![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#281 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
![]() |
#282 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Het is een pandemie ja, van een niet-dodelijk virus welteverstaan. Van de 1200 Australiërs waarrond de paniek is, zijn er nog geen enkele omgekomen.
![]() |
#283 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]()
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
![]() |
![]() |
![]() |
#284 |
|
![]() en dat is een goede zaak. Maar een pandemie hoeft niet dodelijk te zijn om sociale en economische schade aan te richten.
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
![]() |
![]() |
![]() |
#285 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat opvalt is dat sommige delen van de kaart helemaal geen gevallen tonen ... Mss waart het daar wel meer rond dan je denkt maar hebben ze er geen zicht op ??? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#286 |
|
![]() wel, in geval de epidemie hier in het najaar ook vollenbak toeslaat, zal dat, naast de gevolgen op de medische sector, ook grote economische en sociale gevolgen kunnen hebben. Travelrestricties die in dat geval ongetwijfeld afgekondigd gaan worden kunnen oa een invloed hebben op de handel en distributie van goederen. Waaronder voedsel.
Zou, en kunnen. Ik druk me voorzichtig uit omdat het absoluut niet zo hoeft te lopen. Net zoals voor vaccinatie geldt hier ook "Better safe then sorry". Spaghetti is dan ook een voor de hand liggende keuze. Het blijft lang houdbaar. Waarom nu? De hamster in de mensen is nog niet wakker geschoten.
![]() |
![]() |
![]() |
#287 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Goed om te weten, bedankt.
![]() |
#288 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() 't Is al een plezantje , zelfs het griepseizoen betekent er niets voor ... ![]() Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#289 |
|
![]() en dat is inderdaad opmerkelijk. Dat de gevallen toenemen in het zuidelijk halfrond (naast Autralie ook bvb Argentinie en Chili) tot daar aan toe, het griepseizoen loopt er nu. Dat de ziekte nog steeds rondraast in Europa en Canada is op zijn minst opmerkelijk.
![]() |
![]() |
![]() |
#290 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het virus heeft momenteel een lethaliteit van iets rond de 0.07% (zelf berekend obv de laatste gegevens). Ik verwacht niet veel directe schade van deze pandemie, toch niet in de huidige vorm. Maar wel indirecte. Als 1 op 3 ziek wordt zoals uiteindelijk voorspeld is het de vraag wie de winkels bevoorraad, kassa's bediend, voor water- en electriciteit zorgt, brandjes blust, politiebescherming biedt en vooral de ziekenhuizen bemand (en apothekers)? Het is ook zaak om zo snel mogelijk ziek te worden denk ik. Ik stel voor dat we ervoor zorgen dat de voorziene afdeling van dat ziekenhuis in Brussel en de overige lege bedden ergens continu vol liggen. ![]() Zo zijn er mogelijk alvast enkelen immuun die iets kunnen uitrichten op het moment dat het grootste deel ziek is. Afrika en delen van Zuid-Oost-Azië kunnen echter roet in het eten gooien. Als het virus daar kan muteren onder gebrekkige hygiënische omstandigheden, laattijdige medische hulp en zeer verzwakte mensen (aids, malaria, tbc, malnutritie, ...) wordt het misschien wel nog freaken. Ik geloof ook niet dat tamiflu nog zal werken als het virus op onze voordeuren klopt. Weet u misschien een bron waarop je geupdate informatie kan volgen over de verspreiding van het virus? De Belgische modale kranten vinden het amper nodig om iets te berichten hierover. (Tip: ik zou voor bruine spaghetti opteren, meer voedingswaarde.) Laatst gewijzigd door Jennes : 12 juni 2009 om 20:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#291 |
Banneling
|
![]() Nederlands viroloog, Ab Osterhaus, verklaarde gisteren in het Nederlandse programma 'de zomer draait door' dat de officiële getallen over griepgevallen in Amerika waarschijnlijk 20x onderschat zijn. In werkelijkheid zijn er dus volgens hem 100 000 den griepgevallen die nooit geregistreerd werden.
Dit komt omdat niet iedereen naar de dokter gaat omdat het een lichte/gewone griep betreft. Als je de blogberichten mocht geloven komt het ook omdat er heel wat mensen naar huis gestuurd worden zonder getest te worden en er heel wat medisch personeel het liet afweten. In Europa zou er ook een enorme onderdetectie van casussen bezig zijn. Dit komt omdat er een slechte verdeling is van de H1N1 tests (veel dokters beschikken er maar over één, of twee) en men de instructie kreeg die enkel te gebruiken voor mensen die terugkwamen van gecontamineerde gebieden. Zo worden er dus mogelijk heel wat mens-op-mens besmettingen gemist. (T.i: ik werd toevallig ook ziek een tijdje nadat een familielid van mij terugkwam van een Europese metropool. Ik had alle symptomen die gezien worden als H1N1, maar ik werd nooit getest hierop en had volgens de arts een gewoon virus. Niet dat ik geloof H1N1 gehad te hebben, maar in principe zou ik hiervoor getest moeten zijn geweest. In die periode zijn er rond mij ook wat mensen ziek gevallen, symptomen gelijkaardig: again: niemand getest.) Ten andere zorgt het milde verloop van het virus ervoor dat mensen het niet nodig achten een dokter op te zoeken. Australië heeft wel iedereen met verdachte symptomen getest, ongeacht hun recente reishistoriek, met het gekende resultaat: 1400 besmettingen, die geleid hebben tot de aankondiging van een officiële pandemie. Dit is dus goed nieuws, want de griep is zo mild dat de meeste mensen het niet de moeite vinden om medische hulp voor te zoeken. Anderzijds is het niet goed dat we eigenlijk niet weten waar die griep zich nu precies bevindt, hoe sterk ze circuleert en hoeveel mensen ze affecteert. Het is dus 'vechten tegen' een onzichtbare vijand. |
![]() |
![]() |
![]() |
#292 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb me aanvankelijk laten misleiden door de berichten die uit Mexico kwamen, en de mortaliteit schromelijk overdreven. Gelukkig langs een kant, anders was het nu terecht paniek in heel de wereld. De vraag die blijft is waarom de mortaliteit overdreven werd. Uiteindelijk weet je niet meer of ze toen overdreven of nu de mortaliteit 'onderschatten'. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 13 juni 2009 om 18:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#293 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Er zijn ziektes die 'veroorzaakt (indirect)' kunnen worden, of beter die beter gedijen bij koude, maar of dat zo is met influenza weet ik niet? Voor pneumonie geldt het bvb. wel. Scholen zijn sowieso ook wel vatbaarder voor virussen. Maar of die maatregel werkelijk zoveel verschil kan maken? Het lijkt me nogal arbitrair (zeker dat 'één uur later'). Zouden die eerste cijfers die we kregen overdreven werden denk je? Ik denk eerder dat zelfs deze cijfers nog onderschat waren omdat er ondertussen al heel wat mensen door 'longontsteking/respiratoire insufficiëntie' het hoekje om konden zijn gegaan. Zonder dat men dit linkte aan het virus. Volgens mij is men niet retrospectief gaan kijken naar het aantal doden. Toen we plots die zogenaamde officiële cijfers van het WHO kregen over de mortaliteit die bijna de helft minder lagen, denk ik dat het om gevallen ging die expliciet door iemand van het WHO onderzocht werden en bleken rechtstreeks aan H1N1 gestorven te zijn. Maar of deze mensen hebben onderzocht die al meer dan twee weken dood waren? (Of één week?) I dare to doubt that ... en ik hoop voor hen van niet. Ik denk dat die laatste cijfers dus een anti-paniek bijschatting waren. Vooral gefundeerd op het 'we vertrouwen de Mexicanen niet' en/of 'de cijfers zijn te hoog naar onze goesting'? Anyway bleek het toen een griep te zijn met een mortaliteit van 10 �* 30%. Nu is het maar een fractie daarvan. Maar de vragen die bij mij wel blijven zijn: - hoe komt het dat 's werelds eerste besmette persoon, een vier-jarig jongetje -dat normalerwijze extra vatbaar zou moeten zijn voor griep en secundaire infecties - dit overleeft heeft? -> wijst op overeenkomsten met de vorige pandemie's waarbij de mensen met de sterkste immuunsystemen werden uitgeschakeld. - Zijn alle personen die het wel overleefden behandeld met tamiflu? En verklaart dit dus het grote sterfteverschil? Laatst gewijzigd door Jennes : 14 juni 2009 om 13:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#294 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ondertussen is er een dode door Mexicaanse Griep in Europa ...
Schot is eerste dode door Mexicaanse griep in Europa |
![]() |
![]() |
![]() |
#295 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#296 |
|
![]() als dat het eerste is waar ge aan denkt bij het lezen van "pneumokok" dan raad ik u professionele begeleiding aan. Echt.
![]() |
![]() |
![]() |
#297 | ||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Nee. het is voorlopig nog raden naar de oorzaak van dat verschil.
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#298 |
Banneling
|
![]() Bedankt voor je informatie!
Wat je daar zegt over de onderschatte besmettingsgraad... Ab Osterhaus verklaarde ook al dat het reële getal waarschijnlijk met 20 vermenigvuldigd mag worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#299 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Laatst gewijzigd door manta : 15 juni 2009 om 23:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |