Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Legerdienst terug invoeren?
Ja, verplicht en voor mannen én vrouwen 19 24,36%
Ja, verplicht maar enkel voor vrouwen (lol) 3 3,85%
Ja, verplicht maar enkel voor mannen 10 12,82%
Ja, maar vrijwillig voor eender wie 5 6,41%
Nee, ik geloof niet in het nut van de militarisering van de maatschappij 26 33,33%
Nee, maar een alternatief mag wel: jongeren verplichten 1 jaar in een ontwikkelingsland te werken, bijvoorbeeld, wat veel leerrijker is 2 2,56%
Nee, maar het alternatief - ontwikkelingswerk - op vrijwillige basis en goed georganiseerd is welkom 10 12,82%
Ander antwoord 3 3,85%
Aantal stemmers: 78. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 11 september 2008, 16:11   #281
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Tja Mambo, het probleem dat gij beschreef is typerend voor de maatschappij. Als het geen toffe, mooie, uitdagende "niet de handen hoeven vuil te maken" job is (met een dik salaris), doen de jongeren het niet meer, want het geld hebben ze niet nodig. Ze kruipen gewoon onder moeder's rok en klaar.

Kindergeld na 18 afschaffen. Studiefinanciering voor uitwonenden en niks voor thuiswonenden.
Het probleem is niet het kindergeld of de studietoelagen

Het probleem is dat veel gezinnen het nu veel beter hebben dan vroeger, omdat ze met 2 gaan werken.

Het verlies aan aandacht en liefde voor de kinderen word dan maar goedgemaakt door de geldkraan open te houden.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2008, 17:34   #282
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht

Het probleem is dat veel gezinnen het nu veel beter hebben dan vroeger, omdat ze met 2 gaan werken.

Het verlies aan aandacht en liefde voor de kinderen word dan maar goedgemaakt door de geldkraan open te houden.
Dat wordt een generatie die diep in de shit gaat geraken als ma en pa te komen te sterven. Niet zozeer financieel, maar wat gaan ze doen op hun eentje ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2008, 19:09   #283
Rapture
Staatssecretaris

Rapture's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

En een legerdienst gaat ervoor zorgen dat ma en pa de geldkraan gaan toedraaien?
Oud 11 september 2008, 19:12   #284
Rapture
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Tja Mambo, het probleem dat gij beschreef is typerend voor de maatschappij. Als het geen toffe, mooie, uitdagende "niet de handen hoeven vuil te maken" job is (met een dik salaris), doen de jongeren het niet meer, want het geld hebben ze niet nodig. Ze kruipen gewoon onder moeder's rok en klaar.

Kindergeld na 18 afschaffen. Studiefinanciering voor uitwonenden en niks voor thuiswonenden.
Kindergeld na 18 afschaffen? Gij denkt dat kinderen die verder studeren opeens geen geld meer kosten? Of wilt ge terug naar die goeie tijd van Daens waar de kinderen op een zo jong mogelijke leeftijd in de fabriek werden geshot om brood op de plank te brengen?
Oud 11 september 2008, 19:20   #285
Rapture
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Als nu eens de moeite doet om heel de draad terug opnieuw te lezen, dan zou je er achterkomen dat het probleem voor bedrijven om technische te vinden idd veroorzaakt is door de opschorting van de dienstplicht.
Maar ook door de verhoging van de leerplicht en het invoeren van werkloosheidsuitkering voor schoolverlaters met een volbrachte studierichting.

De knelpuntberoepen, zijn namelijk beroepen diemen of in het leger aanleerde, of die men op leerkontrakt aanleerde.
Voeg daar binnen een 10tal jaar ook de beroepen die men in het TSO leert maar bij. Want door de leerplicht tot 18 jaar krijg je het verschijnsel dat de leerlingen uit dat onderwijs doorstuderen en een master of bachelor gaan halen. Dit terwijl er vroeger vele stopte na hun A2 omdat ze hun dienstplicht gingen vervullen en niet meer onder de dwang van hun ouders zaten om toch verder te studeren.

Ik wil je hierin een voorbeeld geven.

4 jongeren hebben 2 jaar hoge zeevaartschool gedaan, maar zijn gezakt voor wiskunde. Deze 4 jongeren gaan nu hun wiskunde A2 herdoen via het CVO; maar zijn tegelijk wel reeds bezig met hun niet wiskundigrichte blokken van het 3 jaar nautische wetenschappen.
De reden dat zij op de hoge zeevaartschool niet slagen in de wiskunde is eenvoudig, zij hebben in het secudaire onderwijs een niet wiskundige richting gevolgd en hebben dus te weinig wiskundige bagage voor de nautische wetenschappen.
Vroeger werden deze 21 jarige jongeren opgeroepen voor hun dienstplicht en gingen zij na hun dienstplicht in de jobs waarvoor ze in het secudaire hebben geleerd. Nu blijven die jongeren eerst nog een paar jaar op de hoge scholen en universiteiten rondhangen en gaan daarna opzoek naar een job die bij hun niet volbrachte opleidingen past en blijven zolang doppen.
Dit is nu een voorbeeld van 4 jongeren, maar de CVO's zitten dus vol met jongeren die zakken op een vak in de hoge scholen en universiteiten, die dus een deel van hun secudaire onderwijs opnieuw doen, om zo toch aan een bachelor of master te geraken.
Da komt erop neer jongeren verplichte vakken aanleren omdat er een tekort aan is en die ze misschien ineens nie interessant vinden ook. Als er morgen een tekort is aan bakkers gaat ge dan ook iedereen verplicht naar de bakkerijschool sturen?

Het verschil met vroeger is dat juist de druk op jongeren wordt verhoogd door de prestatiemaatschappij. Omdat hogeschool en unief de dag van vandaag zo hoog worden aangeschreven zorgt dat ervoor dat veel jongeren daarheen gepusht worden terwijl ze er ofwel niet bekwaam voor zijn ofwel het hun niet boeit. Een herwaardering van de handenarbeid kan al veel oplossen. Ik heb zelf al vakantiejobkes gedaan aan de band in de fabriek en ik kan u zeggen dat ik heel blij was toen ik ervan af was, laat staan om zoiets voor de rest van mijn leven te moeten doen.

Stuur desnoods langdurig werklozen naar die legerdienst maar val diegene die het zelf voor elkaar krijgen er niet mee lastig want het is alleen maar een rem/tijdverlies voor hun verdere studies/carrière.
Oud 11 september 2008, 19:21   #286
Rapture
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ik denk dat daar wel het grootste deel van het antwoord ligt.
Gemakzucht door teveel te krijgen.

Daar maakte de legerdienst vroeger in elk geval dikwijls een komaf mee.
Dus het was alvast voor dat goed.
Da komt eerder over als "omdat wij vroeger geen luxe hadden, mogen jullie dat ook niet hebben."
Oud 11 september 2008, 19:42   #287
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rapture Bekijk bericht
Kindergeld na 18 afschaffen? Gij denkt dat kinderen die verder studeren opeens geen geld meer kosten? Of wilt ge terug naar die goeie tijd van Daens waar de kinderen op een zo jong mogelijke leeftijd in de fabriek werden geshot om brood op de plank te brengen?
Draai op voor uw eigen kinderen aub ?

Als ge ze niet kunt onderhouden, maak er dan geen he. De dag van vandaag is er zoiets als birth control.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2008, 21:10   #288
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Da komt eerder over als "omdat wij vroeger geen luxe hadden, mogen jullie dat ook niet hebben."
Vroeger geen luxe jongen?
Wat denk je dat we toen niet hadden?

Ik ben zelfs van mening dat we meer hadden.

Allee nu ben ik toch eens benieuwd.

Laatst gewijzigd door Mambo : 11 september 2008 om 21:23.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2008, 21:17   #289
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Da komt erop neer jongeren verplichte vakken aanleren omdat er een tekort aan is en die ze misschien ineens nie interessant vinden ook. Als er morgen een tekort is aan bakkers gaat ge dan ook iedereen verplicht naar de bakkerijschool sturen?

Het verschil met vroeger is dat juist de druk op jongeren wordt verhoogd door de prestatiemaatschappij. Omdat hogeschool en unief de dag van vandaag zo hoog worden aangeschreven zorgt dat ervoor dat veel jongeren daarheen gepusht worden terwijl ze er ofwel niet bekwaam voor zijn ofwel het hun niet boeit. Een herwaardering van de handenarbeid kan al veel oplossen. Ik heb zelf al vakantiejobkes gedaan aan de band in de fabriek en ik kan u zeggen dat ik heel blij was toen ik ervan af was, laat staan om zoiets voor de rest van mijn leven te moeten doen.

Stuur desnoods langdurig werklozen naar die legerdienst maar val diegene die het zelf voor elkaar krijgen er niet mee lastig want het is alleen maar een rem/tijdverlies voor hun verdere studies/carrière.
De meesten, ik spreek niet voor allemaal, hebben na x zoveel jaren scholing gewoon nog niks!
Hoe kunt ge nu in godsnaam spreken dat die onder druk staan?

Allee hoe leg je dat nu weeral uit?
Tot hun school 24 of 25 jaar, ieder jaar wat anders en niks geleerd, en jij zegt dat ze onder druk stonden?
Druk van watte?
Oud 11 september 2008, 21:21   #290
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Denkt men zo soms nooit eens, toen ze vroeger (in heel veel gevallen) op hun 13 �* 14 jaar (soms vroeger) ergens in een fabriek hun kl*ten tegen de chronometers in stonden af te draaien voor een frank en een sjiek, dat ze niet een klein beetje meer druk hadden?

Zo nog nooit eens gedacht?

Dan wordt het hoog tijd.
Oud 11 september 2008, 22:16   #291
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Denkt men zo soms nooit eens, toen ze vroeger (in heel veel gevallen) op hun 13 �* 14 jaar (soms vroeger) ergens in een fabriek hun kl*ten tegen de chronometers in stonden af te draaien voor een frank en een sjiek, dat ze niet een klein beetje meer druk hadden?

Zo nog nooit eens gedacht?

Dan wordt het hoog tijd.
Azo het lijden van anderen misbruiken...
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2008, 22:23   #292
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Azo het lijden van anderen misbruiken...
Neen, maar wel eens vergelijken met de zogenaamde druk die jullie hebben.
Oud 12 september 2008, 05:01   #293
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat wordt een generatie die diep in de shit gaat geraken als ma en pa te komen te sterven. Niet zozeer financieel, maar wat gaan ze doen op hun eentje ?
Die generatie is gewend alleen te leven. En ppk finacieel gaat die niet in de shit komen, want ze erven van papa en mama. Het zijn hun kids die de shit gaan krijgen.
Oud 12 september 2008, 05:23   #294
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Grapjas, bakker is een knelpuntberoep.
Citaat:
De jongeren van vandaag weten niet eens wat druk is.
Prestige maatschappij?????
Laat mij niet lachen.

Citaat:
Wanneer ga jenu eens eindelijk de moeite doen op de draad te lezen.
Dan zou je tenminste weten dat leren altijd voorrang heeft gehad op de dienstplicht.
En dan zou je geweten hebben, dat de legerdienst telde als stage periode.
Voor een arts was dit bevoorbeeld de meest leerzame periode uit zijn leven, want daar leerde hij de echte zieken uit de carrotees te halen.

En voor de bouwkundige was het een ideale leerschool, want daar leerde ze zelf met de kraan en bulldozer werken.

Een andere zaak die het gevolg was van de legerdienst, was dat vele er de tweede landstaal aanleerde en daardoor werk konden gaan zoeken in het ander taalgebied.

Maar eigenlijk en dat heb ik ook al gepost, het draait er idd enkel om, dat zich inzetten voor de maatschappij word beschouwd als een beroving van tijd en energie die men niet kan gebruiken voor eigen gewin.

Wel de hooggeschoolden zouden eindelijk eens moeten leren, dat het leger nu net de instelling was die jongeren leerde doorzetten en leerde nauwkeurig te werken.
Want dat was het doel van de vele schijnbaar zinloze kuisopdrachten binnen het leger. Er leren opletten dat alle hoekjes en kantjes gedaan werden en dat men geen stukjes oversloeg. Leren op de kleine details te letten.
Oud 12 september 2008, 05:36   #295
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Het gaat ook om het BESEF van tegenwoordig dat we in een prestatiemaatschappij leven.
Misschien dat besef van kleins af aan in de kiem smoren? Dan blijven de jongeren braaf naar school gaan ook.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2008, 09:45   #296
piraat
Banneling

Standaard

Citaat:
Trouwen ? Zelf kinderen maken ? Dan zijn ze niet alleen meer, en verplicht om hun plan te trekken om heel de bende te huisvesten & te voedden. Als het MOET, ben je tot vanalles in staat, hoor.
piraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2008, 12:50   #297
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het gaat ook om het BESEF van tegenwoordig dat we in een prestatiemaatschappij leven.
Misschien dat besef van kleins af aan in de kiem smoren? Dan blijven de jongeren braaf naar school gaan ook.

En met welk nut om van alles te gaan leren als je het niet praktiseert?

Behalve dat het een bezigheidstherapie is.
Misschien goed voor spinnenwebben in het hoofd, maar voor de rest totaal nutteloos.
Oud 12 september 2008, 19:33   #298
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een prestatiemaatschappij??? Nu ???
Jongen toch, wij leven in een luilekkerland maatschappij.
Oud 13 september 2008, 07:25   #299
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

In ons verstedelijkt land met zijn leger in groene camouflage die de laatste bossen van Vlaanderen bevolken stel ik me toch wel vragen bij dat soldaatje spelen.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2008, 09:34   #300
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
In ons verstedelijkt land met zijn leger in groene camouflage die de laatste bossen van Vlaanderen bevolken stel ik me toch wel vragen bij dat soldaatje spelen.
Wel, je moet eens naar het kamp van Brasschaat kijken of dat van Turnhout.
Daar had je 10 jaar geleden machtige bossen, waar geen mens in kwam en de natuur zijn gang kon gaan.
Diezelfde bossen zijn nu villawijken geworden met vele betonwegen.

Een ander deel van de oude militaire kampen zijn recreatiedomeinen geworden, waar men de meest idiote zaken heeft gebouwd.

Weer een ander deel zijn volgebouwd met sociale woningen en appartementen.
En het laatste deel zijn opvangcentra voor illegalen geworden.

Maar tegelijk heeft men wel de bloeiende horeca rond de kazernes kapot gemaakt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be