Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 februari 2010, 19:28   #281
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Irtsjak Bekijk bericht
Ik moet u beide ten dele (en aub, lees deze zin goed: TEN DELE) gelijk geven.

Er zijn inderdaad behoorlijk wat problemen met een bepaalde groep, vooral jongeren, in onze grootsteden, en in het verlengde daarvan, in de Westerse wereld. De symptomen zijn duidelijk en kunnen en mogen door niemand ontkend worden. Waar het echter spaak loopt in bij de diagnose. Een rechte is de kortste weg tussen twee punten, maar die rechte is daarom nog niet correct.

Hiermee bedoel ik dat de redenering 'Er zijn problemen met jongeren, deze jongeren zijn moslims, dus er zijn problemen met moslims' bijzonder kort door de bocht en onterecht is. En het is bovendien ook nodig om de discussie op te splitsen: er is de problematiek van achtergestelde (moslim)jongeren in alle Westerse landen, en er is de problematiek van het islamistisch fundamentalisme (let op het onderscheid met islamitisch, zonder s: islamieten = volgelingen van de islam, islamisten = moslims die de Islam willen opleggen aan anderen, met alle gevolgen vandien).

Om een lang verhaal kort te maken: gooi niet alles op één hoop. Het is bijzonder kortzichtig om moslims in onze samenleving gelijk te stellen met de mannen met baarden die in Tora Bora de grote wereldbrand aan het voorbereiden zijn. Twee verschillende problemen, met verschillende oplossingen. Ik wil het hier hebben over het eerste probleem, namelijk de jongeren die o zo graag keet schoppen in onze steden.

Het is hier al eerder aangehaald: deze jongeren zijn inderdaad niet gevoelig voor gezag, permitteren zich bijzonder veel en veroorzaken bijzonder veel overlast. De vraag moet hierbij gesteld worden vanwaar dit soort gedrag komt. Gemakkelijk antwoord: het zijn moslims. Iets moeilijker antwoord: we hebben te maken met mensen die aan de rand van onze samenleving staan, geen uitweg meer zien en hun ongenoegen op een onaanvaardbare manier duidelijk maken. Dit heeft te maken met opleiding en met geboden kansen. Wie een job, een huis en een plaats in de samenleving heeft zal niet geneigd zijn om spontaan te beginnen rellen, welke godsdienst hij ook aanhangt. Wanneer je echter rockbottom bereikt, geen toekomstperspectieven of hoop hebt, houdt niets je tegen om je tegen de samenleving te keren. En daar knelt net het schoentje.

De uitlatingen van sommigen op dit forum stralen uit: 'ze hebben het zelf gezocht, hoe hard ze ook slaan, we slaan dubbel zo hard terug'. De enige uitkomst die deze houding oplevert is dat er klappen vallen. En wie op het einde van het gevecht met de poten omhoog ligt, dat zal de toekomst moeten uitwijzen.

Een andere optie is ervoor zorgen dat deze jongeren wél een uitweg zien, zich gewaardeerd voelen, hun plaats kunnen vinden in onze samenleving. En dat is wat men bedoelt als men zegt dat integratie van twee kanten moet komen. Integratie wil niet zeggen dat elke vreemdeling stoverij moet frieten moet eten, integratie wil zeggen dat iedereen een plaats binnen de samenleving krijgt of heeft waar zowel de persoon in kwestie als de samenleving zich goed bij voelt.

Ik hoor sommigen al komen: 'maar ze willen zich niet aanpassen aan onze samenleving'. Het enige wat ik kan zeggen is: bieden we hen wel de kans. En daarom sta ik zo op mijn achterste poten over dat stom hoofddoekendebat. Hoe kun je nu mensen het gevoel geven dat ze gewaardeerd worden, dat ze iets kunnen betekenen, dat ze deel mogen uitmaken van een samenleving als ze op het eerste, beste uiterlijke kenmerk meteen de grond worden ingemept?

De oplossing voor 'het islamprobleem', voor zover 'de islam' (die niet bestaat trouwens), een probleem vormt, is onderwijs. Er zijn al 1 of meerdere generaties verloren gegaan, dat wil niet zeggen dat we de volgende ook meteen met het badwater moeten weggooien. Zorg voor begrip, voor kennis van de ander. Leer zijn achtergrond kennen, leer zijn achtergrond appreciëren, toon hem ook jouw wereld. Zorg dat mensen zichzelf kunnen ontplooien. En draai en keer het hoe je wilt, maar onze samenleving vergrijst: het zullen Mohammed en Fatima zijn die binnen 40 jaar onze snot, pis en kak opruimen wanneer we totaal uitgeteld in onze zetel in het rusthuis zitten. Niets makkelijker om mensen te veroordelen of uit te sluiten op basis van hoe ze eruit zien of wat ze aandoen. Maar of je er ook echt verder mee geraakt, ik vraag het mij oprecht af.
Uw betoog is vrij lang, dus vrees ik dat velen het overgeslagen gaan hebben...

Nu om het kort samen te vatten: De allochtone moslimjongeren plegen de overweldigende hoeveelheid criminele feiten omdat ze sociaal achtergesteld worden...

Sorry he, maar dat lijkt mij je reinste onzin!

Onze staat is al sinds de jaren zeventig bezig met de allochtonen méér kansen te geven dan de autochtonen. En bij de meeste allochtonen -lees mensen van niet-moslim afkomst- werkt dit ook! Ze nemen de kansen met beide handen aan en maken iets van hun leven.

Maar de moslimjongeren weigeren zich aan te passen aan onze maatschappij.
Je ziet ze in minder goede opleidingsrichtingen, niet omdat ze kansarm zijn, maar omdat ze het nut van Westers onderwijs niet willen zien. De uitspraak "Waarom studeren, we verdienen toch geen deftig loon." komt van hen, niet van de ingeweken Chinees, he!

De allochtone moslimjongeren zien ook het voordeel van het opereren in groep in. Als zij bepaalde wijken kunnen inpalmen en daar dan geld kunnen verdienen met misdaad, zonder dat ze van 9 tot 5 moeten werken, dan is blijkbaar hun keuze snel gemaakt. En dat kunnen ze voor zichzelf bestendigen door in groep te werken... Vraag maar aan de NOS-ploeg die vandaag aangevallen werd in Kuregem!

Om kort te zijn: ze zijn niet kansarm, integendeel, ze zijn gewoon te geindoctrineerd om een uitgestoken Westerse hand te aanvaarden.

Hoe dit gaat eindigen weet ik ook niet, maar als het aan mij lag eindigde het voor hen in hun land van etnische oorsprong.

De enige constante is verandering...
Rudy Van Nespen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2010, 19:28   #282
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

peumans, die in 1979 in een ochtendhumeur is blijven steken, toont zich een platbroek tegenover de islam.
liever hoopt hij te scoren door op dewinter te kappen: 'kijk eens, ik durf. ik ben niet bang van dewinter'.
maar scoren bij wie?
peumans, de grote verdediger van de hoofddoek.
tast toch wel de geloofwaardigheid van een zelfverklaarde vlaamsnationalist aan.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2010, 19:31   #283
BlueThunder
Banneling

Standaard

Peumans is lang de kwaadste niet hoor, zou liever in de Walen wonen dan hier in Vlaanderen...
BlueThunder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2010, 19:33   #284
De Prof
Minister-President

De Prof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler Bekijk bericht

Eén ding staat als een paal boven water: als wij ons met zijn allen vandaag niet bezighouden met het islamitische racisme zal het ilsamitische racisme zich morgen bezighouden met ons.
Dat kan, maar met azijn vang je geen vliegen.
Wat Dewinter deed is op een wel heel gemakkelijke manier met een kanon op een mug schieten.

Nogmaals, het VB zou beter de criminele moslims(pjes) viseren, ipv een vrouw met hoofddoek die mss geen vlieg kwaad doet.
De Prof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2010, 19:44   #285
Wiley E Coyote
Minister

Wiley E Coyote's schermafbeelding

Standaard

Peumans had groot gelijk. Op de publiekstribune kan men de kledij dragen die men wil zolang het niet bedoeld is om te storen (bv. als kip verkleed).

En die dame kon en mocht zich als toeschouwer in het parlement inderdaad niet verdedigen dus is het maar normaal dat de Peu dit deed.

Kleinzielige Dewinter ten top.
Wiley E Coyote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2010, 20:39   #286
grimbergen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote Bekijk bericht
Peumans had groot gelijk. Op de publiekstribune kan men de kledij dragen die men wil zolang het niet bedoeld is om te storen (bv. als kip verkleed).

En die dame kon en mocht zich als toeschouwer in het parlement inderdaad niet verdedigen dus is het maar normaal dat de Peu dit deed.

Een hoofddoek is een storend element. Het beknot vrijheden van alle vrouwen. En zo stil was dat madammeke niet. Ze kon goed tieren en het woord durven vragen.
grimbergen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2010, 20:43   #287
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
peumans, die in 1979 in een ochtendhumeur is blijven steken, toont zich een platbroek tegenover de islam.
liever hoopt hij te scoren door op dewinter te kappen: 'kijk eens, ik durf. ik ben niet bang van dewinter'.
maar scoren bij wie?
peumans, de grote verdediger van de hoofddoek.
tast toch wel de geloofwaardigheid van een zelfverklaarde vlaamsnationalist aan.
Het al dan niet dragen van een hoofddoek heeft toch niets met Vlaams independisme te maken?
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2010, 20:44   #288
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Het is een kwestie van prioriteiten, me dunkt.

De oppositie heeft m.i. dezer dagen méér dan genoeg andere katten te geselen dan zo'n mevrouw die een hoofddoek draagt op een plaats waar het dragen van een hoofddoek als 'controversieel' zou kunnen worden bestempeld (zou kunnen =/= moet!).

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2010, 20:46   #289
Mitgard
Banneling

Standaard

Citaat:

een religieus, anti-westers symbool dragen in een parlementsgebouw waar neutraliteit en scheiding kerk/staat van kracht is, lijkt me eerder een bewuste provocatie.
dat dewinter de enige is die daar bezwaar tegen maakte, is bedroevend.
Oud 11 februari 2010, 20:47   #290
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
een religieus, anti-westers symbool dragen in een parlementsgebouw waar neutraliteit en scheiding kerk/staat van kracht is, lijkt me eerder een bewuste provocatie.
2

De enige constante is verandering...
Rudy Van Nespen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2010, 20:47   #291
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
zijn al jaren de blokkers.
tegen sommigen is intolerantie gerechtvaardigd.
Ik zie bijvoorbeeld geen reden om tolerant te zijn haatdragende sujetten zoals uzelf

Laatst gewijzigd door born2bewild : 11 februari 2010 om 20:48.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2010, 20:49   #292
Mitgard
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Het al dan niet dragen van een hoofddoek heeft toch niets met Vlaams independisme te maken?
behelst het gedachtengoed van de nv-a louter vlaamse onafhankelijkheid?
vlaams-nationalisme is toch meer dan onafhankelijkheidsstreven dacht ik.
wat met culturele eigenheid, traditie, religie, taal, waarden en normen?
Oud 11 februari 2010, 20:49   #293
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vandaar ook mijn vraag: waar staat dat er geen hoofddoek mag gedragen worden in de publieke tribune van het Vlaams Parlement?

Het dragen van een bikini of short wordt ook nergens verboden.
Maar of ge met die klederdracht binnen geraakt is nog maar de vraag.

Laatst gewijzigd door daiwa : 11 februari 2010 om 20:49.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2010, 20:49   #294
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is nu eenmaal een feit dat wanneer een Vlaams Belang-politicus een uitspraak doet, alle andere partijen onmiddellijk in het offensief gaan, ongeacht wat er gezegd is. Geen enkele politicus wil immers betrapt worden aan de zijde van het Vlaams Belang.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.

Laatst gewijzigd door van Maerlant : 11 februari 2010 om 20:51.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2010, 20:49   #295
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
.
dat stoort mij niet
Oud 11 februari 2010, 20:52   #296
prins karel
Burger

prins karel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BlueThunder Bekijk bericht

goede zet van de voorzitter... iedereen draagt wat hij zelf wil en is baas over eigen lichaam
In dit geval past beter:
iedere vrouw draagt wat haar man opdraagt te dragen, en haar man is baas over haar lichaam
prins karel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2010, 20:56   #297
prins karel
Burger

prins karel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Allen daarheen met een bivakmuts
prins karel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2010, 21:02   #298
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MORPHEUS Bekijk bericht
Het Belgische parlement is een deel van de staat die moet neutraal staan en los van de kerk of geloof.
Dan moeten we ook de partijen die een religie in hun naam dragen; verbieden in het parlement.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2010, 21:03   #299
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Dan moeten we ook de partijen die een religie in hun naam dragen; verbieden in het parlement.
neen, dat moeten we dan niet
Oud 11 februari 2010, 21:05   #300
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Om een lang verhaal kort te maken: gooi niet alles op één hoop. Het is bijzonder kortzichtig om moslims in onze samenleving gelijk te stellen met de mannen met baarden die in Tora Bora de grote wereldbrand aan het voorbereiden zijn. .
Je moet het zover niet gaan zoeken, even naar Brussel gaan is genoeg.

Citaat:
Toen ik in Brussel was, waande ik me echt in de grotten van Tora Bora. Echt. Ik zag mannen met erg lange baarden en grote tulbanden. Ze hadden het over 'n militante islam en de jihad. 'We moeten oproepen tot 'n islamitisch bewind in België...' Zulke toestanden komen niet voor in mijn land.

De Syrische moslimgeleerde Mohammed Habash, geïnterviewd door Jan Leyers in "De weg naar Mekka", 9 november 2007
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be