor mij. Ik wil weten waar die Hollanderhaat vandaan komt.
Was me eveneens er niet van bewust dat het vrij diep zit bij een "deel" van de Belgische bevolking.
Heb het niet gemerkt aan Belgen waar ik mee samengewerkt heb (in NL) en gesport.

Misschien dat het sport anders ligt, maar met Walen goede ervaringen opgedaan op trainingskamp in Frankrijk. Spraken gewoon Nederlands met ons.
Alhoewel een keer een ervaring opgedaan met een hopeloze Vlaming. Hij bleef treiteren. Spraken af nergens op te reageren (stoïcijns).
Een goedmoedige grote brede Waal werd het spuugzat. Hij dreigde hem een flink pak rammel te geven als hij niet ophield met kloten (de volgende dag vertrok hij)

Voor mij ook nog steeds een raadsel. Een Belg omschreef het een keer als: Wat bij jullie de Duitsers zijn, zijn bij ons de Nederlanders. Jullie zijn onze moffen.
Oud 7 augustus 2013, 12:49   #29930
Adrian M

Standaard

Citaat:
Heb ik dat dan ooit ontkend? Overigens, daar ging de discussie niet over.

Even teruglezen ... waar heb ik dat ontkend dan?

Laatst gewijzigd door Adrian M : 7 augustus 2013 om 12:49.
Oud 7 augustus 2013, 12:49   #29931
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb een oplossing om al die historische trauma's, die met de huidige realiteit niets meer te maken hebben, in een klap te doen verdwijnen. We voegen Nederland, Belgie en Luxemburg tezamen onder een president en dan maakt het helemaal niet meer uit wie wat in welke periode ingepikt heeft. We houden allemaal onze talen, vormen fijne regionale besturen en klaar zijn Kees, Pol en Jean-Luc.
Laten we de Benelux uitbouwen in plaats van af te bouwen. Dat zou in ieder geval een stap vooruit zijn.

Dit gezegd zijnde, deze discussies zijn (voor mij tenminste) gewoon poging om de puntjes historisch op de 'i' te zetten. En dus, wanneer iemand komt beweren dat Willem I niets afgepakt heeft van België, dan zit hij fout. Meer moet u daar allemaal niet achter zoeken.
Oud 7 augustus 2013, 12:52   #29932
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Even teruglezen ... waar heb ik dat ontkend dan?
Die suggestie wekte u toch:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M
Afgepakt? Nogal flink hypocriet gezien wat Luxemburg aan grondgebied verloren heeft aan België, ofwel u meet met twee maten.
Afgepakt is afgepakt. En Luxemburg heeft daar niets mee te maken.
Oud 7 augustus 2013, 12:53   #29933
Adrian M

Standaard

Citaat:
Laten we de Benelux uitbouwen in plaats van af te bouwen. Dat zou in ieder geval een stap vooruit zijn.

Dit gezegd zijnde, deze discussies zijn (voor mij tenminste) gewoon poging om de puntjes historisch op de 'i' te zetten. En dus, wanneer iemand komt beweren dat Willem I niets afgepakt heeft van België, dan zit hij fout. Meer moet u daar allemaal niet achter zoeken.
Heb ik niet ontkend. Stelde: Afgepakt? Versus Luxemburg verloor grond gebied aan België
Oud 7 augustus 2013, 12:59   #29934
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:

Willem I heeft iets afgepakt van Belgie, Belgie heeft een stuk Luxemburg. Er bestaan geen goede naties, alleen maar naties die hun eigen belang nastreven, of de lokale bevolking er wel of niet blij mee is.
Oud 7 augustus 2013, 16:58   #29935
Nvalid
Banneling

Standaard

Citaat:
Ben jij een Nazi of zo?
ik dacht even met je mee te leven uit sympathie
Oud 7 augustus 2013, 17:01   #29936
Nvalid
Banneling

Standaard

Citaat:
Eerlijk gezegd, ik wist dat Nederlanders niet geliefd zijn in Vlaanderen. Dat de haat bij sommige Vlamingen zo diep is dat men zelfs wenst dat ze van de aardbodem geveegd zouden moeten worden, is nieuw voor mij. Zelfs als deze wens in de vorm van een "grapje" gepresenteerd wordt (lache, he man).

Ik wil weten waar die Hollanderhaat vandaan komt. Is het een uiting van minderwaardigheidsgevoelens, omdat Nederland in de wereld een duidelijke, herkenbare identiteit heeft, terwijl men in het buitenland over Vlaanderen -en Belgie- bijna niets weet? Is het naijver, omdat Nederland in de geschiedenis haar taal onafgebroken heeft kunnen behouden en verder kunnen ontwikkelen, terwijl Vlaanderen van die taalontwikkeling nagenoeg afgesneden was en dus veel minder invloed op het temporaine Nederlands heeft kunnen uitoefenen, waardoor Vlamingen feitelijk nu vreemde taal moeten leren, die sterk van de eigen dialekten afwijkt? Is het de afgunst, omdat Nederlanders zich in het openbaar doorgaans nadrukkelijk en zelfbewuster, misschien zelfs wel arroganter presenteren dan de meeste Vlamingen? Of is het omdat Nederland gewoon over het betere voetbalelftal beschikt?
niets van dergelijke nogal kinderachtige projecties,
wat ik wel weet is dat vlamingen niet zou houden van opdringerige betweterige luidruchtige mensen
Oud 7 augustus 2013, 17:12   #29937
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
niets van dergelijke nogal kinderachtige projecties,
wat ik wel weet is dat vlamingen niet zou houden van opdringerige betweterige luidruchtige mensen
Dat doen niet alleen Vlamingen, maar ook sommige Nederlanders.
Oud 7 augustus 2013, 17:47   #29938
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:

De Benelux is niet levensvatbaar gebleken.
Nederland en Belgie passen niet bij elkaar.
Over allerlei zaken hebben ze verschillende standpunten.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2013, 18:45   #29939
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Laat ons de Nederlanders maar tolereren in de Benelux.

Zo'n samenwerkingsverband is nog te verantwoorden.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2013, 19:45   #29940
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Ik denk dat de Benelux dat in het begin wel was.
Door het bijna federale karakter van het huidige Europa is de Benelux bijna overbodig geworden.
Verschillende standpunten kun je altijd wel op de één of andere manier bij elkaar brengen, dat is het probleem ook niet.
Het probleem is dat er nu blokken zijn binnen Europa met centralistische krachtenblok en meer de-centralistische krachtenblok.
Dus de consensus hoeft niet te worden gezocht op Benelux niveau, maar één niveau hoger.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be