Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 juli 2008, 22:52   #281
okke
Gouverneur

okke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Bespaar je de moeite, Preusse.

Na deze namidag te hebben geparticipeerd in een onvoorstelbare ranzige en racistische topic en nu deze onzin heb gelezen heb ik alle lust tot verdere discussies verloren. Het heeft gewoonweg geen zin.

Ik verlaat het forum definitief.
Potentiële scheldkanonnen kan je beter op je negeerlijst zetten, zodat je de keus hebt hun berichten te lezen in plaats van dat hun berichten je onverwacht kwetsen.

Ik heb enkele leden op mijn negeerlijst staan en verbaas me soms positief om een redelijk en prettig bericht en meestal bevestigd de inhoud de reden om ze uit mijn blikveld te laten.
Oud 29 juli 2008, 22:52   #282
Linda
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Het dogma nr 1 van de gelovigen "er is een god" moet anders ook nog bewezen worden mijn beste...
Sorry, maar G-d is er wel degelijk, en het is bewezen. Alleen kan ik de blinde niet bewijzen dat de bomen groen van kleur zijn.

En 't is niet dat ik een speciale genegenheid zou koesteren voor Preusse. Hij beschuldigt mij van grotere ketterij dan jij. Dat kan dus wel tellen.
Linda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2008, 22:54   #283
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Linda Bekijk bericht
Sorry, maar G-d is er wel degelijk, en het is bewezen. Alleen kan ik de blinde niet bewijzen dat de bomen groen van kleur zijn.

En 't is niet dat ik een speciale genegenheid zou koesteren voor Preusse. Hij beschuldigt mij van grotere ketterij dan jij. Dat kan dus wel tellen.
Daar gaan we weer....

"God bestaat maar ik wil/kan het niet bewijzen"

Wel, aangezien je toch houdt van school uitspraken : dit is een dikke vette 0/10
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2008, 22:57   #284
koolvis
Lokaal Raadslid

koolvis's schermafbeelding

Standaard

De hel bestaat zeker, maar het is NIET ZEKER OF ER WEL IEMAND inzit. Want zelfs de grootste zondaar kan op het laatste moment nog berouw gehad hebben.
http://weeswaakzaam.punt.nl/index.ph...chief=0#266005
Ik ben het niet met alles eens van die site, vooral de letterlijke interpretatie; maar met die pagina wel

Google naar "het interview met Wafa Sultan:" Ik geloof dat onverdraagzame mensen het interview hebben laten verwijderen.
koolvis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2008, 23:02   #285
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Patsy Stone's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koolvis Bekijk bericht
De hel bestaat zeker
Hoe weet je dat? Ben je er geweest?
Patsy Stone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2008, 23:03   #286
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Patsy Stone's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sorry, maar G-d is er wel degelijk, en het is bewezen.
Werkelijk? Dat moet ik gemist hebben... Staat dat bewijs toevallig ook ergens op het internet?
Patsy Stone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2008, 23:04   #287
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patsy Stone Bekijk bericht
Hoe weet je dat? Ben je er geweest?
In een slechte trip waarschijnlijk, a la Fear and Loathing in Las Vegas.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2008, 23:07   #288
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koolvis Bekijk bericht
De hel bestaat zeker, maar het is NIET ZEKER OF ER WEL IEMAND inzit. Want zelfs de grootste zondaar kan op het laatste moment nog berouw gehad hebben.
Oh, wat leuk, Hitler, Stalin, Mao, Polpot, Idi Amin..enzv...enzv, zitten gezellig te kaarten met god. Nou ja, het zijn tenslotte zijn kinderen he.
Oud 29 juli 2008, 23:09   #289
Preuße
Minister

Preuße's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar dat kokhalzen getuigt niet van veel meer respect voor de atheïsten dan zij voor de kerk opbrengen.
"Recht op respect" bestaat niet. Je kan niet zomaar verwachten dat persoon x alles van persoon y of intelling z "respecteert". Bovendien is dat een nogal subjectieve uitdrukking die moeilijk te meten valt. Geen geweld gebruiken is bijvoorbeeld duidelijk.

Citaat:
Bovendien getuigt je houding tegenover de islam niet bepaald van een diepgaand begrip van het Christendom.
De meerderheid van de islam-landen en zeker de islam zoals ze in grote delen vandaag geëvoleerd zijn bestaat in feite uit een moorddadige en barbaarse invulling gestoeld op verovering en achterlijkheid. Dat is geen godsdienst meer. Met het Christendom heeft het uit Egypte afkomstige moslimfundemantalisme niets te maken. Ook met God heeft de islam in feite weinig te maken. Het Godsbeeld is totaal gecorrupeerd geworden de laatste decennia. Het is ooit anders geweest in de islam. Bovendien is de stichtingsgeschiedenis van de islam (verspreid met brand en wapens) nu niet bepaald zo stichtend.

Citaat:
De naastenliefde bijvoorbeeld, waar is die in deze gebleven?
Dat is een absurde en vooral näive manier van denken wanneer het op de moslimextremisten aankomt.

Avatar toont Friedrich-Wilhelm III König von Preussen (1770-1840).
Preuße is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2008, 23:13   #290
okke
Gouverneur

okke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Preuße Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Linda
Dat is een absurde en vooral näive manier van denken wanneer het op de moslimextremisten aankomt.
Sprekend.
Oud 29 juli 2008, 23:15   #291
Preuße
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door okke Bekijk bericht
Sprekend.
Misschien kan U eens in geuren en kleuren vertellen over Uw "naastenliefde" voor Marc Dutroux, Hitler en de moslimextremisten die de aanslagen op 11 september 2001 in new York pleegden. Ik ben eens benieuwd.

Oud 29 juli 2008, 23:50   #292
okke
Gouverneur

okke's schermafbeelding

Standaard

Van meneer Dutroux weet ik weinig, netzomin van de mensen die de aanslagen op 11 september 2001 pleegden met gekaapte vliegtuigen in het noordoosten van de Verenigde Staten. Van meneer Hitler weet ik iets meer. Van al deze mensen weet ik dat ze verschrikkelijke mensonwaardige dingen gedaan hebben. Van meneer Hitler weet ik dat hij ook een grote passie voor Wagner had en verzot was op zijn hond.

Het is heel eenvoudig om Dutroux, Hitler en de aanslagplegers van 11 september 2001 als slechte mensen te bestempelen en daarmee elke mogelijkheid om hen als mens te kunnen zien weg te drukken. Naastenliefde betekent voor mij, dat je wel iemands daden beoordeelt en veroordeelt, maar niet de hele persoon. Als je werkelijk elk aspect van iemand kent en elk aspect afkeurt, heb je het recht die persoon 'af te keuren'.
Oud 29 juli 2008, 23:59   #293
Preuße
Minister

Standaard

Citaat:
Naastenliefde betekent voor mij, dat je wel iemands daden beoordeelt en veroordeelt, maar niet de hele persoon. Als je werkelijk elk aspect van iemand kent en elk aspect afkeurt, heb je het recht die persoon 'af te keuren'.
Goed, maar het heeft dan weinig te maken van de geloofsleer en eerder met een heel persoonlijke invulling. Als U mij afrekent op puur persoonlijke maatstaven dan zullen er wel veel dingen zijn die "sprekend" zijn zeker?

Zelf neem ik hier de parabel van Jezus Christus over het onkruid tussen het tarwe als leidraad. Naturlijk bekomt het eindoordel Hem toe op den oogstdag, maar voor wat de zonden van de personen betreffende voor wie hier "naastenliefde" als apologetisch excuus werd ingeroepen, zij spreken luid en duidelijk genoeg vrees ik.

Is het U trouwens al opgekomen om massamoordenaars en fundementalisten te vragen naar hun "naastenliefde" of moeten alleen Katholieken (die duivels!) het bekopen?

Oud 30 juli 2008, 00:03   #294
Linda
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
Citaat van Linda:

Ha, ha, ha!!!
Oud 30 juli 2008, 00:05   #295
Linda
Banneling

Standaard

Citaat:
Misschien kan U eens in geuren en kleuren vertellen over Uw "naastenliefde" voor Marc Dutroux, Hitler en de moslimextremisten die de aanslagen op 11 september 2001 in new York pleegden. Ik ben eens benieuwd.
Als jezus echt bestaan heeft, keert hij zich in zijn graf om van ergernis als hij leest wat jij op dit forum schrijft.
Oud 30 juli 2008, 00:07   #296
okke
Gouverneur

okke's schermafbeelding

Standaard

Je kan er steeds langsheen blijven praten, maar je uitspraken over massamoordenaars en fundamentalisten staan mijlenver van naastenliefde af. Gaat jouw naastenliefde alleen uit naar mensen zelf naastenliefde (zouden kunnen) laten zien?

Jezus ging om met hoeren en zondaars zonder terughoudendheid. Wat houdt jou tegen zijn voorbeeld te volgen?
Oud 30 juli 2008, 00:10   #297
Preuße
Minister

Standaard

Citaat:
Als jezus echt bestaan heeft, keert hij zich in zijn graf om van ergernis als hij leest wat jij op dit forum schrijft.
Jezus die zich omdraait in zijn graf? En U beweert de gedachten van God dan ook nog te kennen? Wat voor een van de pot-gerukte, inhoudsloze en vooral goddeloze sekte hangt U toch niet aan? En die blinde afgoderij voor alles wat met de islam te maken heeft is eerlijk gezegd afschrikwekkend. U bent allicht het beste uithangbord voor het atheïsme want met zo'n dolgedraaide éénmanssekte met een voorliefde voor het eigen "ik" bent U goed geplaatst om mensen een afkeer van geloven te doen krijgen.

Oud 30 juli 2008, 00:15   #298
Preuße
Minister

Standaard

Citaat:
Je kan er steeds langsheen blijven praten, maar je uitspraken over massamoordenaars en fundamentalisten staan mijlenver van naastenliefde af.
Oef. Dan is dat toch al duidelijk.

Citaat:
Gaat jouw naastenliefde alleen uit naar mensen zelf naastenliefde (zouden kunnen) laten zien?
De zonde van sommige mensen is eenvoudigweg té groot zonder dat ze ooit maar berouw hebben vertoond. Dat zijn de verloren zielen. Het zou van een enorme naïviteit getuigen om schaapachtig te gaan doen tegenover zondaars van het kaliber van moslimfundementalisten.

Citaat:
Jezus ging om met hoeren en zondaars zonder terughoudendheid. Wat houdt jou tegen zijn voorbeeld te volgen?
Zondaars en gelovigen vormen inderdaad één gemeenschap op aarde vermits ze tot dezelfde schepping behoren. Maar het één begrip uit zijn context komen claimen en de persoon van Jezus ge(mis)bruiken als breekijzer om het te doen aanvaarden is toch een beetje gortig, denkt U ook niet? In deze gevallen die U hierboven aanhaalt of naar refereert gaat het om personen die gezondigd hadden maar zich bekeerd hadden en tot inkeer gekomen waren. Dat is iets héél anders dan moordenaars die beweren in naam van "Allah" de opdracht te hebben mensen te vermoorden en er nog voor verwachten beloond te worden ook.

Oud 30 juli 2008, 00:26   #299
okke
Gouverneur

okke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De zonde van sommige mensen is eenvoudigweg té groot zonder dat ze ooit maar berouw hebben vertoond. Dat zijn de verloren zielen. Het zou van een enorme naïviteit getuigen om schaapachtig te gaan doen tegenover zondaars van het kaliber van moslimfundementalisten.
Ik geloof niet eens in een god en ben toch bescheiden genoeg om niet te oordelen of iemands zonden te groot zijn of niet. Jij hebt een god die dat zal bepalen als het hun tijd is en toch meen je een voorschot te mogen nemen op zijn oordeel. Ik vind het jammer dat jouw interpretatie van de bijbel het voor jou goedpraat.

Citaat:
Zondaars en gelovigen vormen inderdaad één gemeenschap op aarde vermits ze tot dezelfde schepping behoren.
Zijn er meer scheppingen volgens jou?

Citaat:
Maar het één begrip uit zijn context komen claimen en de persoon van Jezus ge(mis)bruiken als breekijzer om het te doen aanvaarden is toch een beetje gortig, denkt U ook niet?
Is niet van toepassing.

Citaat:
In deze gevallen die U hierboven aanhaalt of naar refereert gaat het om personen die gezondigd hadden maar zich bekeerd hadden en tot inkeer gekomen waren.
Of tot inkeer konden komen. Wil jij mensen die kans geven?

Citaat:
Dat is iets héél anders dan moordenaars die beweren in naam van "Allah" de opdracht te hebben mensen te vermoorden en er nog voor verwachten beloond te worden ook.
Nee, dat is het niet.
Oud 30 juli 2008, 00:43   #300
Preuße
Minister

Standaard

Citaat:
Ik geloof niet eens in een god en ben toch bescheiden genoeg om niet te oordelen of iemands zonden te groot zijn of niet. Jij hebt een god die dat zal bepalen als het hun tijd is en toch meen je een voorschot te mogen nemen op zijn oordeel. Ik vind het jammer dat jouw interpretatie van de bijbel het voor jou goedpraat.
Wel, deze mini-discussie heeft al zijn vruchten afgeworpen want zojuist heb ik de bewuste passage herlezen (Matteüs 13:24-30). Ik meen dat Jezus hier zei dat redding, ook voor het "onkruid", ten alle tijde mogelijk is. Akkoord? Dat de Mensenzoon het laatste oordeel heeft is duidelijk in deze parabel. Toch blijf ik bij mijn mening dat de bewuste personen verloren zijn. De enorme zonde in connectie met het gebrek aan bekering maken dat voor mij duidelijk. Maar ik kan verkeerd zijn natuurlijk in mijn beoordeling. Ze is vooral gebaseerd op de vaststelling dat de schepping van God (mensen) zo brutaal werd vernield en dan nog de naam van God daarbij misbruikt werd. Godslaster en moord zijn twee hoofdzonden.

Citaat:
Zijn er meer scheppingen volgens jou?
Neen.

Citaat:
Of tot inkeer konden komen. Wil jij mensen die kans geven?
Natuurlijk, dat is de plicht van elke Christen? Maar hier is het gewoon niet van toepassing op mezelf, een arme zondaar, om over vergeving uitspraken te doen. De Almachtige heeft het laatste oordel. Ook het begrip "naastenliefde" is hier niet van toepassing. Dat is er maar ingeslopen door iemand erop gericht om apologetische verzinsels te bakken.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be