![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#281 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#282 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wel weet ik dat voorstanders van euthanasie een bepaald aantal redenen naar voorschuiven. Een leven zonder verstandelijke en handelende vermogens wordt door hen als nutteloos beschouwd, wat eigenlijk neerkomt op een heel economische en materialistische visie op de mens. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#283 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Inderdaad, ik volg de Kerk niet zomaar. Als katholiek volg ik het geloof en moraal van de Kerk, niet evenwel wereldlijke inzichten of appreciaties van bepaalde kerkvorsten. Reeds de oudste christelijke gemeenschap leert ons dat we geestelijken niet moeten volgen omdat ze geestelijke zijn, maar wel in zoverre zij het onveranderlijk geloof belijden en onderwijzen. Daar ligt de taak van de Kerk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#284 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 15 februari 2009 om 17:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#285 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Het is heel simpel.
Jezus was een psychonaut (als hij dan al een mens was) Mozes was een psychonaut De boom van Kennis gaf de vrucht niet van appelen, maar de vrucht van een vliegenzwam op haar wortels. Deze kennis is ons allemaal ontnomen en herschreven in hun spiegel van waarheid. Toen men de nieuwe wereld vond, (Amerika) zagen de Spaanse onderdrukkers tot hun stomverbazing dat daar dezelfde cultuur voorkwam als ooit hier in het westen. Massamoorden als gevolg, ook daar de geschiedenis zo goed als volledig vernield. Ik vraag mij af, als de bijbel het dan toch zo aan het rechte eind heeft, waarom is ze zo ver gegaan met het uitmoorden van ideeën, ideälen, geschriften, ... Zefls tot op vandaag erkennen ze nog geen geschriften die bewezen zijn als echt. Ik stel mij vragen dan ja... een ander loopt er blindelings in en noemt het het Schrift van God... Ik zeg dan: lol toch |
![]() |
![]() |
![]() |
#286 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#287 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 15 februari 2009 om 17:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#288 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ach een volgeling is een groot woord. Ik raap waarheid waar ze te rapen valt. Ik ben helaas beetje te diep in het konijnenhol gekropen.
Ik merk op dat mijn levensvisie zelden met die van een ander overeenstemt, heb ik geen problemen met. Maar als men dan mijn visie aanvalt, ja dan kom ik er wel voor op. Een moslim zal ook nooit zijn geloof verwaarlozen. Ik ben een natuurmens, en een mens die van mensen houdt. Als ik opsta op een zonnige dag ga ik met blote voeten in de dauw, grond me met de aarde en voel het universum door geheel mijn lichaam stromen. Die stroom leidt me naar waarheid, mijn waarheid. En het is een verlossing, een zegen en onvermijdelijk zelfs. Ik kan God gewoonweg niet uit mijn leven drukken, al wil ik dat, het is onvermijdelijk. Want God is voor mij alles. God is niet terug te vinden in teksten, maar in je hart. Heeft God dan niet alles geschapen als er een God is? Is God niet de schepper van het heelal? Ik heb ondervonden dat sommige pyschedelics wel degelijk de schedelpan openen en je het universum inschieten. Het is dan geen kwestie van denken meer, maar een kwestie van weten. Het is geen geloof, het is het weten van. Toch zien mensen hier fel op neer, ik vraag me af waarom? Ik raad Jan aan eens bij een shamaan te gaan ![]() Van de Olmeken tot de Maya's, ze leefden in eenheid met hun omgeving. Hedendaags passen we de omgeving aan onze materiale wensen. Gaan dan een gebouw binnen van materiële lusten zoals een Kerk die graag boven alle andere gebouwen uitsteekt, en claimen daarin God te vinden. Ik vind God in mezelf en in de natuur. Het is God in uiting, counsiousness beyond time! Thimoty Leary groot woord, eerder Terrence Mckenna (R.I.P.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#289 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 15 februari 2009 om 18:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#290 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ja inderdaad, waarom zou ik dat willen?
![]() Ik heb nochtans lang op zoek geweest, ik ben nog vrij jong. Maar wist als kind al instinctief dat er een hogere macht in werking was. Als je als kind dan op zo'n katholieke school terecht komt, je communie moet doen, die Kerk in, ik voelde instinctief aan dat dit niet het woord van God was. Men hamerde er wel op dat dit de ware weg naar Christus was. Urenlang had ik gesprekken met de lerares godsdienst na de schooluren. Nooit heb ik haar begrepen. Toen ik ouder werd en mijn zoektocht op eigen schouders nam, duurde het niet lang of ik was verzeild geraakt in het spirituele. Het duurde niet lang dat ik mijn bewustzijn omtrent God wou uitbouwen. Ik blijf het herhalen, de wet van aantrekkingskracht (law of attraction) is werkelijk een feit. Je trekt tot je aan wat je bent. Het denken over God bepaalt de ervaring. Maar je moet begrijpen dat je als jonge jeugd moeilijk kunt plaatsen in andere groepen dan. Zij gaan uit, genieten van hun leven, ik zat met mijn neus in de boeken en te mediteren op mijn kamer. Natuurlijk ging ik wel uit, maar niet zo extreem als ik mezelf met anderen vergelijk. Neale D. Walsche heeft daarover mooie esoterische boeken uitgeschreven. Hij zegt te kunnen communiceren met God, en ik geloof hem wat dat kan iedereen: Vertrouwen op je hoogste diepste gevoel. Het hoogste gevoel vertrekt altijd uit het perspectief vanuit liefde. DAt is wat we allemaal willen zijn, absolute liefde. En liefde is het hoogste gevoel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#291 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het geloof in een god is irrationeel en berust op schrik en onwetendheid. Mensen hebben problemen met het antwoord : dat weet ik niet. Mensen hebben ook problemen met het feit dat de dood het einde is. Kortom, allemaal vragen des levens waar godsdienst een antwoord op geeft. De wetenschap kan niet alles verklaren. Maar ik denk wel dat het moed vraagt om te durven zeggen: ik weet het niet (zoals bvb de vraag: wat veroorzaakte de big bang ?) ipv het typische god antwoord. De deus ex machina die onmogelijke dingen oplost. Sommige dingen weten we niet. We moeten als mensheid er trachten achter te komen, op een rationele en wetenschappelijke manier. Tot dan, weten we het simpelweg niet. En het is irrationeel en idioot om een god als verklaring te zoeken. En dan spreek ik nog niet over al die jezus aanhangers die een fictieboek als waarheid nemen.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#292 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Evolutie my dear. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#293 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
"Het is een avond in mei, buiten aan de oever van het meer. In het riet gaan de watervogels snaterend te keer. De zon is ondergegaan, het wordt geleidelijk koeler. Ik heb echter geen zin om naar huis te gaan, maar ga zitten om nog een poosje van het uitzicht te genieten. Opeens merk ik dat het om me heen stil geworden is, alsof alles rust, in een soort eerbiedige verwachting. Ik ben verrast en vraag me af wat er gaat gebeuren. Spoedig heb ik het niet koud meer, maar merk dat ik aanzwel, hoewel ik nog steeds op hetzelfde plekje zit. Ik bekijk met aandacht een sparrennaald. Opeens gebeurt er iets met die sparrennaald : zij vervliegt in flakkerende lichtgolven. De lichtgolven lijken ongelooflijk snel in de vorm van spiralen te bewegen binnen die naald, die toch de hele tijd haar vorm en aard behield. Het leek plots dat ik een vergrootglas voor mijn ogen had die miljoenen malen vergrootte. Weldra was de heel spar een reusachtige vuurzuil. Secondenlang sloeg een verlammende schrik door me heen - waren mijn hersenen op de ene of andere manier in de war geraakt? - Al gauw is heel het bos een zee van hetzelfde levendige licht. Ik verlaat mijn lichaam, tenminste dat gevoel krijg ik, ik word één met het gras, de aarde, het water. Zo iets vredigs heb ik nog nooit meegemaakt; ik denk: dat is vast de kern van de werkelijkheid. Mijn handen zijn van een doorzichtig licht, maar ik heb geen handen meer. De hele wereld is doorzinderd door die snelle ongelooflijk snelle lichtgolven, waarin je elke afzonderlijke lichtstraal duidelijk herkende en kunt zien hoe hij functioneert. Ik zie de kosmos in werking als een vijfdimensionaal geometrisch geheel met drie ruimtelijke dimensies, de tijd als vierde en nog een vijfde. de constructieve, verbindende dimensie, het diepste mysterie van het heelal, liefde. Het is een zwakke poging om te zeggen wat ik met mijn eigen ogen heb gezien, iets dat absoluut werkelijk en tastbaar was. Meer en meer werd ik licht totdat ik mezelf als een stralingsverschijnsel zag functioneren, op dezelfde golflengte trillend als de vijfde dimensie. Ik zag de gebeurtenissen als in een reusachtige film, een film die niet alleen de gebeurtenissen, de historische voorvallen duidelijk maakte, maar er ook de oorzaken en ontwikkelingen toonde. Vóórdat ik ook maar één vraag kon formuleren was het antwoord er al, op een of andere wijze was ik �*lwetend. Hoelang dit heerlijk gevoel me vervult weet ik niet, maar wanneer ik het landschap weer om me heen kan zien is het donker geworden ... ". Ook dat zou een een 'ervaring van God' kunnen zijn. Laatst gewijzigd door system : 15 februari 2009 om 18:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#294 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Tavek,
Citaat:
![]() God is logisch voor me. Heeft eigenlijk niets met angst te maken. Ik kan gewoon niet vatten dat het leven er zomaar is, en dat het leven een eindbestemming heeft. Als dat niet zo zou zijn heb ik niets te vrezen, want dan weet ik er niets meer van als de rit hier op zit. We moeten nu wel even het woord/concept "God" in een heel groot perspectief plaatsen. Niet enkel God uit de boekjes ofzo, maar ook in wetenschappelijke termen. Zoals het niets dat iets werd. De big bang, ...en ga maar door. Hoe meer ik het leven en het heelal bestudeerd, hoe meer ik verbaasd sta van de perfectie. Het is een evolutie, het heelal is nog in wording, maar toch al zo perfect. Ik ben er gewoon verbaasd van hoedat alles zo perfect in elkaar zit. Dat alles zo zijn reden heeft in het universum. Bekijk ons zonnestelsel, bekijk de aarde. Een afwijking in de samenstelling van geheel en leven was hier mss compleet anders, of erger nog, niet aanwezig. Ik kan God niet ontkennen, omdat ik weet dat een hogere macht hierachter huist. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#295 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() jup system, ik denk dat we elkaar begrijpen
![]() Die ervaring wat je daar neerpent zal uiteraard wel niet uit haarzelf zijn uitgelokt; er zullen we entheogenen achter zitten? Sommige mensen zouden dit graag voorgoed verbannen zien, vooral de Christelijke dan. Maar ze vergeten dat ons lichaam deze ook natuurlijk kan aanmaken. Dromen is eigenlijk trippen he, het is de stof DMT die je hersens aanmaken, waarop de "hallucinatie"/droom volgt. Misschien moet ik een dezer dagen eens een draadje openen van geloof en mythologie. Entheogenen zijn tussen deze twee uiteraard onmisbaar ![]() Laatst gewijzigd door 420yeahbaby : 15 februari 2009 om 18:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#296 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar voor de rest: laat de mensen geloven wat ze willen. Wij geloven ook immers ook wat we willen. Laatst gewijzigd door system : 15 februari 2009 om 18:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#297 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ja, maar er is wel een verschilletje he
![]() Sommige mensen willen ongestoord hun ding kunnen doen, maar daar komt die arm der wet dan gebasseerd op de katholieke waarden. Laat mensen geloven in wat ze willen, maar geef hen dan ook de ruimte om ongestoord te kunnen geloven. Hoewel sommige niet geloven, maar verdergaan op het "weten". En zolang andermans geloof mij geen geld kost, np. Ik ken maar één locatie waar je voor (legale) ayahuasca rituelen kan, en zij zijn helaas niet hier te vinden. Tenslotte niet bij een erkend iemand. Dus ja, laat mensen "geloven" in wat ze willen. Die gelegenheid moet er ook zijn he. |
![]() |
![]() |
![]() |
#298 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Ah, gij kunt god niet ontkennen omdat ge gelooft en irrantioneel zijt. Dat is het probleem. Ik erken het bestaan van iets pas als er voldoende bewijs voor is, hoge waarschijnlijkheid en dergelijke. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#299 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Nu, voor mijn part mogen ze beginnen om in elke school een Zen-tuin te installeren. Het zou veel frustratie en geweld bij de jeugd elimineren en veel misverstanden uit gans de wereld helpen. En zo'n tuin kost de staat niet eens veel. Maar dat snappen de zogenaamde 'rationele' beleidsvoerders nog steeds niet. Ewel, alles komt op zijn tijd, zo wordt wel eens gezegd. Ik zou me toch maar haasten moest ik politieker zijn. Laatst gewijzigd door system : 15 februari 2009 om 19:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#300 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Awel 100% akkoord.
Scholen zijn heel belangrijk en kunnen inderdaad een uitbreiding gebruiken. Beginnend bij de innerlijke ontwikkeling van het kind. Daar zou inderdaad ook wat meer aandacht naar kunnen gaan. Een goede voorlichting is ook al veel, wie herinnert zich S.O. (seksuele opvoeding) nog? Geef toe, het was maar magertjes en heel preuts. De bezinningsdagen duurde ook tekort, amper paar daagjes op één schooljaar. Gewoon rampzalig. Ik denk dat we inderdaad de scholen kunnen uitbreiden, zonder teveel investeren, waarop minder schoolverlaters zullen volgen. Een Zen tuintje is al een aardige stap in de goede richting. Ook ben ik van overtuiging dat godsdienst of islam niet thuishoort op een school. Zedenleer kan dan gaan dienen voor zo'n Zen tuin, innerlijke ontwikkeling, het aanleren van relativeren. Maarja, dreams are dreams he ![]() |
![]() |
![]() |