![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Wat vindt u van het document? | |||
Goed |
![]() ![]() ![]() |
21 | 44,68% |
Slecht |
![]() ![]() ![]() |
26 | 55,32% |
Aantal stemmers: 47. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#281 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
ga eens zoeken naar de fietsroutes van de Moezel. uiteraard in het Duits. je kan de site ook bekijken in het Engels en in het Nederlands. helemaal niet in het Frans.... tss, die Duitsers toch hé, negeren ze gewoon de belangrijkste taal van de wereld!
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#282 |
Europees Commissaris
|
![]() Je weet best wat ik bedoel, dus daag mij niet uit met bespottelijke verwijzingen naar calvinisme en DDR.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#283 | |
Minister
|
![]() Citaat:
maken Belgie ongeloofwaardig en inefficient. Nederland zit inderdaad niet te wachten op Belgische toestanden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#284 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#285 |
Europees Commissaris
|
![]() Nederland zit inderdaad niet te wachten op Belgische toestanden, Belgische ziekten zoals cliëntelisme en corruptie. Vlaanderen ook niet (meer). Vandaar dat wij zoeken naar nieuwe wegen voor onze landen. Mag het?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#286 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Wat is er mis aan stoppen voor rood licht? Wat is er mis met sociale beleefdheid? Wat is er mis met sociaal gedrag? En zo kan ik nog wel even doorgaan. Ooit gehoord over zinloos geweld? Ooit gehoord over "verhuftering van de maatschappij"? Welkom terug in Nederland, Rotterdammer in Hannover. Welkom terug in de realiteit van de Nederlandse "mentaliteit". Ben ik zo duidelijk genoeg? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#287 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#288 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#289 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De verandering moet van onderaf komen. Ik verwacht toch echt dat de meeste mensen genoeg opleiding hebben genoten om te begrijpen dat het zo niet verder kan. Mensen kunnen elkaar toch aanspreken, zonder overmand te worden door een felle angst in elkaar geslagen te worden? Daar moeten 'we' naartoe. Die verandering wil ik zien. Ook de manier waarop 'we' omgaan met onze maatschappij en de dure verworvenheden als cultuur en taal. De manier waarop men dat in Duitsland doet - ik kom vaak genoeg met mijn vrouw in Kleef (Kleve) om dat te aanschouwen - spreekt mij heel erg aan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#290 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Welke "officiële rapporten"?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#291 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#292 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Vooruit, ik zal mij eens aan het document wagen. Over de grootste lappen tekst heb ik even heen gelezen, hier zitten vast een hoop goede ideeën in, en een aantal dingen waarbij teveel op details ingegaan wordt. Zoals bekend kan ik mij vinden in het doel, toch heb ik een aantal dngen die mij zo een twee drie opvallen:
- Er wordt een plaats in de G8 geclaimd. Dat is economisch best te onderbouwen, maar politiek niet. Nederland heeft zojuist min of meer belooft guantanamo gevangenen over te nemen in ruil voor een stoeltje bij de volgende G20-top, dan zijn "we" daar voor de derde keer op rij bij. Een vaste plaats bij de G8 is ook voor een combinatie niet aan de orde. - Wat hier dan wel weer geclaimd kan worden is dat een gezamelijk evenement zoals zeg het WK voetbal wel makkelijker binnengehaald kan worden met één land dan met twee. De olympische spelen hebben ook een voorkeur voor niet al te kleine landjes. - "Frans-Vlaanderen, Wallonië en het Groothertogdom Luxemburg worden geacht de belangrijkste handelspartners te zijn van De Nederlanden". Dat kan je willen, maar de havens van Rotterdam en Antwerpen blijven fungeren als poort naar Duitsland (en daar voorbij), Duitsland wordt dus zeer waarschijnlijk objectief gezien de grootste handelspartner. - "de Nederlandse taal wordt gegarandeerd de eerste taal des Rijks. Er komt een beschermde status voor het Fries (dat als eerste taal wordt gesproken in de provincie Friesland) in rechtspraak, onderwijs en contact met de lokale overheden". Als je Brussel en zelfs Waals Brabant mee wilt hebben zal je meer dan enkel Fries een bijzondere status moeten geven. Ook zal het taalbeleid op bijvoorbeeld universiteiten in de praktijk minder strak moeten zijn dan jullie voorstellen, colleges worden bijvoorbeeld niet altijd door Nederlanders gegeven, en hoewel hoogleraren bekend staan om hun slechte Engels is het bij buitenlanders vaak beter dan hun Nederlands. - Een dubbelhoofdstad Amsterdam-Brussel en de regering in Den Haag? Beetje onoverzichtelijk niet? Ik zou zelf denk ik adviseren om de regering in Brussel te planten en Amsterdam hoofdstad te maken, maar één stad als hoofd stad en regeringszetel, zoals dat in normale landen gaat, vind ik ook goed, kies er maar eentje, ik heb toch niet zoveel met Amsterdam. - "landinitialen: DNL (van De NederLanden)". Ik kan begrijpen dat je niet alles van Nederland wil overnemen, maar een lidwoord meenemen in je naam? Ik zou eerlijk gezegd eerdervoor NL of NED gaan (liefst NL, dat klopt bijvoorbeeld in het Engels ook nog). - Jullie delen de boel opnieuw in provincies/deelstaten in, maar voor de sport wordt er vervolgens weer een adere verdeling aangehouden, is dat niet onnodig ingewikkeld? - Het voorgestelde asielbeleid is erg populair momenteel, maar is: 1: Niet iets wat ik in zo'n document überhaubt naar voren zou brengen, het staat buiten de kwestie, het is geen partijprogramma, het is een lobbydocument. 2: Niet iets waar ik het mee eens kan zijn. Je stelt mensen die in de Nederlanden willen verblijven "de Nederlandense normen en waarden moeten erkennen". Wat zijn dat überhaubt? Ga je ze op een papiertje geven wat precies hun normen en waarden zouden moeten zijn? Ook willen jullie mensen die de Nederlandse nationaliteit hebben op het moment dat ze een misaad begaan hun nationaliteit afpakken en over de grens zetten. Dat kon in de middeleeuwen, maar tegenwoordig zijn je eigen inwoners toch echt je eigen probleem. - "De geschreven media kan meer deelstaatgericht werken, met een katern voor het landelijke en het buitenlandse nieuws". En ze hebben het al zo moeilijk, die geschreven kranten, en dan moeten ze zich ook nog op zo'n klein deelstaatje gaan richten. Krijgen ze eens meer binnenland, moeten ze in huneigen achtertuin blijven zitten. - "Inzake de audiovisuele media zullen de VRT en de NOS fusioneren tot één openbare omroep die valt onder de bevoegdheid van de federale regering. De zetel komt in Hilversum". Waarom wel de NOS, en niet al die andere publieke omroepen? Verder wil ik als afsluitende opmerking meegeven dat het prima is om voor jezelf een gedetailleerde visie te hebben, maar mocht er werkelijk een fusie komen dan zullen veel van de besproken punten via jaren van onderhandelingen met hier en daar een referendum besloten worden, probeer niet de illusie te creëren dat dit is hoe het moet en zal gebeuren, dan kweek je veel te veel tegenstanders onder mensen die een paar punten uit je plan niks vinden. Ik hoop dat jullie je in een deel van mijn commentaar kunnen vinden en wens de werkgroep verder veel succes toe.
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen! Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 16 juli 2009 om 12:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#293 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ons document maakt indruk. Dat zijn wij ons bewust. Ook de ons bevriende Baarle Werkgroep is onder de indruk. Desondanks is het niet onze bedoeling dat wij met deze visie een vast stramien willen neerleggen als een soort gebruiksaanwijzing van "zo moet het en anders niet". Wij zouden ook niet willen. Wij nodigen je dan ook graag uit om verder hierover met ons mee te praten. Wij horen graag van je. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#294 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#295 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#296 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Overal zijn er mensen die zich onbeschoft gedragen. De Fransen spannen de kroon en Brusselaars gedragen zich ook vreselijk onbeschoft tegenover toeristen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#297 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Alleen Vlamingen praten liever over het bier en het eten. Dat schiet ook niet op. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#298 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Het is een typisch Nedderlandse manier van denken. Alleen de Vlamingen leven om de kerktoren met deelstaatjes en koesteren de verschillen. Het is dus wachten tot de generatie van de jongeren aan de macht is , die wel meer in de wereld leven. Laatst gewijzigd door Sidharta : 16 juli 2009 om 13:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#299 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#300 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |