Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 mei 2008, 11:02   #281
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mr. Orange Bekijk bericht
Alé, het doet deugd te horen dat niet iedereen van die kwibussen moet weten.

Hoe is het trouwens met de perceptie qua Vlamingen? Ik heb gehoord dat het echt afhangt in welke regio je zit: Charleroi en Hainout zijn zeer negatief, terwijl de luxemburgers er hun eigenlijk weinig van aantrekken...
Vlaanderen interesseert hen niet, zo simpel is het. Veel "kennen" Vlaanderen enkel en alleen via wat ze van de Franstalige media horen : BHV, TAK, Voorpost, Vlaams Belang, Ijzerbedevaart, enz........ Sorry het te zeggen voor vele Walen is DIT Vlaanderen. Anderen zullen misschien meer genuanceerd zijn maar de kloof is daar. Walen - zelfs als ze het Nederlands kennen, niet iedereen is eentalig in Wallonië - kijken in het algemeen nooit naar Vlaamse TV. Uw "Bekende Vlamingen" zijn voor de grote meerderheid in Wallonië totaal onbekend. En het gaat zelfs niet alleen over Wallonië. Neem Will Tura; hij woont in Brussel waar niemand rond hem kent. In Vlaanderen zou het onmiddellijk "Ah dag Will!" met een foto of een handtekening achter zijn. In Brussel, niets ervan. Als zelfs een Will Tura - toch een monument in de Vlaamse muziek - niet door de Franstaligen gekend is, wat wil je verwachten van andere BV's?
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2008, 11:04   #282
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht
Neen, ik heb het eigenlijk over de meeste dorpen van Brabant, Oost- en West-Vlaanderen en Antwerpen.
Ha, OK.

Nochtans is er toch minstens één Vlaming die wat vaker uit Jette moet geraken ook, hoor.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2008, 11:10   #283
Rob Roy
Minister

Rob Roy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Vlaanderen interesseert hen niet, zo simpel is het. Veel "kennen" Vlaanderen enkel en alleen via wat ze van de Franstalige media horen : BHV, TAK, Voorpost, Vlaams Belang, Ijzerbedevaart, enz........ Sorry het te zeggen voor vele Walen is DIT Vlaanderen.
Dat is dan te danken aan het RMC-gehalte van de mainstream Franstalige media, die geen berichtgeving meer brengen maar een regelrechte oorlog aan het voeren zijn.

Ik was gisteren op een evenement in Wallonië, in het Pays des Collinnes (Henegouwen). Van wat je hierboven beschreef, heb ik niets gemerkt. Iedereen was extreem vriendelijk, en als ze hoorden dat ik Nederlandstalig was deden ze hun best om een paar woordjes Nederlands te spreken. Ik heb ook een paar gesprekjes gehad, waaruit bleek dat ze veel contacten hadden aan de andere kant van de taalgrens en dat ze een grote nood voelen om samen te werken op concrete punten (toerisme, cultuur, ecologie...).

Wallonië is Brussel niet, mijn beste. De ingebakken racistische haat van vele Brusselaars tegenover al wat Vlaams is, bestaat in Wallonië niet. Tot spijt van wie 't benijdt.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2008, 11:16   #284
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Er is inderdaad een groot verschil tussen brussel en wallonië, maar de franstalige brusselaars doen er alles aan om de wallobrux-mythe in stand te houden. Uiteraard, want zij weten goed genoeg dat als die leugen achterhaald wordt, de franstalige brusselaars compleet geïsoleerd zullen staan tegenover zowel vlamingen als walen.

Daarom is er heel dringend nood aan rechtstreekse dialoog tussen vlaanderen en wallonië zonder de belgicistische-brusselse filterkanalen.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2008, 11:21   #285
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wallonië is Brussel niet, mijn beste. De ingebakken racistische haat van vele Brusselaars tegenover al wat Vlaams is, bestaat in Wallonië niet. Tot spijt van wie 't benijdt.
Je kan bijna uitsluitend enkel Waalse rattachisten soms betrappen op Vlamingenhaat en minachting, de Waal en de Franstalige Brusselaar delen dan ook enkel de taal.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2008, 11:31   #286
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Heel juist.

Vandaar dat het gescheld op 'Walekoppen' mij hier soms ferm m'n keel uitkomt.

Ik ben trouwens op zoek naar een degelijke cursus Algemeen Waals (als dat bestaat).

Kan iemand mij helpen?

Dank bij voorbaat,

djimi

Oud 18 mei 2008, 11:51   #287
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Je kan bijna uitsluitend enkel Waalse rattachisten soms betrappen op Vlamingenhaat en minachting, de Waal en de Franstalige Brusselaar delen dan ook enkel de taal.
Dan denk je gegarandeerd verkeerd. Meeste Walen vinden het Nederlands maar "een boerentaal" en hebben een serieuze minachting voor uw taal en uw cultuur. Waarom kiezen de Waalse leerlingen voor het Engels als tweede taal en niet voor het Nederlands? Ik herinner me nog een schooluitstap naar Vlaanderen. De bus die ons naar Vlaanderen leidde, was een Vlaamse bus met dus een Vlaamse chauffeur. Voordat we de bus nemen, zie ik een deel van mijn klas - Walen - met een dragbare hifi-keten en enkele CD's erbij : "On ne va tout de même pas écouter les postes flamands dans le bus!". Een bekrompen mentaliteit, zo was het.

Ik heb al Franstalige liedjes op Vlaamse radio's gehoord. Je zal daarentegen nooit Franstalige radios's vinden die Vlaamse liedjes draaien............. Geen minachting, zei u?

Laatst gewijzigd door Everytime : 18 mei 2008 om 11:52.
Oud 18 mei 2008, 11:56   #288
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Daarom is er heel dringend nood aan rechtstreekse dialoog tussen vlaanderen en wallonië zonder de belgicistische-brusselse filterkanalen.
De nagel op de kop.

De macht van de Brusselse francofonie (én de Belgicisten) is gevestigd op het gebrek aan rechtstreekse communicatie tussen Vlamingen en Walen. Ze zijn ze er als de dood voor dat Vlamingen en Walen wel eens zouden kunnen merken dat ze elkaar niet haten.

Dat is de reden waarom de franstalige media nu al een tijdje een ware haatcampagne voeren.

Zo'n rechtstreekse dialoog is dus precies wat we moeten doen. Tussen burgers om te beginnen.
Oud 18 mei 2008, 11:57   #289
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zo'n rechtstreekse dialoog is dus precies wat we moeten doen. Tussen burgers om te beginnen.
Jullie hebben dus zo'n 150 jaar tijd.

Laatst gewijzigd door azert : 18 mei 2008 om 11:57.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2008, 11:57   #290
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ik ben trouwens op zoek naar een degelijke cursus Algemeen Waals (als dat bestaat).
http://www.amazon.fr/Wallon-poche-Gu.../dp/B00008CTFT

Pelgrim heeft hier trouwens enkele dagen geleden een link naar een online woordenboek Waals (of zoiets) gepost.
Oud 18 mei 2008, 11:59   #291
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Dan denk je gegarandeerd verkeerd. Meeste Walen vinden het Nederlands maar "een boerentaal" en hebben een serieuze minachting voor uw taal en uw cultuur.
Dat is precies wat jullie Brusselaars ons willen doen geloven.

Citaat:
Waarom kiezen de Waalse leerlingen voor het Engels als tweede taal en niet voor het Nederlands?
Tiens, ik dacht dat in Wallonië tegenwoordig overal immersie-klassen uit de grond rezen?

Citaat:
Ik herinner me nog een schooluitstap naar Vlaanderen. De bus die ons naar Vlaanderen leidde, was een Vlaamse bus met dus een Vlaamse chauffeur.
U bent dan ook van de oude tijd.
Oud 18 mei 2008, 12:00   #292
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan denk je gegarandeerd verkeerd. Meeste Walen vinden het Nederlands maar "een boerentaal" en hebben een serieuze minachting voor uw taal en uw cultuur. Waarom kiezen de Waalse leerlingen voor het Engels als tweede taal en niet voor het Nederlands? Ik herinner me nog een schooluitstap naar Vlaanderen. De bus die ons naar Vlaanderen leidde, was een Vlaamse bus met dus een Vlaamse chauffeur. Voordat we de bus nemen, zie ik een deel van mijn klas - Walen - met een dragbare hifi-keten en enkele CD's erbij : "On ne va tout de même pas écouter les postes flamands dans le bus!". Een bekrompen mentaliteit, zo was het.

Ik heb al Franstalige liedjes op Vlaamse radio's gehoord. Je zal daarentegen nooit Franstalige radios's vinden die Vlaamse liedjes draaien............. Geen minachting, zei u?
Geruststellend zal dat alvast zijn, nietwaar Brusselaar die al met Frankrijk leeft?
Oud 18 mei 2008, 12:01   #293
Rob Roy
Minister

Standaard

Opvallend hoe rabiate francofonen en Bruselaars als azert en Everytime zich hier weren als een duivel in een wijwatervat tegen de idee van direct contact tussen Vlamingen en Walen, niet? Ze halen alles uit de kast om ervoor te zorgen dat we elkaar blijven haten.

Het zou imho niet slecht zijn als de Vlaamse Beweging hier eens zou over nadenken.

Laatst gewijzigd door Rob Roy : 18 mei 2008 om 12:02.
Oud 18 mei 2008, 12:02   #294
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Jullie hebben dus zo'n 150 jaar tijd.
Alleen de idee is al bedreigend, nietwaar?
Oud 18 mei 2008, 12:05   #295
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
http://www.amazon.fr/Wallon-poche-Gu.../dp/B00008CTFT

Pelgrim heeft hier trouwens enkele dagen geleden een link naar een online woordenboek Waals (of zoiets) gepost.
D�*�*�*nke !!

Oud 18 mei 2008, 12:06   #296
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Opvallend hoe rabiate francofonen en Bruselaars als azert en Everytime zich hier weren als een duivel in een wijwatervat tegen de idee van direct contact tussen Vlamingen en Walen, niet?
Er valt wel meer op aan die twee.
Oud 18 mei 2008, 12:06   #297
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Geruststellend zal dat alvast zijn, nietwaar Brusselaar die al met Frankrijk leeft?
Het is niet omdat ik met Frankrijk leef dat ik Vlaanderen moet minachten. Wat in die bus gebeurde, toont duidelijk wat de Waalse mentaliteit is. Als ik echt moest kiezen tussen naar Wallonië leven en naar Vlaanderen leven (zonder andere mogelijke keuzes), zou ik toch dan voor Vlaanderen kiezen, geloof me.
Oud 18 mei 2008, 12:09   #298
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Opvallend hoe rabiate francofonen en Bruselaars als azert en Everytime zich hier weren als een duivel in een wijwatervat tegen de idee van direct contact tussen Vlamingen en Walen, niet? Ze halen alles uit de kast om ervoor te zorgen dat we elkaar blijven haten.

Het zou imho niet slecht zijn als de Vlaamse Beweging hier eens zou over nadenken.
Ik heb een deel van mijn studies in Wallonië gevolgd. En ook als ik in Brussel studeerde, was ik geconfronteerd met Walen die op kot in Brussel bleven. Ik spreek dus helemaal niet "in het leeg", ik weet waarover ik spreek.
Oud 18 mei 2008, 12:11   #299
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is niet omdat ik met Frankrijk leef dat ik Vlaanderen moet minachten. Wat in die bus gebeurde, toont duidelijk wat de Waalse mentaliteit is. Als ik echt moest kiezen tussen naar Wallonië leven en naar Vlaanderen leven (zonder andere mogelijke keuzes), zou ik toch dan voor Vlaanderen kiezen, geloof me.
En toch raad je je taalgenoten aan om alle contact met Vlaanderen en Vlamingen zoveel mogelijk te mijden en vooral in een Franstalige wereld te leven?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2008, 12:12   #300
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maak je niet ongerust.
Ik geloof dat je afkeer voor je Waalse taalgenoten nog groter is dan voor de Vlamingen.
Ik wéét echter evengoed als jijzelf dat je die keuze nooit zult hoeven te maken....
maar welke je wél allang gemaakt hébt.

Is er iemand in de zaal die bovenstaande bekentenis van deze Fransgezinde, Vlamingen én Walenverachtende Brusselaar op een Franstalig forum kan plaatsen?

Laatst gewijzigd door Knuppel : 18 mei 2008 om 12:12.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be