Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: STELLING: HET BELGISCHE FEDERALISME HEEFT AFGEDAAN
AKKOORD 63 79,75%
NIET AKKOORD 16 20,25%
Aantal stemmers: 79. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 23 september 2009, 17:44   #281
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Tegenspraak? Kent u dan niet het verschil tussen een cijfermatig onderzoek en een mening?
Ik wel, maar Swyngedouw wat minder, zo lijkt het mij.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2009, 18:03   #282
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Als je dan weet dat men in Vlaanderen honderd keer strenger is opgetreden met de bedoeling de Vlaamse Beweging kapot te krijgen, mag men gerust stellen dat de collaboratie in de eerste plaats een Waalse en Brusselse zaak is geweest, zeker de erge vormen van collaboratie die tot de zwaarste straffen hebben geleid! 116 terdoodveroordelingen voor Wallonie+Brussel tegen slechts 101 in Vlaanderen.
In Vlaanderen was de collaboratie (voornamelijk) ideologisch. De hele Vlaamse Beweging - of toch bijna - heeft zich verbrand met de collaboratie. Die collaboratie gebeurde ook betrekkelijk snel (november 1940). Lees een Greep naar de Macht.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2009, 18:13   #283
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In Vlaanderen was de collaboratie (voornamelijk) ideologisch. De hele Vlaamse Beweging - of toch bijna - heeft zich verbrand met de collaboratie. Die collaboratie gebeurde ook betrekkelijk snel (november 1940). Lees een Greep naar de Macht.
Ik raad u van harte de film "Modus Operandi" aan.

-> de officiële web-site: http://film-modusoperandi.be/

En dit is de introductie op de site:

http://www.cinebel.be/nl/film/100308...s-operandi.htm

Regisseur:

Hugues Lanneau

Synopsis

Van 1942 tot 1944 werden 24.916 Joden, mannen, vrouwen en kinderen, gedeporteerd uit België naar Auschwitz. Slechts 1.206 onder hen zijn teruggekeerd. Een handvol nazi’s hebben de vervolging van de Joden in België uitgevoerd, met de vrijwillige of onbewuste steun van sommige Belgische autoriteiten. Hoe of waarom ? Dat is de geschiedenis van deze film. Het is onze geschiedenis, van ieder van ons.

Ieder van ons, BWarrior. Niet enkel 'de hele Vlaamse Beweging - of toch bijna'.

Ik vraag me af of u die film aandurft/aankunt.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 23 september 2009 om 18:14.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2009, 20:43   #284
BWarrior

Standaard

België heeft geen proces van denazificatie gekend, daarom zitten we nu nog steeds met de Vlaams-nationalistische Beweging. Een beweging die teert op een mythologisering van zijn "idealisme".

Ik heb nooit gezegd dat de Vlaams-nationalisten de énigen waren die collaboreerden. Wel dat ze ideologisch betrokken waren in de collaboratie.
Oud 23 september 2009, 21:58   #285
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
België heeft geen proces van denazificatie gekend, daarom zitten we nu nog steeds met de Vlaams-nationalistische Beweging. Een beweging die teert op een mythologisering van zijn "idealisme".

Ik heb nooit gezegd dat de Vlaams-nationalisten de énigen waren die collaboreerden. Wel dat ze ideologisch betrokken waren in de collaboratie.
Definieer "denazificatie"? Was er een "denazificatie" in Nederland? in Frankrijk?
Waren 57000 gestrafte collaborateurs, de repressie en de epuratie van het staatsapparaat dan niet genoeg als "denazificatie"?
Maar in ieder geval, met een denazificatie zou de Vlaamse Beweging vandaag nog veel krachtiger zijn, want dan zou het eeuwige schijnargument van de Franstalige fascisten wegvallen dat alle Vlaams-nationalisten fascisten waren en alle Walen heldhaftige verzetsstrijders.

Laat mij het nog eens duidelijk stellen: de laatste fascisten die dit land VANDAAG telt zijn die van Front des Fascistes Francophones (FDF) van Gauleiter Mangeflamain in Brussel. De directe erfgenamen van het gedachtengoed van Léon Legrelle. Nog steeds op zoek naar de uitbreiding van hun Lebensraum door de Anschluss van Vlaams Brabant, nog steeds bereid tot etnische zuivering van Brussel en de faciliteitengemeenten, nog steeds overtuigd tot een superieur ras te behoren omdat ze frans kouten. En nog steeds gesteund door collaborateurs uit reactionair-belgicistisch kamp.

Bent U van mening dat franstalige rexistische oorlogsburgemeesters, zoals François Boveroulle van Hornu en Arthur Surin van Dour, die ter dood veroordeeld werden, maar later door de regering begenadigd werden, niet ideologisch betrokken waren in de collaboratie? Telkens weer hetzelfde stramien van de reactionair-belgicisten: meten met twee maten en twee gewichten.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2009, 23:54   #286
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Heeft u die film "Modus Operandi" al bekeken?

Indien niet: waar wacht u op?

Indien wel: waarom blijft u dergelijke eenzijdige berichten posten?

Oud 24 september 2009, 00:54   #287
BWarrior

Standaard

Jullie zijn pathetisch: het is allem�*�*l de schuld van de anderen. Die arme Vlaamsse (copyright Johan Anthierens ) sukkelaars hebben toch zeker niets misdaan
Oud 24 september 2009, 01:21   #288
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jullie zijn pathetisch: het is allem�*�*l de schuld van de anderen. Die arme Vlaamsse (copyright Johan Anthierens ) sukkelaars hebben toch zeker niets misdaan
Ik vind het grappig dat precies u het woord 'pathetisch' meent te moeten gebruiken.

Ik heb alvast nooit onder stoelen of banken gestoken dat ik allerminst hoog oploop met diegenen die de 'zwarte' bladzijden in de geschiedenis van de Vlaamse Beweging schreven/schrijven.

U doet het echter graag uitschijnen dat

1. 'dé' Vlaamse nationalisten met z'n allen aan die zwarte bladzijden meeschreven

en dat

2. enkel en alleen Vlaamse nationalisten zwarte inkt aan de vingers hebben.

Slechts wanneer u duidelijk onder de neus wordt gewreven dat dat niet helemaal overeenstemt met hoe het er werkelijk aan toe ging voor, tijdens en n�* WO II, geeft u schoorvoetend toe dat er inderdaad nog wel wat meer stront aan de knikker was.

Vijf minuten later - bij wijze van spreken, hé, ik waarschuw nu maar al vooraleer u op uw digitaal klokje kijkt om te zien of het niet eerder vier minuten negenenvijftig seconden zijn of wie weet zelfs zes héle minuten -
lijkt u dat alweer vergeten te zijn, en begint u nogmaals aan uw mantra dat 'de' Vlaamse nationalisten met z'n allen 'rassenfanatici' en wat weet ik nog allemaal zijn.

Heeft u die film "Modus Operandi" nu al gezien?

Ik gok op 'neen', anders zou u echt wel een paar toontjes lager piepen.

Het is natuurlijk ook mogelijk dat u aan hardnekkige selectieve blindheid lijdt. In dat geval is het ongetwijfeld verloren moeite. Misschien moet u zich dan maar beperken tot nostalgische zwart-filmpjes over "Expo '58".

Om af te sluiten: ik kan mij geen bétere propagandist voor 'separatisme' voorstellen dan BWarrior.

Gaat u dus vooral verder op de door u ingeslagen weg. Ik hoop dat u een paar stevige zevenmijlslaarzen aangetrokken hebt. Dan gaat het allemaal een beetje rapper.

En druk nu maar op het rode driehoekje. Ik moet immers wel op de man spelen, uw bal is namelijk al lang geleden leeggelopen.

Laatst gewijzigd door djimi : 24 september 2009 om 01:23.
Oud 24 september 2009, 21:02   #289
BWarrior

Standaard

Citaat:
Ik heb alvast nooit onder stoelen of banken gestoken dat ik allerminst hoog oploop met diegenen die de 'zwarte' bladzijden in de geschiedenis van de Vlaamse Beweging schreven/schrijven.
Waar dan wel?
Oud 24 september 2009, 21:03   #290
BWarrior

Standaard

Citaat:
Slechts wanneer u duidelijk onder de neus wordt gewreven dat dat niet helemaal overeenstemt met hoe het er werkelijk aan toe ging voor, tijdens en n�* WO II, geeft u schoorvoetend toe dat er inderdaad nog wel wat meer stront aan de knikker was.
Ja, ik was inderdaad verrast om te vernemen dat er naast de VB ook zoiets als een Derde Rijk bestond
Oud 24 september 2009, 21:07   #291
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard Iets beters

Citaat:
Een tikkeltje communautair - - maar wel op een forum dat (meer) gelezen wordt . Bovendien is het dagelijkse, binnenlandse actualiteit. Immers: geen dag gaat voorbij zonder dat men spreekt over "communautaire problemen".
Federalisme ?
Iets beters:absolute autonomie voor Vlaanderen en Wallonie.
Belgie: voor protocolaire zaken.

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2009, 21:13   #292
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard Collaboratie

Citaat:
Definieer "denazificatie"? Was er een "denazificatie" in Nederland? in Frankrijk?
Waren 57000 gestrafte collaborateurs, de repressie en de epuratie van het staatsapparaat dan niet genoeg als "denazificatie"?
Maar in ieder geval, met een denazificatie zou de Vlaamse Beweging vandaag nog veel krachtiger zijn, want dan zou het eeuwige schijnargument van de Franstalige fascisten wegvallen dat alle Vlaams-nationalisten fascisten waren en alle Walen heldhaftige verzetsstrijders.

Laat mij het nog eens duidelijk stellen: de laatste fascisten die dit land VANDAAG telt zijn die van Front des Fascistes Francophones (FDF) van Gauleiter Mangeflamain in Brussel. De directe erfgenamen van het gedachtengoed van Léon Legrelle. Nog steeds op zoek naar de uitbreiding van hun Lebensraum door de Anschluss van Vlaams Brabant, nog steeds bereid tot etnische zuivering van Brussel en de faciliteitengemeenten, nog steeds overtuigd tot een superieur ras te behoren omdat ze frans kouten. En nog steeds gesteund door collaborateurs uit reactionair-belgicistisch kamp.

Bent U van mening dat franstalige rexistische oorlogsburgemeesters, zoals François Boveroulle van Hornu en Arthur Surin van Dour, die ter dood veroordeeld werden, maar later door de regering begenadigd werden, niet ideologisch betrokken waren in de collaboratie? Telkens weer hetzelfde stramien van de reactionair-belgicisten: meten met twee maten en twee gewichten.
Fonne, ik ben volledig akkoord met wat je schrijft.
Laten we de collaboratie rusten. Het is koren op de molen v.d. belgicisten.
Gun hen de binnenpretjes niet die ze hiermee beleven.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2009, 21:32   #293
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Om met uw laatste (on)zin te beginnen : net zo min als het op dit forum stikt van de WOII oud-strijders, stikt het hier van de collaborateurs, de SS’ers of de nazis.

Niemand van de forumdeelnemers is immers zo oud dat hij/zij destijds voldoende bij leeftijd was om persoonlijk bij welkdanige strijd of collaboratie in de tweede wereldoorlog betrokken geweest te zijn.

Niemand komt hier derhalve in aanmerking voor het ontvangen van lofbetuigingen of beschimpingen, verdachtmakingen, noch eremedailles of beledigingen in verband met WOII. Gelieve u daarvoor, als u het niet laten kunt en niets beters te doen hebt, te wenden tot de kerkhoven in uw buurt.

Er zijn hier geen VlaamSSe sukkelaars : uw beschuldigend vingertje is niet enkel volkomen onterecht, maar tevens pathetisch.

Overigens, en voor wat uw bemerking “Jullie zijn pathetisch: het is allem�*�*l de schuld van de anderen” betreft :

We stellen vast dat uw partijtje niet eens 1% van de stemmen haalt, maar dat is niet uw fout zegt u gefrustreerd en verongelijkt : het is allemaal de schuld van de media, die u geen aandacht geeft.

Het is allemaal de schuld van anderen”…. Pathetisch dus, naar uw eigen woorden.

En dan gaat welgeteld U of all people dan nog eens uw medeforummers, die totaal niets met uw falen te maken hebben, “pathetisch” noemen ?

D�*t is pas pathetisch, als u het mij vraagt. Erger nog : het is BUBbels blazen.

Laatst gewijzigd door Hallebarde : 24 september 2009 om 21:32.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2009, 22:15   #294
prins karel
Burger

prins karel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

.

In Nederland en Frankrijk is er in ieder geval na XX jaren een algemene amnestie geweest. In Belgie nooit, jamais

en dan verwonderd zijn dat bepaalde mensen niet van belgie houden ??
prins karel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2009, 00:51   #295
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waar dan wel?
Wherever you like, Warrior.

Oud 25 september 2009, 00:52   #296
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, ik was inderdaad verrast om te vernemen dat er naast de VB ook zoiets als een Derde Rijk bestond
Heeft u ondertussen de film "Modus Operandi" al bekeken?

Oud 25 september 2009, 01:00   #297
Zeikstraal
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Heeft u ondertussen de film "Modus Operandi" al bekeken?
Waar gaat het over? Dat we wat mensen naar een kamp sturen?
Zeikstraal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2009, 01:07   #298
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeikstraal Bekijk bericht
Waar gaat het over? Dat we wat mensen naar een kamp sturen?
Kort samengevat:

aan de deportaties van Belgische en buitenlandse joden hielpen zowel Vlamingen, Walen als Belgische Joden mee.

Na de oorlog werden vooral de Vlaamse collaborateurs daar zwaar voor gestraft.
De Waalse collaborateurs kwamen er heel wat gemakkelijker van af,
en de Belgisch-Joodse collaborateurs het gemakkelijkst van allemaal.

Als ge van een eye-opener wilt spreken!

Ik vraag me af of BWarrior die ooit zal durven bekijken.

Oud 25 september 2009, 01:12   #299
Zeikstraal
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Kort samengevat:

aan de deportaties van Belgische en buitenlandse joden hielpen zowel Vlamingen, Walen als Belgische Joden mee.

Na de oorlog werden vooral de Vlaamse collaborateurs daar zwaar voor gestraft.
De Waalse collaborateurs kwamen er heel wat gemakkelijker van af,
en de Belgisch-Joodse collaborateurs het gemakkelijkst van allemaal.

Als ge van een eye-opener wilt spreken!

Ik vraag me af of BWarrior die ooit zal durven bekijken.
Ja, en wat is er nu echt gebeurd? Nu spreken ze zelfs over 6miljoen.

Laatst gewijzigd door Zeikstraal : 25 september 2009 om 01:12.
Zeikstraal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2009, 01:18   #300
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeikstraal Bekijk bericht

Ja, en wat is er nu echt gebeurd?

...
Ik zou het fijner vinden mocht u zèlf die film "Modus Operandi" bekijken.

Er wordt voornamelijk Frans in gesproken, maar dat zal wel geen probleem zijn, veronderstel ik.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be