Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 mei 2009, 22:47   #281
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ars_Nova Bekijk bericht
Verkrachting is een erge daad, maar het is verschrikkelijk veel gecompliceerder dan dat. Je kan onmogelijke elke verkrachting gelijkstellen aan "de ergste daad". Soms is het een subtiele grens die overschreden word, zonder dat het slachtoffer zelf door heeft wat er op het moment aan het gebeuren is. Soms beseft de verkrachter niet dat hij een grens overschreden heeft (en is die persoon tòch niet totaal ziekelijk).

Proficiat, na 10 jaar discussies over de doodstraf (als't niet langer is) ben je er in geslaagd als eerste een ECHT argument naar voren te schuiven pro doodstraf. I'm impressed!
Nu alleen de uitwerking nog. Het criterium "een gevaar betekenen" is niet echt quantiseerbaar en vooral een subjectief, rekbaar en dus gevaarlijk begrip om te hanteren. Daar moet dus nog over nagedacht worden.

Inderdaad, inderdaad.

Wat zijn "vreselijke mensen die het dik verdienen"? Voor sommigen zijn dat pedofielen, moordenaars en verkrachters, maar hoe ziet het er binnen 10 jaar uit? 20? 50? Volgens sommigen zou de doodstraf voor homo's terug ingevoerd moeten worden... of voor drugsdealers, of weet ik wat allemaal.

Er klopt toch iets niet met de redenering volgens mij.
Trouwens, "menselijke moordmachines" komen zijn gelukkig maar zeldzaam maar de vraag is waarom die er zijn. Vergeet niet dat, tegen de tijd dat de straf dan uitgesproken wordt, het kwaad allang geschied is. Zoals Jef Vermassen ook eens verklaarde: dergelijke zaken (massamoorden) zijn eigenlijk niet te voorkomen, want de mensen die ze plegen zijn immuun voor het afschrikeffect... dus de doodstraf helpt niks voorkomen.
De enige manier om het te voorkomen, is proberen te begrijpen WAAROM zoiets kan. Het feit dat we meer en meer fenomenen zien als massamoorden in scholen, is toch een indicatie dat de uiteindelijke oorzaak van alle ellende niet alléén maar bij de daders ligt nietwaar...
Voorkomen is moeilijk, hé. Maar de doodstraf laat wel toe hen het herbeginnen onmogelijk te maken, of het nu in de gevangenis is, of buiten...
Dat je dat zelf niet doorhebt...??
beste vriend is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2009, 00:44   #282
Ars_Nova
Minister

Ars_Nova's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door beste vriend Bekijk bericht
Voorkomen is moeilijk, hé. Maar de doodstraf laat wel toe hen het herbeginnen onmogelijk te maken, of het nu in de gevangenis is, of buiten...
Dat je dat zelf niet doorhebt...??
Uh... het is moeilijk om dat NIET door te hebben.
Het is daarentegen voor u blijkbaar wel moeilijk om door te hebben dat het dan al te laat is, en dat je inderdaad niks hebt voorkomen.
En dat het herbeginnen evengoed wordt tegengehouden door ze op te sluiten.

Laatst gewijzigd door Ars_Nova : 1 juni 2009 om 00:50.
Ars_Nova is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2009, 07:19   #283
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
Uh... het is moeilijk om dat NIET door te hebben.
Het is daarentegen voor u blijkbaar wel moeilijk om door te hebben dat het dan al te laat is, en dat je inderdaad niks hebt voorkomen.
En dat het herbeginnen evengoed wordt tegengehouden door ze op te sluiten.
En voorkomen ? Hoe doe je dat ? Als ik jouw gedachtegang volg, moet men dan iedereen preventief opsluiten !?!
De doodSTRAF, ô Hele Slimme, is een straf, nietwaar ? En straf geef je aan niemand als hij niets gedaan heeft. Dus hoe men misdaden moet voorkomen, dat verdient mischien een ander draadje. Dit ging er over welke misdaden de doodstraf verdienen .
Wat jij ook niet verstaat precies, is dat men opgesloten in de gevangenis nog steeds lekker kan verder moordden : je kan bewakers of verplegend personeel aanvallen, medegevangenen het leven zuur maken, verkrachten, afpersen, doodslagen...Je kan eventueel ontsnappen , buiten onheil aanrichtten tijdens je vlucht...Niet vergeten dat iemand die bvb tot 30 jaar, of tot levenslang , veroordeeld is, niets meer te verliezen heeft , en daardoor NOG gevaarlijker geworden is !
Enige middel om dat te voorkomen is de persoon in kwestie definitief uitschakelen : DOODSTRAF!
Gaat uw brein deze informatie kunnen verwerken ? Of moet ik het nog eens uitleggen ?

Laatst gewijzigd door beste vriend : 1 juni 2009 om 07:26.
Oud 1 juni 2009, 12:27   #284
Ars_Nova
Minister

Standaard

Citaat:
En voorkomen ? Hoe doe je dat ? Als ik jouw gedachtegang volg, moet men dan iedereen preventief opsluiten !?!
Nee, wel de oorzaak van de ellende achterhalen en dáár iets aan doen. Het klinkt wsl weer als een cliché, maar ik geloof echt wel dat de maatschappij een grote verantwoordelijkheid draagt voor het kweken van misdadigers.
Kijk naar het voorval van Van Gelder: een schoolvoorbeeld van iemand in kritieke psychische nood, maar hij en zijn familie botsen keer op keer op het slome systeem. En als het dan mis loopt: "laat hem maar rotten"???
Onze maatschappij eist telkens maar meer en meer; voor degenen die kunnen meedraaien in het systeem wordt de druk soms te zwaar en slaan ze door. Voor degenen die NIET meedraaien in het systeem (zoals quasi iedereen die Mohammed heet ofzo??), geldt vaak dat ze keer op keer op de onverdraagzaamheid van ons fiere Belgenland botsen. En dan zijn we verrast als Mohammed zijn toevlucht zoekt in drugsdealing om brood op de plank te krijgen??

Citaat:
Wat jij ook niet verstaat precies, is dat men opgesloten in de gevangenis nog steeds lekker kan verder moordden
Ik vraag me af hoeveel moorden er binnenin de gevangenis gepleegd worden. Weet jij het antwoord misschien??
Wat ik wel weet is dat in de landen waar de doodstraf bestaat, nog nooit minder misdaden gepleegd zijn, en zelfs eerder het omgekeerde. De mechanismen hierachter zijn ongetwijfeld complexer dan we kunnen vatten, op dit ogenblik.

Citaat:
Je kan eventueel ontsnappen , buiten onheil aanrichtten tijdens je vlucht...Niet vergeten dat iemand die bvb tot 30 jaar, of tot levenslang , veroordeeld is, niets meer te verliezen heeft , en daardoor NOG gevaarlijker geworden is !
Daarom dat ik ook pleit voor zoveel mogelijk alternatieve straffen: werkstraffen, confrontatie met slachtoffers, confrontatie met hulpverlening waar gelijkaardige slachtoffers behandeld worden, ... .
Een gevangenis zou volgens mij ook niet mogen dienen om te straffen in the first place, want als straf is het echt het meest lousy dat er bestaat. Het is op kleuterniveau.
Een gevangenis is om gevaarlijke individuen te verwijderen uit de maatschappij en voor niks anders. Als straf is het waardeloos en zelfs contraproductief.
Now, de doodstraf is misschien wel de gemakkelijkste oplossing, maar zeker niet de beste. Als uw o zo superieure brein het toelaat, kan je misschien nog eens de draad helemaal overlopen en de verschillende argumenten overlopen waarom de tegenstanders ertegen zijn.
Wat je trouwens ook fijntjes vergeet, en wat duidelijk naar voren komt in landen mèt een doodstraf, is dat misdadigers zich gewoon zwaarder bewapenen en veel agressiever uit de hoek komen. Je oogst wat je zaait nietwaar.
Oud 1 juni 2009, 12:49   #285
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

...

Daarom dat ik ook pleit voor zoveel mogelijk alternatieve straffen: werkstraffen, confrontatie met slachtoffers, confrontatie met hulpverlening waar gelijkaardige slachtoffers behandeld worden, ... .
...
Enig idee hoeveel dat kost (ik heb het niet over de enkelband) per gevangene ?

Enkele maanden terug gelezen in de gazet hoeveel van die apen effektief heel hun werkstraf uitdoen, en wat er met hen gebeurd als ze dus hun werkstraf niet uitvoeren? Juist: geen bal.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2009, 15:38   #286
Ars_Nova
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Enig idee hoeveel dat kost (ik heb het niet over de enkelband) per gevangene ?

Enkele maanden terug gelezen in de gazet hoeveel van die apen effektief heel hun werkstraf uitdoen, en wat er met hen gebeurd als ze dus hun werkstraf niet uitvoeren? Juist: geen bal.
Enig idee hoeveel een gewone gevangene kost? Enig idee hoeveel een terdoodveroordeling kost? En wat de schadevergoeding bedraagt voor de familie? En de eindeloze hoop paperassen voor iedereen... dat zijn geen processen die in 3 maand beslecht zijn hé.

Enfin: uw 2e argument: dat is gewoon het hele systeem hier dat mank loopt. Letop: ik ben niet tegen vervroegd vrijkomen IN SOMMIGE GEVALLEN en als een expert-team het erover eens is dat het erop te wagen is (dus niet onvoorwaardelijk na een paar jaar goed gedrag).
Maar voor extreem gevaarlijke, ongeneeslijke misdadigers, genre Dutroux, Fourniret, Pandy etc... waar ook weer een expert-team het erover eens is dat er niks aan te veranderen is, dan is het nog altijd mogelijk ze een deel van hun schuld te laten aflossen door ze aan het werk te zetten, zelfs al is dat maar een druppel op een hete plaat.
En dan is het uiteraard zaak om ervoor te zorgen dat het hele systeem soepel loopt... maar ja, het zal inderdaad wel gemakkelijker gezegd dan gedaan zijn.
Oud 1 juni 2009, 21:47   #287
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
Enig idee hoeveel een gewone gevangene kost? Enig idee hoeveel een terdoodveroordeling kost? En wat de schadevergoeding bedraagt voor de familie? En de eindeloze hoop paperassen voor iedereen... dat zijn geen processen die in 3 maand beslecht zijn hé.

Enfin: uw 2e argument: dat is gewoon het hele systeem hier dat mank loopt. Letop: ik ben niet tegen vervroegd vrijkomen IN SOMMIGE GEVALLEN en als een expert-team het erover eens is dat het erop te wagen is (dus niet onvoorwaardelijk na een paar jaar goed gedrag).
Maar voor extreem gevaarlijke, ongeneeslijke misdadigers, genre Dutroux, Fourniret, Pandy etc... waar ook weer een expert-team het erover eens is dat er niks aan te veranderen is, dan is het nog altijd mogelijk ze een deel van hun schuld te laten aflossen door ze aan het werk te zetten, zelfs al is dat maar een druppel op een hete plaat.
En dan is het uiteraard zaak om ervoor te zorgen dat het hele systeem soepel loopt... maar ja, het zal inderdaad wel gemakkelijker gezegd dan gedaan zijn.
Aan het werk zetten ?! Dikke zever, er zijn mensen genoeg die werk zoeken en er geen vinden. Dan die hun job ook nog eens aan een monster geven, waar de wereld beter vanaf is ! Schandalig vind ik dat ! Parels voor de zwijnen. Een goedkoop spuitje vergif, en we zijn er vanaf.
Oud 2 juni 2009, 13:24   #288
Ars_Nova
Minister

Standaard

Citaat:
Aan het werk zetten ?! Dikke zever, er zijn mensen genoeg die werk zoeken en er geen vinden. Dan die hun job ook nog eens aan een monster geven, waar de wereld beter vanaf is ! Schandalig vind ik dat ! Parels voor de zwijnen. Een goedkoop spuitje vergif, en we zijn er vanaf.
You wish, in de realiteit zijn er een hoop jobs waar niemand nog in WIL werken. Het grootste probeem is niet de hoeveelheid werk, maar de spreiding van het aanbod werkwilligen. Maar ik zou het ook niet meteen zien zitten dat ze loketbediende worden van een Immokantoor ofzo hé.
Maar wie weet, de riolen kuisen, openbare werken, gewoon de bouw in't algemeen... al die dingen die jarenlang aanslepen tot ergernis van iedereen.

Laatst gewijzigd door Ars_Nova : 2 juni 2009 om 13:26.
Oud 2 juni 2009, 15:28   #289
beste vriend
Banneling

Standaard

[quote=Ars_Nova;4140176]You wish, in de realiteit zijn er een hoop jobs waar niemand nog in WIL werken. Het grootste probeem is niet de hoeveelheid werk, maar de spreiding van het aanbod werkwilligen. Maar ik zou het ook niet meteen zien zitten dat ze loketbediende worden van een Immokantoor ofzo hé.
Maar wie weet, de riolen kuisen, openbare werken, gewoon de bouw in't algemeen... al die dingen die jarenlang aanslepen tot ergernis van iedereen.[/QUOTE]

Jij bent voor slavenarbeid, ik stel mij tevreden met gerechtigheid . Ik weet het, men zegt het mij dikwijls : ik ben te goed.
Oud 2 juni 2009, 15:32   #290
Ars_Nova
Minister

Standaard

Citaat:
Jij bent voor slavenarbeid, ik stel mij tevreden met gerechtigheid . Ik weet het, men zegt het mij dikwijls : ik ben te goed.
Dwangarbeid kan humaan genoeg zijn. Het gaat erom dat ze nog een positieve bijdrage kunnen leveren aan de maatschappij.
Oud 2 juni 2009, 15:35   #291
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
Dwangarbeid kan humaan genoeg zijn. Het gaat erom dat ze nog een positieve bijdrage kunnen leveren aan de maatschappij.
In de goelag zegden ze dat ook.
Oud 2 juni 2009, 19:51   #292
diminike
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 420yeahbaby Bekijk bericht
Pedofilie
Moord
Hupla... geen overvolle gevangenissen meer!
Oud 2 juni 2009, 20:54   #293
Ars_Nova
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door diminike Bekijk bericht
Hupla... geen overvolle gevangenissen meer!
Het aantal pedofiliezaken- en veroordeelden is echt wel klein hoor (ask Childfocus).

Nee, om de gevangenissen te ontvolken, moeten ze beginnen met de totaal ongevaarlijke mensen daar weg te halen die gewoon eens iets mispeuterd hebben. Dat ze DIE dan een alternatieve straf geven, dan komt ge veel verder peis ik.
Oud 2 juni 2009, 21:46   #294
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
Het aantal pedofiliezaken- en veroordeelden is echt wel klein hoor (ask Childfocus).

Nee, om de gevangenissen te ontvolken, moeten ze beginnen met de totaal ongevaarlijke mensen daar weg te halen die gewoon eens iets mispeuterd hebben. Dat ze DIE dan een alternatieve straf geven, dan komt ge veel verder peis ik.
Voorbeelden van " mispeuteringen " ? Niet dat ik met je voorstel niet akkoord ben, hoor, maar ik wil toch eens weten of wij over dezelfde zaken bezig zijn...
Hetgeen trouwens niks veranderd over mijn opinie pro-doodstraf.
Oud 2 juni 2009, 21:52   #295
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Pas op beste vriend - ik kan wel een klein stukske meegaan in de redenering van Ars - als je ziet wat er allemaal los rondloopt te criminaliseren, vrouwen in coma schoppen, bejaarde mannen halfdood slaan - dan is't misschien mogelijk dat de échte criminelen vrij rondlopen en de - ahum - "totaal ongevaarlijke mensen" in de bak zitten?

Nee hè?
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2009, 22:28   #296
Ars_Nova
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Pas op beste vriend - ik kan wel een klein stukske meegaan in de redenering van Ars - als je ziet wat er allemaal los rondloopt te criminaliseren, vrouwen in coma schoppen, bejaarde mannen halfdood slaan - dan is't misschien mogelijk dat de échte criminelen vrij rondlopen en de - ahum - "totaal ongevaarlijke mensen" in de bak zitten?

Nee hè?
Dat bedoel ik niet. Ik heb het over dingen als drugsdelicten, diefstal zonder geweldpleging en financiële criminaliteit. Letop, ik minimaliseer die problemen niet, ik zeg alleen dat je, als je moet kiezen, dan beter die personen een alternatieve straf geeft waardoor je de echte geweldplegers kunt opsluiten.
En voor zaken waar minderjarigen bij betrokken zijn, is het ZEKER EN VAST geen oplossing om die in een cel te gooien.
Oud 2 juni 2009, 23:11   #297
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat bedoel ik niet. Ik heb het over dingen als drugsdelicten, diefstal zonder geweldpleging en financiële criminaliteit. Letop, ik minimaliseer die problemen niet, ik zeg alleen dat je, als je moet kiezen, dan beter die personen een alternatieve straf geeft waardoor je de echte geweldplegers kunt opsluiten.
En voor zaken waar minderjarigen bij betrokken zijn, is het ZEKER EN VAST geen oplossing om die in een cel te gooien.
Als je 17 en 6 maanden " oud " bent, ben je minderjarig. En dan sla je een oud vrouwtje steendood, voor 50 euros te ratten. Wat nu ? Vooral niet in een cel steken ? Doodstraf evenmin, uiteraard, dan is het kot te klein. Alhoewel het slachtoffer WEL dood is...Welke straf dus ? Werkstraf ? Enkelband ? ( van een straf gesproken )...Nog iets dat in je opkomt ?
Oud 2 juni 2009, 23:27   #298
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja oké, volgens jouw redenering zitten mensen vast voor drugsdelicten, diefstal zonder geweldpleging en financiële criminaliteit (minimale overtredinkjes volgens jou die niet in de gevangenis horen, maar een alternatieve straf gegeven kan worden - waar ik niet vóór ben trouwens) - en de 'zware' gevallen lopen vrij rond, worden niet of nauwelijks gestraft - welke strafmaat wordt er eigenlijk gehanteerd - wat voor rechters zitten er - ach laat maar ... criminelen horen - volgens mij bestraft te worden - daar hebben we wetten voor - die moeten toegepast worden.

wat is dan wel de oplossing voor die 'minderjarigen', volgens jou?
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2009, 07:30   #299
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Ja oké, volgens jouw redenering zitten mensen vast voor drugsdelicten, diefstal zonder geweldpleging en financiële criminaliteit (minimale overtredinkjes volgens jou die niet in de gevangenis horen, maar een alternatieve straf gegeven kan worden - waar ik niet vóór ben trouwens) - en de 'zware' gevallen lopen vrij rond, worden niet of nauwelijks gestraft - welke strafmaat wordt er eigenlijk gehanteerd - wat voor rechters zitten er - ach laat maar ... criminelen horen - volgens mij bestraft te worden - daar hebben we wetten voor - die moeten toegepast worden.

wat is dan wel de oplossing voor die 'minderjarigen', volgens jou?
Wat met een minderjarige, die sinds zijn 12 jaar 100 of 200 keer opgepakt is wegens diefstal met of zonder geweld, racket, druggebruik & handel ,slagen en verwondingen, vandalisme, verkrachting enz enz. ???
Er zijn er zulke, hoor, en niet eens uitzonderingen. Dat is hun curriculum vitae, en ze zijn er fier op.
Oud 3 juni 2009, 07:38   #300
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Doodstraf nee, doodstraf ja, het gaat hier soms nogal te keer, en iedere blijft in zijn loopgrachten zitten, en verandert niet van mening, wat ook de argumenten van de " tegenstander " zijn ...
Maar wélke misdaden verdienen de doodstraf volgens jullie ?
Alle misdaden verdienen de doodstraf! Dan zijn we onmiddellijk verlost van een groot deel van de allochtonen en VB'ers. Ook een serieus deel van de bedrijfswereld en zelfstandigen gaan er dan aan. Veel zwartwerkers zullen opgeruimd worden waardoor de werkloosheidsstatistieken pijlsnel zullen dalen.

Nu ik er zo over nadenk, lijkt de doodstraf toch een goede zaak te zijn.
Ke Nan is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be