Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wat vindt u van het document?
Goed 21 44,68%
Slecht 26 55,32%
Aantal stemmers: 47. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 16 juli 2009, 11:51   #281
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
De site van TEC is meertalig
http://www.infotec.be/index.aspx?Pag...04861304108928

terwijl die van De Lijn eentalig is
http://www.delijn.be/

Dat zegt genoeg, denk ik.
oja, nog iets

ga eens zoeken naar de fietsroutes van de Moezel.

uiteraard in het Duits. je kan de site ook bekijken in het Engels en in het Nederlands. helemaal niet in het Frans....

tss, die Duitsers toch hé, negeren ze gewoon de belangrijkste taal van de wereld!
Oud 16 juli 2009, 11:51   #282
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rotterdammer Bekijk bericht
Dat is precies die calvinistische padvindersmentaliteit, die Belgen van Hollanders doet weglopen.... Ouders moeten hun kinderen opvoeden, de overheid moet het volk dienen, maar zeker niet opvoeden. Terug naar de DDR?
Je weet best wat ik bedoel, dus daag mij niet uit met bespottelijke verwijzingen naar calvinisme en DDR.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2009, 11:53   #283
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
de scheldtirade heb ik geschrapt

krachtenbundeling binnen de EU is zeer dynamisch en Europese verhoudingen wijzigen alnaargelang het thema. een fusie voegt niets toe en werkt zelfs averechts als moest blijken dat Hollanders en vlamingen het over bepaalde onderwerpen grondig oneens zijn. In dat geval spreek je niet over een krachtenbundeling maar een verzwakking waar men eerst intern nog compromissen moet sluiten vooraleer je in Europees verband kunt werken.
Zoals Belgie nu ook vleugellam is in Europa.De veschillen tussen de deelstaten
maken Belgie ongeloofwaardig en inefficient.
Nederland zit inderdaad niet te wachten op Belgische toestanden.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2009, 11:58   #284
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

De Rotterdammer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Je weet best wat ik bedoel, dus daag mij niet uit met bespottelijke verwijzingen naar calvinisme en DDR.
Nee, ik weet niet wat je bedoelt. Wees duidelijk of zeg anders niets.
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2009, 11:58   #285
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Zoals Belgie nu ook vleugellam is in Europa.De veschillen tussen de deelstaten
maken Belgie ongeloofwaardig en inefficient.
Nederland zit inderdaad niet te wachten op Belgische toestanden.
Nederland zit inderdaad niet te wachten op Belgische toestanden, Belgische ziekten zoals cliëntelisme en corruptie. Vlaanderen ook niet (meer). Vandaar dat wij zoeken naar nieuwe wegen voor onze landen. Mag het?
Oud 16 juli 2009, 12:04   #286
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Nee, ik weet niet wat je bedoelt. Wees duidelijk of zeg anders niets.
Wat is er mis met fatsoen?
Wat is er mis aan stoppen voor rood licht?
Wat is er mis met sociale beleefdheid?
Wat is er mis met sociaal gedrag?

En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Ooit gehoord over zinloos geweld? Ooit gehoord over "verhuftering van de maatschappij"? Welkom terug in Nederland, Rotterdammer in Hannover. Welkom terug in de realiteit van de Nederlandse "mentaliteit".

Ben ik zo duidelijk genoeg?
Oud 16 juli 2009, 12:14   #287
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

De Rotterdammer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is er mis met fatsoen?
Wat is er mis aan stoppen voor rood licht?
Wat is er mis met sociale beleefdheid?
Wat is er mis met sociaal gedrag?

En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Ooit gehoord over zinloos geweld? Ooit gehoord over "verhuftering van de maatschappij"? Welkom terug in Nederland, Rotterdammer in Hannover. Welkom terug in de realiteit van de Nederlandse "mentaliteit".

Ben ik zo duidelijk genoeg?
Het is me duidelijk dat je ergert aan het gebrek aan openbare fatsoen in Nederland en mijn eigen waarnemingen in het land onderschrijven dat. Maar wat moet de STAAT doen om daar iets tegen te doen?
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2009, 12:22   #288
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Liefde voor eigen taal en cultuur moet van onder in de samenleving komen en kan niet van boven opgelegd worden. Hier in Duitsland moeten sommige publieke radiozenders tegenwoordig in bepaalde landen (deelstaten) een bepaald percentage Duitse muziek spelen. Dat is (bijna) net zo belachelijk als de taalpolitie van Quebec, die bedrijven in het (tweetalige) Montreal afluistert om ze een boete te geven, wanneer men de telefoon niet eerst in het Frans opgepikt wordt.

Niets is moeilijker dan een mentaliteit ombuigen. Hoe wilde je dat dan doen? Met drakonische "we-moeten-lief-zijn-voor-elkaar"-maatregelen? Een overheid kan veel, maar een volksmentaliteit ombuigen? Wie dat gelooft wordt zalig....
Dat is iets normaals. Vlaamse radiozenders boycotten het gros van Nederlandstalige muziek en dat is helemaal niet normaal, zelfs als men niet van Nederlandstalige muziek houdt. Iedere muzikale stijl heeft zijn plaats op radiozenders volgens mij en hier is het nog erger aangezien het over de boycott van een taal gaat.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2009, 12:22   #289
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het is me duidelijk dat je ergert aan het gebrek aan openbare fatsoen in Nederland en mijn eigen waarnemingen in het land onderschrijven dat. Maar wat moet de STAAT doen om daar iets tegen te doen?
Ik ben als liberaal gekant tegen elke vorm van staatsbemoeienis. Met het ombuigen van de mentaliteit bedoel ik dus een metaforische publieke oproep, geen smeekbede om overheidsbemoeienis.

De verandering moet van onderaf komen. Ik verwacht toch echt dat de meeste mensen genoeg opleiding hebben genoten om te begrijpen dat het zo niet verder kan. Mensen kunnen elkaar toch aanspreken, zonder overmand te worden door een felle angst in elkaar geslagen te worden? Daar moeten 'we' naartoe. Die verandering wil ik zien.

Ook de manier waarop 'we' omgaan met onze maatschappij en de dure verworvenheden als cultuur en taal. De manier waarop men dat in Duitsland doet - ik kom vaak genoeg met mijn vrouw in Kleef (Kleve) om dat te aanschouwen - spreekt mij heel erg aan.
Oud 16 juli 2009, 12:24   #290
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
dus alle officiële rapporten over de kennis van andere talen in Vlaanderen, zijn leugens??
al die toeristen die naar hier komen en zeggen dat ze toch blij zijn dat de Vlamingen zo vriendelijk zijn en hun in hun taal te woord staan, liegen??
Welke "officiële rapporten"?
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2009, 12:24   #291
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Dat is iets normaals. Vlaamse radiozenders boycotten het gros van Nederlandstalige muziek en dat is helemaal niet normaal, zelfs als men niet van Nederlandstalige muziek houdt. Iedere muzikale stijl heeft zijn plaats op radiozenders volgens mij en hier is het nog erger aangezien het over de boycott van een taal gaat.
Juist: zo is het maar net.
Oud 16 juli 2009, 12:29   #292
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Vooruit, ik zal mij eens aan het document wagen. Over de grootste lappen tekst heb ik even heen gelezen, hier zitten vast een hoop goede ideeën in, en een aantal dingen waarbij teveel op details ingegaan wordt. Zoals bekend kan ik mij vinden in het doel, toch heb ik een aantal dngen die mij zo een twee drie opvallen:

- Er wordt een plaats in de G8 geclaimd. Dat is economisch best te onderbouwen, maar politiek niet. Nederland heeft zojuist min of meer belooft guantanamo gevangenen over te nemen in ruil voor een stoeltje bij de volgende G20-top, dan zijn "we" daar voor de derde keer op rij bij. Een vaste plaats bij de G8 is ook voor een combinatie niet aan de orde.
- Wat hier dan wel weer geclaimd kan worden is dat een gezamelijk evenement zoals zeg het WK voetbal wel makkelijker binnengehaald kan worden met één land dan met twee. De olympische spelen hebben ook een voorkeur voor niet al te kleine landjes.
- "Frans-Vlaanderen, Wallonië en het Groothertogdom Luxemburg worden geacht de belangrijkste handelspartners te zijn van De Nederlanden". Dat kan je willen, maar de havens van Rotterdam en Antwerpen blijven fungeren als poort naar Duitsland (en daar voorbij), Duitsland wordt dus zeer waarschijnlijk objectief gezien de grootste handelspartner.
- "de Nederlandse taal wordt gegarandeerd de eerste taal des Rijks. Er komt een beschermde status voor het Fries (dat als eerste taal wordt gesproken in de provincie Friesland) in rechtspraak, onderwijs en contact met de lokale overheden". Als je Brussel en zelfs Waals Brabant mee wilt hebben zal je meer dan enkel Fries een bijzondere status moeten geven. Ook zal het taalbeleid op bijvoorbeeld universiteiten in de praktijk minder strak moeten zijn dan jullie voorstellen, colleges worden bijvoorbeeld niet altijd door Nederlanders gegeven, en hoewel hoogleraren bekend staan om hun slechte Engels is het bij buitenlanders vaak beter dan hun Nederlands.
- Een dubbelhoofdstad Amsterdam-Brussel en de regering in Den Haag? Beetje onoverzichtelijk niet? Ik zou zelf denk ik adviseren om de regering in Brussel te planten en Amsterdam hoofdstad te maken, maar één stad als hoofd stad en regeringszetel, zoals dat in normale landen gaat, vind ik ook goed, kies er maar eentje, ik heb toch niet zoveel met Amsterdam.
- "landinitialen: DNL (van De NederLanden)". Ik kan begrijpen dat je niet alles van Nederland wil overnemen, maar een lidwoord meenemen in je naam? Ik zou eerlijk gezegd eerdervoor NL of NED gaan (liefst NL, dat klopt bijvoorbeeld in het Engels ook nog).
- Jullie delen de boel opnieuw in provincies/deelstaten in, maar voor de sport wordt er vervolgens weer een adere verdeling aangehouden, is dat niet onnodig ingewikkeld?
- Het voorgestelde asielbeleid is erg populair momenteel, maar is:
1: Niet iets wat ik in zo'n document überhaubt naar voren zou brengen, het staat buiten de kwestie, het is geen partijprogramma, het is een lobbydocument.
2: Niet iets waar ik het mee eens kan zijn. Je stelt mensen die in de Nederlanden willen verblijven "de Nederlandense normen en waarden moeten erkennen". Wat zijn dat überhaubt? Ga je ze op een papiertje geven wat precies hun normen en waarden zouden moeten zijn? Ook willen jullie mensen die de Nederlandse nationaliteit hebben op het moment dat ze een misaad begaan hun nationaliteit afpakken en over de grens zetten. Dat kon in de middeleeuwen, maar tegenwoordig zijn je eigen inwoners toch echt je eigen probleem.
- "De geschreven media kan meer deelstaatgericht werken, met een katern voor het landelijke en het buitenlandse nieuws". En ze hebben het al zo moeilijk, die geschreven kranten, en dan moeten ze zich ook nog op zo'n klein deelstaatje gaan richten. Krijgen ze eens meer binnenland, moeten ze in huneigen achtertuin blijven zitten.
- "Inzake de audiovisuele media zullen de VRT en de NOS fusioneren tot één openbare omroep die valt onder de bevoegdheid van de federale regering. De zetel komt in Hilversum". Waarom wel de NOS, en niet al die andere publieke omroepen?

Verder wil ik als afsluitende opmerking meegeven dat het prima is om voor jezelf een gedetailleerde visie te hebben, maar mocht er werkelijk een fusie komen dan zullen veel van de besproken punten via jaren van onderhandelingen met hier en daar een referendum besloten worden, probeer niet de illusie te creëren dat dit is hoe het moet en zal gebeuren, dan kweek je veel te veel tegenstanders onder mensen die een paar punten uit je plan niks vinden. Ik hoop dat jullie je in een deel van mijn commentaar kunnen vinden en wens de werkgroep verder veel succes toe.

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 16 juli 2009 om 12:33.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2009, 12:43   #293
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Verder wil ik als afsluitende opmerking meegeven dat het prima is om voor jezelf een gedetailleerde visie te hebben, maar mocht er werkelijk een fusie komen dan zullen veel van de besproken punten via jaren van onderhandelingen met hier en daar een referendum besloten worden, probeer niet de illusie te creëren dat dit is hoe het moet en zal gebeuren, dan kweek je veel te veel tegenstanders onder mensen die een paar punten uit je plan niks vinden. Ik hoop dat jullie je in een deel van mijn commentaar kunnen vinden en wens de werkgroep verder veel succes toe.
Bovenbuur, we kunnen natuurlijk op punten verschillen van inzicht. Maar ik wil je hierbij een oprechte pluim geven voor de schitterende manier van objectieve, constructieve kritiek geven. Echt, dit waarderen wij bijzonder. Het steekt zo duidelijk af bij de overige verongelijkte commentaren.

Ons document maakt indruk. Dat zijn wij ons bewust. Ook de ons bevriende Baarle Werkgroep is onder de indruk. Desondanks is het niet onze bedoeling dat wij met deze visie een vast stramien willen neerleggen als een soort gebruiksaanwijzing van "zo moet het en anders niet". Wij zouden ook niet willen.

Wij nodigen je dan ook graag uit om verder hierover met ons mee te praten. Wij horen graag van je.
Oud 16 juli 2009, 12:57   #294
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ik zie het verband niet? moet je in een officieel tweetalige regio wonen om meerdere talen te leren? ik dacht het toch niet?

integendeel zou ik zeggen, laten we eens kijken naar de officieel tweetalige regio Brussel. het gros van de Brusselaars spreekt zelfs niet de 2e officiële taal....
Dat komt omdat de Franstaligen het Nederlands minachtenen en zien als een boeren taaltje.
Oud 16 juli 2009, 13:00   #295
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bovenbuur, we kunnen natuurlijk op punten verschillen van inzicht. Maar ik wil je hierbij een oprechte pluim geven voor de schitterende manier van objectieve, constructieve kritiek geven. Echt, dit waarderen wij bijzonder. Het steekt zo duidelijk af bij de overige verongelijkte commentaren.

Ons document maakt indruk. Dat zijn wij ons bewust. Ook de ons bevriende Baarle Werkgroep is onder de indruk. Desondanks is het niet onze bedoeling dat wij met deze visie een vast stramien willen neerleggen als een soort gebruiksaanwijzing van "zo moet het en anders niet". Wij zouden ook niet willen.

Wij nodigen je dan ook graag uit om verder hierover met ons mee te praten. Wij horen graag van je.
het is niet omdat iemand kritisch is, dat hij niet constructief kan zijn hé...
Oud 16 juli 2009, 13:00   #296
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Tuurlijk, Everytime, spotternij.

Ik ga nog verder: De buitenlandse toeristen laten Nederland al links liggen, vanwege de enorme onbeschoftheid waarmee zij bejegend worden.

De mentaliteit in Nederland moet omgebogen worden!
Nu sla je een beetje door.
Overal zijn er mensen die zich onbeschoft gedragen.
De Fransen spannen de kroon en Brusselaars gedragen zich ook vreselijk onbeschoft tegenover toeristen.
Oud 16 juli 2009, 13:03   #297
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Juist gezegd: "Daar zitten de kleintjes in". Het getuigt zo van een perfect calimerocomplex! Moeten Nederland en België hun lot overlaten aan dat van anderen?

Dat geloof je toch zeker zelf niet, 1207. Kom op, zeg! Dat is wel heel erg onnozel.

Nederland en Vlaanderen moeten dit initiatief zelf naar zich toe trekken. Dat kunnen deze landen, dus waarom ook niet? We willen de Olympische Spelen organiseren, we willen het WK voetbal organiseren, we willen ... ja, wat willen we eigenlijk niet? Maar we zijn te klein, te kleinschalig, enz. enz.

Deze mentaliteit moet omgebogen worden.

Nederland en Vlaanderen zijn in potentie machtige landen die hun strategische deltaligging in het hart van EU uitermate goed kunnen uitbuiten. Maar ja, die eigenwijze Nederlanders en Vlamingen hè, met hun naïeve, tribale twisten en vooroordelen jegens elkaar. Dat is de verzekering voor de ons omringende landen dat wij ooit onze potentiële machte zouden kunnen grijpen. Ooit ...
Op dit punt heb je gelijk.
Alleen Vlamingen praten liever over het bier en het eten.
Dat schiet ook niet op.
Oud 16 juli 2009, 13:05   #298
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Echt indrukwekkend vind ik je betogen niet, 1207. Je vindt het 'belachelijk' en je smeekt om het waarom van een fusie.

Ik heb het hier niet over de 'populatie' of het bewonersaantal, om het maar op het niveau van dit forum te houden. Doch, Vlaanderen en Nederland zijn wel de dichtstbevolkte landen van de EU. In de EU spreken meer mensen Nederlands dan het totale aantal mensen dat Scandinavische talen spreekt! Om maar eens een voorbeeld te noemen. Het Nederlands is een cultuurtaal van Nederlanders en Vlamingen van 23 miljoen mensen, die zo intensief gebruikt wordt (multi-media enz.) dat deze taal de ZESDE taal ter wereld is. Dat zuig ik niet uit mijn Groot-Nederlandse duim - wees gerust, voordat je daarover begint - maar dat wijst onderzoek uit van nota bene de Academie Francaise.

Dé reden voor dé fusie? De politieke, culturele en economische belangen in het veranderende geo-politieke, internationale krachtenveld uitbouwen, veilig stellen en verzekeren. Nederland kan dat niet alleen, ofschoon het nu mag aanzitten aan de conferentie van de G20. België, laat staan Vlaanderen, kan dat helemaal niet. Dat zijn geen feiten om op te tamboereren. Willen onze landen in de nabije toekomst nog iets betekenen in deze wereld en niet moedeloos wegzakken in een alles verlammende lethargie en wanhoop (populisme, radicalisering, een vijandige publieke opinie jegens Europa enz.), dan zullen we dus de armen GEZAMENLIJK uit de mouwen moeten steken en onze ridicule, tribale "verschillen" definitief moeten begraven.
Je hebt gelijk en deze visie deel ik.
Het is een typisch Nedderlandse manier van denken.
Alleen de Vlamingen leven om de kerktoren met deelstaatjes en koesteren de verschillen.
Het is dus wachten tot de generatie van de jongeren aan de macht is , die wel meer in de wereld leven.

Laatst gewijzigd door Sidharta : 16 juli 2009 om 13:08.
Oud 16 juli 2009, 13:13   #299
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Het is overduidelijk dat U lijdt aan grootheidswaanzin met deze post.
Op dit punt had hij gewoon gelijk.
Alleen u praat liever over eten en bier en kent deze cijfers niet.
Oud 16 juli 2009, 13:15   #300
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Je hebt gelijk en deze visie deel ik.
Het is een typisch Nedderlandse manier van denken.
Alleen de Vlamingen leven om de kerktoren met deelstaatjes en koesteren de verschillen.
Het is dus wachten tot de generatie van de jongeren aan de macht is , die wel meer in de wereld leven.
dus om een fusie mogelijk te maken, zal vooral de Vlaming anders moeten beginnen te denken?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be